Par sadarbību starp valsts institūcijām un privātā sektora uzņēmumiem
Ekonomikas ministrija ir
izstrādājusi un vakar, 28.oktobrī, Valsts sekretāru sanāksmē
starpinstitūciju saskaņošanai tika nodotas “Latvijas valsts un
privātās partnerības politikas pamatnostādnes”.
Jau vairāk nekā desmit gadu visā pasaulē valstis, meklējot labāko
attīstības ceļu, veido un attīsta instrumentu, kas tiek dēvēts
par valsts un privāto partnerību. Ar šo terminu – “valsts un
privātā partnerība” (VPP) – tiek saprasta sadarbība starp valsts
vai pašvaldības institūciju un privātā sektora uzņēmumu, kuras
ietvaros kāds publiskais pakalpojums uz līguma pamata tiek nodots
privātajam uzņēmējam uz noteiktu laika periodu un ar
nosacījumiem, lai nodrošinātu publiskos pakalpojumus un
piesaistītu privāto kapitālu.
“Valsts un privātā partnerība ir būtisks instruments ne tikai
tautsaimniecības nozaru attīstībai kopumā, ne tikai dialoga
veicināšanai starp valsti un uzņēmējiem, bet, manuprāt, pats
svarīgākais – tas ļauj īstenot būtiskus projektus sabiedrības
dzīves līmeņa celšanai šobrīd un tagad, negaidot nepārredzamu
nākotni,” – tā Latvijas valsts un privātās partnerības politikas
pamatnostādnes komentē ekonomikas ministrs Juris Lujāns.
“Pamatnostādnes” izstrādātas ar mērķi noteikt valdības politiku,
pamatprincipus, mērķus un prioritātes valsts un privātās
partnerības izmantošanas veicināšanā. “Pamatnostādnēs” definētais
Latvijas VPP politikas mērķis ir – panākt, lai VPP kļūst par
nozīmīgu mehānismu publisko pakalpojumu un infrastruktūras
nodrošināšanā.
“Pamatnostādnes” analizē esošo situāciju, formulē pastāvošās
problēmas un nosaka pasākumu kopumu valsts un privātās
partnerības veicināšanai. “Pamatnostādnes” ir izstrādātas laikam
no 2005. līdz 2009.gadam. Ik gadu šajā posmā tiek paredzēta
atskaitīšanās par “Pamatnostādņu” ieviešanu.
Īstenojot “Pamatnostādnēs” ietvertās aktivitātes, tiek plānots,
ka valstī tiks realizēts lielāks skaits sabiedrībai svarīgu
investīciju projektu, kas citādi netiktu realizēti vispār vai
tiktu realizēti vēlāk publiskā finansējuma trūkuma dēļ. Papildus
tiek plānots nodrošināt VPP procesu regulējošo normatīvo aktu
atbilstību starptautiskajām normām, kā arī stiprināt
institucionālo kapacitāti.
Kā galvenie rīcības virzieni izvirzītā mērķa un rezultātu
sasniegšanai noteikti: VPP izpratnes un zināšanu pilnveidošana;
VPP sasaiste ar publisko investīciju plāniem un programmām;
koordinēta VPP procesā iesaistīto institūciju un organizāciju
darbība; VPP procesu veicinošu instrumentu izveide; tiesiskā
ietvara sakārtošana.
Plānots, ka Ekonomikas ministrija trīs mēnešu laikā pēc
“Pamatnostādņu” apstiprināšanas Ministru kabinetā izstrādās
Valsts un privātās partnerības politikas rīcības plānu laikam no
2005. līdz 2009. gadam.
Latvijā VPP iedzīvināšana tika sākta 2002. gada aprīlī, kad
Ministru kabinetā apstiprināja “Koncesiju veicināšanas (privātā
kapitāla piesaiste valsts funkciju veikšanai) koncepciju”, kurā
par atbildīgo valsts pārvaldes institūciju VPP politikas izstrādē
tika nozīmēta Ekonomikas ministrija.
VPP politika Latvijā ir jaunas un līdz šim šīs politikas mērķi,
pamatprincipi un virzieni nav noteikti nevienā politikas
plānošanas dokumentā.
Ekonomikas ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa