Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada
28. oktobra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
M.Grīnblats
(apvienības Tēvzemei un Brīvībai/LNNK frakcija):
Šodien Saeima pēc neilgām debatēm
noraidīja nākamā gada budžeta likumprojektu, ko iesniedza Induļa
Emša vadītā valdība. Tas, manuprāt, atklāja divus būtiskus
apstākļus. Pirmkārt, Latvijas situācijā zaļi–sarkanā koalīcija
nebija loģiska. Tā nevarēja būt ilglaicīga, kaut gan dažās
Eiropas valstīs tādas reizēm darbojas diezgan sekmīgi. Taisnība
nav arī Tautas partijai, ka tā tikai pēdējā brīdī pamanījusi
Tautas saskaņas partijas deputātu līdzdalību. Tā taču faktiski
bija visu laiku gan ar saskaņiešiem, gan sociālistiem, gan
PCTVL.
Otrkārt, budžeta projekts tika veidots bez politiskas
izvērtēšanas, par ko mēs pārliecinājāmies pēdējā tikšanās reizē
ar premjeru un finanšu ministru; trūka arī prioritāšu izvērtējuma
– gan absolūtos skaitļos, gan arī procentuāli veselības aprūpei
tika paredzēts vismazākais pieaugums. Tāpēc, zinot reālo
situāciju, kā arī runas par gaidāmo veselības aprūpes sistēmas
reformu, kas nav realizējama bez visai ievērojamiem līdzekļiem,
viss liecināja, ka budžeta projekts netika gatavots pieņemšanai.
Vienkārši tas viss bija drīzāk ķeksīša pēc.
Tagad nākamajai jaunajai valdībai gaidāms liels darbs,
pārstrādājot budžeta projektu, atceroties arī par šo veselības
aprūpes reformu, lai 2005.gada budžets tiktu pieņemts vēl šogad,
jo arī tad, ja ir vēlme tikai taupīt, reforma pati par sevi prasa
visai prāvus līdzekļus. Arī novadu veidošanai būtu jānotiek
saistībā ar veselības reformu, kas līdz šim tika aizmirsts. Tāpat
nopietns risinājums nepieciešams denacionalizēto māju īrnieku
problēmu risināšanai, kam arī nepieciešami līdzekļi. Nepieciešams
īstenot arī korupcijas apkarošanas programmu, kas iepriekšējās
valdības sagatavotajā budžeta projektā bija piemirsta. Bet tas,
protams, nav viegls uzdevums.
Mūsu frakcija jau tuvākajās dienās sāks sarunas, bet atgādinu, ka
mēs neatkāpsimies no jau februārī sacītā – mums nebūs pieņemama
valdība, kas balstīsies uz PCTVL un pieciem pārbēdzējiem vai
pārnācējiem pie Šlesera kunga Latvijas Pirmās partijas. Balsojums
pret budžeta projektu iezīmēja iespēju sadarboties partijai
“Jaunais laiks”, tēvzemiešiem, Tautas partijai un varbūt vēl
kādiem partneriem.
Tajā pašā laikā balsojums par Repšes dažādu darījumu izmeklēšanas
komisijas darbības kārtējo pagarinājumu parādīja, ka vairākums
joprojām ir trim kritušās valdības partijām kopā ar visiem
kreisajiem. Būtībā tā arī īsti nav skaidrs, ar ko šī komisija
nodarbojas. Varbūt, ka tas pat ir labi, ka tās darbība bijusi
ļoti klusa, nemanāma un bez efekta, tāpēc tālākās iespējas ir
visai pretrunīgas. Mēs uzskatām, ka atslēga nākamās valdības
veidošanai ir divu lielāko frakciju – “Jaunā laika” un Tautas
partijas – rokās. No to spējas saprasties vai nesaprasties būs
redzams arī tālākās attīstības scenārijs.
J.Lagzdiņš
(Tautas partijas frakcija):
Šodien parlamentā bija vēsturiska
sēde, jo pirmo reizi atjaunotās Latvijas vēsturē, izskatot
budžeta projektu pirmajā lasījumā, tas neguva vairākuma atbalstu
un tādējādi krita Induļa Emša valdība. Jāsaka, ka šos piecus
mēnešus strādājošā Induļa Emša valdība Tautas partijas vērtējumā
dažos jautājumos darbojās pozitīvi, jo tika uzsāktas labi
vērtējamas reformas. Mūsuprāt, tika sastādīts kopumā apmierinošs
budžeta projekts atbilstoši pašreizējai situācijai, tomēr jau
tad, kad tika izveidota Emša mazākuma valdība, Tautas partijas
uzstādījums bija nepieciešamība īsā laikā nodrošināt šai valdībai
pēc iespējas lielāku labējo partiju atbalstu. Tomēr
premjerministrs to neveica. Vēl vairāk. Tika bremzētas ļoti
svarīgas reformas – Tautas partiju neapmierina reforma veselības
aprūpes jomā un arī inflācijas pieaugums. Mūs neapmierina arī
Latvijas parlamenta vēsturē pēdējās dienās notikušais
bezprecedenta gadījums, ka, lai nodrošinātu budžeta pieņemšanu,
premjerministrs rakstiski apliecināja savu formālo un juridisko
atkarību no kreisās opozīcijas, kas nav pieļaujams. Tāpēc Tautas
partija nevarēja atbalstīt šādu nostāju.
Kāda būs turpmākā notikumu attīstība? Pirmkārt, nekavējoši ir
jāprecizē nākamā gada valsts budžeta projekts un pēc iespējas
ātrāk tas jāiesniedz izskatīšanai parlamentā. Otrkārt, jau
rītdien Tautas partija sāks sarunas ar lielākajām parlamenta
labējām frakcijām, un mēs ceram, ka tuvākajā laikā tiks izveidota
labēja valdība, kas varēs stabili nostrādāt līdz nākamajām
parlamenta vēlēšanām, realizējot tos uzdevumus, ko Tautas partija
un citas labējās partijas izvirzīja iepriekšējās parlamenta
vēlēšanās.
A.Golubovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Šīs nedēļas galvenais
parlamentārais notikums bija balsojums par valsts budžeta
projekta pieņemšanu pirmajā lasījumā.
Mūsu frakcija, lai nekavētu dažu sociālo programmu realizēšanu –
denacionalizēto māju īrnieku problēmu risināšanu, kā arī
medicīnas darbinieku algu sistēmas precizēšanu, nolēma šo budžeta
projektu atbalstīt. Mūsu frakcijai izbrīnu radīja tas, ka tieši
Tautas partijas frakcija šodien nobalsoja pret budžeta
likumprojektu. Tieši tās pārstāvis valdībā taču bija finanšu
ministrs. Tieši viņš sastādīja šo budžeta projektu, kas viņus
tagad neapmierina. Tagad redzams, ka budžeta pieņemšana tiks
aizkavēta. Turklāt dažas sociālās programmas un jautājumi negūs
risinājumu, bet tas savukārt Latvijā var izraisīt paaugstinātu
sociālo spriedzi. Tāpēc mēs šodien balsojām “par”.
Vēl gribu runāt par mūsu šodien piedāvāto risinājumu, kādā veidā
valsts budžetu varētu papildināt par 15 miljoniem latu. Tas ir
likumprojekts “Nodoklis par privatizācijas sertifikātu
neizmantošanu”, kas paredz, ka tām fiziskajām un juridiskajām
personām, kuras par dažiem santīmiem sapirka privatizācijas
sertifikātus un līdz šim tos nebija izmantojušas, par to būtu
jāmaksā nodokļi. Budžetam tas papildu varētu dot 15 miljonus
latu. Taču valdošās koalīcijas partijas to noraidīja.
J.Pliners
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Es gribu visus sveikt ar skumjiem
svētkiem – šodien, izskatot budžeta likumprojektu pirmajā
lasījumā, to neatbalstot, krita kārtējā valdība. Tāpēc atkal tiks
sastādīta jauna valdība.
No vienas puses – budžeta projektā bija labas iezīmes – tajā tika
paredzēti līdzekļi pedagogu algu un pensiju palielināšanai,
māmiņu algām un citām lietām. Kopumā sociālajām vajadzībām bija
paredzēti apmēram 29% no budžeta. Tas ir labi.
Bet no otras puses – finansējumu aizsardzībai paredzēts
palielināt par 50 miljoniem latu. Vai mēs gribam kļūt par
militarizētu valsti? Budžeta projektā diemžēl netika risinātas
arī denacionalizēto māju iemītnieku un medicīnas nozares
problēmas. Trūkst līdzekļu arī kultūrai un citām jomām, tāpēc
budžets vienmēr var būt labāks.
Patiešām dīvaini, ka viens no šīs valdības gāšanas iniciatoriem
bija Tautas partija, jo budžeta projektu taču sastādīja viņu
finanšu ministrs ar savu komandu. Nesen viņi balsoja “par”, kad
budžeta projekts tika nodots izskatīšanai komisijās. Šo dažu
nedēļu laikā nekas taču nemainījās, bet viņi nobalsoja “pret”. Es
tikai varu domāt, ka viņi karo pret amatiem vai par amatiem –
acīmredzot grib premjera, Eiropas Komisijas komisāra vai spīkera
amatu. Esmu pārliecināts, ka jau šodien viņi sāka domāt par
nacionāli noskaņoto elektorātu, gatavojoties nākamajām pašvaldību
vēlēšanām. Jebkurā gadījumā valdības Latvijā mainās kā cimdi, un
neviens ne par ko neatbild. Tagad atkal tiks mainīti ierēdņi,
iestāžu uzraksti un tā tālāk. Tagad trīs mēnešus ministrijas
faktiski nestrādās, tāpēc es baidos, ja šī valdība nebija laba,
vai tad nākamā būs labāka? Un to mēs tuvākajā laikā redzēsim.
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Saeima šodien noraidīja nākamā
gada valsts budžetu pirmajā lasījumā un visus ar to saistītos
likumprojektus. Līdz ar to Emša vadītā mazākumvaldība kļuva par
pirmo valdību, kura Latvijā kritusi budžeta dēļ.
Tautas saskaņas partija balsoja par 2005.gada budžeta projekta
pieņemšanu pirmajā lasījumā. Šāds Tautas saskaņas partijas
frakcijas lēmums saistīts ar premjera Induļa Emša solījumu
atbalstīt Tautas saskaņas partijas priekšlikumus budžeta
papildināšanai otrajā lasījumā. Emsis Tautas saskaņas partijas
frakcijai nosūtīja garantijas vēstuli. Vēstulē, kas adresēta
Tautas saskaņas partijas Saeimas frakcijas priekšsēdētājam Jānim
Urbanovičam, izteikta pateicība par Tautas saskaņas partijas
priekšlikumiem nākamā gada valsts budžeta projektam, kā arī
izteikta cerība par turpmāku sadarbību būtisku ekonomisko un
sociālo jautājumu risināšanā. Premjers vēstulē pauž sapratni par
Tautas saskaņas partijas bažām saistībā ar lauku ceļu uzturēšanas
problēmām Latvijā, apliecinot, ka valdības programmā ietilpst
pietiekams finansējuma nodrošinājums ne tikai pirmās kategorijas,
bet arī otrās kategorijas un meža ceļu uzturēšanai.
Tāpat vēstulē tiek uzsvērts, ka Tautas saskaņas partija un arī
valdība saskata reālu iespēju panākt, lai Latvijas valsts meži
investē nozīmīgus līdzekļus – līdz 10 miljoniem latu – meža ceļu
sakārtošanai. Par aktuālu Emsis atzīst arī Tautas saskaņas
partijas jautājumu par nepieciešamību atmaksāt sociālā budžeta
parādu valsts pamatbudžetam. Turklāt līdz 2005.gada aprīlim tiks
izstrādāti grozījumi pensiju likumā, risinot pensiju
pietiekamības jautājumu pensionāriem.
Tautas saskaņas partija izrādīja iniciatīvu Nobela rentgena
aparāta iegādē veselības aizsardzības vajadzībām, lai nodrošinātu
operatīvu tuberkulozes diagnostisku dažādos Latvijas reģionos.
Tautas saskaņas partija balsoja arī par valsts budžeta projekta
pieņemšanu pirmajā lasījumā. Mēs vēlamies nopietni diskutēt par
sociāla rakstura jautājumiem mūsu valstī, tajā skaitā par
skolotāju un mediķu algām, kā arī par pensijām un sociālajām
garantijām trūcīgiem cilvēkiem.
Mēs uzskatām, ka tā saucamie labie politiķi sociālās problēmas
nav spējīgi atrisināt un arī nākamā valdība atkal griezīsies pie
mums, meklējot atbalstu.
K.Kariņš
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šodien lielākais notikums,
protams, ir tas, ka valdība ir kritusi, ko “Jaunais laiks”,
būdams pēdējo pusgadu opozīcijā, atkārtoti ir argumentējis.
Proti, mēs argumentējām, ka valdība, kas šodien krita, nerisināja
valstiski svarīgus jautājumus. Budžeta priekšlikumā uz nākamo
gadu nebija naudas, lai varētu risināt problēmas, kas ir
veselības aprūpes sistēmā; par inflācijas mēru tur vispār nebija
minēts. Cīņa pret korupciju – arī tas nav bijis šai kritušajai
valdībai raksturīgs darbības virziens, arī īres griestu jautājumi
netika risināti. Budžeta projektam topot, mēs diskutējām, vai
tādā redakcijā to vispār var iesniegt Saeimā. Par to mēs
diskutējām arī šodien. Arī Tautas partija ir sadzirdējusi šos
argumentus, jo viņi paši tagad sāk atkārtot “Jaunā laika”
argumentus.
Protams, nedaudz ironiski ir tas, ka budžetu sastādījis tieši
Tautas partijas izvirzītais finanšu ministrs, tomēr jāsaka –
reizēm labāk par vēlu, nekā nesaprot nekad, kas jādara.
“Jaunais laiks” runās ar visām ievēlētajām nacionāli labējām
partijām, tajā skaitā apvienību “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK,
Tautas partiju, Latvijas Pirmo partiju un Zaļo un Zemnieku
savienību. Mēs pamatosim, kas ir jādara. Jāsastāda valdība, kas
būtu ar mieru arī nākamgada budžetā iestrādāt naudu, lai
atbalstītu programmu, kas risina veselības problēmas, inflāciju,
korupciju un īres griestus. Šīs ir tās četras lietas, kas ir
jārisina. Ļoti svarīgas un degošas. Mēs runāsim ar labējām
partijām, kas vēlas strādāt ar mums, lai varētu panākt šo mērķi.
Mums nav nekādu ultimātu. Mēs nekārojam nekādus krēslus. Mēs
gribam strādāt valdībā kopā ar citām nacionāli labējām partijām,
lai risinātu šos manis jau minētos valstij nepieciešamos
jautājumus.
Mēs nenogurstoši strādāsim šo mērķu sasniegšanai. Jautājums būs,
vai citas labējās partijas turēsies pie tā, kā notika, sastādot
šo valdību, proti, izslēgt “Jauno laiku” no varas par katru cenu,
vai tomēr būs gatavi sadarboties un risināt valstiski svarīgas
problēmas.
O.Kastēns
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Šodien ir vēsturiska diena, jo
valdība ir kritusi tādēļ, ka nav apstiprināts budžets Saeimā. Ja
es nemaldos, tā ir pirmā reize, kad šādā veidā krīt valdība.
Parasti tas noticis iekšēju nesaskaņu dēļ. Politiķiem būs diezgan
grūts mēnesis – būs dažādas tikšanās, konsultācijas, pārrunas,
lai izveidotu labu, darboties spējīgu vairākuma valdību. Kādas
partijas būs pārstāvētas, šobrīd ir grūti pateikt. Es domāju, pēc
kaut kāda laika – nākamajā nedēļā – droši vien tā aina būs
skaidrāka.
Es gluži nepiekrītu apgalvojumam, ka iepriekšējā Induļa Emša
valdība nerisināja valstiski svarīgus jautājumus. Šie jautājumi
tomēr tika risināti. Šis neapstiprinātais budžets bija sociāls
budžets, kas saistīts ar algas pielikumiem, tā kā faktiski
valdība strādāja diezgan produktīvi. Protams, visas problēmas
nevar atrisināt vienā dienā, ko parāda arī situācija medicīnā.
Bet es esmu pārliecināts par to, ka Latvijas Pirmā partija tuvāko
nedēļu laikā ies uz sarunām un ir noskaņota ļoti pragmatiski. Mēs
iesim bez ultimātiem, centīsimies saprast sarunu partnerus, kā
arī centīsimies strādāt tā, lai arī nākamā valdība būtu darboties
spējīga.
Ko vēl varētu pieminēt no šodien izskatītajiem lēmumiem? Lēmumu
par galīgajā lasījumā pieņemtajiem grozījumiem Saeimas Kārtības
rullī par deputātiem noteiktajiem sodiem par parlamenta sēžu
kavēšanu. Vēl saistībā ar Saeimas Kārtības rulli es gribētu
pieminēt jautājumus, kas saistās ar Eiropas Savienības
jautājumiem, kad vēl vairāk tiek definēta Eiropas lietu komisijas
loma Saeimā. Tātad – Eiropas lietu komisija koordinēs dažādu
Eiropas jautājumu saskaņošanu ar citām komisijām, kā arī
koordinēs sadarbību ar tiem Eiropas Parlamenta deputātiem, kuri
ievēlēti no Latvijas.
A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Šodien ir tāda kā vilšanās sajūta,
jo Induļa Emša valdībai tika izteikta neuzticība. Retrospektīvi
paskatoties uz šiem mēnešiem, kad kopā ir strādāts, vairāk tā
vilšanās ir par to, ka vairāki darbi iesākti. Ir ļoti liela vēlme
tos turpināt, jo tie ir tie darbi, kas skar sociālo sfēru.
Atgādinot padarīto šajos mēnešos, atcerēsimies sekmīgo iestāšanos
Eiropas Savienībā un ar to saistītos priekšdarbus. Arī krīzes
situācija ar izglītības reformu, kad sekmīgi izdevās tikt galā ar
šo problēmu. Atcerēsimies budžeta grozījumus, kad tika atgriezta
nauda Latvijas lauku un citu pilsētu pašvaldībām, investīcijas
dažāda veida objektos. Atcerēsimies tos soļus, kas tika veikti,
lai palielinātu bērnu pabalstus un pensiju indeksāciju. Tās
aktivitātes un mūsu aktīvo nostāju, lai saglabātos īres griesti,
lai nenotiktu piespiedu pagasta reforma. Arī nākamā gada valsts
budžets šodien tika noraidīts formāla iemesla dēļ, jo tajā ir
virkne sociāli tendētu jautājumu. Kaut vai redzam šīs summas, kas
tiek novirzītas Latvijas lauksaimniekiem, summas, kas tiek
novirzītas pensionāriem, un iesāktais darbs veselības jomas
problēmu risināšanā. Faktiski ir tāda sajūta, ka šis darbs ir
kaut kur pārrauts pusceļā.
Formālais iemesls – mūsu “noziedzīgā rīcība” saistībā ar Tautas
saskaņas partijas sociālajiem, es uzsveru – sociālajiem
ierosinājumiem. Mēs pat domājām šo vēstuli, šo vienošanos
publicēt, jo tajā ir ļoti precīzi citēts – mēs iestājamies par
Latvijas lauku un meža ceļu sakārtošanu, par Latvijas vides
sakārtošanu, un tur, protams, arī līdzekļi ir jānovirza. Tagad
mums to pieraksta kā noziedzīgu rīcību, kā Latvijas interešu
nodevību, tādēļ pašreizējā valdība nevar pastāvēt.
Būtu labi, ja arī radioklausītāji preses slejās varētu šo vēsti
izlasīt un izvērtēt, vai šāda vienošanās ir pret Latvijas
interesēm, vai šādas vienošanās dēļ jākrīt valdībai? Ticība
Induļa Emša valdībai pēdējā laikā pieauga, un atbilde droši vien
ir meklējama vēlētāju atbalstā. Par to liecina pēdējie publicētie
dati – vienīgi Zaļo un Zemnieku savienības reitingi ir auguši.
Mēs esam cīnītāji, mēs esam nākuši strādāt, nevis činkstēt. Mūsu
mērķis ir strādāt jaunajā valdībā ne jau par katru cenu, bet
strādāt tādā valdībā, kas, pirmkārt, īstenos mūsu Latvijas lauku
interešu aizstāvību, mūsu pensionāru, sociālās sfēras aizstāvību
un mūsu vides aizsardzību.
Saeimas preses
dienests