Kad plāns atbilst finansējumam, nevis darba vajadzībām
Liela personāla mainība, nepietiek speciālistu, darba alga mēnesī pirms nodokļu nomaksas – 140 latu, transportlīdzekļu, datortehnikas trūkums, nav mobilo telefonu – tās ir Latvijas Valsts darba inspekcijas (VDI) ikdienas reālijas. Vienlaikus šī institūcija pilda vienu no svarīgākajām visu valdību prioritātēm, vismaz tā minēts deklarācijās, – cīnās ar nelegālo nodarbinātību.
LM Darba departamenta direktore Ineta Tāre Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
“Aplokšņu” algas, darbs bez līguma, nenomaksāts iedzīvotāju ienākuma nodoklis nodara ļaunumu ne tikai valsts ekonomikai, bet arī konkrētajam darbiniekam. Darba ņēmējs, par kuru netiek deklarētas un maksātas sociālās apdrošināšanas iemaksas, nevar pretendēt uz slimības pabalstu, saņemt maternitātes/paternitātes pabalstu, arī pensija būs niecīga. Cīņa ar nelegālo nodarbinātību, īpaši “aplokšņu” algām, ir sarežģīta, nepieciešami gan cilvēkresursi, gan atbilstošs finansējums. Ar abām minētajām lietām VDI ir problēmas. Jau šobrīd trūkst darba inspektoru. Tieši tādēļ Labklājības ministrija (LM) ir izstrādājusi “Pasākumu plānu 2005.–2009. gadam VDI administratīvās spējas paaugstināšanai saistībā ar nelegālās nodarbinātības samazināšanu”, kuru apstiprināja Ministru kabinets.
Ārpus valdības prioritāšu saraksta
Lūgta plānu raksturot, LM Darba
departamenta direktore Ineta Tāre “Latvijas Vēstnesim” atbild
īsi: tas atbilst piešķirtajam finansējumam, nevis reālajām
vajadzībām. MK rīkojums, ar kuru plāns tika apstiprināts,
paredzēja šo iniciatīvu iekļaut kā politikas prioritāti. Finanšu
ministrija pret to iebilda un panāca minētā punkta svītrošanu. I.
Tāre stāsta, ka sākotnēji izstrādātā plāna īstenošanai četros
gados būtu nepieciešami 900000 lati. Valdība nākamā gada budžetā
šim mērķim ir piešķīrusi vien 54 000 latu. Lai gan, kā uzsver
Darba departamenta direktore, runa šoreiz pat nav par konkrēto
finansējumu. Daudz būtiskāk ir tas, ka valsts politika tiek
veidota kā politikas iniciatīvu saraksts, un šī hierarhija, kur
atrodas viens vai otrs dokuments, ir ļoti svarīga. Tā kā
finansējums nekad nebūs pietiekams visam, pirmām kārtām to
piešķirs tām prioritātēm, kas ir saraksta augšgalā. Tāpēc, lai
gan nākamā gada budžetā iestrādāti minētie 54 000 latu, I.Tāre
izsaka bažas, vai nākamajos gados (līdz 2009.gadam) pēctecīgi
plāna īstenošanai tiks iekļauts nepieciešamais finansējums.
I.Tāre stāsta, ka sākotnēji bija izstrādāts kopīgs plāns ar
Finanšu ministriju, kas ir atbildīga par nodokļu iekasēšanu.
Diemžēl plāns tika sadalīts. Jāsaprot, ka cīņā ar nelegālo
nodarbinātību nevar dominēt resoriskā pieeja, visām iesaistītajām
institūcijām jāsadarbojas, pirmām kārtām jau apmainoties ar
informāciju. Vēl arvien nav atrisināts jautājums par VDI iespēju
izmantot Valsts ieņēmumu dienesta datu bāzi.
Nebūs lielākas algas un veselības apdrošināšanas
Vērtējot VDI pašreizējo darbu,
I.Tāre to sauc par apbrīnojami labu izdzīvošanas režīma
apstākļiem. Šobrīd VDI strādā 180 speciālisti, kas ir ļoti maz
veicamajam darba apjomam. Darba inspektori ne tikai pārbauda, vai
ir noslēgts līgums starp darba devēju un ņēmēju, bet arī to, vai
tas atbilst visām darba likumdošanas normām un kā līgumslēdzējas
puses to ievēro. Inspektori, protams, arī uzrauga darba drošības
un aizsardzības ievērošanu uzņēmumos, izmeklē nelaimes gadījumus
un veic vairākas citas tikpat laika ietilpīgas un darbietilpīgas
funkcijas.
Valdības apstiprinātais plāns un piešķirtais finansējums ļaus
laikā no 2005. līdz 2007.gadam VDI pieņemt darbā vēl 23 darba
inspektorus, kas ir nepietiekami, taču I.Tāre bilst, ka prieks
par to pašu. Aktuāls gan ir jautājums, cik ilgi jaunpieņemtie
apmācību izgājušie speciālisti vēlēsies VDI strādāt, jo nauda
algu palielināšanai nav paredzēta. Šiem darbiniekiem darba
samaksa būs 153 lati mēnesī pirms nodokļu nomaksas. Šobrīd
Latvijā neviena institūcija neveic darba inspektoru izglītošanu,
augstāko izglītību var iegūt tikai darba aizsardzības
speciālisti.
Cīņa ar nelegālo nodarbinātību, īpaši “aplokšņu” algām, ir sarežģīta, nepieciešami gan cilvēkresursi, gan atbilstošs finansējums Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Tādēļ VDI saviem darbiniekiem
piedāvā 200 stundu mācību programmu, kuru finansē valsts. Pēc tās
apguves daudzi speciālisti zemā atalgojuma dēļ aiziet strādāt uz
privāto sektoru par darba aizsardzības vai personāldaļas
speciālistiem, tā ka šobrīd VDI var dēvēt par personāla kalvi
privātuzņēmumiem. Uz jautājumu, vai līgumā nevar paredzēt, ka par
valsts naudu izglītību ieguvušajam darbiniekam noteikts laiks
jānostrādā VDI, I.Tāre atbild, ka šādi līgumi valsts pārvaldē
vairs netiek slēgti. Pret to iebilst Valsts cilvēktiesību birojs,
jo tādā līgumā būtu vērojami piespiedu darba elementi. LM,
apzinoties ciešo saikni starp labu speciālistu piesaisti un
konkurētspējīgu atalgojumu, pasākumu plāna sākotnējā variantā
bija iestrādājusi gan algu palielināšanu, gan paredzējusi darba
inspektoru veselības apdrošināšanu. Diemžēl piešķirtā finansējuma
ietvaros vismaz nākamgad nebūs ne viena, ne otra.
Nākamā gada budžetā piešķirtie 54 000 latu tiks novirzīti klāt
nākušo deviņu darba inspektoru algām, viņus nodrošinās ar sakaru
līdzekļiem, kā arī datortehniku. Par šo naudu tiks īstenoti arī
plānā paredzētie sabiedrības informēšanas pasākumi. I.Tāre
stāsta, ka LM strādā pie papildu finansējuma piesaistes,
piemēram, no Eiropas struktūrfondiem. Ir izstrādāts un
apstiprināts nacionālais projekts tieši VDI kapacitātes
veicināšanai un speciālistu apmācībai. Tā ietvaros jau šobrīd 30
darba aizsardzības speciālisti studē maģistrantūrā. Tas ir ļoti
būtiski, jo VDI inspektoriem, kuriem savā ikdienas darbā
jāsastopas ar ļoti kvalificētiem uzņēmumu darba aizsardzības
speciālistiem, jāspēj argumentēt un aizstāvēt savu viedokli,
citādi katrs VDI lēmums var tikt pārsūdzēts administratīvajā
tiesā.
Vēl tikai jāpiebilst, ka citās Eiropas valstīs darba aizsardzībai
un cīņai ar nelegālo nodarbinātību tiek tērēti vairāki miljoni
latu gadā.
Rūta Kesnere, “LV”