Kā maksāsim pievienotās vērtības nodokli?
Tā kā pievienotās vērtības nodoklis (PVN) un tā piemērošanas sistēma ir visai sarežģīta, Eiropas Komisija (EK) izstrādājusi PVN stratēģiju, kurā kā galvenais risināmais jautājums akcentēta nepieciešamība vienkāršot PVN sistēmu. Attīstoties preču un pakalpojumu tirdzniecībai un visai tautsaimniecībai kopumā, par svarīgu tiek atzīts arī uzdevums modernizēt šo sistēmu. Stratēģijas pēdējais, aktualizētais variants izstrādāts 2003.gada 20.oktobrī. Ievērojot šo stratēģiju, tiek gatavoti nepieciešamie grozījumi EK Sestajā direktīvā – galvenajā normatīvajā aktā, kas nosaka PVN piemērošanu Eiropas Savienībā (ES).
Sistēmas vienkāršošana
Stāstot par iespējamajiem PVN attīstības virzieniem jauno ES iniciatīvu kontekstā, Finanšu mi-nistrijas Nodokļu politikas departamenta Netiešo nodokļu nodaļas vadītāja Solvita Āmare norāda, ka daži stratēģijā paredzētie pasākumi PVN sistēmas vienkāršošanā jau ir realizēti, piemēram, ir veikta nodokļa pārstāvju izslēgšana. Līdz 2003.gada 1.janvārim tiem nodokļu maksātājiem, kas izvērsa uzņēmējdarbību ne vien savā mītnes zemē, bet arī citās valstīs, bija obligāti jāreģistrējas un jāieceļ savs nodokļa pārstāvis konkrētajā valstī. Tagad ES valstīs šāds pārstāvis vairs nav nepieciešams, un ES dalībvalstu personas var reģistrēties pašas. Taču prasība iecelt nodokļa pārstāvi ir palikusi spēkā attiecībā uz trešo valstu personām.
Viens no lielākajiem nodokļu maksātjiem pērn bija uzņēmums “Statoil Latvija” Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Citu jau īstenoto pasākumu starpā
S.Āmare min elektronisko pakalpojumu sniedzēju reģistrāciju,
izmantojot e–komercijas vienkāršoto sistēmu. Kā zināms, šī norma,
kas visā ES ir spēkā jau kopš pagājušā gada un ir iestrādāta arī
likumā par PVN, attiecas uz trešo valstu personām, kas piegādā
preces un sniedz pakalpojumus elektroniski. Tāpat ieviesta arī
nodokļa rēķinu harmonizācija, kas kopš šā gada 1.janvāra ir spēkā
visā ES teritorijā.
Tajā pašā laikā, īstenojot PVN stratēģiju, Eiropas Padomē (EP) ir
iesniegta vesela virkne priekšlikumu, par kuriem joprojām notiek
diskusijas. Viens no smagākajiem jautājumiem ir PVN samazinātās
likmes. Īpaši aktuāls tas ir tādēļ, ka dažas vecās ES
dalībvalstis nevēlas atteikties no savām priekšrocībām piemērot
neatbilstoši samazinātas PVN likmes, kas ir zemākas par 5%,
norāda FM pārstāve.
Priekšlikumi ir iesniegti arī jautājumā par speciālajām shēmām
tūrisma aģentiem, kas vēl nav izskatīti, un Astotās direktīvas
pārstrādāšanu. Kā zināms, šī direktīva regulē kārtību, kādā ar
PVN apliekamās citu valstu personas atgūst šo nodokli. Par to EP
ir diskutēts, bet, tā kā arī šis jautājums ir pietiekami smags,
tā izskatīšana ir atlikta. Astotās direktīvas pārstrādāšanas
projekta būtība ir panākt, lai šo nodokli varētu atgūt ar savas
PVN deklarācijas starpniecību, uzsver S.Āmare.
Atbilstoši stratēģijai veicami arī vairāki citi pasākumi PVN
sistēmas vienkāršošanai, par kuriem EP vēl nav iesniegti
priekšlikumi. Tie saistīti ar nepieciešamību izstrādāt mehānismu,
lai atsevišķos gadījumos novērstu dubulto nodokļu piemērošanu,
padarīt racionālākas ES dalībvalstīm piešķirtās atkāpes no Sestās
direktīvas prasībām un tās pārskatīt, ņemot vērā atšķirīgus
viedokļus, tiesības un pārejas nosacījumus, kā arī pārstrādāt
Sesto direktīvu. S.Āmare prognozē, ka arī jautājumā par atkāpēm
no Sestās direktīvas prasībām izraisīsies asas diskusijas, jo
pašlaik vecajām ES dalībvalstīm piešķirtas 140 šādas
atkāpes.
Kā svarīgs faktors stratēģijā minēta nepieciešamība cīnīties pret
krāpšanas shēmām, kas tiek lietotas, lai izvairītos no nodokļu
maksāšanas. Īpaši aktuāli tas ir tagad, kad ES papildinājušas 15
jaunas dalībvalstis.
Sistēmas modernizēšana
EK sagatavojusi un iesniegusi EP
arī vairākus priekšlikumus, kas vērsti uz PVN sistēmas
modernizēšanu atbilstoši mūsdienu prasībām. Piemēram, sakarā ar
dabasgāzes un elektrības tirgus liberalizāciju veikti grozījumi
Sestajā direktīvā, mainot šo preču piegādes vietu. Šie grozījumi
jau ir pieņemti un stāsies spēkā ar nākamā gada 1.janvāri.
Lai modernizētu PVN sistēmu, iesniegti arī priekšlikumi par
konkurenci pasta sektorā un tūrisma biznesa attīstību. Šie
priekšlikumi vēl nav izskatīti, un šobrīd zināms vien tas, ka
direktīvas grozījumus par konkurenci pasta sektorā plānots skatīt
kādā no EP sēdēm novembra beigās.
EP vēl nav iesniegti daži no EK sagatavotajiem priekšlikumiem,
piemēram, priekšlikums par preču pārdošanas un pakalpojumu
sniegšanas veicināšanu, izmantojot priekšapmaksas kartes un tā
dēvētos vaučerus, kas ļauj veikalā par preci norēķināties ar
kuponu un saņemt no pārdevēja atlaidi. Līdz šim šī problēma mūsu
valstī nav bijusi īpaši aktuāla, bet, ņemot vērā, ka Latvija
kļuvusi par pilntiesīgu ES dalībvalsti, šis jautājums varētu kļūt
svarīgs arī mums, uzskata S.Āmare.
Administratīvā sadarbība
Lai sekmīgi īstenotu stratēģiju,
nepieciešama visu ES dalībvalstu administratīvā sadarbība. Lai to
veicinātu, jau īstenoti vairāki pasākumi, tai skaitā pieņemta
direktīva par savstarpējo palīdzību nodokļu piedziņā un regula
par savstarpējo sadarbību informācijas apmaiņā par PVN
piemērošanu. Līdz šīs regulas spēkā stāšanās brīdim normas, kas
reglamentēja šo sadarbību, bija ietvertas vairākos normatīvajos
aktos.
Sekmīgi darbojas arī FISCALIS programma, kuras mērķis ir veicināt
ES valstu nodokļu administrāciju sadarbību un pieredzes apmaiņu
nodokļu iekasēšanā. Programma darbosies līdz 2007.gadam, un tās
ietvaros tiek rīkoti semināri, kuros piedalās dalībvalstu
pārstāvji, kas specializējušies nodokļu likumdošanas jautājumos.
Šajos semināros tiek aplūkoti dažādi Sestās direktīvas
piemērošanas aspekti, ņemot vērā plašās šīs direktīvas
interpretācijas iespējas un to, kā ES dalībvalstis šīs direktīvas
prasības ir iestrādājušas savos nacionālajos likumos. S.Āmare
novērojusi, ka dalībvalstis vienu un to pašu Sestās direktīvas
normu interpretē dažādi.
Administratīvo sadarbību veicina arī pastāvīgā komiteja, kas
risina PVN administrēšanas jautājumus, – SCAC. Tā regulāri
organizē ES valstu nodokļu administrāciju pārstāvju tikšanās,
kurās tiek spriests par to, kā cīnīties pret tā dēvētajām
karuseļshēmām, uzlabot nodokļa administrēšanu un iekasēšanu.
Jauni pasākumi tuvākajā nākotnē
Jau pavisam drīz gaidāmi jauni
pasākumi PVN piemērošanā preču lietošanas vai pakalpojuma
izmantošanas vietā. Viens no tiem ir “reversās” nodokļa
maksāšanas kārtības paplašināšana. Tas nozīmē, ka pakalpojumu vai
preču saņēmējs, kas ir atbildīgs par nodokļa iemaksu budžetā,
pats aprēķina un samaksā nodokli. Šī nodokļa maksāšanas kārtība
ir attiecināma tikai uz darījumiem starp ES dalībvalstīm, nevis
vienas valsts ietvaros.
Kā nākamo soli FM speciāliste min tā dēvētā vienas pieturas
punkta mehānisma ieviešanu un preču piegādes un pakalpojumu
sniegšanas vietas pārskatīšanu. Tā kā PVN ir preču patēriņa
nodoklis, tas būtībā ir jāmaksā valstī, kurā tiek lietotas preces
un izmantoti pakalpojumi, tādēļ stratēģija paredz panākt, lai PVN
tiktu piemērots preču lietošanas un pakalpojumu izmantošanas
vietā. Grozījumi paredz, ka pakalpojuma sniegšanas vieta nosakāma
pēc pakalpojuma saņēmēja adreses (pašlaik ar PVN apliek pēc
pakalpojuma sniedzēja reģistrācijas vietas).
Runājot par vienas pieturas punkta mehānisma priekšrocībām,
S.Āmare uzsver, ka ar šā mehānisma ieviešanu tiks samazinātas
prasības reģistrēties citās ES dalībvalstīs, ja faktiskā preču
piegādes vai pakalpojumu sniegšanas vieta ir cita ES dalībvalsts,
nevis tā, kurā uzņēmums dibināts.
Latvijas attieksme pret jaunajām ES iniciatīvām kopumā ir
pozitīva, norāda FM pārstāve. Mūsu valsts atbalsta konsekventu
samazināto PVN likmju piemērošanu un grozījumus attiecībā uz
pakalpojumu sniegšanas vietas noteikšanu, bet attiecībā uz vienas
pieturas punkta mehānisma ieviešanu Latvija uzskata, ka šī
sistēma varētu būt laba.
Gita Kronberga, “LV”