Tradīcija un jaunrade daudzveidībā
Ikgadējā Barondienas konference
29. oktobrī pulcināja Latvijas Zinātņu akadēmijas sēžu zālē
Latvijas Universitātes zinātnisko institūtu, Daugavpils
Universitātes un Kultūras akadēmijas pētniekus, kuru redzeslokā
ir visdažādākie tradīciju un jaunrades aspekti. Tēmu loks ļoti
plašs: tradīcija teorijā un sociālajā praksē, tradīciju
interpretācijas un sociālie konteksti, stabilais un mainīgais,
tradīciju dinamika, mijiedarbe starp mitoloģiju, folkloru un
literatūru.
“Vai šodien dzied šūpuļdziesmas?” – Uz šo mūsdienu steidzīgajā
pasaulē provokatīvi skanošo jautājumu Una Smilgaine ar savu
referātu deva pārliecinoši pozitīvu atbildi. Aptaujas Rīgā un
dzimtajā Vandzenes pagastā viņai ļāvušas izdarīt iepriecinošus
secinājumus: miega dziesmas mazajiem dzied gan māmiņas, gan tēvi
un arī vecvecāki. Tomēr dziedāšanu vairākums uzskata par sieviešu
kultūras sastāvdaļu. Vīrieši labprātāk stāstot pasakas. Bija
referāti par dziesmu un deju tradīciju daudzveidību un nacionālo
identitāti. Par dziedāšanu svētkos un ikdienā. Var teikt – no
šūpuļa līdz kapam. Jo Mārtiņš Boiko vēstīja, ka dažos Latgales
apvidos vēl ir dzīvas mirušo ofīcija tradīcijas – psalmu
dziedāšana pie aizgājēja.
Profesore Janīna Kursīte kā šīs konferences lielāko ieguvumu
novērtēja dažādo zinātnes nozaru pārstāvību. Katrs savā skatījumā
par tradīciju un jaunrades attīstību un mijiedarbi runāja un par
saviem pētījumiem stāstīja filologi un vēsturnieki, sociologi,
antropologi, arheologi un etnomuzikologi.
Jaunā socioloģijas doktore Baiba Bela–Krūmiņa tradīciju attīstību
aplūkoja no mutvārdu vēstures perspektīvas. Referāta tēma – kāzu
tradīciju interpretācijas dzīvesstāstos.
Baiba Bela-Krūmiņa: “Domāt par kāzu tradīcijām Latvijā kā
nozīmīgu, bet maz pētītu mūsdienu folkloras lauku mani mudināja
2002. gadā Ancē uzklausītās stāstītājas Valijas vērtējums, ka
agrāk jau nerīkoja kāzas tā kā tagad. Tagad ir interesantāk.
Agrāk atbrauca no baznīcas, ēda, dzēra, vēlāk bija muzikanti un
dejas. Tagad jaunajam pārim liek visu ko darīt un sacenšas, kurā
vedējs var vairāk kaut ko izdomāt un izdarīt. Valijas pašas kāzu
apraksts un stāsti par mazbērnu kāzās vērotajām jaunlaiku
tradīcijām veidoja labu sākumpunktu salīdzinošam skatījumam uz
dzīvesstāstos rodamajiem kāzu norišu aprakstiem. Latvijā, tāpat
kā daudzās citās zemēs, līdz pat pēdējam laikam galvenā uzmanība
tradīciju izpētē tikusi pievērsta senajam pagātnes mantojumam,
galvenokārt ieražu aprakstiem, gandrīz pilnīgi ignorējot mūsdienu
jaunveidojumus. Klausoties dzīvesstāstus, mani interesēja – kas
ir līdzīgs un kas atšķirīgs starp rakstos rodamajiem kāzu
aprakstiem, mūsu stāstītāju piekoptajiem un mūsdienu dzīves telpā
novērojamiem rituāliem.”
Tradīcijas jēdziens veidojies no latīņu “traditio” – nodošana
tālāk. Tradīcijas piedāvā formu, kādā organizēt savas svinības,
rada stabilitātes un paaudžu pēctecības sajūtu, izraisa
emocionālus pārdzīvojumus. Kaut gan tradīcijās pastāv
konservatīvisma elementi un tās zināmā mērā ir stāsts par ideālo
pasauli, tomēr tās nav nemainīgas. Tradīcijas un jaunrade ir
savstarpēji cieši saistīti kultūras un sociālās dzīves
aspekti.
Šie referentes izteiktie secinājumi raksturo arī konferences
tematisko loku.
Aina Rozeniece,
“LV”
aina.rozeniece@vestnesis.lv