Pa latviešu dainu taku Krievzemē
Nobeigums. Sākums “LV”, 29.10.2004.
Stankeviču ģimenes kalpone Olga Riļcova 1984.gadā. Viņa zināja parādīt ceļu uz izpostīto muižu un, ejot “pie Stankevičiem”, aplika ap pleciem glezno zīda lakatu Foto: Juris Krieviņš |
Ar pateicīgu vārdu
Voroņežā mūs, piecus Latvijas
sūtņus, sagaida Anatolijs Krjaženkovs. Starprajonu laikraksta
“Zarja” galvenais redaktors, dedzīgs žurnālists un arī
novadpētnieks. Viņš mums dāvina savas un kopā ar citiem autoriem
sarakstītas grāmatas un vairākas biezākas un plānākas brošūras
par dzimtā novada vēstures līkločiem un cilvēku likteņiem. Starp
izcilajām personībām, kas veidojušas novada intelektuālo
potenciālu, allaž tiek minēts arī Krišjānis Barons. Anatolijs
saka, ka ziņa par latviešu folklorista saistību ar seno muižnieku
dzimtu viņam nākusi kā medus maize: “Tas, ka tik ievērojams
cilvēks veselu gadsimta ceturksni dzīvojis Ivana Stankeviča
ģimenē un bijis četru jaunāko bērnu mājskolotājs, man savā
pētījumā par Stankeviču dzimtu ļāva ar vēl lielāku pārliecību
apliecināt, ka šī “muižnieku ligzda” bija arī spēcīga kultūras
ligzda.”
Savā grāmatā “Aleksejevka”, kas izdota Belgorodā 1997.gadā,
Anatolijs ierakstījis arī tādas rindas: “Var teikt, ka pēdējā
laikā Muhouderevka atdzimst. Latviešu delegāciju braucieni uz
vietām, kas saistītas ar Krišjāņa Barona dzīvi un darba gaitām,
veduši uz to, ka izveidots Nikolaja Stankeviča muzejs ar Dainu
tēva piemiņas istabu, pie mūsu ievērojamā novadnieka kapa
uzstādīta skulpturāla kompozīcija un bijušās Uderevkas muižas
liepu alejā atklāta piemiņas zīme Krišjānim Baronam.”
Braukts tiešām ir daudzkārt, un Barona taku apzināšanā un
sakopšanā piedalījušies daudzi latviešu literāti, muzejnieki un
mākslinieki.
Šajā apkārtnē lielāku akmeni velti meklēt, tāpēc piemiņas zīmes
latviešu folkloristam un krievu filozofam kaldināja Rīgā. Vešana,
uzstādīšana – nekas nenāca viegli. Grūti bijis atrast jau pašas
piemiņas vietas. Saulcerīte Viese kopā ar fotogrāfu Juri Krieviņu
un profesoru Oļegu Lasunski no Voroņežas pirmie devās Uderevkas
muižas meklējumos. Profesors pēc tam rakstīja: “Paklausot Ļeņina
sauklim “Laupi salaupīto!”, sādžas ļaudis pēc revolūcijas līdz
pamatiem noplēsa Uderevkas muižu un izpostīja pat Nikolaja
Stankeviča mūža māju. Domāja, ka muižkungs apglabāts sudraba
zārkā. Redzēdami, ka nav vis sudrabs, sāka meklēt kādas
dārglietas. Visa Stankeviču dzimta tika izklīdināta pasaules
vējos, nebija neviena, kas kapa vietu sakoptu.”
No ieceres līdz tās piepildījumam pagāja vairāki gadi, bet
1990.gada maijā latviešu tēlnieka Arvīda Voitkāna veidoto
pieminekli Nikolajam Stankevičam varēja atklāt. Tie bija svētki,
ko Muhouderevkas un visa novada ļaudis svinēja kopā ar lielo
delegāciju no Latvijas. Šai dienā durvis vēra Nikolaja Stankeviča
un Krišjāņa Barona muzejs, kura veidošanā roku un sirdi bija
pielikuši arī latvieši.
Muzejs dzīvo pilnvērtīgu dzīvi un ir kļuvis par plašā apkārtnē
populāru sabiedrisko centru, bet slavenā domātāja kapavietai
vēlreiz nācies piedzīvot nedienas. Bronzā lietā skulptūra
pieminekļa vidusdaļā kādu dienu nozudusi. Tagad tā aizstāta ar
kokā darinātu dzejnieka portretu.
Radnieciskas dvēseles
Braucienam pie Barona gatavojāmies
jau vairāk par gadu. Īpaši domājām par muzeju Muhouderevkā, kas
mums liekas gandrīz kā jaunākais brālis.
Iecere par muzeja veidošanu radās drīz pēc Krišjāņa Barona 150
gadu jubilejas, kas atbalsojās arī Belgorodas apgabalā. Toreiz,
1985.gada rudenī, kādreizējās Uderevkas muižas liepu alejā tika
atklāts Alberta Terpilovska audzēkņu veidots piemiņas akmens mūsu
Dainu tēvam un pēc tam kolhoza klubā notika latviešu un krievu
folkloras kopu sadziedāšanās. Turpat pie svētku galda radās ideja
restaurēt skolas ēku, kas pirms simt gadiem tikusi celta Nikolaja
Stankeviča piemiņai un nesusi viņa vārdu. Apkārtnē lielākās
kopsaimniecības vadītājs Filips Semeņecs tūlīt solījās padomāt
par šo lietu. Padomāja un dedzīgi ķērās pie darba. Laika zoba
nesaudzēto ēku nācās nojaukt un uz veciem pamatiem celt jaunu
namu. Nu bija atrasta pajumte muzejam. Tika nolemts, ka tā būs
piemiņas vieta Nikolajam Stankevičam un arī Krišjānim Baronam.
Dzīves laikā viņi nesatikās, jo Barons ieradās Uderevkā
1867.gadā, kad dzejnieks bija jau miris un muižā saimniekoja viņa
jaunākais brālis. Taču viņiem abiem bija brīvdomības garā
radnieciskas dvēseles, kas spēj uzrunāt viena otru.
Veidot muzeja vizuālo tēlu aicināja Latvijas dizainerus. Darbu
vadītājs Ulvis Ābiķis, kas iekārtoja arī Barona muzeju Rīgā,
skaidroja, ka muzejs tiks veidots latviskā stilā, izmantojot
latviešiem ierastos materiālus un krāsas. Darbu pasūtītāji tieši
to bija vēlējušies. Tā nu ēkā dominē koks, mierīgi toņi. Te labi
iederas Maijas Tabakas, Ināra Helmuta, Jāņa Zariņa, Vijas Mikānes
un citu latviešu mākslinieku darbi. Muzejs tapa Latvijas un
Krievijas muzeju speciālistu ciešā sadarbībā. Krievu kolēģi
veidoja ekspozīciju par Nikolaju Stankeviču, mēs par Krišjāni
Baronu. Patiesībā – par Latviju, jo tur, Krievijā, tuvu pie
Ukrainas robežas, Latvija ne vien šķita, bet tiešām bija tāla un
pasveša zeme. Toreiz, 1990.gadā, mēs jutāmies arī kā atjaunotā
Latvijas valstiskuma vēstneši. Tādēļ Barona piemiņas istabā ir
tik daudz materiālu, kuri emocionāli stāsta par Latvijas vēstures
peripetijām, kas ietekmēja arī Barona mūža gājumu.
Ciemakukulī dators
Iepriekšējo reizi Krievzemē pie
Barona ciemojāmies 1995.gadā, kad muzejā aizsākās muzikāli
literārie vakari, kas izauguši par ikgadējiem dzejas svētkiem
“Uderevkas lapkritis”. Šoreiz bijām aicināti tieši uz tiem, jo
šajos svētkos satiekas dzejas draugi ne vien no Belgorodas, bet
arī Voroņežas un tālākiem novadiem. Bija prieks vērot, ka
tradīcija ir iedzīvojusies, gājusi plašumā. Vienlīdz atsaucīgi
tika uzņemti profesionāļi, rakstnieku savienības biedri un tautas
talanti.
Sākumā muzejs darbojās kā Belgorodas apgabala novadpētniecības
muzeja filiāle, bet pēdējos gados par tā saimnieci kļuvusi
vietējā pašvaldība (kā te saka – administrācija). Muzejs ir
lieliski uzturēts. Īsts kultūras centrs. Kā sacīja muzeja
vadītāja Gaļina Kartašova, pēc jaunā ceļa izbūves gar krīta kalnu
pakāji te radīsies reāla iespēja veidot tūrisma maršrutus. Tie
katrā ziņā vedīs arī uz latviešu dainu krājēja un krievu domātāja
muzeju.
Ar muzeja vadību apspriedāmies, kā to padarīt interesantāku gan
pašu ļaudīm, gan tūristiem. Dāvinājām jaunākās krievu valodā
izdotās grāmatas par Latviju un pašu sagatavotās materiālu mapes
par Latvijas muzeju darbību jaunajos Eiropas kontekstos.
Ekspozīciju papildinājām ar mūsu Rakstniecības, teātra un mūzikas
muzeja un visu tā filiāļu fotogrāfijām. Mūsu draugi vairākkārt
pieminēja aizsaulē aizgājušos Gunāru Priedi un Juri Krieviņu,
kuri bija starp pirmajiem muzeja iecerētājiem un veidotājiem.
Tāpēc ar lielu prieku tika pieņemti viņu fotoportreti, kam tūlīt
ierādīja goda vietu līdzās Dainu skapim. Protams, ne īstajam, kas
atrodas Folkloras krātuvē, bet vienlīdz godājamas taču ir arī
abas arodmeistaru darinātās kopijas – viena Barona muzejā Rīgā,
otra te, Muhouderevkā.
Naudas izteiksmē vērtīgākā (un pārnēsāšanai vilcienos un
autobusos smagākā un neērtākā) dāvana šoreiz bija dators.
Parādījām arī, kā izmantot tajā instalētās programmas. Kopā
devāmies virtuālā ekskursijā pa Krišjāņa Barona takām Latvijā,
vēlreiz pārdzīvojām lielo pacilātību, kas valdīja Muhouderevkas
muzeja atklāšanas svētkos 1990.gadā, klausījāmies tautas mūzikas
ierakstus un noskatījāmies īsfilmiņu par Latviju.
Gribas cerēt, ka nākamās tikšanās nav aiz kalniem.
Brīdis Voroņežā
No skolas laikiem bija palicis
atmiņā, ka Krišjānis Barons ilgus gadus strādāja par mājskolotāju
Voroņežas guberņā, Uderevkas muižā. Bet robežas ir dažādi
mainījušās. Tagad kādreizējās muižas adrese ir Muhouderevka, jo
notikusi apvienošanās, katram miestam saglabājot savu vārdu. Un
ar 1954. gada administratīvo reformu Aleksejevkas rajons, kurā
atrodas Muhouderevka, ticis iedalīts Belgorodas apgabalā. Mums
taisnākais ceļš bija caur Voroņežu. Tur bija jāpiestāj arī tāpēc,
ka profesors Oļegs Lasunskis, kas pašlaik raksta Voroņežas
apgabala kultūras vēstures enciklopēdiju, ļoti vēlējās tikties ar
Saulcerīti Viesi. Arī viņai un Gunāram Priedem enciklopēdijā esot
paredzēts katram savs šķirklis, jo viņi visvairāk veicinājuši šī
novada kultūras kontaktus ar Latviju.
Izrādās, ka šādas reģionālās enciklopēdijas top vai ir jau
izdotas vairākos Krievijas un arī Baltkrievijas un Ukrainas
apgabalos.
Oļegs Lasunskis ir filoloģijas doktors ar plašu interešu loku,
arī atzīts rakstnieks un novadpētnieks. Mēs Voroņežā varējām
pavadīt tikai dažas stundas, bet ar viņa trāpīgajiem stāstiņiem
mēs to paguvām iepazīt kā kultūras pilsētu.
Lūk, piemineklis Andrejam Platonovam. Lakonisks, mūsdienīgs. Ar
rakstnieka slaveno sentenci: “Bez manis tauta nav pilnīga.”
Septembra beigās notikušajā zinātniskajā konferencē profesors
referējis par to, kas paveikts kopš 1999.gada, kad tika atzīmēta
rakstnieka 100 gadu jubileja. Izdots Andreja Platonova Kopoto
rakstu pirmais sējums – par Voroņežas periodu. Materiālu
izrādījies tik daudz, ka to nācies izlaist divās grāmatās. Te
ietilpināta arī Oļega Lasunska monogrāfija “Dzimtās pilsētas
iedzīvotājs”. Kad atzīstos, ka Platonova stāsti mani ļoti
vilinājuši ar savu saturu, bet sagādājuši tīrās mokas ar stipri
sarežģīto valodu, profesors skaidro: “Tā nedodas viegli arī
krievu lasītājiem. Kādreiz jautāju cilvēkiem, kas rakstnieku
pazinuši, vai viņš tā runāja arī ikdienā. Nē, dzīvē esot bijis
ļoti vienkāršs cilvēks un tā arī runājis. Tikai kad ķērās pie
virtuālām lietām, cilvēka garīgās pasaule, viņa valoda kļuva
neparasta. Tā ir apbrīnojama valoda! Ar savu īpatnējo stilistiku,
kas skar leksiku un gramatiku arī, valoda kļuva par daļu no viņa
mākslas pasaules. Krievijā Platonovs uzņemts klasiķu kārtā, viņa
sacerējumi ir ģimnāziju un augstskolu mācību programmās.”
Interesants ir stāsts par Mitrofanu Pjatņicki un viņa Maskavā
izveidoto Krievu tautas kori, par kura kodolu kļuvušas mūziķa
dzimtā Aleksandrovas ciema dziedātājas. Savs stāsts par Pēteri I,
kas te sācis būvēt savu kara floti. Savs – par pirmo bīskapu
Voroņežas Mitrofanu, ko pazīst visa pareizticīgo pasaule. Veseli
divi pieminekļi pilsētā uzcelti Aleksejam Koļcovam. Stāsts par
viņu mūs aizved atpakaļ uz Uderovkas muižu, jo Nikolajs
Stankevičs taču tieši tur satika zemnieku puisi, kas sacer
dziesmiņas, pamanīja viņā talanta dzirksti un nosūtīja
publicēšanai 18 dzejoļus. Tā tapa pirmā grāmatiņa, vienīgā
dzejnieka dzīves laikā.
Atmiņa nezudīs
Vaicāts, kādas ir viņa domas par
Krišjāņa Barona atstātajām pēdām šī novada kultūrvidē, profesors
saka: “Diezin, vai kāds zināja par viņa literāro darbību.
Publicējies viņš tai laikā te netika. Bet paliekama vērtība jau
ir ne tikai taustāmām un ar aci redzamām lietām. Dzīvojot
Stankeviču ģimenē, latviešu mājskolotājs iekļāvās izglītotajā
sabiedrībā, bagātināja tās intelektuālo potenciālu. Un deva ļoti
labu ceļamaizi saviem audzēkņiem. Visi četri Stankeviču jaunākie
bērni, kas bija viņa skolnieki, izauga par cienījamiem cilvēkiem.
Vislabāk pazīstams ir Aleksejs Stankevičs, kas ķuva par izcilu
bibliogrāfu, literatūrzinātnieku un tulkotāju. Viņš izveidoja
Maskavas vēstures muzeja bibliotēku un visu darba mūžu nostrādāja
par tās vadītāju. Pati dārgākā dāvana, ko Aleksejs Ivanovičs
devis krievu kultūrai, ir viņa sastādītā, komentētā un grāmatā
izdotā Nikolaja Stankeviča (Alekseja tēvoča) sarakste. Ja
atceramies, ka Barons tieši Uderevkā sāka dainu pārrakstīšanu un
sistematizēšanu, ir jāsecina, ka skolotājs ar savu paraugu katrā
ziņā varēja ietekmēt jaunekļa garīgās intereses un profesijas
izvēli. Viena viņa daudzpusīgās darbības šķautne bija tulkošana
no vairākām svešvalodām. Mājskolotājs bija ielicis labus
pamatus.”
Turpinot domu par to, kas veido personības spēku un cik tāls var
būt tās starojums, profesors minēja Nikolaja Stankeviča fenomenu.
Sev atvēlētajos 27 dzīves gados viņš nekļuva ne īsti par
dzejnieku, ne vēl jo mazāk par stāstnieku vai dramaturgu. Mūžs
bija par īsu, lai varētu izdarīt paliekamus pētījumus filozofijā.
Viņš aizejot atstāja kaudzīti aprakstītu papīru un – spožu
plejādi domubiedru un skolnieku. Beļinskis, Bakuņins, Granovskis,
Koļcovs, Turgeņevs un vēl daudzi katrs nesa krūtīs kādu dzirksti
no viņa iedegtās gaismas lāpas.
Lielu personību sētās garīgās sēklas aug ilgi un ražu briedē
daudzās paaudzēs. Neaizaugs taka arī uz Krišjāņa Barona piemiņas
akmeni Uderevkas liepu alejā.
Lappusi sagatavoja
Aina Rozeniece, “LV”
un Andris Ērglis,
Krišjāņa Barona muzeja vadītāja vietnieks