Eiropas komercsabiedrību mērķis – ieinteresēt investorus
Regulu par Eiropas uzņēmējsabiedrībām padome pieņēma pirms trim gadiem, 2001.gada 8.oktobrī (ar Nr.2157/2001), paredzot, ka Kopienas teritorijā var izveidot Eiropas komercsabiedrību. Regulas mērķis ir ieviest mehānismu, kā dažāda veida komercsabiedrības no dažādām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm var izveidot Eiropas komercsabiedrību, kas ES atpazīstama pēc tās latīniskā nosaukuma “Societas Europeae” (SE). Pēc formas to izveido kā Eiropas akciju sabiedrību, un tās parakstītais kapitāls nevar būt mazāks par 120 000 eirām. Eiropas komercsabiedrības ar juridisko adresi Latvijas teritorijā reģistrēs Uzņēmumu reģistrs.
Kristīne Nešpora Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Efektīvāka un lētāka pārvalde
Lai arī ES ir vienotais tirgus, tomēr Savienības dalībvalstu komercsabiedrības veic komercdarbību ar atkarīgo sabiedrību starpniecību dažādās dalībvalstīs, rēķinoties ar atšķirīgo nacionālo regulējumu tajās. Savukārt regula piedāvā komercsabiedrībām, kas ir iesaistītas starptautiskos projektos ES, darboties kā Eiropas komercsabiedrībai – vienai juridiskai personai ar vienotu regulējumu visās dalībvalstīs. Līdz ar to šāda veida komercsabiedrībai ir viena pārvaldes sistēma, un citās dalībvalstīs tā var veikt komercdarbību filiālēs. Tas ir arī finansiāli lētāk salīdzinājumā ar atkarīgo sabiedrību dibināšanu katrai ar savu pārvaldes sistēmu. Pēc Eiropas Komisijas (EK) skaidrojuma, Eiropas komercsabiedrības kā Eiropas akciju sabiedrības izveidošanas mērķis ir piesaistīt investorus un palielināt investīcijas starptautiskiem projektiem, īpaši transporta attīstībā, enerģētikā un telekomunikācijās. Tas dod iespēju arī lielākām komercsabiedrību grupām, kurām izvērsta darbība dažādās nozarēs vairākās Savienības dalībvalstīs, strukturēt savu darbību tā, lai tiktu izveidota Eiropas komercsabiedrība katrai darbības nozarei, tādējādi iedzīvinot efektīvāku un izmaksu ziņā lētāku pārvaldības sistēmu.
Kā izveidot Eiropas komercsabiedrību
Eiropas komercsabiedrības
izveidošanai var būt četri varianti:
1) apvienošanās kārtībā, taču šo iespēju var izmantot tikai
akciju sabiedrības;
2) izveidojot Eiropas komercsabiedrību kā pārvaldītājsabiedrību,
kur var būt iesaistītas akciju sabiedrības un sabiedrības ar
ierobežotu atbildību, taču minētās sabiedrības paliek darbojoties
arī esošajā statusā;
3) izveidojot Eiropas komercsabiedrību kā atkarīgo sabiedrību, uz
tās akcijām parakstoties komercsabiedrībām vai citām juridiskām
personām, kas arī paliek darbojoties esošajā statusā;
4) pārveidojot esošu akciju sabiedrību par Eiropas
komercsabiedrību, ja tai ir bijusi atkarīgā sabiedrība citā ES
dalībvalstī.
Eiropas komercsabiedrības veidošanā iesaistītajām
komercsabiedrībām vai citām juridiskajām personām jābūt no
dažādām dalībvalstīm vai Eiropas komercsabiedrības kā
pārvaldītājsabiedrības vai meitas sabiedrības veidošanas gadījumā
iesaistītajām komercsabiedrībām vai juridiskām personām jābūt
vismaz divus gadus bijušām atkarīgām sabiedrībām vai filiālēm
citā dalībvalstī.
Regula piedāvā vairākas jaunas iespējas pārrobežu sadarbības
veicināšanai: 1) akciju sabiedrību pārrobežu apvienošanos; 2)
Eiropas sabiedrības juridiskās adreses pārcelšanu uz citu Eiropas
Savienības dalībvalsti bez Eiropas sabiedrības likvidācijas
procedūras (līdzīga iespēja ir noteikta Eiropas ekonomisko
interešu grupām saskaņā ar regulu 2137/85).
Pārrobežu apvienošanās iespēja
Šobrīd komercsabiedrību pārrobežu
apvienošanās nav iespējama, jo tādā gadījumā komercsabiedrībām
jāveic sarežģītas un dārgas procedūras, vienu komercsabiedrību
vienā Savienības dalībvalstī likvidējot un citā dalībvalstī
dibinot jaunu komercsabiedrību. Regula paredz iespēju veikt
akciju sabiedrību pārrobežu apvienošanos reorganizācijas ceļā,
rezultātā izveidojot Eiropas komercsabiedrību kādā no ES
valstīm.
Regula paredz pārrobežu apvienošanās iespēju tikai akciju
sabiedrībām un rezultātā tiek izveidota Eiropas komercsabiedrība,
taču ES institūcijās vēl izstrādes stadijā ir direktīvas projekts
par komercsabiedrību ar daļu kapitālu pārrobežu apvienošanos,
izveidojot kādu attiecīgās dalībvalsts nacionālajos normatīvajos
aktos paredzētu komercsabiedrību ar daļu kapitālu (piemēram,
sabiedrību ar ierobežotu atbildību).
Juridiskās adreses pārcelšana
Regula paredz, ka Eiropas
komercsabiedrības juridiskajai adresei jābūt Kopienā tajā pašā
dalībvalstī, kurā ir galvenais birojs. Pēc EK ekspertu
skaidrojuma, direktīva un regula attiecas arī uz Norvēģiju,
Islandi un Lihtenšteinu, ļaujot Eiropas komercsabiedrību
reģistrēt arī šajās valstīs. Turklāt regulā dalībvalstīm
paredzēta iespēja noteikt, ka Eiropas komercsabiedrības
juridiskajai adresei un galvenajam birojam ir jābūt vienā vietā,
ne tikai vienā dalībvalstī. Eiropas komercsabiedrību
likumprojekts to paredz arī Latvijā.
Eiropas komercsabiedrības statuss dod iespēju pārcelt tās
juridisko adresi no vienas dalībvalsts uz citu atkarībā no
komerciālām interesēm, neveicot Eiropas komercsabiedrības
likvidāciju un nedibinot citā dalībvalstī Eiropas
komercsabiedrību no jauna. Regula un nacionālie normatīvie akti
paredzēs noteiktu kārtību, kādā notiek Eiropas komercsabiedrības
juridiskās adreses pārcelšana, kas ietver arī kreditoru
aizsardzības pasākumus līdzīgi kā komercsabiedrību
reorganizācijas gadījumā. Taču jāņem vērā, ka, pārceļot juridisko
adresi uz citu dalībvalsti, Eiropas komercsabiedrībai jebkurā
gadījumā paliek atbildība par iepriekšējā dalībvalstī iegūtajām
saistībām.
Pārvaldes sistēma
Regula paredz iespēju izveidot divu veidu pārvaldes sistēmas – viena līmeņa pārvaldes sistēmu ar valdi un akcionāru sapulci kā pārvaldes institūcijām vai divu līmeņu pārvaldes sistēmu ar padomi, valdi un akcionāru sapulci kā pārvaldes institūcijām. Tātad Eiropas komercsabiedrības dibinātāji var izvēlēties – veidot vai neveidot uzraudzības institūciju – padomi.
Piemērojamie normatīvie akti un reģistrācijas kārtība
Līdz ar regulas ieviešanu un
piemērošanu jāievieš arī Padomes 2001.gada 8.oktobra direktīva
2001/86/EK, ar ko papildina Eiropas uzņēmējsabiedrības statūtus
darbinieku iesaistīšanas jomā, kuras pamatprincips ir nodrošināt
darbiniekiem viņu iegūtās iesaistīšanas tiesības
komercsabiedrības lēmumu pieņemšanā. Darbinieku iesaistīšanās
tiesībām Eiropas komercsabiedrībā būtu jābalstās uz darbinieku
tiesībām, kas ir spēkā pirms Eiropas komercsabiedrības
dibināšanas. Direktīvas normas un tās normas, kuras atsevišķos
gadījumos jāparedz arī saistībā ar regulas ieviešanu, ir
noteiktas Eiropas komercsabiedrību likumprojektā. Līdz ar to
pirms Eiropas komercsabiedrības reģistrācijas būs jāņem vērā arī
darbinieku iesaistīšanas noteikumi, kas var būt laikietilpīgs
process.
Eiropas komercsabiedrības ar juridisko adresi Latvijas teritorijā
reģistrēs Uzņēmumu reģistrs. Reģistrācijas kārtība pamatā ir
paredzēta tāda pati kā akciju sabiedrībām, jo arī Eiropas
komercsabiedrības tiks reģistrētas komercreģistrā. Uzņēmumu
reģistrs izsniegs arī apliecinājumu apvienošanā iesaistītajai
sabiedrībai, ka ir pabeigtas darbības un formalitātes, kas jāveic
pirms apvienošanās, kā arī apliecinājumu, ka ir pabeigtas pirms
Eiropas komercsabiedrības adreses maiņas uz citu ES dalībvalsti
veicamās darbības un formalitātes.
Kristīne Nešpora,
Uzņēmumu reģistra
Tiesību aktu nodaļas vadītāja