“Iespējami pilnīgi atjaunot purvu”
Atbildot uz rakstu “Purvā ar purva atjaunošanu”
2004.gada 15.oktobrī “Latvijas Vēstnesī” publicētas Gunāra Ģērķa pārdomas par starptautiskas nozīmes mitrāja – “Lubāna mitrāja kompleksa” augsto un pārejas purvu atjaunošanas plānu.
Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Padomju laikā purvu vērtība bija
skaidri zināma kā kūdras avotam dažādam tās lietojumam enerģētikā
un lauksaimniecībā (to atspoguļo arī pagājušā gadsimtā abi Valsts
plāna vajadzībām sagatavotie Latvijas PSR Kūdras fondu katalogi
un pārskata kartes), bet augsnes ielabošanas darbi (meliorācija)
tajos bija ne tikai patriotisku jūtu vadīta cīņa ar “mūžseno
ļaunumu” par labu jaunu teritoriju “atkarošanai” plānveida
tautsaimniecības attīstībai utt.
Kopš Latvijas valstiskās neatkarības atjaunošanas mūsu dzīvē
daudz kas ir mainījies, sen vairs nav Valsts plāna, nav aktuāla
jaunu lauksaimniecībai noderīgu platību atgūšana, arī kūdras
ieguve ir gājusi mazumā. Tiek pārvērtēta arī meliorācijas darbu
realizācija, un mūsdienu saimniekošanai ne vienmēr tā ir
atzīstama par veiksmīgu un tālredzīgi veidotu.
Savukārt purvos un it īpaši Lubāna zemienē ir atpazītas daudzas
citas nepamatoti piemirstas vai neatpazītas vērtības, kuras ir
visai atšķirīgas no tām, kas bija mērāmas ieguldītos rubļos,
nosusinātās platībās, novadgrāvju daudzumā uz kādu platības
vienību un tamlīdzīgi. Vispirms tā ir viena no Latvijas
senvēstures izcilākajām vietām ar ārkārtīgi bagātām liecībām par
mūsu tālo senču dzīves veidu un vidi. Lubāna ezera senās krasta
līnijas zemienē un tās purvi ir ne tikai Latvijā, bet vismaz visā
Baltijā un Ziemeļaustrumu Eiropā unikāls dabas vēstures arhīvs,
kas satur sevī neiedomājami plašu informāciju par dabas attīstību
laika posmā, kopš ledājs pametis šo teritoriju. Un nav nekāda
pamata pietiekami neizcelt arī tos Eiropas dabas retumus un dabas
vērtības, kas joprojām šeit mājo. Minētās vērtības ir jūtīgas
pret saimnieciskās dzīves iejaukšanos dabas procesos, un, pēc
mūsu domām, tās ir augstāk vērtējamas par iepriekšējās
desmitgadēs iegūtām materiālām vērtībām. Tāpēc šīs teritorijas
prasa atbilstošu aizsardzības un apsaimniekošanas režīmu. Mūsu
atšķirīgais viedoklis ir pieņēmums, ka par evolūcijas strupceļu
daudz ātrāk var izrādīties cilvēka agresivitāte dabas resursu
nepamatoti primitīvā un intensīvā izmantošanā nekā dabiski
noteiktie evolūcijas procesi.
Par Lubāna mitrāja kompleksa apsaimniekošanas un aizsardzības
projektu ir jāsniedz papildu ziņas lasītājiem. Kā Gunārs Ģērķis
pareizi uzsvēris, Lubāna problēma Latvijas iedzīvotājus nodarbina
jau vairāk nekā simt gadus, patiesībā vēl daudz senāk, un par to
jau daudzkārt rakstījusi gan I.Loze, gan N.Levkovskaja un daudzi
citi Latvijas senvēstures pētnieki. Savulaik Latvijas Valsts
meliorācijas projektēšanas institūts no sarežģītības, darbu
apjoma un ieguldīto līdzekļu viedokļa veica grandiozu darbu ezera
ierobežošanā un zemienes nosusināšanā. Vienlaikus paši
melioratori atzīst, ka projekta īstenošanā ir pieļautas kļūdas,
kā arī nav ņemtas vērā ekoloģiskās un dabas aizsardzības
intereses, turklāt teritorijas zemju izmantošana kopš 90.gadiem
ir ievērojami mainījusies. Lai saskaņotu ekonomiskās un dabas
aizsardzības intereses, 1999.–2000. gadā Japānas speciālistu
vadībā tika izstrādāts Lubāna mitrāja kompleksa vides
apsaimniekošanas plāns. Nav patiess Gunāra Ģērķa apgalvojums, ka
“viesi” ar Latvijas speciālistiem nekontaktējās. Tieši pretēji –
Japānas pētnieku darba grupā tika iekļauts zoologs no Latvijas
(viens no šā raksta autoriem), tika slēgti izpētes līgumi ar
Latvijas Universitāti un Daugavpils Universitāti, notika
sadarbība ar meliorācijas speciālistiem no Latvijas
Lauksaimniecības universitātes, Zemkopības ministrijas un tās
pakļautībā esošajām reģionālajām iestādēm. Divu gadu laikā notika
pieci semināri un septiņas projekta uzraudzības grupas sanāksmes
(uzraudzības grupu vadīja Vides ministrija, tajā bija iekļauti
pārstāvji no Zemkopības ministrijas un Valsts meža dienesta).
Projekta gala ziņojumā mitrāju aizsardzības nodaļā, pamatojoties
uz jau zināmo pieredzi ārzemēs un Latvijā, tika ieteikts augsto
un pārejas purvu saglabāšanai uz purva grāvjiem izgatavot
aptuveni 60 aizsprostus. Toreiz pret šo ieteikumu neviens ne
tikai neiebilda, bet uzskatīja to par pareizu un ļoti veiksmīgu
pasākumu.
Eiropas Komisija 2003. gadā LIFE Nature programmas
ietvaros piešķīra finansējumu projektam “Lubāna mitrāja kompleksa
vides apsaimniekošana, Latvija”, kas nozīmēja Japānas un Latvijas
speciālistu kopīgi izstrādātā projekta ieviešanu. Viena no
projekta darbībām paredz to augsto un pārejas purvu atjaunošanu,
kurus ir negatīvi ietekmējusi iepriekšējos gadu desmitos veiktā
teritorijas daļējā nosusināšana. Lai veiktu purvu atjaunošanas
pasākumus, tika izstrādāts “Lubāna mitrāja kompleksa augsto un
pārejas purvu dabiskā hidroloģiskā režīma atjaunošanas plāns”.
Tas paredz uz purvos izraktajiem grāvjiem, pamatojoties uz
vispāratzītu metodiku, izveidot 58 aizsprostus. Gunāram Ģērķim
plāns ir izraisījis virkni, pēc mūsu domām, nepamatotu un
maldinošu pārmetumu.
Vispirms jāuzsver, ka plāna sagatavošanas gaitā, pretēji
apgalvojumiem, notika konsultācijas ar profesionāliem
melioratoriem. Ar plāna projektu ievadseminārā tika iepazīstināti
pašvaldību, reģionālo vides aizsardzības pārvalžu, Valsts meža
dienesta, valsts akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži”,
nevalstisko dabas aizsardzības organizāciju, Zemkopības
ministrijas un Vides ministrijas speciālisti. Atsevišķā sanāksmē
ar plānu tika iepazīstināta Lubāna mitrāja kompleksa konsultatīvā
padome, kuras izveidošanu un personālsastāvu nosaka Ministru
kabineta noteikumi un vides ministra rīkojums. Uzsverams, ka
konkrētie purvu atjaunošanas pasākumi, pretēji Gunāra Ģērķa
apgalvojumiem, nepalielinās mitrāju un nesamazinās mežu platības,
kā arī neradīs zaudējumus vietējo iedzīvotāju saimniecībām.
Projekta mērķi plānā ir skaidri noteikti:
1) iespēju robežās apturēt neveiksmīgi realizētās meliorācijas
negatīvo ietekmi uz pārejas un augsto purvu dabisko attīstību
un
2) iespējami pilnīgi atjaunot purvu dabisko hidroloģisko režīmu
un degradētās vietas.
Būtiski, ka konkrētie purvu saglabāšanas pasākumi paredzēti tikai
tajos purvos, kas ir iekļauti valstī noteiktās īpaši
aizsargājamās dabas teritorijās. No Lubāna mitrājā esošajiem 16
purviem aizsprostu izveide ir paredzēta septiņos purvos. Tie visi
atrodas dabas liegumos, kuru izveidošanas mērķis ir saglabāt
purvus un ar tiem saistītās ekosistēmas, to skaitā arī mitros
mežus. Purvu atjaunošana ir paredzēta dabas liegumu dabas
aizsardzības plānos (tie ir saskaņoti ar pašvaldībām, zemju
īpašniekiem un lietotājiem, reģionālajām vides pārvaldēm un
Valsts meža dienestu) un to individuālajos aizsardzības un
izmantošanas noteikumos (tos nosaka atbilstošie Ministru kabineta
noteikumi). Nevienā no šiem dokumentiem nav paredzēta purvu vai
mitro mežu nosusināšana. Tādējādi no valsts ilgtermiņa attīstības
interešu viedokļa ir jāveic tās darbības, kas paredzētas
konkrētajos normatīvajos dokumentos, t.i., ir jāievieš šīm
aizsargājamajām teritorijām izstrādātie dabas aizsardzības plāni,
un viens no tiem ir dabiskā hidroloģiskā režīma atjaunošana
purvos.
Projekta oponentiem ir arī jāsaprot, ka konkrētā teritorija
2003.gadā ar Saeimas pieņemtajiem grozījumiem likumā “Par
1971.gada 2.februāra Konvenciju par starptautiskas nozīmes
mitrājiem, īpaši kā ūdensputnu dzīves vidi” ir iekļauta
konvencijas apskatāmo mitrāju sarakstā. Konvencijas nosacījumu
izpilde uzliek tās dalībvalstīm pienākumus apturēt cilvēku
progresējošo iejaukšanos mitrājos un to izzušanu, kā arī veicināt
mitrāju un ūdensputnu aizsardzību. Tādējādi, lai kā tas nepatīk
Gunāram Ģērķim, neskarti augstie purvi ir Eiropas Savienības
nozīmes prioritāri aizsargājamie biotopi, to aizsardzību nosaka
Eiropas Padomes direktīva par dabisko biotopu, savvaļas faunas un
floras aizsardzību.
Visbeidzot, citējot Pasaules dabas fonda sagatavoto “Dabas
aizsardzības plānu Latvijai” (1992) un ierosinot veikt purvu
bioloģisko novērtēšanu pēc dažādiem kritērijiem un aizsardzībai
pakļaut tikai vērtīgākos (acīmredzot cerībā daļai purvu noņemt
aizsardzības statusu un uzsākt kūdras ieguvi), Gunārs Ģērķis nav
pamanījis kādu citu ļoti nozīmīgi projektu. Proti, jau esošo un
perspektīvo īpaši aizsargājamo dabas teritoriju, to skaitā purvu,
kompleksa izvērtēšana ir jau notikusi. No 2001. līdz 2003.gadam
ar Dānijas valdības atbalstu un Vides ministrijas uzraudzībā tika
inventarizētas visas esošās īpaši aizsargājamās teritorijas, kā
arī ieteiktas jaunas. Projekta uzdevums bija izveidot NATURA
2000 tīklu Latvijā atbilstoši Eiropas Savienības Putnu un
biotopu direktīvas prasībām, kas bija viens no nosacījumiem,
Latvijai pievienojoties Eiropas Savienībai. Tas ir noticis, mēs
esam atgriezušies Eiropā, cerot uz lielāku drošību un labākiem
dzīves apstākļiem. Vai tad mēs to pašu nevēlam arī saviem
tuvākajiem, savām gara un dabas vērtībām – būt drošībā un
pārticībā? Tāpēc arī Latvijas ievērojamo Eiropas mērogā atpazīto
dabas vērtību pārvērtēšana reālā nākotnē nav paredzēta, un
respektēsim tās.
Dr.biol. Uģis Bergmanis,
Dr.geol., asoc.prof. Valdis Segliņš