Pirmais pusgads Eiropas Savienībā
Kā Latvijas pārtikas ražotājiem veicies pēc valsts pievienošanās Eiropas Savienībai (ES)? Kā bijis vairāk – ieguvumu vai zaudējumu? Šādas diskusijas jau vairākkārt risinājušās sabiedrībā un plašsaziņas līdzekļos. Katram bijuši savi argumenti, taču visobjektīvāk situāciju spēj raksturot skaitļi.
Šā gada septembrī tirgus un
sabiedriskās domas pētījumu centrs SKDS pēc Mārketinga padomes
pasūtījuma veica aptauju, kurā piedalījās 201 Latvijas pārtikas
ražotājs un pārstrādātājs. Uz jautājumu, kā uzņēmumam klājies pēc
Latvijas iestājas Eiropas Savienībā, 44% aptaujāto norādīja, ka
izmaiņas nejūt, 35% sacīja, ka veicies labāk, un tikai 14%
respondentu uzskatīja, ka veicies sliktāk. Kārlis Strazdiņš,
viens no lielākajiem dārzeņu audzētājiem – zemnieku saimniecības
“Galiņi” īpašnieks, norāda: jautājums jāskata kontekstā ar
uzņēmuma lielumu, iepriekš veiktajām investīcijām, tirgus daļu un
to, vai eksports uz citām valstīm jau veiksmīgi uzsākts vai tikai
plānots.
Analizējot datus atkarībā no uzņēmuma darbības nozares, var
secināt, ka vislabāk klājies labības izstrādājumu ražotājiem un
piena nozares pārstāvjiem. Šo situāciju Lauksaimniecības tirgus
veicināšanas centra direktore Ingūna Gulbe raksturo kā
likumsakarīgu. Piemēram, graudaugu ražas apjomi un kvalitāte,
neraugoties uz vēso un mitro vasaru, ievērojami pārsniedz
iepriekšējā gada līmeni, tādējādi nozarē nodrošinot pieau-gumu
salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu. Tādējādi, ņemot vērā arī
pieaugušo konkurenci Baltijas valstu graudu pārstrādē, paredzams,
ka miltu un miltu produktu cenas nepalielināsies. Iespējamo cenu
kāpumu var ierobežot arī lielais graudu piedāvājums citās ES
valstīs. Latvijas lielākie graudu pārstrādātāji lielā mērā jau
sevi nodrošinājuši ar graudu rezervēm, lai nodrošinātu miltu cenu
stabilitāti līdz nākamā gada ražai.
Augstas kvalitātes pārtikas kviešu maksimālā cena šogad sasniedza
75 latus par tonnu. Rudzu un miežu iepirkuma cenas svārstījušās
62 – 64 Ls/t robežās. Baltmaizes cenas gada pirmajos deviņos
mēnešos nedaudz palielinājušās, trešajā ceturksnī stabilizējoties
0,56 Ls/kg līmenī. Tas nozīmē, ka cenas sasniegušas augstāko
līmeni pēdējo astoņu gadu laikā. Līdzīgā mērā pieaugušas arī
rudzu maizes un saldskābmaizes cenas. Savukārt tostermaizes cenas
tikpat kā nav mainījušās. Makaronu cenas ir stabili augstas,
nedaudz pārsniedzot pēdējo gadu caurmēru. Turpretī kviešu miltu,
grūbu, putraimu, mannas un citu graudu produktu cenu līmenis
kāpis līdzīgi, pārsniedzot pēdējo pāris gadu caurmēru, vienlaikus
ievērojami atpaliekot no deviņdesmito gadu beigu augstā līmeņa.
Cepumu un citu miltu konditorejas produktu cenas nav ievērojami
mainījušās.
Savukārt piena nozari raksturo piena produktu cenu stabilizācija
un izlīdzināšanās attiecībā pret ES. Turpmāk ievērojamas šo
produktu cenu svārstības nav gaidāmas. Iespējams vienīgi kāpums
atbilstoši piena iepirkuma cenu pastāvīgajam palielinājumam.
Tomēr vēl nav skaidrības par iespējamo šābrīža attīstības
saistību ar tradicionālo iepirkuma cenu palielinājumu gada beigu
periodā.
Ingūna Gulbe norāda, ka atsevišķo pārtikas nozaru attīstība
jāvērtē ne tikai pēc noieta rādītāju pieauguma, bet arī pēc
ieguldīto investīciju apjoma un eksporta potenciāla. Savukārt SIA
“Pūres cehs” direktors Aivars Žimants uzskata, ka uzņēmumu
veiksmi koptirgus apstākļos nosaka rūpīga un savlaicīga
sagatavošanās jaunajiem darbības nosacījumiem.
Visapmierinātākie ar jaunā koptirgus apstākļiem ir ražotāji, kuri
savu produkciju eksportē uz ES valstīm – 49 procentiem uzņēmumu
iestāja ES nākusi par labu. Seko eksportētāji uz Baltijas valstīm
– apmierinātību pauž 41 procents – un citām valstīm (40
procenti). Citos tirgos visvairāk pieprasītais produkcijas veids
ir zivju konservi. Ievērojami pieaudzis šo produktu eksports uz
Igauniju, bet eksports uz Krieviju atjaunojies pilnā apjomā, un
pieprasījuma apmierināšanu ierobežo tikai ražošanas jaudas.
Situāciju ievērojami varētu uzlabot ražotāju sadarbība,
produkcijas tirdzniecībai izmantojot vienu marku, tādējādi
atvieglojot noietu lielajās lielveikalu ķēdēs. Krievijas krīze uz
nozari nav atstājusi ievērojamu negatīvu iespaidu. Apgrūtināta
eksporta apstākļu periods daļēji tika izmantots remontdarbu
veikšanai, bez tam uzņēmumi uz laiku arī slēdza ražotnes,
tādējādi samazinot ierobežojuma iespaidu uz biznesu.
Liepājā sācis darboties pir-mais ES prasībām atbilstošais zivju
pieņemšanas un šķirošanas terminālis.
Zivju pārstrādes uzņēmumu skaita palielināšanās šā gada laikā no
104 līdz 109 vairāk skaidrojama nevis ar jaunu dalībnieku
ienākšanu tirgū, bet gan ar konkrēta uzņēmuma sadalīšanu vairākās
jaunās kompānijās. Šādas rīcības mērķis ir panākt, lai ES
prasībām atbilstošās ražotnes varētu turpināt darbību, nezaudējot
eksporta iespējas, bet pārējās varētu izmantot pārejas
periodu.
72 procenti aptaujāto atzina, ka vēlētos papildināt zināšanas
izglītojošos kursos un semināros. Kā norādīja Lauksaimniecības
organizāciju sadarbības padomes pārstāve Ligita Silaraupa,
lauksaimniecībā nodarbinātajiem un pārstrādātājiem nepieciešamas
zināšanas savas produkcijas reklamēšanai un pārdošanai. To
atzinuši arī 74 procenti pašu respondentu. Tāpat aptaujātie par
aktuāliem atzīst ar produktu eksportu, sertifikāciju un ar muitas
likumdošanu saistītos jautājumus.
Ieva Jaunozola,
Mārketinga padomes mārketinga speciāliste