Pa latviešu dainu taku Krievzemē
31.oktobrī ir Krišjāņa Barona 169.dzimšanas diena. 29.oktobrī Rīgā notiks tradicionālā zinātniskā konference Latvijas Zinātņu akadēmijas augstceltnē, svētki Folkloras krātuvē un citi pasākumi. Jau 8. un 9.oktobrī svētki ienāca tālajā Muhouderevkā, kur zem viena jumta iemājojis muzejs krievu filozofam un dzejniekam Nikolajam Stankevičam un latviešu folkloristam Krišjānim Baronam, kurš 25 gadus strādāja par mājkalpotāju Nikolaja jaunākā brāļa Ivana Stankeviča ģimenē.
Liepas Barona alejā krāsojas rudens zeltā un vedina uz apcerīgām domām |
Vispirms kā mājskolotājs, tad kā ģimenes draugs un palīgs Krišjānis Barons muižnieka Ivana Stankeviča ģimenē strādāja no 1867. līdz 1893.gadam un tieši te sāka savu lielo dainu kārtošanas darbu. Diemžēl revolūciju un karu gados tur, Krievzemē, tika aizputinātas ne tikai Krišjāņa Barona, bet arī Stankeviču dzimtas pēdas. Tās meklējot, krievu un latviešu literāti kļuvuši draugi un sabiedrotie. Jau vismaz divus gadu desmitus. Šoreiz tikām aicināti uz tradicionālo dzejas festivālu “Uderevkas rudens” un sarunu par muzeju uzdevumiem 21.gadsimtā. Literatūras zinātniece Saulcerīte Viese, Krišjāņa Barona muzeja vadītāja Rūta Kārkliņa un viņas palīgi Dita Barona un Andris Ērglis te ciemojās jau atkārtoti, es – pirmoreiz. Braucām ar krietnu “dāvanu maisu”, lai varētu atjaunināt un bagātināt Krišjāņa Barona muzeja ekspozīciju.
Svētki Aleksejevkā
Aleksejevka veidojusies kā
tirgotāju un amatnieku apmetne. Gaiša un kopta pilsēta. Cauri tek
tā pati Klusā Priede (Тихая
Сосна) , kuras
krastā savulaik atradās Uderevkas muiža, Stankeviču dzimtas
ligzda. Tagad rajona centrs ar vairākām skolām, tehnikumiem un
pedagoģisko koledžu, atdzimušu baznīcu un bagātīgu muzeju. Lielu
popularitāti bauda laikraksts “Zarja”, kas kopīgs Aleksejevkai un
kaimiņrajonam. Vienīgā pilnīgi neatkarīgā avīze Belgorodas
apgabalā, jo iztiekot bez sponsoriem. Avīzes galvenais redaktors
Anatolijs Krjaženkovs ir arī dedzīgs novadpētnieks, vairāku
grāmatu autors. Ilgus gadus viņa interešu lokā ir Nikolaja
Stankeviča personība, tāpēc Anatolijs ar lielu atsaucību
piebiedrojās entuziastiem, kas meklēja liecības par ievērojamā
latviešu folklorista saistību ar Stankeviču dzimtu.
Mēs tikām uzņemti kā dzejas svētku goda viesi un kopā ar
vietējiem dzejniekiem un literātiem tikāmies ar skolu jaunatni,
stāstījām par Krišjāņa Barona mūža darbu. Mūsu tautasdziesmas
labāk saprotamas darīja Andra dziedājums un kokles spēle.
Krišjānis Barons tajā laikā |
Mūsu kopīgā vēsture
Latviešu literatūras un folkloras
pētnieki Krišjāņa Barona pēdas kādreizējā Voroņežas guberņā sāka
meklēt pirms vairāk nekā 20 gadiem, kad tuvojās Dainu tēva 150
gadu jubileja. Latvijas Rakstnieku savienība, ko toreiz vadīja
Gunārs Priede, aizsūtīja Voroņežas valsts arhīvam vēstuli ar
lūgumu palīdzēt atrast kādas dokumentālas liecības par Krišjāņa
Barona uzturēšanos šajā novadā. Atbilde bija īsa: tādu dokumentu
arhīva rīcībā nav. Tomēr vēstule nebija atstāta bez ievērības. Tā
nonāca pie plaši pazīstamā novadpētnieka, filoloģijas doktora
Oļega Lasunska. Rūpīgi iedziļinoties arhīva materiālos, dažus
pieturas punktus Barona darba lietā tomēr izdevās atrast. Viņa
aicināti, Voroņežā ieradās Saulcerīte Viese un darbīgais kultūras
dzīves dokumentētājs, fotomākslinieks Juris Krieviņš. Kopā viņi
devās uz tālo Muhouderevku (pa sliktiem ceļiem mēness gaismā, jo
pa dienu mašīnu nebija iespējams dabūt), lai pēc trūcīgajiem
aprakstiem mēģinātu sameklēt Uderevkas muižas atrašanās vietu.
Kas nebija atrodams vēstures dokumentos, bija saglabājies ļaužu
atmiņā. Ko neatcerējās “tante Daša”, labi zināja stāstīt “tante
Maša”, un vecā muižas vieta tika atrasta. Pēc kādreizējā
ābeļdārza, kas bija pagalam aizaudzis, un liepu alejām, kas kara
laikā tikušas izcirstas, bet pēc tam atkal ataugušas.
Šī ilgus gadus pilnīgi aizmirstā vieta tagad kļuvusi pazīstama ar
Krišjāņa Barona vārdu. Vietā, kur krustojas liepu alejas, pa
kurām viņš kādreiz staigājis kopā ar saviem audzēkņiem, 1985.gadā
tika uzstādīts pamatīgs Latvijas laukakmens. Tajā iekalts
uzraksts krievu valodā, kas vēstī par ievērojamā latviešu
folklorista darba gadiem Uderevkas muižā. Kā raksta Stankeviču
dzimtas pētnieki, “muiža atradās augstā krīta kraujā un visapkārt
atklājās tik brīnumains skaistums, ka elpa aizrāvās. Lejā kā
sudraba zeltkalis locījās Klusā Priede un līdz pašam apvārsnim
atklājās gleznainas ainavas: ozolu birzis, ezeri, tīrumi.”
Kā te izskatās tagad? No muižas nav palicis ne akmens uz akmens.
Arī plašus tīrumus neredz, kaut gan šī ir auglīgā melnzemes
josla. Bet tāpat aizraujas elpa, skatot gleznainās ainavas līdz
tālajam apvārsnim. Un Klusā Priede joprojām veļ savus ūdeņus uz
Donu, līkumojot cauri pļavām un baltajiem krīta krastiem. Šajā
rudenī krīta atsegumi gan neizskatās koši balti, jo vasara esot
bijusi ļoti slapja un ar lietus ūdeņiem uz tiem uzskalojies zāles
zaļums. Liepas Barona alejā krāsojas rudens zeltā un vedina uz
apcerīgām domām: “Karš un rupja vara iznīcināja šo skaistumu, bet
dzīvības spēks dzina jaunus asnus, pie katras nocirstās liepas
celma liekot izaugt pa divām un trim jaunām liepiņām...”
Anatolijs Krjaženkovs pie Krišjāņa Barona akmeņa |
Kādi bija Krišjāņa Barona pienākumi
Par mājskolotāja darbu mūsu
literatūrzinātnē ir dažādi priekšstati, un arī apcerēs par Baronu
tas dažkārt tiek reducēts pat uz aukles un sulaiņa pienākumu
pildīšanu. Acīmredzot tiek jaukti divi mājskolotāju tipi. Pirmais
– centīgs students vai pat ģimnāzists, kas piepelnās, palīdzēdams
apgūt kādu priekšmetu apslinkušam vai mazāk apdāvinātam bērnam,
atbildēdams par viņa sekmēm tikai vecākiem. Otrais – labi algots,
diplomēts mājskolotājs, kas mājmācības ceļā sagatavo audzēkņus
vidējai vai pat augstākajai mācību iestādei. Viņš dzīvo bērna
ģimenē (tāpēc gandrīz vienmēr tas ir neprecēts cilvēks) un
pasniedz vairumu no skolā apgūstamajiem priekšmetiem. Par mācību
gaitu un sekmēm viņš rakstiski ziņo pilsētas vai guberņas
izglītības daļai. Līdz ar to viņam tiek nodrošināts arī skolotāja
darba stāžs.
Tieši šāds mājskolotājs ir Krišjānis Barons. 1865.gadā pēc
“Pēterburgas Avīžu” aizliegšanas viņš ar savu jauno ģimeni ne
tikai paliek bez iztikas līdzekļiem, bet arī nonāk slepenā
žandarmērijas uzraudzībā, kas turpinās līdz pat Februāra
revolūcijai Krievijā. Dzimtenē atgriezties viņš nevar, tāpēc
Pēterburgas universitātē nokārto mājskolotāja eksāmenu, kaut arī
apzinās, ka nākamais darbs viņu šķirs no sievas un bērniem.
Kad Voroņežas muižnieku Stankeviču iepriekšējais mājskolotājs
(arī latvietis) gatavojas precēties, viņš savā vietā ieteic
Krišjāni Baronu. Ievācis ziņas par “vietas un sadzīves
apstākļiem, un tie nebija ļaunie”, Krišjānis Barons stājas
darbā.
Kas bija mūsu tautieša maizestēvi
Stankeviču dzimtas saknes
meklējamas serbu privileģētos zemesīpašniekos, Dalmācijas zemē.
18.gadsimteņa vidū kāds no senčiem – Ivans Stankevičs – pārceļas
dzīvot uz Krieviju un sāk kalpot armijas daļā, kas apmetusies
kazaku pilsētiņā Ostrogožskā. Ģimene ienāk Krievijas kultūras
vēsturē ar Ivana mazdēla Nikolaja Stankeviča (1813–1840) vārdu.
Viņš bija filozofs ar dzejnieka dvēseli, Beļinska domubiedrs,
rietumnieciski noskaņotā “Stankeviča pulciņa” veidotājs,
jaunlatviešu iecienītā dzimtļaužu dzejnieka Alekseja Koļcova
atbalstītājs.
Nikolaja Stankeviča jaunākajam brālim Ivanam (1820–1907) dzimtas
pētnieki sākuši pievērst uzmanību tikai pēdējos gadu desmitos.
Viņš turpināja ģimenē kopto interesi par kultūras dzīvi un
studēja universitātē, taču, turpinot senču tradīcijas, sāka arī
dienestu dragūnu pulkā. To nācās pamest smagas slimības dēļ.
Atgriezies dzimtajā pusē Uderevkā, Ivans pievērsās
lauksaimniecībai, īpaši zirgkopībai. Viņa audzētie zirgi
izpelnījušies piecpadsmit zelta medaļas, un 1869.gadā, kad te jau
strādāja mūsu tautietis, tie saņēma augstāko balvu Viskrievijas
izstādē. Ivans Stankevičs bija rosīgs arī sabiedriskajā dzīvē un
pāris gadu desmitus bija Ostrogožskas apriņķa ģimnāzijas “goda
uzraugs”.
Visai pārsteidzošas ziņas saņēmām pēc 1990.gada, kad Voroņežas
universitātes doktorants A.Akinšins rakstīja pētījumu par Ivana
Stankeviča dzīvi. Zinājām, ka Nikolajs Stankevičs bija viens no
pirmajiem gara brīvības cīnītājiem cariskajā Krievijā, tagad
varējām pārliecināties, ka Ivans savu patību un tiesības uz domu
un jūtu brīvību gluži praktiski un spītīgi kā lepns kazaks
aizstāvējis turpat Klusās Priedes krastos. Viņš iemīlēja
dzimtcilvēku meiteni Darju Kamiševu un, daudz neprātodams,
nodibināja ģimenes dzīvi. Tas bija īsts skandāls rāmajā Voroņežas
guberņas vidē. Vietējā muižniecība jutās apkaunota, un baznīca
kategoriski atteicās laulāt sociālā ziņā tik nevienādo pāri.
Septiņi no Stankeviču astoņiem bērniem nāca pasaulē kā beztiesīgi
dzimtcilvēki, un Ivanam Stankevičam tikai pēc dzimtbūšanas
atcelšanas izdevās pasludināt tos par likumīgā laulībā dzimušiem
un pašam salaulāties 1865.gadā, kad pasaulē nāca visjaunākais
dēls, kam arī deva Ivana vārdu. Krišjānis Barons Stankeviču
ģimenē ieradās laikā, kad darba devēja bērni tikko bija saņēmuši
muižnieku titulu.
Šie fakti daudz ko noskaidro arī Krišjāņa Barona skopi
uzrakstītajā maizestēva raksturojumā: “Viņš bija vispār savos
uzskatos brīvprātīgs un humāns cilvēks un bez aizspriedumiem
ticības un tautības ziņā.” Krišjānis Barons “Atmiņās” piemin, ka
žandarmērija Ivanu Stankeviču divas reizes rakstiski brīdinājusi
nepaturēt darbā latviešu mājskolotāju, kas esot politiski
neuzticams cilvēks. Stankevičs uz brīdinājumiem nav reaģējis un
Baronam par tiem pateicis tikai tad, kad jau beigušās viņa darba
gaitas.
Filoloģijas doktors Oļegs Lasunskis šai sakarā atklājis vēl kādu
interesantu faktu. Izrādās, ka Krišjānis Barons veselus septiņus
gadus nav sniedzis Voroņežas guberņas skolu direktoram ziņas par
savu uzturēšanās vietu un nodarbošanos. Vēlāk, dokumentus
kārtodams (acīmredzot tāpēc, ka bērniem bija jāgatavo izziņas uz
skolām Maskavā), viņš aizbildinās ar nezināšanu, kaut gan
noteikums, ka mājskolotājam jāstājas izglītības sistēmas
uzskaitē, bija ierakstīts pat diplomā. To nevarēja nezināt arī
“goda uzraugs” Ivans Stankevičs. Vajadzēja būt svarīgiem
iemesliem, lai Krišjānis Barons zaudētu septiņu gadu darba stāžu.
Un ne mazāk spēcīgiem argumentiem no Ivana Stankeviča puses, lai
viņš riskētu ar bērnu izglītības līmeņa likumības atzīšanu.
Ivana Stankeviča ģimenē apgrozījās pazīstami kultūras cilvēki,
pienāca ne tikai krievu, bet arī vācu, franču, angļu žurnāli un
laikraksti. Sabiedrībā, kas sēdās ap cienasta galdu, bija vieta
arī mājskolotājam. Bērni viņu cienīja un mīlēja gan kā izcilu
fizikas, botānikas, ģeogrāfijas un latīņu valodas skolotāju, gan
kā pirmo apmācītāju slidskriešanā un burāšanā pa Kluso Priedi, kā
labu pavadoni pārgājienos un izjādēs, kā interesantu sarunu
biedru zem paša stādītiem ozoliem muižas parkā.
Nobeigums sekos
Lappusi sagatavoja
“LV” redaktore Aina Rozeniece,
un Dr. hab. philol.
Saulcerīte Viese
Foto: Saulcerīte Viese