Fotogrāfijas bez tabu
Valsts Mākslas muzeja (VMM) izstāžu zāles “Arsenāls” Radošajā darbnīcā līdz 14.novembrim apskatāma pretrunīgi vērtētā fotogrāfa Arņa Balčus fotogrāfiju un videodarbu izstāde. Tā ir veidota kā retrospektīva pēdējo gadu darbu izlase, kurā iekļautas fotogrāfijas no iepriekšējo gadu cikla “Es, draugi, mīļākie un citi” (pērn izdots arī atsevišķā katalogā), pašportreti, kā arī apskatāms jaunākais veikums – dokumentālā filma “Xionel”.
Pašportrets, 2002.gads Foto no Arņa Balčus darbu kataloga “Es, draugi, mīļākie un citi” |
Arņa Balčus darbi eksponēti
daudzās prestižās galerijās Vācijā, Dānijā, Austrijā, Lietuvā,
Igaunijā, Somijā, ASV u.c., kā arī publicēti vairākos mākslas un
stila žurnālos, piemēram, “Plotki” (Berlīne), “Achtung
Mode” (Berlīne), “Foto&Video” (Maskava), “Black
and White Magazine” (ASV), “Photo” (Francija),
“Eikon” (Vīne), “Studija” (Latvija) u.c.
Patlaban Rīgā sarīkotās izstādes pieteikumā lasāms: “Arnis Balčus
izmanto momentuzņēmumu estētiku, lai atspoguļotu tās emocionāli
dzīvās attiecības, kas veidojas starp viņu un fotografēto
cilvēku. Cilvēku intīmās attiecības un sekss tā dažādās izpausmēs
ir Arņa Balčus darbu centrālais motīvs. Viņa fotogrāfijas ir
tikai mazs fragments no bagātīgās realitātes faktūras, kuru veido
apģērbi, vides elementi, uzvedības kodi, dzīvesveida noteikumi.
Fiksētās epizodes turpinās privāti – aci pret aci. Pašportreti
mijas ar draugu un mīļāko portretiem tā, ka tie vairs nav
atšķirami.”
Galvenais – emocijas
VMM izstāžu zālē “Arsenāls”
paralēli Arņa Balčus darbu izstādei skatāma arī ekspozīcija
“Klusā daba”. Izstāžu zāles darbinieki ievērojuši, ka
apmeklētāji, kuru mērķis bijis aplūkot izstādi “Klusā daba”,
bieži vien cenšas “nošaut divus zaķus ar vienu šāvienu” – pie
reizes apmeklē arī Arņa Balčus fotoizstādi. Parasti šie mākslas
vērotāji, fotogrāfijas apskatījuši, “rekordlielā” ātrumā un bālām
sejām pamet izstādi.
Pats Arnis Balčus atzīst, ka bija gaidījis šādu reakciju, jo
latviešu skatītājs, kurš līdz šim šķirstījis tikai Rietumu
žurnālus, nav radis skatīties “šāda satura bildes par pašiem
latviešiem”. Viņaprāt, cilvēki apmeklē izstādi “intereses vadīti,
jo Latvijā tas ir kas jauns. Ticamākais, ka daudzi to nesaprot”.
“Nav svarīgi, vai skatītājs iegūst pozitīvas vai negatīvas
emocijas. Galvenais, ka emocijas ir,” uzskata fotogrāfs Arnis
Balčus.
Balansēšana uz robežas
Kopš fotogrāfijas dzimšanas tika
fotografētas arī kailas miesas. Uz to raudzījās divējādi: no
vienas puses, miesu idealizēja, no otras puses, skatīja reāli,
neslēpjot arī neglīto. “Tad, kad atklāja fotogrāfiju, atklāja, ka
ar to var taisīt gan mākslu, gan pornogrāfiju,” stāsta fotogrāfs
Gunārs Binde. “Bet šīs lietas nekad nevajag jaukt kopā. Arnis
Balčus atrodas uz robežas starp mākslu un pornogrāfiju, un viņam
ir tendence dižoties ar balansēšanu uz robežas.”
Aizvien retāk tiek radīti mākslas darbi ar funkcionālu nozīmi –
laikmetīgās mākslas darbu vērtība bieži vien ir skatāma tikai
konkrētās izstādes vai performances kontekstā. Arī Arņa Balčus
fotogrāfijas tiek liktas laikmetīgās mākslas “rāmītī”, un tām
tiek piedēvēta īslaicīga vērtība. “Es šīs fotogrāfijas pie sienas
neliktu,” saka G.Binde. “Pie sienas jāliek darbs, kas ar katru
dienu atklāj ko jaunu. Viņa darbi garāmejot tiek izsmelti, tie ir
tādi paši kā fizioloģiskās sajūtas, kuras ietekmē fotogrāfijās
atainoto pāri.”
Arņa Balčus fotografēšanas maniere citviet pasaulē nav nekas
jauns. Mākslas zinātniece Solvita Krese apgalvo, ka
“momentuzņēmumu tehnika, kuru viņš izmanto, ir samērā izplatīta
metode mūsdienu fotogrāfu vidū”. Tomēr Gunārs Binde akcentē Arņa
Balčus oriģinalitāti, izceļot viņa drosmi “spēlēt pašam ar sevi”,
kā arī to, ka “viņš sevi izmanto kā mākslas darba izejas
materiālu, tādā veidā izjūtot ne tikai pats sevi, bet arī
partneri”.
Neviena konceptuāla mākslas izpausme nevar tikt uztverta
viennozīmīgi, tāpēc arī Arņa Balčus izstāde ir vērtēta
pretrunīgi. To dēvē gan par pornogrāfisku, gan par mākslinieciski
augstvērtīgu.
Pats autors ir pārliecināts, ka skatītājs vairāk koncentrējas uz
redzamo anatomiju, nevis saturu, kas liedz uztvert izstādi
kopumā.
Gunārs Binde atzīst, ka izstādē neviena bilde nav pornogrāfiska.
“Pornogrāfijas mērķis ir iespaidot skatītāju, kurinot viņā
kaisli, bet Balčum ir tieksme diskutēt par sajūtu gammu, kas
saistīta ar tuvību, tādā veidā atainojot pašam savu egocentrismu.
Un viņš fotografē nevis redzamo, bet iedomāto.”
Raivis Spalvēns