Dzīvesveida spogulis un motors
Uz Jaunā Rīgas teātra foajē sienas ir rakstīts: “Mūsdienu mākslinieciskās tieksmes izpaužas reklāmā.” Šis apgalvojums, kas ir drīzāk šā laika kritika, nevis fakta konstatācija, ietver divas fundamentālas nostādnes. Pirmkārt, reklāma ir mūsu, respektīvi, postmodernā, laika nozīmīgs izpaudējs, un, otrkārt, reklāma ir mūsdienu mākslas izpaudējs, tātad – galvenais postmodernās estētikas nesējs.
Kāds būs reklāmas kā mākslas liktenis? Postmodernajiem kritērijiem tā atbilst gluži labi Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Reklāma bieži piesaukta kā
sabiedrības dzīvesveida modeļa aprakstītāja un veidotāja; reklāmu
aplūko arī kā nozīmīgu faktoru mākslas ainā (ar mākslu domātas
visu mūzu radošās izpausmes). Reklāma pat pārvēršas citu mākslu
objektā, par to tiek uzņemtas filmas, tā parādās dzejoļos un
gleznās. Tomēr Latvijas topošās inteliģences aprindās (kur
pārsvarā postmodernisms vēl nav tik iesakņojies, lai par mākslu
tiktu uzskatīts viss) drīzāk pieņemts principiāli noraidīt gan
reklāmas piedāvāto pasaules uztveri, gan uzskatīt reklāmu
labākajā gadījumā par radoša darba profanizāciju, bet vispār jau
par jomu, kas radošiem cilvēkiem naidīga. Jo – tā taču ir
komercstruktūra, un kā gan mākslai nākas biedroties ar naudu?
Reklāma taču melš par skaisto dzīvi, un kā tas iet kopā ar
mākslas sāpi?
Tomēr šo jautājumu tālāk skatīt rosina kaut vai personālijas –
reklāmā strādājuši, piemēram, Ingus Josts, Margarita Perveņecka,
Dace Rukšāne, Jānis Kākulis, Juris Riekstiņš, Sergejs Timofejevs,
Alise Tīfentāle, Kristaps Ģelzis, Hardijs Lediņš, Marts Pujāts un
citi. Mākslas akadēmijas Vizuālās komunikācijas fakultāte būtībā
pārtapusi reklāmistu sagatavošanas kursos.
Reklāmas iekšējā pasaulē, kas miljardiem reklāmas uztvērēju ir
pilnīgi nezināma, termins “radītspēja” (creativity) ir
galvenais jājamzirdziņš. Laikam leģendārākā persona reklāmas
vēsturē Bils Bernbahs (1911–1982), starptautiskās reklāmas
aģentūras DDB radītājs, kura izteikumi kļuvuši par definīcijām un
vairākkārt izdoti grāmatā ar bībelisku nosaukumu “Bill
Bernbach said...”, saka: “Vai radīšana (kreativitāte) ir kāda
tumša, ezotēriska mākslas forma? Nemūžam. Tā ir vispraktiskākā
lieta, ko var izmantot darījumu cilvēks.” (Tulkojums mans –
J.J.) Un vēl: “Pareizi praktizēta kreativitāte ļauj vienai
reklāmai padarīt desmit reklāmu darbu.” Un: “Īsti milži vienmēr
bijuši dzejnieki...” utt.
No citētā var secināt, ka, pirmkārt, radošais gars reklāmai noder
gluži praktisku apsvērumu dēļ, un, otrkārt, māksla reklāmā
pastāv. Latviešu reklāmas guru un aģentūras “Zoom”
radītājs Ēriks Stendzenieks (citēju aptuveni): “Radoša reklāma
nepārdod!” Tātad – apgalvojums, ka radoša reklāma pastāv un nav
obligāti naudas vergs. Tas nebūt nav pretrunā ar B. Bernbaha
vārdiem par praktiskumu. Pēc šā viedokļa radošai reklāmai nav
jāpārdod, bet gan jādara galvenais – jārada tēli, kas tad
veicinās pārdošanu. Šāds viedoklis šķiet dominējam reklāmas
iekšējā pasaulē. Un no tā labprāt tiek secināts, ka reklāmai
nepieciešamo tēlu radīšanai vajadzīgs mākslinieks un reklāma ir
īstā joma, kur māksliniekam izpausties. Līdz ar to ir jau divi
postmodernās sabiedrības moderni mīti par reklāmu – 1) reklāma ir
profāna, melīga un tāla mākslai; 2) reklāmu rada
mākslinieki.
Savādā kārtā, ja reklāmai aprit četrdesmit gadu, tā kļūst laba
visiem. Sešdesmito gadu reklāmas mīļi smīdina. Trīsdesmito gadu
reklāmas ir labā nozīmē stilīgas un rotā kultūrļaužu apgrozīšanās
vietu interjerus. Ja reklāmu zīmējis Kārlis Padegs, žanrs vairs
nav ne ar ko sliktāks par kluso dabu. Bet mūsdienu reklāmisti var
skumt, ka šīs “labās reklāmas” taču runā daudz “reklāmiskāk” –
tās tieši mudina pirkt: “Nav šaubu – šis ir vāģis tieši Jums!”
Vai nekautrēdamās slavē: “Šīs galošas ir labākās, modernākās un
izturīgākās!” Mūsdienu reklāma bieži nopūlas, lai to pašu
pateiktu taktiskāk, asprātīgāk. Bet tautas mīlestību negūst. Un
reklāma, kas bieži ir ne tikai sabiedrības izpausmju spogulis,
bet arī katalizators un nereti iet kultūras procesu avangardā,
Latvijā jūtas no kultūras izslēgta.
Neapšaubāmi, reklāmistos kā jau radošos cilvēkos ir vēlme radīt
mākslu. Tomēr, kaut postmodernās mākslas definīcijas neaizliedz
reklāmu tai pieskaitīt un nereti tas jau darīts, kaut kas kavē
atzīt reklāmu par mākslu. Turklāt šis mulsums vērojams arī starp
pašiem reklāmas radītājiem. Latvijā mīlētais Frederiks Beigbeders
(beļģu rakstnieks, pirms tam reklāmists, romāna “14. 99 eiro”
autors), šķiet, reklāmu pametis, lai to izmantotu rakstniecībā,
un pierāda, ka desmit gadi tekstu redaktora amatā neiemāca
uzrakstīt labu romānu.
Varbūt radošos cilvēkos pārāk dziļi iesēdusies klasiskā mākslas
izpratne? Mākslas darbam jābūt pašpietiekamam. Mākslai ir
tiesības uz slimīgumu, kamēr reklāmā pastāv emocionāls
ierobežojums. Māksla ir “Dieva smieklu atbalss” (Milans Kundera),
reklāma neaizsniedz Dievu un ir ierobežota smieklos (kaut nereti
ir drosmīgākā mūsdienu smējēja). Reklāma spiesta būt saprotama un
ierobežota avangardismā, kas var būt mākslai nāvējoši (Tomass
Manns). Un, protams, motivācijas jautājums. Reklāmai tomēr
jāpārdod, kamēr: “Jebkura māksla ir pilnīgi nelietderīga” (Oskars
Vailds). Varbūt vecās reklāmas tiek labāk ieredzētas tāpēc, ka
zudusi to pamatfunkcija? Pastāv gan arī tā sauktā otrās paaudzes
reklāma, kas ir nekomerciāla, bet arī tā paliek asprātības un
kairinājuma izmantojuma līmenī. Žurnāls “Rīgas Laiks” mēģina
izvērst trešās paaudzes reklāmu, tomēr redzētajiem piemēriem,
šķiet, trūkst motivācijas un loģiskas struktūras – rodas
iespaids, ka reklāma iekāpusi ne savos zābakos.
Kāds būs reklāmas kā mākslas liktenis? Postmodernajiem
kritērijiem tā atbilst gluži labi. Tomēr izšķirošs ir ne tikai
konteksts, bet arī radītājs, un tie, kas nolēmuši radīt mākslu,
parasti neizvēlas reklāmu par mūža darbu. Tā nu spožā un
drastiskā postmodernās pasaules valdniece iekšpusē dzīvo
melanholisku nepiepildītu ilgu dzīvi.
Jānis Joņevs,
publicists