1990.gada 11.jūnija sēdes stenogramma
Rīta sēdē
*/ Šeit un turpmāk atzīme, ka sākas teksta tulkojums no krievu valodas; / – atzīme, ka tulkojums beidzas. Šīs sēdes materiālos – Jāņa Dūma tulkojums.
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes priekšsēdētāja vietnieks Andrejs Krastiņš.
Priekšsēdētājs: Lūdzu
deputātus ieņemt vietas! Ir trīs minūtes pāri desmitiem. Šodien
esmu pilnvarots vadīt plenārsēdi. Lūdzu visus deputātus
reģistrēties, jo līdz 9.58 bija reģistrējušies tikai 107
deputāti. Rezultāts – 133. Varam sākt darbu.
Šodien pirmais jautājums ir Latvijas Republikas Augstākās tiesas
ievēlēšana. Nākamais būs Latvijas Republikas Augstākās tiesas
prezidija apstiprināšana. Trešais dienas kārtības punkts –
par dažu Latvijas Republikas rajonu un pilsētu tautas tiesnešu
ievēlēšanu. Šajā sakarībā jums jāsagatavo jau iepriekš izdalītie
materiāli par Augstāko tiesu un tautas tiesnešiem.
Vai mums vajadzētu apspriest dienas kārtību arī 12. un
13.jūnijam, tas ir, visai nedēļai? Es domāju, ka man nav jānolasa
šī dienas kārtība, bet, ja ir kādi iebildumi vai ieteikumi, ļoti
lūdzu īsi pateikt, jo mums ir jāsāk strādāt.
Vārds deputātam Aleksejevam.
A.Aleksejevs: */Ierosinātajā dienas kārtībā diezin kāpēc nav
jautājuma par republikas ekonomisko stāvokli, cenu pieauguma
novēršanu…/ (Troksnis zālē.)
Priekšsēdētājs: Es atgādināšu, ka 13.jūnijā 3.punkts ir tieši
tas, ko jūs pašlaik piedāvājat.
A.Aleksejevs: */Es lūdzu piedošanu./
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Preinbergam.
G.Preinbergs: Man ir lūgums šīs dienas pirmo un otro dienas
kārtības punktu skatīt tikai pēc frakciju sēdes. Es esmu saņēmis
vairākas vēstules no vēlētājiem, kuriem ir iebildumi par šo
sastāvu. Gribētu tās nolasīt, lai iepazīstinātu frakciju, un
tikai tad sākt šo jautājumu iztirzāšanu.
Priekšsēdētājs: Preinberga kungs, vai frakcija ir jūs
pilnvarojusi nākt ar šādu paziņojumu?
G.Preinbergs: Nē. Mums nav bijusi frakcijas sēde, tādēļ man
nebija iespējams to likt priekšā.
Priekšsēdētājs: Vairāk neviens nevēlas izteikties par dienas
kārtību? Tad atliek balsojot apstiprināt šādu dienas kārtību,
kaut gan mēs to jau esam iepriekš apstiprinājuši. Gribu
paskaidrot, ka par šīs mūsu dienas kārtības 1., 2. un 3.punktu
jautājumi ir izskatīti komisijā, un tādu ierosinājumu no
frakcijas es neredzu. Kaut gan es neredzu arī Tautas frontes
frakcijas priekšsēdētāju.
Vārds deputātam Jundzim.
T.Jundzis: Es, protams, negribu runāt frakcijas vārdā, bet
gribu izteikt savus apsvērumus sakarā ar tikko dzirdēto
ierosinājumu. Pie katra no mums droši vien ir griezušies
vēlētāji, pilsoņi, izteikuši dažādus apsvērumus par Augstākās
tiesas locekļu kandidātiem. Parasti tas ir sakarā ar konkrētām
krimināllietām un civillietām. Protams, ka šajās civillietās vai
krimināllietās vienmēr kāds ir palicis neapmierināts. Tāpēc
vadīties tikai no šīs informācijas, no šiem signāliem acīmredzot
nebūtu pareizi. Bet, es domāju, katrs varēs uzdot jautājumus
Augstākās tiesas locekļu kandidātiem un šeit plenārsēdē atrisināt
jautājumu, balsojot par katru konkrēti.
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Lagzdiņam.
J.Lagzdiņš: 12.jūnija dienas kārtībā ir paredzēts lēmums par
lēmuma projekta izskatīšanas kārtību. Šodien izdalītajā
likumprojektu paketē šāda lēmuma projekta nav. Es uzskatu, ka tas
ir pats nopietnākais normatīvo aktu projekts, kuru paredzēts
izskatīt šonedēļ. Kāpēc tas nav izdalīts? Cik es saprotu, tas ir
tāds minireglaments, kas palīdzēs mums operatīvāk un labāk šeit
strādāt. Es uzskatu, ka mēs tomēr to rīt izskatīt nevaram, jo nav
izdalīts.
Tur ir jāsagatavojas debatēm, apspriešanai, tāpēc ar projektu
jāiepazīstas.
A.Endziņš: Varbūt atļausiet atbildēt uz šo jautājumu.
Projekts ir sagatavots, pašreiz tas atrodas darbā. Līdz pusdienas
laikam tas visiem tiks izdalīts, varēsiet iepazīties un arī
frakciju sēdēs apspriest. Tā ka spriedīsim vēlāk, kādā stāvoklī
projekts ir.
Priekšsēdētājs: Paldies par informāciju. Es domāju, balsosim
par šo dienas kārtību, kas mums ir, un pēc tam vienosimies, kādā
kārtībā pildīsim savu pienākumu sakarā ar Augstākās tiesas
ievēlēšanu, jo, kā zināt, šis jautājums nav sīki reglamentēts.
Mums būs jāvienojas, kādā veidā šīs vēlēšanas izdarīsim. Lūdzu
balsot! Rezultāts– 107. Dienas kārtību esam apstiprinājuši.
Tagad mums jānolemj, kādā kārtībā izdarīsim Augstākās tiesas
vēlēšanas. Piedāvājums ir sekojošs– Augstākās tiesas tiesnešiem
tāpat kā jebkuriem tiesnešiem savā darbībā jāvadās no spēkā
esošajiem likumiem. Tādējādi prasīt viņiem, lai izklāsta savu
platformu, laikam būtu neloģiski. Sākumā pusstundu katrs no šī
augstā amata kandidātiem varētu atbildēt uz jautājumiem, un
pusstundu mēs varētu veltīt, lai apspriestu kandidatūru. Katram
Augstākās tiesas locekļa kandidātam būtu stunda laika paredzēta.
Pēc tam mēs balsotu par katru no kandidātiem atsevišķi. Vai ir
kādi citi piedāvājumi? Vārds deputātam Endziņam.
A.Endziņš: Ir iesniegts
saraksts ar 32 republikas Augstākās tiesas locekļu kandidātiem.
Man ir priekšlikums vispirms principiāli izlemt jautājumu par to,
ka mēs neapspriežam vispār septiņus no šiem kandidātiem, kuru
pilnvaru termiņš nav notecējis, konkrētie ir Pāvels Gruziņš,
Nadežda Jansone, Valerijāns Jonikāns, Aleksandrs Kovaļenko, Jānis
Muižnieks, Aija Osmane, Ludmila Poļakova un Romualds Vonsovičs.
Šiem septiņiem tiesas locekļiem, kas jau ir ievēlēti, termiņš ir
pieci, bet Jansonei pat 10 gadi, un šis termiņš nav notecējis.
Ierosinu izskatīt jautājumu tikai par tiem, kuriem ir notecējuši
pieci gadi, tātad beidzies iepriekšējās ievēlēšanas
termiņš.
Priekšsēdētājs: Es domāju, ka mums nav jābalso, jo šis
priekšlikums izriet no likuma un praktiski nav ne apspriežams, ne
balsojams. Lūdzu atzīmēt lēmuma projektos šos uzvārdus. Vai ir
kādi iebildumi pret apspriešanas kārtību?
No zāles: Ir priekšlikums 15 un 15 minūtes.
Priekšsēdētājs: Tātad divi varianti. 30 un 30, un 15 un 15.
Ja ir 25 kandidāti un katram stunda, tad ir 25 stundas tīrā darba
laika. Tas mums aizņems visu nedēļu. Ja 15 un 15, tad 12 ar pusi
stundas darba laika.
Arī tad šodien mēs nevaram pabeigt šo jautājumu. Lūdzu,
balsojiet, kuri ir par pirmo variantu– 30 un 30 minūtes.
Rezultāts– nav balsu vairākuma. Lūdzu izteikt savu attieksmi pret
otro variantu– 15 un 15 minūtes. Rezultāts: šis variants ir
ieguvis vairākumu.
Tagad mēs varam lūgt godājamo Augstākās tiesas priekšsēdētāju
likt priekšā kandidātus Augstākās tiesas locekļu amatam. Vārds
Zemrībo kungam.
G.Zemrībo: Godātais priekšsēdētāj! Godājamie deputāti! Man
būtu viens lūgums. Jūs ļoti veiksmīgi ietaupījāt laiku, un es
uzskatu, ka tas bija ļoti pareizi darīts. Bet vai uz tā rēķina
jūs nevarētu man iedalīt 5–7 minūtes, lai es mazliet pastāstītu
par Augstākās tiesas struktūru, par kompetenci un par to, ar ko
Augstākā tiesa nodarbojas un kādas ir šī korpusa, kas jums
jāievēlē, kvalificējošās pazīmes.
Priekšsēdētājs: Es domāju, ka piekritīsim Augstākās tiesas
priekšsēdētājam. Tas ir ļoti vērtīgs priekšlikums.
G.Zemrībo: Godājamie deputāti! Šodien jums ir jāizšķir
jautājums, kas lems tiesu Latvijas Republikā turpmākajos 10
gados. Republikas Augstākā tiesa ir augstākā tiesas instance mūsu
republikā, mūsu jaunajā valstī. Augstākā tiesa saskaņā ar
pašreizējo spēkā esošo likumdošanu, pirmkārt, ir otrās instances
tiesa visiem spriedumiem gan civillietās, gan krimināllietās,
kurus pieņem republikas tautas tiesas.
Otrkārt, tā ir uzraudzības instance.
Treškārt, republikas Augstākā tiesa skata kā pirmās instances
tiesa sevišķi svarīgas civillietas un krimināllietas par
vissmagākajiem noziegumiem. Bez tam Augstākās tiesas kompetencē
ietilpst vēl tāds ļoti svarīgs jautājums kā izskaidrojumu došana
par to, kā jāpiemēro republikas likumi. Kam šie izskaidrojumi ir
saistoši? Kā tiesām, tā jebkuram citam orgānam vai iestādei, kas
šo likumu piemēro un īsteno.
Kāda ir Augstākās tiesas struktūra? Augstākā tiesa sastāv no
divām tiesas kolēģijām. Tā nav ministrijas kolēģija, bet tā ir
tiesas kolēģija. Visi tiesneši ir sadalīti šajās divās kolēģijās–
Civiltiesas kolēģijā un Krimināllietu kolēģijā. Katras kolēģijas
priekšgalā ir kolēģijas priekšsēdētājs, kurš vienlaikus ir
Augstākās tiesas priekšsēdētāja vietnieks. Viens no šiem diviem
vietniekiem, kurus jūs redzat sarakstā, ir pašreizējais Augstākās
tiesas krimināllietu kolēģijas priekšsēdētājs Jānis Vilders, un
otrs ir civillietu kolēģijas priekšsēdētājs Mārtiņš
Dudelis.
Dažas piezīmes par sastāvu. Priekšlikumi izteikti ar tādu
apsvērumu, lai Augstākajā tiesā būtu savienota gan pieredze, gan
arī jaunības enerģija. Saskaņā ar spēkā esošo likumu par tiesnesi
var būt republikas pilsonis, kurš nav jaunāks par 25 gadiem.
Tādēļ praktiski Augstākajā tiesā parasti strādā tiesneši, kuri
jau ir pārsnieguši 30 gadu slieksni. Lai strādātu Augstākajā
tiesā, nepieciešama zināma pieredze. Saskaņā ar to pašreiz
priekšā liekamo kandidatūru sarakstā vecumā no 30 līdz 39 gadiem
ir astoņi kandidāti, no 40 līdz 49– desmit kandidāti, no 50 līdz
59 gadiem– deviņi. Trīs kandidātiem ir 60 vai vairāk gadu. Stāžs
Augstākajā tiesā līdz 10 gadiem ir 14 kandidātiem, no 10 līdz 20–
deviņiem kandidātiem. Divi kandidāti ir pašreizējie tautas
tiesneši, kuriem stāža Augstākajā tiesā nav. Tie ir tautas
tiesneši Grāvelsiņš, kuram ir astoņu gadu pieredze tautas tiesā,
un tautas tiesnese Kramiņa– seši gadi tautas tiesā. Var rasties
jautājums, vai Augstākās tiesas sastāvs nav nedaudz par vecu.
Jāsaka, ka man savā laikā nācās diezgan daudz cīnīties ar PSRS
Tieslietu ministriju, kura pārzināja kadru jautājumus savienoto
republiku tiesās un kur arī ilgu laiku pastāvēja viedoklis, ka
tiesnesi, kuram kaut vai diena pāri pensijas vecumam, nevar vairs
izvirzīt no jauna. Es vienmēr esmu centies ieņemt un aizstāvēt
citu pozīciju, un arī šodien mans viedoklis nav mainījies.
Uzskatu, ka tiesneša darbaspējas nav atkarīgas no ieraksta pasē,
bet gan no konkrētā cilvēka darbaspējām un no viņa zināšanām. Es
domāju, ka mēs neveidojam ne futbola komandu, ne kordebaletu, bet
Augstāko tiesu, kuras locekļiem jābūt apveltītiem ar dziļām un
plašām zināšanām. Ilustrācijai es varētu minēt, ka, piemēram,
Kanādā tiesnešu maksimālais vecums ir 75 gadi, bet ASV Augstākās
tiesas bijušais priekšsēdētājs aizgāja pensijā, kad viņam pēc
dažiem mēnešiem būtu palikuši 80 gadi. Pie kam šo valstu tiesas,
tajā skaitā Augstākā tiesa, nebūt nav sliktākā no tiesām, kuras
pastāv civilizētajā pasaulē.
Vēl es gribētu lūgt jūs balsojot padomāt arī par sekojošu
jautājumu. Šobrīd zināmā mērā ir ievērota proporcionalitāte,
ņemot vērā gan pieredzi, gan zināšanas. Ja šī proporcionalitāte
tiktu sagrauta, tas varētu atstāt negatīvu iespaidu uz Augstākās
tiesas darba kvalitāti un profesionālismu. Turklāt– no kurienes
mēs ņemsim citus kandidātus? Es ļoti labi zinu tautas tiesnešu
kadrus, un lielas rezerves Augstākās tiesas paplašināšanai šobrīd
neredzu. Ņemot vērā šos apsvērumus, es lūdzu jūs apspriest un
balsot par tiem kandidātiem, kas jums ir iesniegti. Protams, jūs
lemsiet atbilstoši saviem ieskatiem.
Priekšsēdētājs: Deputāts Birkavs vēlas izteikties.
V.Birkavs: Es gribētu kolēģim Zemrībo uzdot jautājumu.
Sakiet, lūdzu, no kā vadoties noteikts Augstākās tiesas
skaitliskais sastāvs? Vai tas ir pietiekams, vai nav palielināms
vai, otrādi,– samazināms?
G.Zemrībo: Šobrīd tas sastāvs, ko mēs ierosinām un par kuru
lūdzam jūs balsot, izriet no pašreizējās Augstākās tiesas darba
slodzes. Es neizslēdzu iespēju, ka turpmāk tiesas struktūra
Latvijas Republikā mainīsies. Uzskatu, ka tā ir viena no tēzēm,
ko es būtu izvirzījis tad, ja jūs par mani būtu balsojuši.
Uzskatu, ka ir nepieļaujama tāda situācija, kā tas diemžēl ir,
ka, piemēram, republikas Augstākās tiesas spriedums, ar kuru
cilvēks tiek notiesāts uz nāvi, nav kasācijas sūdzības kārtībā
pārsūdzams. Es domāju, ka tas ir acīm redzams nedemokrātisms un
tas ir jālabo vistuvākajā laikā. Cits jautājums, kā to darīt.
Viena iespēja ir izveidot atsevišķu tiesu, kas skatītu lietas kā
pirmās instances tiesa. Iespējams, ka tiesneši būtu jāpārceļ uz
šo jaunveidojamo tiesu. Attiecīgi varētu būt citas izmaiņas.
Varētu izveidot speciālu kasācijas kolēģiju Augstākajā tiesā.
Pašreizējais priekšlikums izriet no tā darba apjoma, kāds mums
šobrīd ir.
Priekšsēdētājs: Kam vēl ir
jautājumi?
T.Jundzis: Kolēģi Zemrībo! Vai jūs tos astoņus tiesas
locekļus, kurus nosauca kolēģis Endziņš, noņemat no dienas
kārtības?
G.Zemrībo: Ja Augstākās padomes pozīcija ir tāda, protams,
man nav pamata iebilst. Juridiski esmu ar mieru teoretizēt, bet
tas, man liekas, šobrīd nav nepieciešams.
No zāles: */Vai jūs
analizējāt tiesas nacionālo sastāvu? No tā, ko mums izdalīja,
redzams, ka seši krievi, viens polis un 26 latvieši. Vai jūs to
uzskatāt par pareizu vai varbūt būs kādas izmaiņas?/
G.Zemrībo: */Ja jūs interesē nacionālais sastāvs, es to varu
pateikt,– no jums ierosinātajiem kandidātiem ir 25 latvieši, seši
krievi, viens polis un viens lietuvietis. Ja jūs interesē
salīdzināšanas jautājums, teiksim, kā agrāk salīdzināja ar citām
savienotajām republikām, tad PSRS Tieslietu ministrija veica
tādus salīdzinājumus, un nosauca t.s. pamattautību arī dažādās
republikās. Jāsaka, ka mūsu rādītājs – 75% pārstāvju no pamata,
tā saucamās pamattautības – ir pat zemāks nekā vidēji Padomju
Savienībā. Bet es gribu jums atbildēt uz citu jautājumu. Es
domāju, ka tiesa lemj neatkarīgi no tautības, bet tiesa lemj
atbilstoši likumam, un mēs vienmēr arī agrāk balstījāmies, katrā
ziņā centāmies balstīties, un šodien balstāmies uz to, ka
tiesnesim, veicot tiesvedību, jāpārvalda attiecīgās republikas
valsts valoda, kā arī citas nacionālās grupas valoda, teiksim,
krievu valoda. Piedāvātais tiesas sastāvs praktiski ir spējīgs
šos jautājumus atrisināt, bet izvirzīt kaut kādas pretenzijas
tiesnesim, kurš, teiksim, nepieder pie tās tautības, bet citas,
tāda likuma nav ne Padomju Savienībā, ne kādā citā pasaules
valstī./
Priekšsēdētājs: Es domāju, ka šī nav tā reize, kad mums
jāuzdod pārāk daudz jautājumu, jo Augstākās tiesas
priekšsēdētājam jautājumus mēs jau uzdevām, kad viņu ievēlējām
amatā. Tā kā divi deputāti ir ieņēmuši vietas pie mikrofona, tad
ar viņu jautājumiem arī beigsim iztaujāt Augstākās tiesas
priekšsēdētāju un sāksim savu darbu.
Lūdzu, – 1.mikrofons.
S.Zaļetajevs: */Mani interesē Augstākās tiesas [tiesnešu]
kandidatūru izvirzīšanas, ieteikšanas mehānisms. Kādā veidā
notika kandidatūru izvirzīšana? Tas ir pirmais.
Un otrais. Vai jums nešķiet, ka būtu demokrātiskāk pašiem tautas
tiesnešiem piešķirt iespējas izvirzīt un ieteikt savas
kandidatūras, lai Augstākā tiesa vai kaut kāda kolēģija dotu
tikai savu raksturojumu šiem tiesnešiem, lai mums būtu vismaz
kaut kāda izvēle, lai starp tiesnešiem būtu kaut kāda konkurence,
un tas dotu ievēlētajiem tiesnešiem lielāku neatkarību./
G.Zemrībo: */Es atbildu uz jūsu jautājumu. Pirmkārt, te ir
runa ne par tautas tiesnešu, bet gan par Augstākās tiesas
tiesnešu vēlēšanām. Tas viens. Otrkārt, protams, kad tiek lemts
par tiesnešu izvēli, tad te ne vienmēr ir pieņemama alternatīva,
tāpēc ka es, piemēram, nevaru iedomāties, kā izvēlētos, teiksim,
ārstu. Te situācija ir apmēram analoģiska. Un tāpēc, iekams likt
priekšā kandidatūras, par kurām jūs šodien pieņemsit lēmumu, par
kurām jūs balsosit saskaņā ar spēkā esošo likumu, visas šīs
kandidatūras tika izskatītas Augstākās tiesas kvalifikācijas
kolēģijā, vai tās atbilst attiecīgajām prasībām, vai tās var
darboties tiesvedībā pietiekamā līmenī. Un tāds pozitīvs lēmums
par visām kandidatūrām ir Augstākās padomes materiālos./
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, 3.mikrofons.
A.Aleksejevs: */Man vispār ir uzdotā jautājuma turpinājums.
Lūk, jūs teicāt, ka pamatnācijas pārstāvju ir 75%. Lūk, es
gribēju precizēt, neapstrīdot jūsu priekšlikumu. Sakiet, vai nav
kaut kāda sistēmas kļūda nepamatnācijas juristu sagatavošanā? Un
kāpēc viņu ir tik maz? Kāpēc viņiem ir zemāka
kvalifikācija?/
G.Zemrībo: */Redziet, pirmkārt, jautājums uzdots ar nepareizu
adresi. Es domāju, ka šo jautājumu jums varbūt vajadzētu uzdot
Latvijas Universitātes rektoram, bet ne man. Es nenodarbojos ar
kadru sagatavošanu. Otrkārt, es te neredzu nekādu netaisnību
attiecībā pret nelatviešiem. Katrā gadījumā, daudzu gadu garumā
Latvijas Universitātē tiek gatavots vienāds skaits tiesnešu,
t.i., es atvainojos, juristu. Vienāds apmācāmo skaits latviešu un
krievu valodā. Kas attiecas uz to, kāpēc starp tiesnešiem ir
vairāk latviešu, es izskaidroju ar to, ka mēs jau sen izvirzījām
tādas prasības, ka tiesnešiem ir jāpārvalda latviešu un krievu
valoda, kas atbilst likuma prasībām. Un mēs tās ievērojām./
A.Aleksejevs: */Tātad, ja es jūs sapratu pareizi…/
Priekšsēdētājs: Deputātam Aleksejevam es gribētu atgādināt,
ka nevajadzētu uzsākt debates pie mikrofona.
A.Aleksejevs: Tās nav debates, man vienīgi ir jautājums. */Es
gribētu... tātad, ja es jūs sapratu pareizi, ka attiecība
izskaidrojama ar to, ka citu tautību juristi nepārvalda latviešu
valodu./
Priekšsēdētājs: Es atvainojos, godājamais Augstākās tiesas
priekšsēdētāja kungs, es domāju, ka uz šādu jautājumu jums nebūtu
jāatbild, jo tā raksturs visiem bija skaidri redzams. Deputātam
Aleksejevam vajadzētu apdomāt par savu šeit uzdoto jautājumu
būtību.
Deputāti, vēl atgādinājums: pirms mēs turpinām savu darbu, lūdzu
pie mikrofona nosaukt savu uzvārdu un vēlēšanu apgabalu. No tiem,
kas ieraksta mūsu uzstāšanos, ir pretenzijas. Mēs to esam
aizmirsuši. Es vēl gribētu konsultēties ar Augstākās tiesas
priekšsēdētāju. Šī lēmuma projekta sarakstā pirmie tiek minēti
jūsu vietnieki. Jūs arī tā piedāvājat sākt? Paldies.
Pirms deputāts Jundzis mums dos kādu paskaidrojumu, lai deputāti
varētu ražīgāk strādāt, es gribētu viņiem darīt zināmu, ka
pārtraukumā 109.istabā visi var saņemt algu. Algas tiks
izmaksātas, tikai sākoties pārtraukumam, ne ātrāk.
Tagad, lūdzu, vārds deputātam Jundzim.
T.Jundzis: Cienījamais priekšsēdētāj un cienījamie deputāti!
Man būtu tāds priekšlikums, kuru jūs varat, protams, arī
nepieņemt. Pirms mēs sākam apspriest konkrētus kandidātus, vai
jūs dotu vārdu pastāvīgo komisiju vadītājiem, lai viņi kopumā
pateiktu par tiem principiem, kritērijiem, kā mēs balsojām par
katru no šiem locekļiem, un kādi bija rezultāti.
Priekšsēdētājs: Es gribētu
konsultēties ar deputātiem, vai nebūtu lietderīgāk pastāvīgās
komisijas atzinumu dot par katru konkrētu kandidātu, nevis par
visiem kopumā. Varbūt pirms katra kandidāta stādīšanas priekšā un
pirms jautājumu uzdošanas mēs noklausīsimies, ko par kandidātu uz
amatu izsakās mūsu pastāvīgās komisijas, kurās viņš tika
apspriests.
Pirms mēs sākam intensīvi strādāt, es ļoti lūgtu deputātus būt
pēc iespējas klusākiem un zālē mazāk sarunāties. Tikpat kā nevar
dzirdēt, kas notiek uz tribīnes. Varu jums tikai atgādināt, ka
tiesas sēdes zālē par sarunāšanos būtu izraidīti. Diemžēl šeit
šādu iespēju nav. Tātad, lūdzu, sāksim savu darbu. Par debatēm
mēs visi norunājām. Vēl grib izteikties deputāts Stroganovs.
Lūdzu, bet viņš ir pēdējais, kas tagad izteiksies.
F.Stroganovs: */Ir viens priekšlikums. Ierosinu, lai
komisiju priekšsēdētāji ziņotu Augstākajai padomei savus
priekšlikumus. Iespējams, viņiem ir kandidatūras, par kurām
komisija nenonāca pie vienprātīgas vienošanās, un tad mums
deputātiem būs vairāk laika šīs kandidatūras apdomāt un pieņemt
savu lēmumu. Bet par pārējiem acīmredzot tad varēs vienkārši
piekrist vai nepiekrist. Mēs ieekonomētu laiku. Paldies./
Priekšsēdētājs: Paldies.
Tas ir priekšlikums. Kad komisija dos savu slēdzienu, vai tiešām
mums vajadzētu balsot pirms katras kandidatūras, vai balsosim par
visiem kandidātiem kopā? Mums par to ir jānobalso. Domāju, ka
atkal diskusiju un debates mēs neatklāsim, bet balsosim. Kā
ierosina Jundzis?
T.Jundzis: Es atvainojos, bet man ir kompromisa priekšlikums.
Man ļoti grūti ir pateikt par katru kandidātu. Komisijā, jo
vairāk balsošanā, katrs jau nepasaka, kāpēc viņš balsoja tā vai
citādi. Tāpēc, ja jūs man atļautu, es gribētu tikai informēt par
tiem principiem, pēc kādiem vadījās komisija kopumā. Tad, kad
apspriedīs katru kandidatūru, varbūt varētu arī runāt par katru
atsevišķi. Ja jūs dotu divas minūtes laika, tad es pateiktu par
vispārējiem principiem, pēc kādiem vadījās komisija.
Priekšsēdētājs: Divas minūtes mēs varam veltīt šim
jautājumam, un pēc tam arī par katru atsevišķi. Lūdzu, deputāts
Jundzis.
T.Jundzis: Cienījamie
tautas deputāti! Aizsardzības un iekšlietu pastāvīgā komisija
savās sēdēs vairākas reizes ļoti rūpīgi– daudzas stundas
apsprieda kandidātus, kurus Augstākās tiesas priekšsēdētājs mums
ierosina ievēlēt par Latvijas Augstākās tiesas priekšsēdētāja
vietniekiem un par tiesas locekļiem. Es jūs gribētu informēt
tikai par tiem vispārīgajiem principiem, pēc kuriem mēs
vadījāmies, atbalstot vai, tieši pretēji, neatbalstot vienu vai
otru kandidātu. Komisijā lielākais iebildums bija pret tiesas
locekļu vecumu. Ļoti godājamais Augstākās tiesas priekšsēdētājs
jau minēja citu valstu– gan ASV, gan Kanādas– pieredzi, ka tur
Augstākās tiesas locekļiem pat ir maksimālais vecuma cenzs– 75
gadi. Mūsu komisijā arī šis jautājums tika apspriests. Bet mēs
nonācām pie secinājuma, ka jau tuvākajos gados mūsu tiesību
aizsardzības iestāžu sistēma ir ļoti būtiski jāreorganizē.
Pirmkārt, jau tuvākajā laikā, jau šogad ir jāuzsāk darbs pie
principiāli jauna vai pilnīgi jauna kriminālkodeksa, pie pilnīgi
jauna civilkodeksa. Līdz ar to mēs uzskatām, ka arī Augstākajā
tiesā vajadzētu vairāk strādāt jauniem, radikāliem cilvēkiem,
kuri varētu attiecīgi tikt galā ar jauniem likumiem un uz tiem
pārslēgties. Mēs ņemam arī vērā to, ka sakarā ar izmaiņām
Latvijas Konstitūcijā Augstākās tiesas locekļus mēs ievēlam uz 10
gadiem. Un, ja mēs jutīsim, ka viens vai otrs no tiesas locekļiem
netiek galā ar darba slodzi, ar jaunajiem pienākumiem, tad mums
vairs nav nekādu iespēju viņus no amata atsaukt ātrāk, protams,
ja vien viņi paši to nevēlēsies. Tieši šī principa dēļ mēs esam
izsvītrojuši vairākus kandidātus.
Mēs izsvītrojām vēl divus kandidātus uz Augstākās tiesas locekļa
amatu, vadoties pēc dažiem citiem apsvērumiem, jo komisijā nebija
pārliecības, ka šie cilvēki kā Augstākās tiesas locekļi varētu
darboties pietiekami objektīvi. Mums nebija pārliecības, ka viņu
enerģija ir atbilstoša tam amatam, kuru viņi ieņems, neskatoties
uz to, ka viņu vecums vēl ir tālu līdz pensijas vecumam. Taču es
domāju, ka šodien plenārsēdē, viņiem uzdodot jautājumus,
noklausoties atbildes, katrs tautas deputāts izšķirsies pats, vai
piekrist komisijas viedoklim vai ne. Par konkrētām kandidatūrām
es ziņošu apspriešanas gaitā.
Priekšsēdētājs: Paldies. Sākam, lūdzu, savu darbu.
Saskaņā ar lēmuma projektu, kā pirmo tribīnē es gribētu aicināt
kandidātu uz Latvijas Republikas Augstākās tiesas priekšsēdētāja
pirmā vietnieka amatu– godājamo Jāni Vilderu. Deputāti, lūdzu
pieteikties uz jautājumiem. Kā man ziņoja sekretariāts, neviens
vēl nav pieteicies. Sākumā mēs varbūt varam lūgt komisijas
atzinumu? Lūdzu, 3.mikrofons.
No zāles: Aizsardzības un
iekšlietu komisija diemžēl Jāņa Vildera kandidatūru
neatbalstīja.
A.Endziņš: Likumdošanas jautājumu komisija, izskatot šo
jautājumu, Vildera kandidatūru atbalstīja.
Priekšsēdētājs: Mums ir piecpadsmit minūtes laika, lai
pretendentam uzdotu jautājumus. Pieteikušies nav. Lūdzu,
3.mikrofons.
L.Muciņš: Kā zināms, Latvijas PSR Augstākā tiesa iztiesāja
daudz lietu pēc tā saucamā 58.panta. Man ir jautājums, kādēļ
Augstākā tiesa necenšas, vai varbūt nepietiekami to dara,
iesniegt šajās lietās protestus, bet gaida, lai to darītu
republikas prokuratūra. Vai Augstākajai tiesai tomēr arī
nevajadzētu parādīt lielāku aktivitāti, sevišķi lietās, kuras
iztiesātas pēc tāda panta kā 58.10– par pretpadomju aģitāciju.
Šobrīd visi šie spriedumi tiek atcelti faktiski bez
strīdiem.
J.Vilders: Krimināllietas, par kurām jautāja cienījamais
deputāts Muciņš, savā laikā ir skatījuši kara tribunāli, un
Augstākā tiesa šo lietu izskatīšanā nav piedalījusies. Minētās
lietas neatrodas Augstākās tiesas, bet gan Drošības komitejas
pārziņā, un tās pārbauda republikas prokuratūra, kurā ir
nodibināta speciālā grupa šo lietu pārbaudei. Nepieciešamības
gadījumā tā griežas arī pie Drošības komitejas, pieprasa
speciālas ziņas un tad lemj jautājumu par protesta iesniegšanu.
Nesen, kad mēs šīs lietas pieprasījām, lai iedotu advokātiem
iepazīties un viņi varētu uzrakstīt uzraudzības sūdzību, ar ko
prokuratūrā ir zināmas grūtības, Drošības komiteja mums to
pārmeta. Mēs labprāt, atbilstoši mūsu darba slodzei, varētu arī
piedalīties šo lietu pārbaudē. Turpmāk par to vajadzēs padomāt un
saskaņot ar prokuratūru. Tādējādi arī mēs varētu piedalīties un
paātrināt šo lietu izskatīšanu. Es domāju, ka jautājums var būt
diezgan pamatots.
I.Geidāns: Cienījamais Vildera kungs! Avīzē reizēm tiek
rakstīts, ka Jelgavas pilsētā un rajonā ļoti bieži pazūd cilvēki,
nereti cilvēki tiek noslepkavoti. Nereti šajos slepkavības
gadījumos atklājas, ka slepkavas ir bijuši milicijas darbinieki.
Praksē parasti ir izveidojusies tāda secība, ka rajonu vai
pilsētu tiesu, kuras izskata šos gadījumus, pieņemtie soda mēri
pēc to pārsūdzēšanas Augstākajā tiesā vai izskatīšanas Augstākajā
tiesā kā likums tiek samazināti. Kā viens no piemēriem varētu būt
profesora Dreimaņa dēla noslepkavošana. Ļeņina rajona Tautas
tiesa slepkavam milicim piesprieda astoņus gadus, bet, kad lieta
nonāca pie jums un tā tika pārskatīta, noziedzniekam tika
piespriesti divi gadi. Reāli šie divi gadi jau bija pagājuši.
Bija zināms periods, kad varēja to attaisnot, tā parasti mēģina.
Taču, kā jūs domājat uz priekšu, vai tas ir kļuvis par sistēmu?
Tā mūs nepārliecina, ka jūs darbojaties tomēr tiesiski un
lojāli.
J.Vilders: Jau deputāts Jundzis ļoti pareizi norādīja, ka
katrā krimināllietā viens procesa dalībnieks būs mazāk
apmierināts ar rezultātiem nekā otrs procesa dalībnieks. Arī kas
attiecas uz Augstāko tiesu, tad es varu pilnīgi kategoriski
teikt, ka nekādas ieinteresētības šajās lietās mums nav. Vienīgi,
ko es pieļauju, ka šur tur varbūt ir pieļauta kāda kļūda.
Kas attiecas uz konkrēto lietu par Dreimani, t.i., par
Lauksaimniecības akadēmijas prorektora dēla bojāeju, es šo lietu
diezgan labi atceros. Tajā galvenais ir, vai Dreimanis tika
nonāvēts ar nodomu, tīši, vai aiz neuzmanības. Katrā gadījumā,
tiesai izlemjot vienu vai otru jautājumu, ir jābalstās uz
pierādījumiem. Šajā lietā tādu pierādījumu, kas ļautu nešaubīgi
secināt, ka Dreimanis ir nonāvēts ar nodomu, tiešām nav. Ja ir
šaubas– zināmā mērā tās ir arī šajā lietā, jo pierādījumi ir
pretrunīgi,– tad katrā ziņā iznākums jātulko par labu tiesājamam.
Tāds ir vispārējais princips.
E.Kide: Cienījamo pretendent, mans jautājums patiesībā ir
turpinājums deputāta Muciņa jautājumam par to, kuri notiesāti pēc
58.panta, reabilitāciju. Man tas pats jautājums, taču par
vispārēji, masveidā represētajiem, t.i., par 1941. un 1949.gadā
izsūtītajiem. Vai patiešām gadījumos, kuri nav jāizskata Kara
prokuratūrai, Augstākā tiesa nevarētu izrādīt kādu iniciatīvu, it
īpaši tagad, kad ir pasludināta Deklarācija par neatkarību. Ir
šāds paradokss: es esmu Augstākās padomes deputāts, bet vēl
neesmu reabilitēts, jo mani represēja bērna vecumā. Man atbild,
ka jautājumus nav laika noskaidrot. Taču vienā naktī varēja tikt
skaidrībā par desmit tūkstošiem, kuri ir jāarestē, bet piecdesmit
gados nevar tikt skaidrībā, kā viņus reabilitēt.
J.Vilders: Cienījamo deputāt! Es varu atbildēt, ka šajā
virzienā Augstākā tiesa daudz ir strādājusi. Simtiem cilvēku ir
reabilitēti. Kas attiecas uz jūsu jautājuma otru pusi– par
Augstākās tiesas iniciatīvu, tad tā no Augstākās tiesas puses arī
ir parādīta. Nesen republikas Augstākās tiesas plēnums griezās
pie republikas Augstākās padomes, lai tā pieņemtu likumu par visu
šo pilsoņu reabilitāciju, lai process virzītos ātrāk. Jautājums
ir par pilsoņu reabilitāciju, kuri tika notiesāti kā Latvijas
Republikas pilsoņi 1940.–1941.gadā, kā arī par tiem pilsoņiem,
kuri nelikumīgi tika represēti (pēc mūsu domām, nelikumīgi) par
tā saucamo nodokļu nemaksāšanu. Šis process bija vērsts uz
zemniecības izputināšanu un sadzīšanu kolhozos.
V.Birkavs: Godāto
pretendent, jūs līdz šim bijāt– un arī pretendējat uz to, ka
būsiet,– Krimināllietu kolēģijas priekšsēdētājs, tātad faktiski
esat galvenais speciālists tik ļoti svarīgā un sarežģītā nozarē.
Es gribētu, lai jūs dažos vārdos, ņemot vērā, ka ievēlēšanas
termiņš ir ļoti garš, tomēr pateiktu, kā jūs redzat Latvijas
Republikā šīs sfēras attīstību– kriminālprocesā un
krimināltiesībās. Es saprotu, ka tas ir liels variants, bet kur
jūs redzat galvenos pārmaiņu virzienus?
J.Vilders: Republikas Augstākā tiesa, kā jau šeit tika
minēts, ir augstākais tiesu uzraudzības orgāns republikā un kā
tādam tam ir republikā jānodrošina vienveidīgas, pareizas tiesas
prakses realizācija atbilstoši likumiem. Pašreizējā posmā mēs
izjūtam zināmas grūtības, jo ir pārejas periods uz neatkarīgu
Latvijas Republiku. Tas prasa likumu pilnveidošanu, likumu
jaunradi, lai pašreizējā posmā tiesu prakse tiktu regulēta
atbilstoši mūsu republikas interesēm, atbilstoši 4.maija
Deklarācijai. Tādējādi mums ir zināmas grūtības. Mēs esam kaut
kādā veidā tomēr atkarīgi no PSRS augstākajiem tiesību sargāšanas
orgāniem, konkrēti– no vissavienības Augstākās tiesas. Piemēram,
viņi izskata mūsu krimināllietas, pārbauda, atceļ mūsu lēmumus un
tamlīdzīgi. Tāpat mēs esam saistīti ar kopīgiem vissavienības
likumiem, kas ir kriminālkodeksa un kriminālprocesu kodeksa
pamatā. Tāpēc, manuprāt, vispirmām kārtām jāpaātrina likumdošanas
darbs šajā jomā, par ko šeit arī tika runāts. Manuprāt, arī tiesu
sistēmu nepieciešams pārveidot atbilstoši mūsu republikas
interesēm. Man šķiet, ka papildus tam, ko minēja augstākās tiesas
priekšsēdētājs, nepieciešams izveidot ja ne apelācijas tiesu, tad
varbūt kādus elementus tiesu apelācijas sistēmā. Tas nozīmē ļaut
Augstākajai tiesai ne tikai pēc tiem dokumentiem, kas ir lietā,
pārbaudīt sprieduma likumību un pamatotību, bet vajadzības
gadījumā aicināt arī svarīgus lieciniekus un pārbaudīt arī citus
pierādījumus, kas ir izmantoti tautas tiesā. Manuprāt, būtu
nepieciešams republikā radīt zvērināto tiesu. Arī šajā sakarā
nepieciešams izstrādāt likumu par tiesu iekārtu. Tas vēl darbojas
iepriekšējos ietvaros. Arī tiesu kriminālnoziegumu izskatīšanas
sistēma praktiski ir jau zināmā mērā novecojusi un nav atbilstoša
mūsu situācijai. Šeit ir daudz kā lieka un mums nepieņemama. Arī
šajā sakarā, man šķiet, mums ir krietni jāpiestrādā.
Priekšsēdētājs: Jautājumu uzdošanas laiks ir beidzies.
Debatēs pieteikušies četri. Vairāk par piecām minūtēm debatēs
nevarētu atļaut. Tajā sakarībā varētu runāt trīs deputāti. Tos es
esmu atzīmējis atbilstoši frakciju sadalījumam. Debatēs
pieteikušies Zaļetajevs, Līgotnis, Preinbergs un Simsons.
Saraksts beidzas ar deputātu Preinbergu. Iebildumus
neredzu.
Vārds deputātam Zaļetajevam runāt debatēs piecas minūtes.
Gatavoties deputātam Līgotnim. Brīdinu, ka nevienu sekundi vairāk
par piecām minūtēm es runāt neļaušu.
S.Zaļetajevs: */Cienījamie deputāti! Es netaisos uzstāties
par konkrētu kandidatūru, es gribu vērst jūsu uzmanību, par
nožēlošanu, vienkārši mūsu darba kārtība ir nedaudz
juceklīga./
Priekšsēdētājs: Es atvainojos, deputāt Zaļetajev, bet, ja jūs
negatavojaties runāt par konkrēto kandidatūru, tad diemžēl es
jums vārdu nevaru dot, jo mums ir ļoti ierobežots laiks.
S.Zaļetajevs: */Es lūdzu dot vārdu par vēlēšanu
sistēmu./
Priekšsēdētājs: Paldies, šis jautājums par vēlēšanu sistēmu
nav mūsu darba kārtībā. Es ļoti atvainojos, deputāt Zaļetajev,–
ja jūs nevarat neko konkrētu pateikt par Augstākās tiesas
vietnieka amata pretendentu Vildera kungu, tad, lūdzu, dodiet
savu vietu citiem, kas var runāt par tematu.
S.Zaļetajevs: */Es taisos uzstāties saskaņā ar dienas
kārtību. Mums dienas kārtībā ir Augstākās tiesas
vēlēšanas./
Priekšsēdētājs: Paldies, mēs neapspriežam darba kārtību.
Lūdzu, deputāt Zaļetajev, atbrīvojiet tribīni!
Nākamajam vārds deputātam Līgotnim.
A.Līgotnis: Godātie kolēģi! Tā kā tiesnesis Vilders ir
pirmais no tiem, kuri faktiski Aizsardzības un iekšlietu komisijā
neguva komisijas vispārēju atbalstu, tad gribēju runāt par viņu
un konceptuāli arī par tiem pārējiem tiesnešiem, kuri ir
sasnieguši pensijas vecumu, jo tas šajā gadījumā, manuprāt, ir
kardinālais jautājums, vai vēlēt viņus vai ne.
Godātie deputāti, nodzīvotie gadi, godīgi nostrādātie gadi nebūt
nav netikums, bet gan Dieva dāvana. Mēs neizvēlam šodien
profesionālus sportistus, kam nepieciešams lauvas spēks un suņa
izturība. Mēs šodien vēlam Augstākās tiesas tiesnešus, un tie ir
cilvēki, kam vajadzīga augsta profesionalitāte, liela dzīves un
darba pieredze, taču, kā zināms, šīs īpašības jebkuram cilvēkam
nāk tikai ar gadiem, pie tam ar ilgiem gadiem. Visi šie elementi
izvirzītajiem tiesnešiem ir, tāpēc es gribu vērst jūsu uzmanību
uz to, kādi argumenti tiek izvirzīti pret šiem cilvēkiem, arī
pret pirmo kandidātu Jāni Vilderu. Pirmkārt, gadu dēļ tiek
apšaubītas viņu darbaspējas, vai viņi spēs pietiekami produktīvi
strādāt. Mēs šeit visnotaļ nopietni uzklausījām Augstākās tiesas
priekšsēdētāja teikto un redzējām, ka Gvido Zemrībo, cilvēks,
kurš vislabāk pārzina šo tiesnešu darbu, mums apgalvoja, ka savus
pienākumus viņi veic nevainojami un visnotaļ augstā
profesionālajā līmenī. Es uzskatu, ka mums nav nekāda pamata tam
neticēt. Kādēļ gan mēs gribam citus vērtēt ar citu mērauklu, nekā
paši sevi? Paskatieties apkārt, godātie deputāti! Arī mūsu vidū
taču ir visnotaļ cienījama vecuma deputāti, bet neviens
neapšaubīs nedz Berklava, nedz Vulfsona kunga kompetenci un
autoritāti. Viņi ir zvaigznes politikā, bet justīcijas sfērā tādi
paši ir šie pieredzējušie tiesneši. Tieši šie vīri– tādi kā
Vilders, Lutko, Kuzņecovs– ir tie, pie kuriem konsultējas un
padomu prasa visi republikas tiesneši– un ne tikai tiesneši vien.
Ja viņi mūsu politiskās vīzdegunības dēļ šodien netiks ievēlēti,
tad es uzdrīkstos apgalvot, ka lielākās daļas republikas juristu
praktiķu acīs mūsu deputātu autoritāte būs zudusi pilnīgi un
neglābjami. Mums nevajag pašiem graut labi funkcionējošu
tiesvedības mehānismu. Bez tam es atļaušos atgādināt, ka tieši
tiesnesis Lutko bija tas, kurš visnotaļ kaitīgajos politiskā
caurvēja apstākļos uzdrošinājās attaisnot Modri Lujānu. Bet nu
mūsu komisija negrib atļaut viņam strādāt.
Otrais arguments, kas tiek vērsts pret šiem veterāniem, ir
šaubas, vai viņi spēs pārorientēties uz jauno likumdošanu, ko
paredzēts izstrādāt. Šeit es gribu teikt tā: pirmkārt, nekādas
jaunas likumdošanas līdz šim vēl nav, un, otrkārt, kad tā būs,
kad tiks pieņemti jaunie likumi, tad jāpārorientējas būs ne tikai
tiesnešiem veterāniem, bet arī visiem gados jaunajiem un vidējiem
juristiem. Es uzskatu, ka šie pieredzējušie speciālisti absolūti
nav mazāk spējīgi uz nopietnu juridisku analīzi nekā mēs visi
pārējie, un tāpēc mans rezumējums ir sekojošs: pirms jūs,
deputāti, balsojat pret šiem cilvēkiem, arī pret Jāni Vilderu, es
lūdzu jūs nopietni padomāt, vai šāds lēmums ir taisnīgs un vai
tas ir nekaitīgs Latvijas valstij. Es balsošu par viņiem un
aicinu arī jūs darīt tāpat.
Priekšsēdētājs: Paldies deputātam Līgotnim.
Nākamajam vārds deputātam Preinbergam. Deputāts Preinbergs
atsakās runāt debatēs? Lūdzu– 15 minūtes ir jūsu rīcībā.
G.Preinbergs: Cienījamie deputāti, cienījamo priekšsēdētāj!
Es runāju savā vārdā, es runāju savu vēlētāju vārdā. Šeit man ir
dokumentu sakopojums par tiem slepkavības gadījumiem, kādi
notikuši Jelgavā. Nav jau runa tikai par vienu pašu prorektora
Dreimaņa dēlu, ir vēl Igors Karpenko, ir nogalinātais milicijas
virsnieks Zagrjadins un tā tālāk. Visos gadījumos sodi tika
mīkstināti līdz pēdējai iespējai. Kā piemēru es gribētu minēt
slepkavu Berežnoju, kurš nogalinājis Zagrjadinu. Tā taču ir
iepriekš nodomāta slepkavība, ja cilvēks nav nodevis dienesta
pistoli, ja viņš, lai izdarītu šo slepkavību, rīko dzeršanu
milicijas telpās un pēc tam aukstasinīgi nogalina. Viņam
piespriež 15 gadus. Mēs skatījāmies likumus, protams, tā ir
tiesnešu lieta,– bet šajā gadījumā kaut kādu attaisnojumu
neredzam. Es runāju ne tikai piederīgo vārdā, es runāju vēl 300
jelgavnieku vārdā, kuru vēstule 1989.gada 14.jūnijā iesūtīta
Augstākajā padomē. No Augstākās padomes nav saņemta nekāda
atbilde. Un mēs noteikti nostājamies gan pret Jāņa Vildera, gan
pret vēl citu Augstākās tiesas tiesnešu darbību, jo mēs redzam,
ka šī darbība ir neobjektīva. Ja mēs vēlreiz atgriežamies pie
Dreimaņa slepkavības, tad jāsaka– šis nav negadījums, viņš ir
trīskārt sists, spārdīts kājām, taču tiesa ir ņēmusi vērā tikai
pēdējo motīvu un pēdējo mirkli, kad ir nācis nāvējošais sitiens.
Es savu vēlētāju uzdevumā, cietušo piederīgo uzdevumā un,
protams, arī pats savā vārdā noteikti balsošu pret un iesaku
balsot arī jums pret Vildera ievēlēšanu Augstākajā tiesā.
Paldies.
Priekšsēdētājs: Paldies deputātam Preinbergam. Debates
noslēdz deputāts Simsons, lūdzu!
P.Simsons: Cienījamie kolēģi, deputāti! Es pilnīgi varu
piekrist deputāta Līgotņa viedoklim, ka sirma galva un cienījams
vecums nekādā gadījumā nav negatīvs rādītājs, lai vērtētu cilvēka
personiskās vai profesionālās īpašības. Vēl vairāk– ja mēs
paskatāmies, tad redzam, ka viena daļa mūsu šodien apstiprināmo
kandidātu ir cilvēki ar lielu darba stāžu, arī Augstākajā tiesā
daļa no viņiem ir sākusi strādāt sen– dažs 1971.gadā, Vildera
kungs– 1967.gadā, citi 1965. un pat 1955.gadā. Es nekādā gadījumā
negribētu vērst jūsu uzmanību uz šo kandidātu personiskajām
īpašībām, taču paskatīsimies atpakaļ vēsturē un atcerēsimies, kas
ir mainījies, kas noticis kopš 1955. vai 1967.gada. Mēs šodien
šajā sesijā daudzos gadījumos esam gājuši netradicionālus ceļus,
mūsu mērķi ir citādāki, nekā tie ir bijuši līdzšinējiem
deputātiem, arī darba stils un uzskati varbūt ir citādāki, un
tāpēc es aicinu ļoti nopietni izvērtēt to pieredzi, kādu ir
guvuši šie tiesnešu kandidāti, cik daudz viņi varējuši vai
nevarējuši izlemt kādu jautājumu. Vadīsimies pēc pamatprincipa,
ka mēs varam uzdot cilvēkam darīt tik daudz un to, cik un ko mēs
varam prasīt no viņa atpakaļ. Mēs nevaram pārmest par konkrētām
lietām, kuras izskatītas tā vai citādāk; tāds ir bijis likums, un
lieta tā ir skatīta. Bet mēs taču orientējamies uz citiem
likumiem, uz citiem principiem. Mēs orientējamies uz tiesisku
valsti. Varbūt tas jau ir ļoti nobružāts jēdziens, taču mans
aicinājums būtu tiešām izvērtēt reālās iespējas, to, cik lielā
mērā šie cienījamie tiesneši varēs pārorientēties un turpmākajos
10 gados pieskaņoties vai saskaņā ar savu pārliecību strādāt pēc
tiem likumiem, kādus mēs gatavojāmies ierosināt, izdarīt izmaiņas
vai pārstrādājot pamatprincipus kopumā.
Cienījamie deputāti! Jūsu priekšā ir katra kandidāta darba gaitu
uzskaitījums, un to, ka mēs kādu no viņiem šobrīd
neapstiprināsim, nevajadzētu uzskatīt par pārmetumu vai
nosodījumu. Tā varētu būt pateicība par ilgo darbu un varbūt
novēlējums, lai šiem cilvēkiem turpmāk būtu iespējas strādāt ar
mazāku slodzi un baudīt arī kaut ko no atpūtas. Arī citā jomā
atradīsies gan viņu specialitātei, gan zināšanām, gan pieredzei
piemērots darbs.
Priekšsēdētājs: Paldies. Līdz ar to debates par apspriežamo
kandidatūru ir beigušās. Visi ir ieņēmuši savas vietas. Lūdzu,
ieslēdziet reģistrācijas režīmu. Arī tos deputātus, kuri pašreiz
staigā pa sēdes zāli, lūdzu reģistrēties. Rezultāts: ieradušies
139 deputāti. Lūdzu deputātus izteikt savu attieksmi pret Jāni
Vilderu kā Latvijas Republikas Augstākās tiesas priekšsēdētāja
pirmo vietnieku, balsojot par, pret vai atturoties. Ja visi ir
nobalsojuši, lūdzu rezultātu: par– 49 balsis, pret– 59 balsis un
atturas– 29. Es atvainojos, par– 50 deputāti, līdz ar to mēs Jāni
Vilderu neesam ievēlējuši par Augstākās tiesas priekšsēdētāja
pirmo vietnieku.
Turpināsim darbu. Saskaņā ar iesniegto lēmuma projektu par
Latvijas Republikas Augstākās tiesas priekšsēdētāja vietnieku
tiek izvirzīts Mārtiņš Dudelis. Lūdzu Dudeļa kungu ieņemt savu
vietu tribīnē. Es vēlreiz ļoti lūdzu visus deputātus:
izturēsimies ar cieņu viens pret otru, nesarunāsimies sēžu zālē.
Godājamie deputāti, lūdzu, uzdodiet jautājumus. Vārds deputātam
Jundzim.
T.Jundzis: Atļaujiet vispirms pateikt komisijas slēdzienu.
Aizsardzības un iekšlietu komisija savā sēdē izskatīja Mārtiņa
Dudeļa kandidatūru un šo kandidatūru atbalsta.
Priekšsēdētājs: Paldies. Vārds Endziņa kungam.
A.Endziņš: Likumdošanas jautājumu komisija savā sēdē
izskatīja un atbalstīja Dudeļa kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Kā
dzirdējāt, abas komisijas ir atbalstījušas šo kandidatūru. Lūdzu,
uzdodiet jautājumus. Otrs mikrofons. Deputāts Krastiņš.
E.Krastiņš: No izsniegtās jūsu biogrāfijas es redzu, ka esat
darbojies Augstākajā tiesā no 1976.gada, ja nemaldos, līdz
1989.gadam. Acīmredzot jums būs bijusi arī saskare ar visā
republikā slaveno lietu, kur uz nāvi tika notiesāti vairāki
puiši, kam tika inkriminēts noziegums Koknesē. Kā jūs
izskaidrotu– kā Augstākajā tiesā varēja tikt pieņemts šāds
nepareizs tiesas spriedums, kā šis mehānisms varēja tikt
iedarbināts un kāda mums ir garantija, ka jaunā Augstākā tiesa
šādas tiesas kļūdas nepieļaus?
M.Dudelis: Vispirms man jāatbild, ka esmu tīrais civilists un
faktiski viss mans darbs bijis saistīts ar civillietām. Pašreiz
es vadu Civillietu kolēģiju. Jūsu jautājums, kā paši sapratāt,
absolūti saistīts ar krimināllietām, bet informēts par šo lietu
es esmu, jo nezināt, kas notiek republikas tiesās, arī Augstākajā
tiesā, ir pilnīgi nepiedodami. Šo kļūdu attaisnot nekādā gadījumā
nevar. Iemesli? Es uzskatu, ka tajā laikā gan izmeklēšanas darbu,
gan prokuratūras orgānu darbu faktiski diktēja partijas orgāni.
Ja partija bija teikusi, ka šis noziegums ir jāslēdz tik un tik
dienu laikā, tad ne reizi vien bija tā: ja tuvojās šis atklāšanas
termiņš, bet noziedznieks nebija vēl atklāts, tad par vainīgiem
atzina tādus, kuri kaut cik varēja radīt aizdomas, kuriem, tā
teikt, varēja piesieties. Un šādus cilvēkus izmeklēšanas orgāni
atrada ļoti veiksmīgi. Augstākajai tiesai šajā lietā daudz kas
bija safabricēts, kā jūs zināt, par to notiesāti daudzi
izmeklēšanas darbinieki, un acīmredzot Augstākā tiesa tomēr
nebija tik ārkārtīgi dziļi kompetenta un pieredzes bagāta, lai
visus šos safabricējumus atklātu un šos cilvēkus attaisnotu. Tas
ir tīri mans civilista viedoklis, un es uzskatu, ka tas tā arī
bija.
Priekšsēdētājs: Paldies. Vairāk neviens nav pieteicies uzdot
jautājumus. Debatēs ir pieteicies viens runātājs. Vārds deputātam
Birkavam.
V.Birkavs: Godātie kolēģi! Runāšu īsi un konkrēti. Mārtiņš
Dudelis ir viens no tiem retajiem civiltiesību speciālistiem,
kuri tik ļoti vajadzīgi mūsu republikai. Es aicinu balsot par
viņu, jo viņš ir civilists šā vārda vislabākajā nozīmē un spēs
darīt daudz laba. Paldies.
Priekšsēdētājs: Paldies par īso, konkrēto uzstāšanos. Tālāk
vārds deputātam Muciņam.
L.Muciņš: Godājamo priekšsēdētāj! Godājamie deputāti! Es arī
pievienojos deputāta Birkava uzskatam un aicinu jūs balsot par
Augstākās tiesas priekšsēdētāja vietnieku Dudeli. Viņš no 1970.
līdz 1976.gadam ir strādājis arī Liepājas pilsētas tautas tiesā,
kopīgi gan neesam strādājuši, bet no tiem laikiem kolēģi tiesneši
šo tiesnesi piemin ar labu vārdu, tāpēc es aicinu jūs visus
balsot par šo tiesnesi, taču gribu arī aicināt pretendentu
nenorobežoties no krimināllietām, jo Augstākās tiesas plēnuma
locekļiem, arī civilistiem, ir jāpiedalās krimināllietu
izlemšanā, un gribētos, lai lēmumi, kas šajās lietās tiek
pieņemti plēnumā ar visu tiesas locekļu balsīm, tomēr būtu
taisnīgi.
Priekšsēdētājs: Paldies. Līdz ar to mēs debates esam beiguši.
Bija zvans uz balsošanu, taču es esmu spiests atkal lūgt ieslēgt
reģistrācijas režīmu, jo mums deputātu sastāvs nepārtraukti
mainās. Lūdzu rezultātu. Pieci deputāti ir mazāk. Lūdzu, izsakiet
savu attieksmi pret Mārtiņa Dudeļa iecelšanu par Augstākās tiesas
priekšsēdētāja vietnieku. Balsosim! Lūdzu rezultātu! Par ko ir
tās balsis, kas ir zālē? Par, par, par, par! Es domāju, ka
kliegšana no zāles liecina par mūsu augsto līmeni deputātu un
parlamenta darbā, bet es, šeit no augšas skatoties, ļoti labi
redzu šīs balsošanas iemeslus, kāpēc bija tādi rezultāti. Diemžēl
mūsu godājamie deputāti uzskata par iespējamu plenārsēdes laikā
nepārtraukti staigāt iekšā un ārā vai tamlīdzīgi. Zālē iegāja
apmēram 7–8 deputāti tad, kad mēs bijām beiguši reģistrāciju.
Tāda, lūk, ir šī situācija. Kas, lūdzu, vēlas izteikties par
balsošanas rezultātiem? Lūdzu, deputāt Jundzi!
T.Jundzis: Cienījamie deputāti, es gribētu teikt, ka mums
tiešām visiem ir jāatvainojas par godājamā priekšsēdētāja Andreja
Krastiņa piezīmi. Disciplīna jāievēro, jo saprotiet– mēs lemjam
cilvēku likteni. Ņemsim to vērā, un es aicinu pārbalsot, sākot
jau ar reģistrāciju.
A.Safonovs: */Man ir piezīme priekšsēdētājam par procedūru.
Jums pēc reglamenta un nolikuma, pēc likuma nav dotas tiesības
izteikt piezīmes deputātiem: staigāt viņiem pa zāli vai
nestaigāt. Tas ir pirmkārt.
Otrkārt. Norunāsim: ja mēs balsojam ar mašīnu un mašīna parāda
to, kas faktiski iznācis, un paceļas rokas zālē, jo dažiem
kolēģiem tehnika nenostrādāja, tad es uzskatu, ka viņiem ir
jāpaceļ kartītes, ja nav informācijas uz tablo, t.i., ja mašīna
nenostrādāja, bet katrs deputāts redz, ka mašīna nenostrādāja,
tad lai kartīte būtu pacelta nekavējoties. Ja otrādi, tad es
pieprasu gatavot izdruku. Un šajā konkrētajā gadījumā es pieprasu
tūlīt sagatavot izdruku, un mēs pārbaudīsim, vai visiem
deputātiem sirdsapziņa ir absolūti tīra./
Priekšsēdētājs: Es arī turpmāk paturēšu sev tiesības izteikt
aizrādījumus deputātiem par viņu uzvedību sēžu zālē. Paldies par
aizrādījumu, kas tika izteikts. Deputāts Jundzis izteica
priekšlikumu pārbalsot. Es uzskatu, ka tas ir iespējams, ņemot
vērā šo roku mežu, kas te cēlās. Dabīgi, mēs ņemsim vērā
pieprasījumu dot šo izdruku, jo nav nekāda pamata noraidīt šādu
lūgumu, tāpēc es lūdzu operatoru sagatavot šādu izdruku par
pēdējo balsošanu, lai mēs redzētu, kādi ir rezultāti, bet, ja ir
skaidri redzami procedūras pārkāpumi, kas noved pie šādiem
rezultātiem, tad tiek ierosināts pārbalsot ar kartītēm. Vai ir
kādi iebildumi? Lūdzu mūsu balsu skaitīšanas komisiju
sagatavoties darbam. Vienu mirklīti, visi apsēdieties, ir loģisks
priekšlikums arī par šo pārbaudi nobalsot. Lūdzu visus ieņemt
savas vietas. Ieslēdziet reģistrācijas režīmu! Deputāts
Zaļetajevs, protams, nereģistrējas, bet pārējie, lūdzu,
reģistrējieties. Paldies. Lūdzu rezultātu: 144 deputāti, t.i., 10
deputāti vairāk nekā iepriekšējā reģistrācijas reizē. Lūdzu
balsošanas režīmu!
Balsosim par to, lai mēs par šo Augstākās tiesas priekšsēdētāja
vietnieka kandidātu Mārtiņu Dudeli balsotu ar balsošanas
kartītēm, jo par iepriekšējo balsošanu bija neskaidrības. Kas ir
par, pret vai atturas? Lūdzu rezultātu! Par– 103. Lēmums tiek
pieņemts. Tātad mēs balsosim ar balsošanas kartītēm. Lūdzu,
trešais mikrofons par procedūru.
A.Providenko: */Krastiņa kungs! Es uzstāšos un centīšos jūs
pārliecināt par to, ka jums neviens nav devis tiesības pārkāpt
noteikto reglamentu. Jums nebija tiesību izvirzīt to jautājumu
par balsošanu ar kartītēm. Tāpēc ka saskaņā ar reglamentu, lai
izmainītu balsošanas režīmu, vajadzīgs ne mazāk kā 20 deputātu
iesniegums. Un šajā procedūrā paredzēts iesniegums rakstiskā
veidā. Jums personīgi kā priekšsēdētājam nebija tiesību likt šo
jautājumu uz balsošanu./
Priekšsēdētājs: Es pats zināšu savas tiesības un pienākumus.
Gribētu jums atgādināt, ka vajadzētu tomēr izlasīt mūsu
reglamentu, iepazīties ar to pamatīgi. Tad jūs atklāsit, ka šis
balsošanas veids attiecas uz ministru kabineta ievēlēšanu.
Augstākā tiesa neattiecas uz ministru kabinetu. Lūdzu
sagatavoties balsu skaitīšanas komisijai un godājamiem deputātiem
sameklēt savas balsošanas kartītes. Kuriem nav, tie var izmantot
pagaidu apliecības. Visi ir gatavi? Lūdzu godājamos deputātus
izteikties par, pret vai atturoties par Mārtiņu Dudeli kā
Augstākās tiesas priekšsēdētāja vietnieku. Kurš ir pret Mārtiņa
Dudeļa kandidatūru? Kas atturas?
I.Ozols: Atļaujiet informēt jūs par balsu skaitīšanas
rezultātiem. Par nobalsojuši 102, pret– 18, bet 9 deputāti
atturējušies.
Priekšsēdētājs: Paldies. Tādējādi ar 102 balsīm Mārtiņš
Dudelis ievēlēts par Latvijas Republikas Augstākās tiesas
priekšsēdētāja vietnieku.
Vēl skaidrojums tiem, kas prasīja par šo 20 deputātu
pieprasījumu. Lūdzu, uzmanīgi izlasiet reglamentu– tajā nekur nav
teikts, ka šim pieprasījumam, pirmkārt, jābūt iesniegtam
rakstiski, otrkārt, balsojot 104 deputāti izteicās par to, lai
balsotu ar balsošanas kartītēm. Tādējādi procedūra ir ievērota un
mēs varam turpināt savu darbu.
Saskaņā ar lēmumprojektu, kas jums ir izsniegts, par Latvijas
Republikas Augstākās tiesas locekli tiek piedāvāts ievēlēt
Skaidrīti Cālīti. Lūdzu godātos deputātus uzdot jautājumus, ja
tādi ir. Bet vispirms noklausīsimies komisijas atzinumu. Lūdzu–
deputāts Jundzis.
T.Jundzis: Diemžēl man jāziņo, ka Aizsardzības un iekšlietu
komisija Skaidrītes Cālītes kandidatūru neatbalstīja.
L.Muciņš: Likumdošanas jautājumu komisija atbalstīja
Skaidrītes Cālītes kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Neviens no deputātiem nav pieteicies uzdot
jautājumu tiesneša amata kandidātei un neviens nav pieteicies arī
debatēs. Tāpēc es gribētu aicināt deputātus nobalsot par
Skaidrīti Cālīti kā Latvijas Republikas Augstākās tiesas locekli.
Lūdzu, ieņemiet vietas. Lūdzu ieslēgt balsošanas režīmu! Lūdzu
izteikt savu attieksmi pret Skaidrīti Cālīti kā Augstākās tiesas
locekli! Kas ir par, pret vai atturas? Lūdzu rezultātu! 94 plus 2
ir 96. Skaidrīte Cālīte nav ievēlēta par Augstākās tiesas
locekli. Tagad ir bez trim minūtēm pusdivpadsmit, un tad mums
jāiet pārtraukumā. Darbu neturpināsim. Pārtraukums līdz pulksten
11.58.
(Pārtraukums)
Sēdi vada Latvijas Republikas Augstākās padomes priekšsēdētāja
vietnieks Andrejs Krastiņš.
Priekšsēdētājs: Lūdzu, ieņemiet vietas! Godājamie deputāti,
mūsu algu turpinās izmaksāt arī pēc šī pārtraukuma, tāpēc
ieņemiet vietas un neuztraucieties. Godājamie deputāti! Lūdzu,
ieņemiet vietas, lai mēs varētu reģistrēties pēc pārtraukuma.
Lūdzu ieslēgt reģistrācijas režīmu. Reģistrēsimies. Vai visi ir
reģistrējušies? Rezultāts: 141, vēl gan daži nāk iekšā.
Godājamie deputāti, par mūsu tālāko darba kārtību. Es tomēr lūdzu
atbildīgi izturēties pret balsošanu Augstākās tiesas locekļu
vēlēšanās. Tomēr neaizmirsīsim, ka runa ir par cilvēku likteņiem.
Un ne tikai par to, kā kuro reizi mēs balsojam. Paskatieties, pēc
diviem trijiem zvaniem vēl deputāti nāk iekšā zālē. Tā, es redzu
Dinēviča kungs, kas gribēja izteikties par balsošanu. Lūdzu–
pirmais mikrofons. Pēc tam deputāts Providenko– trešais
mikrofons.
J.Dinēvičs: Cienījamie kolēģi! Mums patiesi ar lielu
atbildību jāpieiet šīsdienas vēlēšanām. Tāpēc Latvijas Tautas
frontes frakcija, ja abas komisijas ir devušas pozitīvu vērtējumu
pretendentiem, aicina balsot par šo pretendentu.
Priekšsēdētājs: Paldies. Trešais mikrofons– deputāts
Providenko.
A.Providenko: */Es principā gribēju ierosināt to pašu, ko
deputāts Dinēvičs. Vienalga Augstākā padome diezin vai spēs labāk
apspriest katru kandidatūru, nekā to veica komisijās. Tāpēc
varbūt mums izdarīt tā. Es ierosinu apspriešanai divus sarakstus.
Pirmais– par kandidatūrām, par kurām nav nekādu jautājumu, šo
sarakstu var apspriest ātri. Otrs– par tiem kandidātiem, par
kuriem radās jautājumi, tos vajag izskatīt, teiksim tā,
atsevišķi. Tāpēc ka saraksts ir diezgan liels, un mēs varam to
apspriest bezgalīgi, ievērojot sarežģīto balsošanas
režīmu./
Priekšsēdētājs: Lūdzu– pirmais mikrofons. Deputāts
Stefanovičs.
V.Stefanovičs: */Cienījamais priekšsēdētāj! Tiek izlemti
cilvēku likteņi. Tā izlemt jautājumu, kā mēs to nupat darījām,
nav iespējams. Ja kādai komisijai ir pretenzijas pret attiecīgā
posteņa pretendentu, tad tai ir jāmotivē, kāpēc tā ir pret. Ja
par, tad kaut divos vārdos par to, kāpēc par. Tas ir nepieciešams
gadījumā, ja nebūs dota iespēja ne uzdot jautājumus, ne kaut
kādām piezīmēm, kā tas bija pagājušo reizi. Tā vienkārši cilvēku
likteņus izlemt nedrīkst. Es uzskatu, ka tas ir netaisnīgi un
nedemokrātiski./
Priekšsēdētājs: Paldies. Es domāju, ka tas tiešām ir vērtīgs
priekšlikums. Ja kāda komisija izteiksies pret, tai arī būtu
jāpamato, kāpēc ir pret. Lūdzu– trešais mikrofons.
J.Endele: Pilnīgi atbalstu
iepriekšējo runātāju. Varbūt par tiem kandidātiem, par kuriem
komisijās nav bijušas nekādas domstarpības, īpašu reklāmu
nevajadzētu, bet vajadzētu motivēt, kāpēc ir pretī, jo mums šie
cilvēki nav pazīstami, lai mēs arī katrs varam pieņemt lēmumu un
balsot. Tā ka būtu lūgums šo motivāciju mums tomēr sniegt.
Priekšsēdētājs: Paldies. Otrais mikrofons.
V.Zatuliviters: */Man rokās ir Latvijas Republikas Augstākās padomes lēmums par dažiem organizatoriskiem jautājumiem Latvijas Republikas Augstākās padomes pirmās sesijas darbā, konkrēti, 2.punkts: “Augstākās padomes sēdes priekšsēdētājs... atsevišķos gadījumos priekšsēdētājs var mainīt norādīto secību, ja tam piekrīt vairākums no sēdē klātesošajiem Latvijas PSR tautas deputātiem”. Vairākuma domas mēs nejautājām. 6.punkts: “Augstākās padomes sēdes priekšsēdētājs debatēs piedalās vispārējā kārtībā un sēdē izteiktos uzskatus nekomentē.” Bet jūs to atļaujaties. Un pēdējais. 19.punkts: “…pēc ne mazāk kā 20 deputātu prasības priekšsēdētājs paziņo par personālās balsošanas noteikšanu lēmuma pieņemšanai.” Iepriekšējais gadījums to pieprasīja, bet jūs to nedarījāt. Un, starp citu, iekams balsot atkārtoti, kā man šķiet, mums jāatceļ pirmās balsošanas rezultāti. Atcelt. Paldies par uzmanību./
Priekšsēdētājs: Paldies par
vērtīgām pamācībām. Lūdzu– trešais mikrofons.
P.Simsons: Cienījamie kolēģi! Es gribētu precizēt iepriekšējā
runātāja izteikto domu. Šeit netiek izlemts cilvēku liktenis,
šeit netiek izlemts– tiesāt vai attaisnot, šeit varbūt ir runa
par valsts vai tautas likteni. Ierosinājums, ka komisijām
vajadzētu pamatot, kāpēc ir iebildumi pret kādu kandidatūru, ir
ļoti loģisks, bet vai tas būtu ētiski, ja mēs atkal no tribīnes
analizētu visus tos, par kuriem mums pašiem nebija tik viegli
izlemt komisijā, turklāt šie lēmumi komisijā nebūt nav
vienbalsīgi pieņemti. Ja jums rodas šaubas, jums ir iespēja
jautāt un pašiem noskaidrot, kāds ir kandidāts, kādas ir viņa
īpašības. Protams, mēs varam iepazīstināt ar komisijas sēdes
protokolu, kur šie “par” un “pret” ir uzrakstīti, bet es nezinu,
vai tas būtu šobrīd ētiski– uzskaitīt, cik šim cilvēkam ir labu
darbu un cik– sliktu un kā nosveras šie svaru kausi. Es vēlreiz
uzsveru: šeit nav jāuzskata, ka tā ir kāda cilvēka nosodīšana vai
tamlīdzīgi, mēs vienkārši meklējam attiecīgai instancei optimālo
sastāvu un nekādā gadījumā neizslēdzam iespēju konkrētam cilvēkam
strādāt savā specialitātē.
Priekšsēdētājs: Paldies. Trešais mikrofons.
R.Marjaša: Cienījamie kolēģi! Es esmu viena no tiem, kuriem
ir pašiem savs uzskats un sava attieksme par izskatāmajām
kandidatūrām. Un tādēļ es tiešām ļoti lūdzu visus deputātus
nopietni izturēties pret šo jautājumu izlemšanu, jo pēc manas
dziļas pārliecības tie divi kandidāti, kurus mēs balsojot neesam
apstiprinājuši, tas ir, Vilders un Cālīte, ir augsti kvalificēti,
godprātīgi juristi, kādu mums diemžēl republikā šodien nav nemaz
tik daudz. Esmu pārliecināta, ka mums vēl nāksies atgriezties pie
šo pašu kandidatūru otrreizējas izskatīšanas, tādēļ lūdzu ļoti
nopietni apsvērt katru kandidatūru, nepieiet formāli tikai
uzvārda vai vecuma dēļ.
Priekšsēdētājs: Paldies. Otrais mikrofons.
G.Preinbergs: Es pilnīgi pievienojos tam, ka ļoti rūpīgi
jāpieiet šiem jautājumiem, un gribu atkārtot, ka mēs tiešām
izlemjam cilvēku likteņus, bet gribu to papildināt vēl ar to, ka
mēs izlemjam likteņus cilvēkiem, kuru rokās nodosim citu cilvēku
likteņus, un tas nav maznozīmīgi.
Priekšsēdētājs: Paldies. Tādējādi tika saņemts priekšlikums,
lai deputātu komisijas, kas izsakās pret, motivētu to. Pret to
iebilda šīs komisijas loceklis deputāts Simsons. Es domāju, ka
šādu jautājumu izšķiršanai arī ar balsošanu būtu nepietiekami. Un
mēs dzirdējām vairākus priekšlikumus, lai komisijas tomēr
motivētu savu atzinumu, kāpēc tā ir pret konkrēto kandidatūru.
Šajā sakarībā, gluži dabiski, vārds ir deputātam Jundzim, kurš
dod šo atzinumu Aizsardzības un iekšlietu komisijas vārdā.
T.Jundzis: Tie deputāti, kas ļoti uzstāj, lai mēs par katru
pateiktu, kāpēc esam pret, nav īsti izpratuši šīs procedūras
jēgu. Mēs te nevienu neatlaižam no darba, mēs vienkārši uzticam
vai neuzticam konkrētam Augstākās tiesas locekļa kandidātam, kā
te pareizi teica, lemt cilvēku likteņus. Komisijā mums var būt
vienas domas, citai komisijai– citas domas. Kāpēc viņiem ir citas
domas balsojot, to es nedrīkstu viņiem pat prasīt. Bet nu es
maksimāli esmu gatavs ziņot par balsošanas rezultātiem komisijā,
par to, cik liela vai maza bija mūsu vienprātība. Ar jautājumiem,
kā te ierosināja, jums jātiek pašiem galā.
Priekšsēdētājs: Paldies. Vai deputātus apmierināja šāda
komisijas priekšsēdētāja ierosme– dot informāciju par to, cik
vienprātīgs ir komisijas lēmums? Man vēl ir lūgums, pirms mēs
stājamies pie konkrētu jautājumu lemšanas– Augstākās tiesas
locekļu ievēlēšanas, vēlreiz reģistrēties, jo es saskaitīju
deputātus, kuri iepriekšējo reizi nebija reģistrējušies. Lai mums
tomēr nebūtu domstarpību šajā sakarībā. Lūdzu reģistrācijas
režīmu! Reģistrēsimies.
Rezultāts: 149. Ievērojami vairāk nekā pirmo reizi. 150. Tā, vēl–
151. Balsošanas rezultātus nosakot, mēs par pamatu ņemsim šo
skaitli– 151. Lūdzu, balsu skaitīšanas komisija. Neko nevar
dzirdēt, jo zālē runā. Kā es saprotu, deputātam Krūmiņam un
deputātam Bērziņam nestrādā tehnika. Šie divi deputāti ir
reģistrējušies un turpmāk balsos ar savām balsošanas kartītēm.
Tas jāņem vērā balsu skaitīšanas komisijai. Uzskatu, ka mēs ar
nelielu nokavēšanos varam turpināt savu darbu, ņemot vērā visus
ieteikumus un atzinumus, kas ir izteikti, un tiešām būsim
atbildīgi.
Nākamais lēmuma projektā kā Augstākās tiesas locekļa kandidāts ir
minēts Alfons Cīrulis. Lūdzu, uz tribīni. Deputātiem ir iespēja
15 minūtes uzdot jautājumus. Lūdzu, Cīruļa kungs! Pagaidām ir
pierakstījies viens deputāts– deputāts Preinbergs. Es gribu
atgādināt visiem deputātiem: lūdzu, pierakstieties, tas atvieglos
darbu sekretariātam un jums pašiem.
G.Preinbergs: Cienījamais Cīruļa kungs! Jūs jau 1948.gadā
esat sācis strādāt tautas tiesā. Sakiet, lūdzu, kādas jums ir
attiecības, jūsu darbam, ar 1949.gada marta notikumiem?
A.Cīrulis: Piedodiet, es nesapratu jautājumu.
G.Preinbergs: Jūs sākāt strādāt jau 1948.gadā par tautas
tiesnesi. Sakiet, lūdzu, vai jums ir bijuši kādi sakari ar
1949.gada izsūtīšanu?
A.Cīrulis: Absolūti nekādi.
G.Preinbergs: Paldies.
Priekšsēdētājs: Trešais
mikrofons– deputāts Simsons.
P.Simsons: Iepriekšējā deputāta jautājums man radīja
turpinājumu. Tātad, vai jums ir bijusi saskare ar Krievijas
civilkodeksa, es atvainojos, ar kriminālkodeksa 61., 63.pantu,
kuri 1948.gadā bija ļoti populāri? Tas ir nodokļu nemaksāšana,
izvairīšanās no mežu darbiem.
A.Cīrulis: Ar 61. un 63.pantu saskares man nav bijis.
Priekšsēdētājs: Lūdzu– deputāts Birkavs pie pirmā
mikrofona.
V.Birkavs: Cienījamo
kolēģi! Jūs visu mūžu esat nostrādājis, un man ir viens ētiskas
dabas jautājums. Vai jūs savā praksē atceraties lietas, kuru
izskatīšanas rezultātus jūs būtu gatavs pārskatīt tagad?
A.Cīrulis: Ir dažas lietas, kurās esmu ņēmis dalību un kurās
ir runa par nozieguma kvalifikāciju pēc kriminālkodeksa
183.1 panta. Es uzvārdus nevaru atcerēties, bet
pieļauju varbūtību, ka tādas lietas esmu skatījis. Nesen, man
šķiet, šā gada 1. vai 2.martā šis pants ir svītrots no spēkā
esošā kriminālkodeksa un pilnīgi skaidrs, ka šīs lietas ir
jāpārskata.
Priekšsēdētājs: Lūdzu– trešais mikrofons.
Ģ.V.Kristovskis: Iepriekšējie jautājumi tika uzdoti no tīri
juridiskā aspekta, tika nosaukti konkrēti panti, bet man kā
nejuridiskas specialitātes pārstāvim gribas uzdot jautājumu
tautas vārdā. Ne tikai par 50. un 40.gadu izsūtīšanu. Jūs, kā
šeit redzams, no 1955.gada esat Augstākās tiesas loceklis. Vai
70.gadu un 80.gadu politiskajās prāvās esat ņēmis dalību? Ja
neesat, kāda ir bijusi jūsu attieksme šajā jautājumā?
A.Cīrulis: Esmu izskatījis vienu lietu, kurā bija apsūdzētas
divas personas, kas ņēmušas tiešu dalību masu slepkavībās
Liepājā, Šķēdes kāpās, kurās tika iznīcināti ebreju tautas
pilsoņi. Šīs divas personas tiesas sēdē atzina, ka šāvušas
cilvēkus. Lietā bija arī citi pierādījumi. Tiesa visu novērtēja,
un šīs divas personas tika notiesātas.
Priekšsēdētājs: Trešais mikrofons.
J.Endele: 1959.gadā jūs jau strādājāt par Augstākās tiesas
locekli. Sakiet, vai ar šiem 1959.gada notikumiem jums kāds
sakars Augstākajā tiesā bija vai nebija?
A.Cīrulis: Absolūti
nekāda.
Priekšsēdētājs: Paldies Cīruļa kungam. Jūs varat apsēsties.
Debatēs pagaidām ir pieteicies tikai viens– deputāts
Kristovskis.
T.Jundzis: Es atvainojos! Komisijas slēdziens!
Priekšsēdētājs: Jā, lūdzu!
T.Jundzis: Komisija nerekomendē ievēlēt Alfonu Cīruli par
Augstākās tiesas locekli. Pret viņa ievēlēšanu balsoja 9
komisijas locekļi, visi, kas bija klāt.
Priekšsēdētājs: Lūdzu– Aizsardzības un iekšlietu
komisija.
T.Jundzis: Aizsardzības un iekšlietu komisija neatbalsta
Alfona Cīruļa kandidatūru, 8 bija pret un 2 atturējās.
Priekšsēdētājs: Paldies. Debatēs vārds deputātam Kristovskim–
piecas minūtes.
Ģ.V.Kristovskis: Cienījamo priekšsēdētāj! Cienījamie
deputāti! Es neaizņemšu piecas minūtes, tomēr savu domu šajā
sakarībā es gribētu pateikt. Kā jūs redzējāt, abas komisijas ir
nobalsojušas pret šo kandidatūru, un arī es savas šaubas gribētu
izteikt tieši tāpēc, ka izziņā ir rakstīts gadaskaitlis– 1955.
Laika posmā, piecdesmitajos gados, Latvijā ir ļoti mainījusies
politiskās varas konjunktūra, un manā izpratnē ilgi noturēties
šādā atbildīgā amatā... vēl ņemot vērā, ka tautas tiesa visu
laiku nebija patstāvīga, tā bija varas konjunktūras pakļautībā.
Es uzskatu, ka nevarēšu savu balsi atdot par Cīruļa kā Augstākās
tiesas locekļa kandidatūru. Paldies!
Priekšsēdētājs: Debatēs vairāk neviens nav pieteicies. Tādā
gadījumā mums sava attieksme jāizsaka balsojot. Lūdzu balsošanas
režīmu! Operators lūdz vēlreiz reģistrēties. Lūdzu reģistrācijas
režīmu! Pagaidīsim, kamēr deputāts Cālītis reģistrēsies, pēc tam
nolasīsim rezultātu! Rezultāts: 146. Lūdzu balsošanas režīmu!
Izteiksim savu attieksmi par, pret vai atturoties par Cīruļa
kunga kandidatūru šim amatam. Lūdzu rezultātu! Alfons Cīrulis nav
ievēlēts par Augstākās tiesas locekli.
Nākamais kandidāts, kas saskaņā ar mums iesniegto lēmumu tiek
rekomendēts par Augstākās tiesas locekli, ir Aivars Dudars. Lūdzu
uz tribīni! Vienosimies par to, ka komisijas dod savus slēdzienus
uzreiz, lai var uzdot attiecīgus jautājumus.
T.Jundzis: Par Aivaru Dudaru man diemžēl atkal jāsaka, ka,
komisijā balsojot, balsis sadalījās sekojoši: par– 1, pret– 6,
atturējās– 3.
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, Likumdošanas jautājumu
komisija.
Likumdošanas jautājumu komisijas pārstāvis (Stenogramma
neuzrāda deputāta, komisijas pārstāvja, uzvārdu.–
Red.): Likumdošanas jautājumu komisija: par– 2, atturējās–
7. Netiek rekomendēts.
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, deputāti, kas vēlas uzdot
jautājumus? Lūdzu– 3.mikrofons.
J.Lagzdiņš: Sakiet, vai jūs
esat izskatījis kādu lietu, kurā būtu izvirzīta apsūdzība pēc
Latvijas PSR kriminālkodeksa 183.1 panta? Jūs zināt,
kas tas par pantu. Tā ir apzināta nepatiesu izdomājumu
izplatīšana, kas diskreditē padomju valsts un sabiedrisko
iekārtu. Cik šādas lietas jūs esat izskatījis?
A.Dudars: Jā, tādas lietas tika nodotas manā tiesvedībā no
1980. līdz 1983.gadam, un tās tika arī izskatītas. Cik šādas
lietas, es jums nevaru pateikt. Pēc 183.1 panta gāja
Batarevska un citas lietas. Doroņinas lieta bija pēdējā, un bija
arī vēl citas lietas.
Priekšsēdētājs: Nākamais jautājumu uzdod deputāts
Geidāns.
I.Geidāns: Cienījamais Dudara kungs, jūs jau dzirdējāt tos
jautājumus, ko mēs, jelgavnieki, uzdevām Vildera kungam, un es
gribu arī jums uzdot šo pašu jautājumu, jo arī jūsu uzvārds ir
tajos tiesu procesos, kad tika attaisnoti miliči, kuri
noslepkavoja civiliedzīvotājus Jelgavā. Kā jūs domājat, vai tas
ir pieļaujami, ja rajona, pilsētas tiesa notiesā miličus, turklāt
par pierādītām tīšām slepkavībām, bet Augstākā tiesa... Mēs
nepiekrītam Vildera kunga vērtējumam, ka tur nebija slepkavību.
Tas ir tautā sen pierādīts un nav apstrīdams. Kā jūs vērtējat,
vai drīkstēja viņiem samazināt sodu vai ne?
A.Dudars: Es šīs lietas
izskatīšanā piedalījos uzraudzības instancē plēnumā un kā plēnuma
sekretārs parakstīju arī šo plēnuma lēmumu reizē ar
priekšsēdētāju. Nu, es domāju, ka tiesa pareizi bija novērtējusi
pierādījumus. Es tuvāk šo lietu nezinu, bet plēnumā protests,
kurā tika pacelts jautājums par lietas otrreizēju izskatīšanu,
tika noraidīts.
Priekšsēdētājs: Nākamais jautājumu uzdod deputāts
Kiršteins.
A.Kiršteins: Man ir tāds jautājums. 80.gados, konkrēti arī
1983.gadā, notika vesela rinda politisko prāvu, kurās tika
notiesāti tādi cilvēki kā Lidija Doroņina, Gunārs Astra, Gunārs
Freimanis. Bez dažādiem tā saucamajiem “noziegumiem”, ko viņiem
inkriminēja, bija arī rinda grāmatu, tulkojumi, konkrēti– Orvela
“84.gada” tulkojums. Un tagad man jādomā, vai šī Augstākā tiesa,
kuru mums iesaka un kura jau bija šādā sastāvā tajā laikā, būs
spējīga pārskatīt visus šos pēdējos 80.gadu faktiski nelikumīgos
lēmumus? Kā es saprotu, tādu sarakstu par Latvijā aizliegtajām
grāmatām nebija. Un cilvēki taču nezināja, ko viņi lasa un ko
viņi tulko. Kā jūs domājat, vai tiksiet ar šo uzdevumu galā, ja
jūs ievēlēs?
A.Dudars: Es jau teicu, ka manā vadībā ir skatīta Doroņinas
lieta. Pārējās lietās es neesmu piedalījies. Domāju, ka Augstākās
tiesas sastāvs varētu tikt galā arī ar šādu uzdevumu, bet tā
laika likumi un apstākļi bija tādi, ka gadījumā, ja mēs šīs
lietas būtu lēmuši citādāk, mēs vairs nestrādātu tiesu sistēmā un
nevarētu savus pienākumus pildīt. Tāpēc arī tika izvirzīts
jautājums par tiesas iestāžu depolitizāciju, lai tiesa būtu
tiešām neatkarīga un varētu objektīvi izlemt jautājumus.
Priekšsēdētājs: Lūdzu– deputāts Krastiņš. Pirmais
mikrofons.
I.Krastiņš: Spriežot pēc jūsu iepriekšējo darbavietu
saraksta, tieši 1959.gadā, bēdīgi slaveno raganu prāvu laikā,
jūsu karjera ir spērusi strauju soli uz augšu, jūs no otrā
komjaunatnes sekretāra Rīgas rajonā esat kļuvis par pirmo. Šajā
sakarā mani interesētu jūsu ļoti īss un subjektīvs 1959.gada
notikumu vērtējums.
A.Dudars: Par 1959.gada notikumiem es varēju spriest tikai
pēc avīžu ziņām, jo, strādājot Rīgas rajonā, tajā laikā ar
republikas orgāniem, ar komjaunatnes un partijas orgāniem, man
nekāda sakara nebija. Es netiku ievēlēts ne komjaunatnes
Centrālās komitejas sastāvā, ne arī kādos vadošos partijas
orgānos. Protams, attieksme ir negatīva. Es uzskatu, ka šie
jautājumi tika izlemti nepareizi, bet es nekādu ieguldījumu šajā
ziņā nevarēju dot, ne toreiz, ne arī tagad.
Priekšsēdētājs: Paldies. Nākamais– deputāts Repše.
E.Repše: Ja atkal būtu tāda situācija, ka formāli likumdošana
vai konjunktūra būs kaut kādā ziņā pretrunā, teiksim, ar
sirdsapziņu, kā jūs risinātu šo konfliktu turpmāk?
A.Dudars: Tagad diezgan aktuāls ir jautājums par izvairīšanos
no karadienesta. Tādas lietas mēs esam skatījuši otrajā instancē
pēc tautas tiesas spriedumiem. Es domāju, ka šīs lietas tika
izlemtas, vairāk balstoties uz sirdsapziņu nekā uz pastāvošo
likumdošanu.
Priekšsēdētājs: Lūdzu– deputāts Biezais.
J.Biezais: Vai jūs piekristu, ka lietas pret Gunāru Astru un
Lidiju Lasmani–Doroņinu un tamlīdzīgas varētu kvalificēt kā
noziegumu pret garīgumu? Vai savukārt noziegumu pret garīgumu
nevarētu ietilpināt noziegumā pret cilvēcību?
A.Dudars: Man nav sevišķi skaidra jautājuma būtība. Es
domāju...
Priekšsēdētājs: Paldies, tas tiešām bija neskaidrs jautājums.
Mums arī paredzētais laiks izbeidzas jautājumu uzdošanai. Paldies
Dudara kungam par atbildēm uz jautājumiem. Debatēs ir
pieteikušies pagaidām divi. Deputāte Briņķe atsakās, tādā
gadījumā ir pieteicies deputāts Romašovs. Tā man ziņo
sekretariāts. Lūdzu tribīnē!
G.Romašovs: */Cienījamie
kolēģi! Es nolēmu uzstāties sakarā ar to, ka tā kandidātu
apspriešana, kādu mēs redzam, šeit lika man pārdomāt par tādu
detaļu. Kad mēs skatām kandidātu dienesta gaitas, tad atklājam,
ka nobalsojām pret tiem biedriem, kuri bija vai nu komjaunatnes
sekretāri, vai strādāja citos partijas orgānos, kā, lūk,
piemēram, Cīrulis, kurš bija komjaunatnes pilsētas komitejas
sekretārs, vai kādu citu tīri politisku motīvu dēļ. Vai jums
nešķiet, ka mēs te izdarām lielu kļūdu, tā kā, runājot šodien par
prokuratūras, tiesas orgānu utt. depolitizāciju, mēs politiski
motivēti cenšamies noraidīt augsti profesionālus juristus. Es
pilnīgi piekrītu deputātei Marjašai, manai kolēģei pastāvīgajā
komisijā, ka nepieciešams vairākas reizes pārdomāt, lai tādi
politiskie motīvi neprevalētu balsošanā. Un pat attiecīgajiem
kandidātiem uzdoto jautājumu forma liek personīgi man saskatīt
tieši to. Un, ja runājam par to, ka tiesā galvenajam ir jābūt
likumam, un mūsu parlamentā tas pats, tad būsim augstāk par mūsu
politiskajām kaislībām un ambīcijām un balsosim par augsti
profesionāliem juristiem, kādus mums te ieteic Augstākās tiesas
priekšsēdētājs. Es jūs uzaicinu uz to. Paldies./
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Berklavam.
E.Berklavs: Es varu izteikt cieņu Dudara kunga atklātībai,
bet viņa atbilde uz jautājumu, kā viņš izturējies politiskajās
prāvās pagātnē, liek domāt, ka viņš ir cilvēks, kas savas
intereses stāda augstāk par pārējo cilvēku interesēm. Otrkārt,
par to, vai Dudars bija 1959.gada aktīvs līdzdalībnieks. Es redzu
pēc šīs izziņas, ka tajā laikā pāri par tūkstoti cilvēku tika
atbrīvoti no atbildīgiem darbiem komjaunatnes, partijas un arī
izpildinstancēs. Dudara kungs ir gājis pa trepīti augšā, sākot ar
komjaunatnes darbu, līdz pat šai dienai. Tāpēc es nevaru uzticēt
Dudara kungam tik atbildīgu darbu– būt par Augstākās tiesas
locekli.
Priekšsēdētājs: Debatēs vēl kāds ir pieteicies? Vārds
deputātam Repšem 5 minūtes.
E.Repše: Šinī gadījumā vienīgais faktiski noteicošais
faktors, kas droši man liek balsot pret Dudaru un aicināt arī
citus balsot tāpat, ir Lidijas Doroņinas–Lasmanes lieta. Šī
sieviete uzskatāma faktiski par sirdsapziņas nesēju, par gaišu
brīvības un cīņas simbolu. Viņa nav izdarījusi nevienu noziegumu,
bet ir vairākkārt smagi maksājusi. Vienreiz par to, ka dziedājusi
“Dievs, svētī Latviju!” savai draudzenei priekšā. Citu reizi par
to, ka iedevusi lasīt dažas grāmatas citiem un vēl šo to. Ja
cilvēks, būdams tiesneša amatā, varējis tomēr taisīt šādu
spriedumu, kas nosūta cilvēku cietumā tīri politisku apsvērumu
dēļ, tādā gadījumā pats mazākais, ko mēs varam šodien darīt, ir
nedod šo uzticību turpmāk.
Priekšsēdētājs: Vairāk debatēs neviens nav pieteicies.
Diemžēl man atkal jāaicina reģistrēties pirms balsošanas, jo
vairāki deputāti ir pavisam nesen ieradušies sēžu zālē un citi
aizgājuši projām. Rezultāts– 149. Lūdzu godājamos deputātus
izteikt savu attieksmi pret Aivara Dudara kā Augstākās tiesas
locekļa kandidatūru. Rezultāts. Dudars nav ievēlēts par Augstākās
tiesas locekli.
Nākamais kandidāts mūsu sarakstā ir Imants Fridrihsons. Lūdzu,
tribīnē. Lūdzu komisijas sniegt savu atzinumu.
Aizsardzības un iekšlietu komisijas pārstāvis
(Stenogramma neuzrāda deputāta, komisijas pārstāvja,
uzvārdu.– Red.): Aizsardzības un iekšlietu komisija Imanta
Fridrihsona kandidatūru atbalsta.
Likumdošanas jautājumu
komisijas pārstāvis (Stenogramma neuzrāda deputāta,
komisijas pārstāvja, uzvārdu.– Red.): Likumdošanas jautājumu
komisija nerekomendē Fridrihsona ievēlēšanu par Augstākās tiesas
locekli. Par– 4, atturas– 6, pret– nav.
Priekšsēdētājs: Jūs noklausījāties komisiju atzinumu.
Sekretariāts man nav iesniedzis jautātāju sarakstu. Vai kāds
vēlas uzdot jautājumu Fridrihsona kungam?
No zāles: Agrāk mēs jūs
pazinām kā ļoti lielu dzīvokļu tiesību speciālistu un
popularizētāju arodbiedrību aprindās. Sakiet, ar ko izskaidrojams
tas, ka jūs pēdējā laikā esat aprimis un vairs nepiedalāties
sabiedriskajā lekciju darbā un nesniedzat informāciju jaunajos
apstākļos?
I.Fridrihsons: Sakarā ar dzīvokļu jautājuma propagandu tā
varbūt ir nejauša sakritība. Nu jau es daudzus gadus nodarbojos
ar ģimenes tiesību jautājumiem. Universitātē es lasu kursu
ģimenes tiesību jautājumos. Kā jurists, kā civilists visu mūžu
esmu nodarbojies ar šiem jautājumiem un varu pateikt, ka šie
jautājumi ir ļoti smagi. Palielinās dažādi ceļi, kādos cenšas
iegūt dzīvojamo platību, fiktīvi stājoties laulībā, fiktīvi
šķiroties utt. Iespēju robežās esmu propagandējis to, stāstot
neprofesionāļiem, lai taisnīgi šos jautājumus risinātu. Par
ģimenes tiesību jautājumiem es turpinu. Tā ir mana sirdslieta.
Esmu strādājis pie lēmumu projektu sagatavošanas, piemēram, pie
jautājuma par alimentu maksājumiem, par vecāku tiesību atņemšanu
u.c. Šie jautājumi ir manā redzeslokā un sirdij tuvi.
P.Simsons: Fridrihsona
kungs! Man ir viens jautājums bez ļauna tālejoša nodoma, bet tīri
konsultatīva rakstura. Vietējām padomēm gadās saskarties ar
situāciju, ka ir reabilitēti 40.gados notiesātie cilvēki. Viņi
atgriežas savā iepriekšējā dzīvesvietā, un izrādās, ka īpašums
ticis pakļauts nacionalizācijai un šobrīd viņš to nevar atgūt.
Kāds var būt risinājums? Kā mēs varētu pie taisnības tikt?
I.Fridrihsons: Atbildot uz Simsona kunga jautājumu, es varu
teikt, ka esmu Talsu laikraksta lasītājs visu mūžu, kopš
strādāju, un arī šobrīd. Tāpēc jūsu informācija man ir ļoti labi
zināma. Ko var teikt? Mums, tiesnešiem, ir jādara viss
iespējamais, lai tādējādi kompensētu, ko mēs varam. Es kā cilvēks
esmu gandarīts, ka, piemēram, neilgi atpakaļ Daugavpils rajonā
izdevās 1949.gadā pārvietoto ģimenei, kurā vecāki miruši,
atrisināt ļoti smagu juridisku jautājumu– atdot māju trijiem
bērniem, kuri ir atgriezušies no Omskas. Viņi saņems pensiju utt.
Mēs pierādījām, ka izpildkomitejas vadība, kura pārdeva šo māju,
zināja, ka gribēja tādā veidā nelabticīgi iegūt. Nupat es skatīju
lietu, kas tika nodota Siguldas tiesai. Tā ir Zālītes prasība par
Saulkrastu ciemā viņai piederošās mājas atprasīšanu. To kolhozs
“Ādaži” bija pārdevis īrniekiem. Tautas tiesa prasību bija
noraidījusi, mūsu kolēģija lēmumu atcēla. Iespēju robežās kā
cilvēks maksimāli esmu centies un centīšos darīt visu, lai kaut
cik varam palīdzēt.
Es zinu, Simsona kungs, jūsu publikāciju. Tur Valtera kungs
rakstījis par šiem jautājumiem, par šo Balgales ciemu un tā
tālāk. Tā ka man šie jautājumi arī ir zināmi tādā veidā.
G.Romašovs: */Sakarā ar to, ka pastāvīgo komisiju
priekšsēdētāji līdz šim laikam nerunā ar mums par to, kāpēc
noraidīta jūsu kandidatūra un citas kandidatūras, man ļoti
gribētos uzzināt, uz ko ir pamatota jūsu kandidatūras noraidīšana
pastāvīgajā komisijā. Un liels lūgums pastāvīgo komisiju
priekšsēdētājiem, lai viņi dotu tādus pamatojumus, kā jau mēs
norunājām./
I.Fridrihsons: */Es personīgi nezinu, kāpēc nerekomendē. Bet
laikam tur atturējās… Es personīgi nezinu, ar mani neviens nav
runājis, un es personīgi nezinu. Es rezultātus uzzināju
šodien./
Priekšsēdētājs: Vārds deputātam Birkavam.
V.Birkavs: Es, pirmkārt, gribēju precizēt, ka Likumdošanas
komisija nebija pretī, bet vairums atturējās. Otrkārt, es gribētu
uzdot konkrētu jautājumu kolēģim Fridrihsonam. Republikā pazīst
jūs kā augsti kvalificētu ģimenes tiesību speciālistu, augsti
kvalificētu speciālistu civiltiesībās, bet man būs mazliet varbūt
nejuridisks jautājums: katrā konkrētā gadījumā ir daudz argumentu
par un pret, kā jums sirdsapziņa liek rīkoties tajos gadījumos,
kad tās šaubas ir tik lielas, ka jāizšķiras starp pilsoņa un
valsts interesēm.
I.Fridrihsons: Jautājums ir globāla rakstura. Es vienmēr esmu
centies saskatīt ne tikai šo civiltiesisko strīdu, bet arī, kas
šis pilsonis ir, kāda ir viņa attieksme. Es domāju, cilvēciskajai
pieejai jābūt un valstiskajai pieejai arī jābūt. Skatoties, kā
tas ir konkrētā lietā. Valsts intereses tomēr nevar apiet.
Piemērs. Valsts bērnu iestādē– Varakļānu internātskolā– atrodas
trīs bērni, vientuļās mātes bērni. Direktors, mums zināms
cilvēks, ļoti liels entuziasts, sniedz prasību par alimentu
piedziņu no mātes. Tiesa noraida, jo nevarot piedzīt no vientuļās
mātes. Bet, starp citu, pierādās, ka pie bērniem vienu reizi ir
braucis viens vīrietis, it kā faktiskais vīrs, kas iznācis no
apcietinājuma. Būdami ar pieredzi, mēs izprasījām krimināllietu,
kur viņš ir tiesāts. Tur viņš tiesā teicis tā: “Mums ir trīs
bērni.” Pēc mūsu ierosinājuma tika sniegta prokurora prasība par
paternitātes noteikšanu. Līdz ar to tika pārtraukta vientuļās
mātes apmaksa. Šeit tās ir valsts intereses, vai ne?
Nu, es domāju, ka tie, kuri pēc rakstura mani daudzmaz pazīst,
zina, kā esmu centies. Te ir deputāti no Talsu rajona, tātad ir
Cupruna kungs, Repša un citi. Esmu centies arī tādā nozīmē, lai
mūsu rindās būtu godīgi cilvēki. Pēc manis ilgus gadus Talsu
rajonā strādāja tiesas priekšsēdētājs Miķelsons. Mani kolēģi un
visi pārējie, es domāju, zina, cik daudz es cīnījos, arī
neveiksmīgi, pat līdz Centrālajai komitejai, kur nodaļas vadītāja
kabinetā ar Augstākās tiesas priekšsēdētāja piedalīšanos, lai
viņu saglabātu. Tomēr ar 1973.gada maija Augstākās padomes
Prezidija dekrētu viņu atsauca. Kaut kur Talsos viņš strādā
jurista darbu un pelna acīmredzot ne slikti. Tā ka tādā ziņā gan
valsts intereses, gan pilsoņu intereses ir jāievēro.
Priekšsēdētājs: Vārds jautājuma uzdošanai deputātam
Aleksejevam.
A.Aleksejevs: */Sakiet, lūdzu, sakarā ar to, ka starp mums ir
tādi cilvēki, kuri stagnācijas laikos ieņēma atbildīgus amatus un
šodien balso pret jums, vai jums nenācās ar kādu no viņiem
sastapties jūsu praktiskajā darbībā, nu, kā toreiz teica,
telefona tiesībās, t.i., vai kāds neizdarīja uz jums spiedienu,
kad jūs lēmāt attiecīgi par kaut kādu jautājumu? No klātesošajiem
un šodien ievēlētajiem deputātiem?/
I.Fridrihsons: */No klātesošajiem– nē./
A.Aleksejevs: */Bet vispār no ievēlētajiem Augstākajā
padomē?/
I.Fridrihsons: */No agrāk ievēlētajiem nācās. Man bija arī
nepatikšanas sakarā ar to, ka gribēja attiecīgā veidā izlemt
attiecīgās civillietas. Bija tā, bija./
Priekšsēdētājs: Jautājumu uzdošanas laiks ir beidzies.
Paldies Fridrihsona kungam. Debatēs pierakstījušies trīs
deputāti. Pirmajai vārds deputātei Briņķei.
I.Briņķe: Cienījamais priekšsēdētāj! Cienījamie deputāti!
Pirmo reizi ar Augstākās tiesas locekļa kandidātu Fridrihsona
kungu es iepazinos pirms daudziem gadiem, studējot Latvijas
Universitātes Juridiskās fakultātes 2.kursā. Man bija
nepieciešams savākt prakses materiālus zinātniskajam darbam.
Ierodoties Augstākajā tiesā, es, protams, biju ļoti nobijusies,
jo tā bija mana pirmā saskare ar šāda rakstura iestādēm. Varbūt
pats kandidāts to neatceras, bet viņš ārkārtīgi uzmanīgi
izturējās pret visiem maniem lūgumiem un iepazīstināja ar visiem
mani interesējošiem materiāliem. Strādājot Latvijas Valsts
universitātes Juridiskajā fakultātē, es ar lielu prieku varu jums
teikt, ka visi kolēģi atzinīgi vērtē to, ka Fridrihsona kungs
strādā pie mums par pasniedzēju. Viņš lasa studentiem ļoti
interesantas lekcijas, un studenti ir gandarīti, sastopoties ar
šādu speciālistu. Treškārt, viņam ir bijusi ārkārtīgi liela loma
ģimenes tiesību likumdošanas izstrādāšanā. Šajā jomā sarakstīti
vairāki mācību līdzekļi. Ņemot vērā iepriekš teikto, es jūs visus
aicinu balsot par Augstākās tiesas locekļa kandidātu Fridrihsona
kungu.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Kiršteinam.
A.Kiršteins: Cienījamie deputāti! Mani ļoti izbrīnī šodienas
plenārsēde un visa šī kandidātu izvirzīšana. Nav noslēpums– daļa
deputātu uzskata, ka vispār nekas Latvijā nav mainījies un ka mēs
darbojamies tieši tāpat kā 10 gadus atpakaļ. Nav noslēpums, ka
LPSR prokurors pašlaik izsūta dažādus apkārtrakstus, kuros aicina
ignorēt visus tos lēmumus, ko mēs esam pieņēmuši. Nav noslēpums,
ka Valsts drošības komiteja paskaidro savā traktējumā šo
situāciju Latvijā un aicina neatzīt neatkarības Deklarāciju. Nav
noslēpums, ka iekšlietu ministrs uzskata, ka viņam nav obligāti
Augstākās padomes lēmumi. Šādā situācijā Zemrībo kungs mums stāda
priekšā Augstākās tiesas kandidātu sarakstu, kurā ir tie paši
cilvēki, kas savu karjeru taisījuši 1949.gadā, 1959.gadā, Vosa,
Pelšes un pat Staļina laikos.
Savā laikā Augstākā tiesa tiesāja par pretpadomju darbību. Vai tā
spēs izrādīt pietiekamu lojalitāti Latvijas valstij? Mums piedāvā
kandidātus, kuri jau bijuši Augstākās tiesas sastāvā, cits 27
gadus, cits pat 35 gadus. Vai tomēr nevajadzētu padomāt, ka šie
cilvēki savas profesionālās iemaņas varētu parādīt, piemēram,
dodot savu pieredzi jaunākajiem kolēģiem un strādājot vienkārši
kā tiesneši? Es uzmanīgi klausījos un cerēju, ka Fridrihsona
kungs pateiks, ka gan 41.gada lēmumi, gan 49.gada lēmumi visi ir
nelikumīgi un ka faktiski nav vajadzīgs izskatīt katru lietu
atsevišķi, jo visa šī darbība ir nelikumīga. Es ceru, ka mēs
Augstākajā padomē spēsim pieņemt lēmumu šajā sakarībā, bet es
diemžēl par to nedzirdēju. Es dzirdēju vēlmi bezgala ilgi
skatīties katru gadījumu atsevišķi un lemt, vai atdot kādam
īpašumu vai neatdot un cik labi to visu izdarīt. Es personiski
tomēr gribētu, lai šis Augstākās tiesas sastāvs tiktu atjaunots
par kādiem 75%. Tiem cilvēkiem, kuri te sēž jau no 50., 60. un
70.gadiem, nevajadzētu censties iekļūt Augstākās tiesas sastāvā,
kuram būs jāstrādā līdz 2000.gadam. Es uzskatu, ka šis kandidātu
saraksts nav pietiekami sagatavots. Ja arī Fridrihsona kungs kā
civillietu zinātājs un cilvēks, kas spēj tiešām kaut kādu
pieredzi nodot saviem kolēģiem, būtu vēlams, tad pārējo kandidātu
sakarā mums vajadzētu pārdomāt un paskatīties, cik šo veco
stagnācijas laika darbinieku ir jaunajā Augstākās tiesas
sastāvā.
Priekšsēdētājs: Vārds
deputātam Endziņam. Un gatavoties kā pēdējam deputātam
Repšem.
A.Endziņš: Cienījamo sēdes vadītāj! Cienījamie deputāti!
Atļaujiet man kā pastāvīgās komisijas vadītājam informēt par
balsošanas rezultātiem attiecībā uz Fridrihsona kandidatūru. Šeit
sekretārs Muciņš informēja, ka četri balsoja par un seši
atturējās. Motivācija, kāpēc atturējās? Man atliek tikai plātīt
rokas, jo viens no komisijas locekļiem vienkārši izteicās, ka ir
iebildumi, bet motivācijas nekādas nav. Ar to pietika, lai seši
komisijas locekļi atturētos. Es vienkārši gribu vērst jūsu
uzmanību uz to, ka nevar skatīties uz to vien, ka komisija
nobalsojusi, bet deputātiem būtu jālemj pašiem. Katram ir jādomā
par konkrētu kandidatūru. Kas attiecas uz cienījamā Fridrihsona
kandidatūru, es domāju, ka viņš pilnīgi atbilst Augstākās tiesas
locekļa prasībām. Es neceru un nedomāju, ka cienījamais kolēģis
Kiršteins ir gatavs mainīt profesiju un rīt pats kļūt par
Augstākās tiesas locekli. Lai būtu par tiesnesi, acīmredzot ir
jābūt ne tikai profesionālajai izglītībai, bet arī zināmai
pieredzei.
Neder arī spriest kopumā par sastāvu, ka, lūk, ja jau ilgāku
laiku strādājis par tiesnesi vispār jeb Augstākās tiesas kolēģijā
jo sevišķi, tāpēc pret šādu kandidatūru būtu jāizturas noraidoši.
Es domāju, ka tā ir nepareiza pieeja. Mums tomēr ir jāņem vērā
konkrētā dzīves pieredze, konkrētā prakse, ko cilvēks jau ir
parādījis, un arī, protams, kā viņš ir strādājis. Fridrihsonu
visa republika pazīst kā kompetentu profesionālu juristu un
tiesnesi. Man kā viņa kolēģim universitātē ir vispozitīvākā
attieksme pret viņu.
Uzskatu, ka viņš ir viens no ievērojamākajiem speciālistiem.
Varbūt pat vienīgais tieši ģimenes tiesību jomā, kā arī dzīvokļu
likumdošanas jomā. Atteikties no šāda kvalificēta kadra būtu ļoti
liela kļūda. Kā tad mēs galu galā strādāsim, kā tad Augstākā
tiesa varēs vispār strādāt, ja mēs atteiksimies no profesionāliem
un augsti kvalificētiem kadriem?
Priekšsēdētājs: Pēdējais debatēs uzstājas deputāts
Repše.
E.Repše: Politiski pārmetumi laikam nav vietā, ja mēs
apskatām speciālistu, kura specialitāte ir civiltiesības. Šajā
gadījumā, ņemot vērā to, ka cienījamajam Imantam Fridrihsonam ir
tiešām cieša saistība ar Talsu rajonu, jo viņš ir bijis gan Talsu
rajona tautas tiesnesis, gan Talsu rajona tautas tiesas
priekšsēdētājs, Talsu rajona deputāti Seile, Simsons, Cupruns un
Repše apspriedās un nolēma lūgt atbalstīt Fridrihsona
kandidatūru, balsojot par viņu.
Priekšsēdētājs: Paldies par tik konkrētu debašu nobeigumu.
Mums ir jāreģistrējas. Lūdzu reģistrācijas režīmu. Rezultāts:
144. Lūdzu balsošanas režīmu. Lūdzu godājamos deputātus izteikt
savu attieksmi pret Fridrihsona kungu kā Augstākās tiesas locekļa
kandidātu. Rezultāts: 101 balss. Līdz ar to Fridrihsona kungs
ievēlēts par Augstākās tiesas locekli.
Turpināsim savu darbu, bet pirms tam man ir jums jāpaziņo, ka
deputāta apliecības var saņemt pārtraukumā 1.stāvā 106.istabā pie
Latvijas Republikas Augstākās padomes kancelejas vadītāja Steina
kunga.
Nākamais Augstākās tiesas locekļa kandidāts mums iesniegtajā
sarakstā ir Zigmants Gencs. Lūdzu uz tribīni.
T.Jundzis: Aizsardzības un iekšlietu komisija...
Priekšsēdētājs: Vienu mirklīti, Jundža kungs. Zālē ir liels
troksnis, neviens tik un tā neko nedzird. Lūdzu klusumu. Dosim
vārdu komisijas atzinumam.
T.Jundzis: Aizsardzības un iekšlietu komisija atbalsta
Zigmanta Genca kandidatūru.
L.Muciņš: Likumdošanas jautājumu komisija ar 9 balsīm par un
vienai atturoties atbalsta Zigmanta Genca kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Vai ir jautājumi pretendentam? Jautājumu nav.
Vai debatēs kāds vēlas uzstāties? Nevēlas. Atkal vajadzīga
reģistrācija. Lūdzu, ieņemiet savas pastāvīgās vietas, lai
reģistrētos. Balsošanas laikā daži deputāti iet ārā, tā nav viņu
darīšana. Lūdzu, reģistrēsimies. Es ceru, ka sekretariāts arī ir
reģistrējies. Rezultāts: 138. Viss ir normāli, godājamie
deputāti, jo vienai daļai deputātu pirms balsošanas bija
neatliekamas darīšanas un viņi izgāja ārā. 138 balsu vairākums
mums ir. Lūdzu ļoti atbildīgi izturēties pret šo balsošanu.
Izteiksim savu attieksmi pret Gencu kā Augstākās tiesas locekļa
kandidātu. Kas par, pret, atturas? Lūdzu rezultātu. Paldies.
Apsveicam ar ievēlēšanu par Augstākās tiesas locekli.
Nākamais mūsu sarakstā ir Raimonds Grāvelsiņš. Lūdzam uz tribīni.
Komisijām gatavoties dot savu atzinumu.
T.Jundzis: Aizsardzības un iekšlietu komisija atbalsta
Raimonda Grāvelsiņa kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Lūdzu Likumdošanas jautājumu komisiju!
L.Muciņš: Atbalsta. Par– 9 un atturas– 1.
Priekšsēdētājs: Paldies.
Kādi ir jautājumi Grāvelsiņa kungam? Nav? Vai kāds vēlas
uzstāties debatēs? Nē. Lūdzu Grāvelsiņa kungu ieņemt savu vietu.
Lūdzu balsošanas režīmu. Izteiksim savu attieksmi balsojot. Lūdzu
rezultātu. Apsveicam Raimondu Grāvelsiņu ar ievēlēšanu par
Augstākās tiesas locekli.
Nākamais sarakstā ir Pāvels Gruziņš. Lūdzu uz tribīni. Es
atvainojos Gruziņa kungam, te ir tehniska kļūda, tā ir mana
aizmāršība. Šeit mums nav nepieciešams balsot, arī par nākamo
kandidātu mūsu sarakstā– Jansonu– tas nav nepieciešams, jo viņu
pilnvaras nav beigušās. Tālāk mūsu sarakstā ir Jaunbelzējs. Lūdzu
uz tribīni. Gaidām komisijas atzinumu. Lūdzu– pie trešā
mikrofona. Lūdzu, Jundža kungs.
T.Jundzis: Varu iepazīstināt ar Aizsardzības un iekšlietu
komisijas atzinumu: mūsu komisija atbalsta Friča Jaunbelzēja
kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Paldies. Likumdošanas jautājumu komisija!
L.Muciņš: Atbalsta. Par– 9,
pret– nav, atturas– 1.
Priekšsēdētājs: Vai kāds vēlas uzdot jautājums Jaunbelzēja
kungam?
Lūdzu, Preinberga kungs.
G.Preinbergs: Cienījamo pretendent! Jūs esat tieši
piedalījies Treimaņa lietas iztiesāšanā. Šajā gadījumā tiesas
spriedums no 8 gadiem tika samazināts uz diviem gadiem. 300
Jelgavas iedzīvotāji, akadēmijas kolektīvs izteica jums
neuzticību. Mums gribētos dzirdēt no jums paskaidrojumu, kāpēc
nav ņemti vērā visi izmeklēšanas rezultāti?
F.Jaunbelzējs: Jautājumu sapratu. Atbilde. Dreimaņa lietā jau
vairākkārt ir pieminēta Augstākās tiesas Krimināllietu tiesas
kolēģijas neobjektivitāte. Pēc manas ciešas pārliecības, mēs
Krimināllietu tiesas kolēģijā šo lietu izspriedām un izlēmām
pareizi. Galvenais bija nodarījuma kvalifikācija– kā kvalificēt
Gogoļeva nodarījumu. Krimināllietu tiesas kolēģija rūpīgi
pārbaudīja tiesas izmeklēšanas materiālus. Tiesas loceklis, kurš
referēja, sniedza vispusīgu ieskatu lietas materiālos, kas
sakopoti vairākos sējumos, ievērojot lietā pretrunīgos
pierādījumus. Es gribu piebilst, ka mēs ņēmām vērā visus
pierādījumus, kādi ir lietā, un konstatējām, ka Gogoļeva
nodarījums pārkvalificējams uz kriminālkodeksa 103.pantu, un pēc
šā panta noteicām viņam maksimālo likumā paredzēto sodu.
Tādējādi, pēc mūsu pārliecības, mēs izspriedām lietu pareizi un
taisnīgi. Pastāv noteikta procesuāla kārtība, kādā pārbauda tiesu
nolēmumu pareizību, likumību un pamatotību. Visa šī lieta tika
pārbaudīta divās uzraudzības instancēs. Lietu pārbaudīja
prezidijs, pārbaudīja Augstākās tiesas plēnums. Tie, kuri
piedalījās Krimināllietu kolēģijas sastāvā, tie plēnumā balsošanā
nepiedalījās pēc likuma, un arī šīs instances atzina
Krimināllietu tiesas kolēģijas lēmumu par pareizu. Es vēlreiz
atkārtoju: runa ir tīri par juridiskās lietās savākto pierādījumu
novērtējumu. Lieta tika skatīta, paturot prātā to seno patiesību,
ka katras nenovēršamas šaubas ir tulkojamas tiesājamo labā, un
tas arī tika izdarīts.
Es, protams, varu saprast cietušo pusi, smagā zaudējuma ietekmi
un tā tālāk, bet tas ir mūsu pienākums lietā ievērot konkrētos
lietas materiālus. Taču es gribētu, apliecinot jums, Jelgavas
vēlētāju pārstāvji, savu izpratni par jūsu jautājumu, izteikt arī
šaubas par to, ka iepriekš nedrīkstētu būt jau viss skaidrs. Jūs
pareizi teicāt, ka tiesnesis lemj cilvēka likteni, bet pasarg
Dievs no tādiem tiesnešiem, kuriem viss ir skaidrs jau iepriekš.
Tad Latvijas Republika nekļūs par tiesisku valsti. Tās ir
atskaņas no citas valsts, kas, cerams...
Priekšsēdētājs: Trešais mikrofons.
P.Simsons: Sakiet, lūdzu, kāds ir jūsu tīri personiskais
viedoklis: pēdējo gadu laikā situācija ir strauji mainījusies.
Varbūt arī attieksme pret patiesāku cilvēku ir mainījusies. Vai
mēs varētu domāt par amnestiju kādai ieslodzīto kategorijai? Kāds
ir jūsu viedoklis?
F.Jaunbelzējs: Mans viedoklis ir tāds, ka tādu iespēju varētu
apspriest.
Priekšsēdētājs: Jautātājus es vairāk neredzu. Paldies
Janbelzēja kungam. Viņš var ieņemt savu vietu. Debatēs, ja es
sekretariātu esmu pareizi sapratis, vēlas izteikties deputāts
Birkavs. Lūdzu!
V.Birkavs: Godātie kolēģi! Runāšu īsi un konkrēti. Friča
Jaunbelzēja personā mēs redzam, es gribētu teikt, cilvēku, kurš
ir tuvs tiesneša etalonam. Viņš ir ne tikai tiesnesis, kurš
ārkārtīgi precīzi ievēro likuma normas, viņš ir arī cilvēks, kas
prot paraudzīties uz likuma vietu sabiedrībā, viņam piemīt
aizraušanās ar vēsturi un filozofiju, un viņš ir tas, kurš var
saprast visas šī laika kolīzijas, nepārkāpjot likumu un neradot
pretrunas, kas dažreiz tiesnešiem rodas starp sirdsapziņu un
likumu. Tādi tiesneši mums ir vajadzīgi, un es aicinu balsot par
viņu.
Priekšsēdētājs: Paldies. Tā kā debatēs neviens vairāk nav
pierakstījies, mēs savu attieksmi varam izteikt balsojot. Vai
reģistrācija ir vajadzīga? Te kāds iegāja un izgāja ārā, taču es
domāju, ka mēs varētu uzreiz ieslēgt balsošanas režīmu, ja
deputāti nepieprasa kaut ko citu. Lūdzu balsošanas režīmu!
Izsakiet savu attieksmi pret Friča Jaunbelzēja kandidatūru– par,
pret vai atturoties. Paldies. Lūdzu rezultātu! Fricis Jaunbelzējs
nav ievēlēts par Augstākās tiesas locekli. Visi ir nobalsojuši,
un neviens nav izteicis protestu, ka viņa balss nav
ieskaitīta.
Līdz pusdienas pārtraukumam un arī mūsu šodienas plenārsēdes
beigām ir palikušas 14 minūtes. Nākamais mūsu sarakstā ir
Augstākās tiesas locekļa kandidāts Boriss Kabanovs. Lūdzu nāciet
tribīnē. Mēs lūdzam komisiju atzinumu.
T.Jundzis: Man diemžēl atkal ir jāziņo, ka Aizsardzības un
iekšlietu komisija kopumā neatbalsta Borisa Kabanova kandidatūru,
taču es gribu vērst uzmanību uz balsošanas rezultātiem: 3– par un
tikai 2– pret, 5– atturējās. Tāpēc acīmredzot deputātiem jātiek
pašiem skaidrībā par šo kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Paldies. Vārds Likumdošanas komisijai.
L.Muciņš: Balsis sadalījās tā: par– 2, pret– nav, atturas –7,
tātad komisija nerekomendē Borisa Kabanova kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Paldies.
Mēs dzirdējām komisiju atzinumu. Kādi ir jautājumi Borisam
Kabanovam? Lūdzu, trešais mikrofons.
A.Līgotnis: Man ir tāds jautājums: salīdzinot šīs izziņas,
kas izdalītas par visiem tiesneša amata kandidātiem, faktiski
jūs, biedri Kabanov, esat vienīgais cilvēks, ja var ticēt šīm
izziņām, kurš Augstākajā tiesā par tiesas locekli kļuvis,
neizejot tautas tiesas tiesneša amata stadiju. Šeit redzams, ka
jūs pirms tam esat strādājis Rīgas pilsētas prokuratūras
Izmeklēšanas daļā par šīs daļas prokuroru. Man jautājums: ar ko
izskaidrojama tāda atšķirība šajā karjerā, salīdzinot ar visiem
pārējiem?
B.Kabanovs: */Redziet, te jautājums tāds: man lika priekšā
iet strādāt tiesā un es piekritu./
A.Līgotnis: */Paldies./
Priekšsēdētājs: Kādi vēl ir jautājumi? Lūdzu, trešais
mikrofons.
No zāles: Sakiet, lūdzu,
vai jūs valsts valodu pārvaldāt?
B.Kabanovs: */Nē, es nepārvaldu latviešu valodu./
Priekšsēdētājs: Kādi vēl ir jautājumi? Vārds deputātam
Geidānam.
I.Geidāns: */Es atvainojos,
es gribu uzdot jautājumu krieviski. Jūs dzirdējāt tos jautājumus,
kurus mēs, Jelgavas deputāti, uzdevām jūsu kolēģiem šajā sakarā..
Arī jūsu uzvārds ir tajos dokumentos, kur tika pētīts Dreimanis,
nogalinātais prorektora dēls. Mēs, visi deputāti no Jelgavas, un
ļoti daudzi mūsu vēlētāji ir pārliecināti, ka tā bija slepkavība
ar iepriekšēju nodomu, tāpēc mēs nepiekrītam tiem argumentiem,
kurus dzirdējām no jūsu kolēģiem. Jūsu uzvārds bija arī šo sēžu
protokolos, un tāpēc es gribētu dzirdēt no šīs tribīnes jūsu
viedokli par to./
B.Kabanovs: */Es piedalījos šīs lietas izskatīšanā Augstākās
tiesas plēnumā. Es uzskatu, ka plēnums pieņēma pareizu lēmumu,
citādi es nebūtu balsojis par to. Ziniet, par jebkuru konkrētu
lietu var strīdēties un minēt daudzus pierādījumus. Es piekrītu
tam, ko runāja mani kolēģi par šo lietu un uzskatu, ka galvenais
princips, no kura jāvadās tiesai tajos gadījumos, kad situācija
strīdīga – šaubu tulkošana tiesājamā labā./
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, deputāts Simsons.
P.Simsons: Es skatos anketā un redzu, ka jums ir diezgan
ievērojams darba stāžs prokuratūrā. Sakiet, lūdzu, vai darba
pieredze, ko jūs esat ieguvis, strādājot prokuratūrā, var kaut
kādā veidā pozitīvi iespaidot jūsu darbu Augstākajā tiesā?
B.Kabanovs: */Man grūti atbildēt uz šo jautājumu./
Priekšsēdētājs: Paldies. Es vairāk neredzu nevienu deputātu,
kas vēlētos uzdot jautājumus. Man nav iesniegts to saraksts, kuri
vēlētos uzstāties debatēs par šo kandidatūru. Paldies Kabanova
kungam. Tādā gadījumā es aicinu visus deputātus ieņemt savas
vietas, lai mēs varētu balsot un izteikt savu attieksmi– par,
pret vai atturoties. Rezultāts– Boriss Kabanovs nav ievēlēts par
Augstākās tiesas locekli.
Godājamie deputāti! Līdz pārtraukuma ir 8 minūtes. Kādas būtu
domas, vai mēs esam gatavi vēl turpināt darbu? Es nedzirdu
nevienu balsi pret.
Nākamais kandidāts lēmuma projektā ir Juris Kaksītis. Lūdzu abu
komisiju pārstāvjiem dot komisiju atzinumu.
L.Muciņš: Likumdošanas
jautājumu komisija rekomendē Juri Kaksīti ievēlēt par Augstākās
tiesas locekli ar 9 balsīm par, atturējušos nav.
Priekšsēdētājs: Paldies.
No zāles: Aizsardzības un
iekšlietu komisija rekomendē Juri Kaksīti ievēlēt par Augstākās
tiesas locekli.
Priekšsēdētājs: Paldies. Vai ir kādi jautājumi pretendentam?
Neredzu. Lūdzu, vai kāds vēlas uzstāties debatēs? Nevēlas.
Kaksīša kungu lūdzu ieņemt savu vietu.
Deputātus lūdzu izteikt savu attieksmi par šo kandidatūru,
balsojot– par, pret vai atturoties. Rezultāts– apsveicam Kaksīša
kungu ar ievēlēšanu par Augstākās tiesas locekli.
Nākamā kandidatūra ir Astrīda Kazarova. Lūdzu abu komisiju
pārstāvjiem gatavoties izteikt komisiju atzinumus.
T.Jundzis: Tātad es atļaušos ziņot par Aizsardzības un
iekšlietu komisijas viedokli. Mūsu komisija atbalsta Astrīdas
Kazarovas kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Paldies.
No zāles: Likumdošanas
jautājumu komisija atbalsta ar 9 balsīm par, pret un atturējušos
nav.
Priekšsēdētājs: Paldies. Lūdzu, kādi būtu jautājumi
pretendentam? Jautājumu nav. Vai kāds vēlas uzstāties debatēs?
Paldies Kazarovas kundzei. Lūdzu, ieņemiet savu vietu.
Par šo kandidatūru lūdzu izteikt savu attieksmi balsojot– par,
pret vai atturoties. Rezultāts– apsveicam Kazarovas kundzi ar
ievēlēšanu par Augstākās tiesas locekli.
Līdz pārtraukumam ir 4 minūtes. Taču deputāti izsakās, ka viņi
varētu izlemt vēl par vienu tiesneša kandidatūru. Lūgsim tribīnē
Ausmu Keišu. Komisijām gatavoties sniegt savu ziņojumu.
No zāles: Cienījamie
deputāti! Aizsardzības un iekšlietu komisija Ausmas Keišas
kandidatūru atbalsta.
Priekšsēdētājs: Paldies.
No zāles: Likumdošanas
jautājumu komisija šo kandidatūru atbalsta ar 9 balsīm par, pret
un atturējušos nav.
Priekšsēdētājs: Paldies. Vai ir kādi jautājumi pretendentei?
Nav. Keišas kundzei lūdzu ieņemt savu vietu.
Vai kāds vēlas izteikties debatēs? Neviens nevēlas. Rezultāts–
apsveicam Keišas kundzi ar ievēlēšanu par Augstākās tiesas
locekli.
Es gribētu jūs aicināt izlemt jautājumu par Mārīti Kramiņu kā
Augstākās tiesas locekli. Abu komisiju pārstāvjiem lūdzu izteikt
komisijas atzinumu.
No zāles: Likumdošanas
jautājumu komisija atbalsta Mārītes Kramiņas kandidatūru ar 9
balsīm par, pret un atturējušos nav.
Priekšsēdētājs: Paldies.
No zāles: Aizsardzības un
iekšlietu komisija atbalsta šo kandidatūru.
Priekšsēdētājs: Paldies. Kādi, lūdzu, ir jautājumi? Jautājumu
nav. Mārīte Kramiņa, lūdzu, ieņemiet savu vietu.
Vai kāds vēlas uzstāties debatēs? Neredzu. Par šo kandidatūru
lūdzu izteikt savu attieksmi– par, pret vai atturoties.
Rezultāts– apsveicam Mārīti Kramiņu ar ievēlēšanu par Augstākās
tiesas locekli.
Ar to šodien arī beigsim plenārsēdes darbu. Taču, pirms beidzam
darbu, klausieties sekojošu paziņojumu: Latvijas Republikas
Augstākās padomes lēmumu par likumu un lēmumu projektu
izskatīšanas kārtības pagaidu reglamentu varēs saņemt frakcijas
sēdē šodien pulksten 17.00 Sarkanajā zālē.
Visi paziņojumi šeit nav ienākuši. Paldies par darbu. Atgādināšu,
ka rīt mums ir jāievēlē pārējie Augstākās tiesas tiesneši, kā arī
Augstākās tiesas piesēdētāji.
(Sēdes beigas)