Saules aptumsums vai politiskas likumsakarības?
Pagājušās nedēļas un mēneša politiskās aktualitātes izvērtējot
Žaneta Ozoliņa, politoloģe, Latvijas Universitātes profesore
Žaneta Ozoliņa Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Runa nav tikai par komisāra amata kandidātiem
Pats būtiskākais pagājušā mēneša
notikums ir Eiropas Komisijas neapstiprināšana. Šis notikums
parādījis vairākas jaunas tendences Eiropas politiskajā
dzīvē.
Pirmkārt, to, ka beigusies Eiropas Komisijas “visatļautība”. Pat
šai visspēcīgākajai Eiropas Savienības institūcijai turpmāk būs
jārēķinās arī ar citu ES institūciju spiedienu un būs jāmācās
veidot līdztiesīgas attiecības ar citiem Eiropas
politiķiem.
Otrkārt, šis notikums pierādīja, ka pieaug Eiropas Parlamenta
ietekme ES. Ka jaunais Eiropas Parlaments, neraugoties uz savu
neilgo pieredzi, iemācījies izmantot tam dotās iespējas.
Treškārt, šis notikums pierāda arī to, ka ES diskusijas par
Eiropas nākotni kļūst nevis mazākas, bet – tieši otrādi –
vairojas. Jo Komisijas neapstiprināšana jau nebija tikai
jautājums par dažu komisāru kvalifikāciju. Tas bija jautājums arī
par Eiropas nākotni.
Es domāju, ka tuvākajā laikā notiks intensīvas konsultācijas gan
ar valstu vadītājiem, gan Eiropas Parlamenta frakciju vadītājiem
un dažādu komisiju pārstāvjiem. Mana prognoze ir, ka tiks
nomainīti vairāki Eiropas Komisijas komisāru kandidāti. Tad
diskusijas par jauno Komisijas sastāvu sāksies no jauna, bet
nebūs vairs tik kaismīgas kā iepriekšējā gadījumā.
Politiskās ietekmes palielināšana
Otrs ļoti būtisks oktobra notikums
bija kārtējā Latvijas valdības krišana. Protams, mazākuma valdība
nevarēja cerēt uz ilglaicīgu mūžu. Tāpēc es atsauktos nevis uz
pilnmēnesi, bet gan uz politiskām interesēm un varas sadalījumu.
Taču konkrētajā situācijā – es nedomāju, ka valdības gāšana
sakarā ar budžeta apstiprināšanu bija ļoti pārdomāts solis. Gads
iet uz beigām, budžets valstij ir nepieciešams neatkarīgi no tā,
vai ir tā vai cita valdība. Pārmetumi, kas tika izteikti, kādēļ
Tautas partija nevarēja nobalsot par šo budžetu, man šķiet
nenopietni, jo Tautas partija taču pati piedalījās budžeta
veidošanā un tai bija sakāms pēdējais vārds pirms budžeta
iesniegšanas Saeimā. Tā ka veids, kā tas tika izdarīts, mudina uz
minējumiem par politiskās ietekmes palielināšanu, nevis par
pilnmēness ietekmi uz politiskajiem procesiem Latvijā.
Partijas tagad intensīvi domā par sava politiskā kapitāla
vairošanu un dažādu pretrunīgu jautājumu noņemšanu no savas
dienaskārtības. Šo valdības krišanu es vairāk saistītu ar
gatavošanos nākamajām pašvaldību vēlēšanām, nevis ar nopietnu
diskusiju par budžeta saturu.
Augšanas grūtības
Vācu “Die Welt” oktobra
sākumā rakstīja: “Pēdējos mēnešos Centrāleiropa piedzīvo
politiskās nestabilitātes uzplūdus. Daži uzskata, ka šīs valstis
jau pēc sava rakstura ir nestabilas, ka to politiskā kultūra vēl
nav pietiekami attīstīta. Turklāt tām vēl nav pietiekami lielas
pieredzes ar demokrātiju. Jaunās ES dalībvalstis cieš no
korupcijas, politiskā nepotisma un nestabilām partijām bez
skaidras identitātes, kā arī no neattīstītas civilās
sabiedrības.”
Es teiktu, ka šie vārdi attiecināmi arī uz Latviju. Taču, kad es
dzirdu šāda veida pārmetumus, man vienmēr ir vēlēšanās uzdot
vienu jautājumu: cik jaunas tad ir šīs Centrāleiropas un
Austrumeiropas valstis, kas tagad kļuvušas par neatņemamu
Rietumeiropas daļu? Šīm valstīm ir tikai piecpadsmit vai mazāk
gadu. Un piecpadsmit gadu laikā nevar pat sapņot, lai šīs valstis
būtu tādas pašas kā valstis, kas demokrātijā dzīvo jau simt gadu
un ilgāk. Līdz ar to pretrunas mūsu valstīs izriet no valsts un
sabiedrības pārveidošanas būtības. Bet ļoti svarīgs ir jautājums:
cik ātri attiecīgā valsts vēlas atbrīvoties no sekām, kas pārejas
laikā ir neizbēgamas? Es pieņemu, ka ikviena valsts savā
demokrātijas attīstībā vēlas jo ātrāk sasniegt augstāku un
stabilāku demokrātijas pakāpi. Bet tas prasa laiku.
Bez tam veco demokrātijas valstu grupā varam atrast valstis,
kurām nebūt nav mazākas problēmas. Piemēram, vai gan Itālijā būtu
mazāka korupcija nekā Latvijā? Kā to noteikt!? Kā izmērīt? Un
šādus piemērus varētu minēt daudz.
Vārdu sakot, mums tās ir objektīvas augšanas grūtības, pie tam es
šajos vārdos neielieku nekādu ironisku zemtekstu. Tam pēc tik
svarīgiem notikumiem pārbagātā oktobra patiesi nebūtu
vietas.
Protams, oktobra svarīgāko notikumu virknē minama arī Eiropas
konstitūcijas parakstīšana Romā. Nenoliedzami pozitīvs fakts
negatīvo notikumu virknē. Taču es to nekādā gadījumā neminētu kā
Eiropas nākotnei ļoti nozīmīgu notikumu. Jo konstitūcija pēc
būtības sakārto ES struktūras un ES lēmumu pieņemšanu. Es nekādā
ziņā negribētu pārspīlēt šā dokumenta nozīmi.