Uz deputātu jautājumiem rakstiski iesniegtās atbildes
Ministre D.Staķe
Uz jaut.Nr.39 – dok. Nr.3172
Par valsts sociālās apdrošināšanas budžeta parāda valsts pamatbudžetam dzēšanu
Labklājības ministrija ir saņēmusi Ministru prezidenta pārsūtītu jūsu vēstuli jautājumā par sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta aizņēmuma no valsts pamatbudžeta dzēšanu un sniedz šādu atbildi.
Attiecībā uz sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta parāda valsts pamatbudžetam (un ar to saistīto kredīta procentu maksājumu) dzēšanu sniedzam šādu informāciju.
1998.–2001.gadā kopējie sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumi pārsniedza ieņēmumus, kā
rezultātā bija vērojams budžeta deficīts. Lai Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūra spētu nodrošināt sociālās apdrošināšanas
pakalpojumu (pensiju un pabalstu) izmaksu tiesību aktos
paredzētajā apmērā un termiņos, tika veikts aizņēmums no valsts
pamatbudžeta, slēdzot līgumu ar Valsts kasi.
Kopumā sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta aizņēmums no
valsts pamatbudžeta uz 2003.gada 1.janvāri bija 81 961 087 lati
(tai skaitā valsts pensiju speciālā budžeta aizņēmums – 66 499
762 lati, invaliditātes, maternitātes un slimības speciālā
budžeta aizņēmums – 15 461 325 lati). Slēdzot līgumus ar Valsts
kasi par aizņēmuma veikšanu, ilgtermiņa aizņēmuma no valsts
pamatbudžeta atmaksai tika paredzēts noteikts grafiks:
1999.–2001.gada aizņēmumu bija plānots atmaksāt 2010.–2019.gadā,
2002.gada aizņēmumu – 2017.gada laikā. Taču, ņemot vērā to, ka
par veikto aizņēmumu sociālās apdrošināšanas speciālajam budžetam
ir jāmaksā kredītprocenti valsts pamatbudžetam, lietderīgāk ir
veikt ātrāku parāda atmaksu, budžeta iespēju robežās ietaupot
līdzekļus kredītprocentu maksājumiem. Tā kā 2003.gadā sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumi pārsniedza izdevumus,
tika pieņemts lēmums daļu parāda atmaksāt pirms termiņa. Līdz ar
to 2003.gadā tika atmaksāts parāds 18,6 milj. latu apmērā, bet
procentu maksājumos nomaksāti 5,14 milj. latu. Saskaņā ar likumu
par valsts budžetu 2004.gadā paredzēts atmaksāt parādu 23,02
milj. latu apmērā (no kura jau ir atmaksāti 18 milj. latu), bet
procentu maksājumi plānoti 4,06 milj. latu. Tādējādi atbilstoši
noslēgtajiem līgumiem šobrīd sociālās apdrošināšanas speciālajam
budžetam ir jāatmaksā valsts pamatbudžetam parāds vēl 45,3 milj.
latu apmērā, kā arī kredītprocentu maksājumi.
Ministru kabinets 2004.gada 14.janvārī pieņēma rīkojumu Nr.23
“Par koncepciju “Par nepieciešamo rīcību trūkumu novēršanai
valsts pensiju politikas īstenošanā””, kura 3.3.apakšpunkts
paredzēja, ka Labklājības ministrijai kopīgi ar Finanšu
ministriju jāizstrādā un jāiesniedz Ministru kabinetā koncepcija
par sociālās apdrošināšanas speciālo budžetu aizņēmumu segšanu un
procentu maksājumu par sociālās apdrošināšanas speciālo budžetu
aizņēmumiem kompensāciju. No Finanšu ministrijas puses tika
saņemts šāds viedoklis.
Aizdevumu izsniegšanas un apkalpošanas nosacījumus, tai skaitā
arī aizdevuma procentu likmes noteikšanas kārtību, nosaka Finanšu
ministrijas 1998.gada 10.septembra rīkojums Nr.517 “Valsts
budžeta aizdevumu izsniegšanas un apkalpošanas kārtība”.
Atbilstoši minētajai kārtībai sociālās apdrošināšanas speciālais
budžets aizņēmās nepieciešamos resursus no Valsts kases par
finanšu tirgus likmēm, t.i., par kurām Valsts kase šos resursus
aizņemas no finanšu tirgus dalībniekiem valsts vērtspapīru tirgū,
vienlaikus maksājot Valsts kasei par aizdevuma apkalpošanu.
Gadījumā, ja sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā netiks
paredzēti izdevumi aizņēmuma no valsts pamatbudžeta atmaksai un
procentu maksājumiem, veidosies papildu fiskālais deficīts valsts
budžetam, jo Valsts kasei būs jānorēķinās no valsts pamatbudžeta
līdzekļiem par ņemtajiem aizņēmumiem ar finanšu tirgus
dalībniekiem. Valsts budžeta deficīta finansēšanas
nodrošināšanai, tai skaitā valsts speciālā budžeta finanšu
deficīta finansēšanas nodrošināšanai, Valsts kase veic finanšu
resursu aizņemšanos finanšu tirgos, piemēram, emitējot valsts
iekšējā aizņēmuma vērtspapīrus. Līdz ar to valsts speciālajam
budžetam izsniedzamo aizdevumu procentu likme ir cieši saistīta
ar to finanšu resursu cenu, par kādu resursus finanšu tirgos
aizņemas Valsts kase. Valsts speciālajiem budžetiem, veicot
aizņemšanos no valsts pamatbudžeta, ir jāmaksā aizdevuma
procenti, kuri tiek ieskaitīti valsts pamatbudžeta ieņēmumos, lai
Valsts kase varētu veikt procentu maksājumus par ņemtajiem
aizņēmumiem no finanšu tirgus dalībniekiem.
Valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta pamatprincips ir
pašfinansēšanās, jo sociālās apdrošināšanas likumdošana paredz
visciešāko saikni starp sociālās apdrošināšanas iemaksām un
sociālās apdrošināšanas pakalpojumiem (pensijām un pabalstiem).
Ja finansējuma pietrūkst, nepieciešams veikt aizņēmumu. Tā kā
valsts speciālais budžets ir ar iezīmētu ieņēmumu daļu, kas tiek
piešķirta konkrētai funkcijai jeb mērķim, tad arī maksājumi par
aizņēmumiem jāveic no šiem īpašajiem mērķiem iezīmētiem
ieņēmumiem.
Ņemot vērā iepriekš minēto, nav iespējama valsts sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta aizņēmuma segšana un procentu
maksājumu kompensēšana no valsts pamatbudžeta, jo pretējā
gadījumā zūd sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta
nepieciešamība.
Ievērojot to, ka netika gūts Finanšu ministrijas akcepts parāda
dzēšanai, Labklājības ministrija sagatavoja un iesniedza Ministru
kabinetā rīkojuma projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada
14.janvāra rīkojumā Nr.23 “Par koncepciju “Par nepieciešamo
rīcību trūkumu novēršanai valsts pensiju politikas īstenošanā”””,
paredzot svītrot 3.3.apakšpunktu un veikt sociālās apdrošināšanas
speciālā budžeta parāda (un ar to saistīto procentu maksājumu)
atmaksu valsts pamatbudžetam (Ministru kabinets minētos
grozījumus akceptēja šā gada 8.septembrī).
Līdz ar to, izstrādājot 2005.gada valsts budžeta projektu, tika
plānota sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta parāda atmaksa
valsts pamatbudžetam. Saskaņā ar 2005.gada valsts budžeta
projektu ir plānots atmaksāt valsts pamatbudžetam parāda daļu 21
milj. latu apmērā, bet kredītprocentos nomaksāt 2,88 milj. latu.
Valsts pensiju speciālā budžeta parādu valsts pamatbudžetam
plānots atdot līdz 2006.gadam (ieskaitot), bet invaliditātes,
maternitātes un slimības speciālā budžeta parādu – līdz
2007.gadam (ieskaitot) (skat. tabulu).
Papildus vēlamies informēt, ka, uzskatot, ka kredīta procentu
maksājumi palielina sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta
slodzi, Labklājības ministrija jau 2001.gadā izstrādāja un
iesniedza Ministru kabinetam izskatīšanai informāciju par
sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta aizņēmumu no valsts
pamatbudžeta procentu likmēm un apjomiem. Kā viens no
priekšlikumiem bija lūgums izvērtēt iespēju veikt sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta subsidēšanu no valsts
pamatbudžeta, nosakot zemāku procentu likmi, vai to pilnībā
atcelt. Izskatot minēto informāciju, Ministru kabinets 2002.gadā
pieņēma vairākus lēmumus ar mērķi samazināt sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta deficītu (piemēram, sākot ar
2003.gada budžeta projekta sagatavošanu, Valsts ieņēmumu
dienestam netiks paredzēti izdevumi sociālās apdrošināšanas
obligāto iemaksu administrēšanai 1,2 milj. latu apmērā), taču
kredīta procentu likmes atceltas netika.
Atbildot uz jautājumu par minimālās pensijas apmēra palielinājumu
personām ar vismaz 30 gadu apdrošināšanas stāžu, ja tiktu dzēsts
valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta aizņēmums no
valsts pamatbudžeta, sniedzam šādu informāciju.
Uz 2005.gada 1.janvāri valsts sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta aizņēmums no valsts pamatbudžeta būs 40,34 milj. latu. Ja
šo summu novirzītu mazo pensiju palielināšanai, būtu iespējams
mazās vecuma pensijas personām ar apdrošināšanas stāžu ne mazāku
par 30 gadiem palielināt līdz aptuveni 78,5 latu apmēram vidēji
mēnesī. Pensiju palielinājums vidēji būtu 10,3 lati mēnesī.
Pensiju palielinājums lielākā vai mazākā mērā skartu aptuveni 325
tūkst. vecuma pensionāru.
Tomēr vēršam uzmanību uz to, ka, kā redzams pievienotajā attēlā,
jebkurš no pensiju palielināšanas variantiem rada papildu slodzi
nākotnes sociālās apdrošināšanas iemaksu veicējiem un var
ievērojami apdraudēt pensiju sistēmas finansiālo stabilitāti.
Sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta parāds valsts pamatbudžetam, milj. Ls*
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
Kopā |
|
Aizņēmums no valsts pamatbudžeta |
37,32 |
30,62 |
12,00 |
2,01 |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
81,96 |
Procentu maksājumi par aizņēmumu |
0,97 |
2,40 |
3,99 |
9,73 |
5,14 |
4,06 |
2,88 |
1,48 |
0,66 |
0,16 |
31,47 |
Aizņēmuma atmaksa valsts pamatbudžetam |
– |
– |
– |
– |
18,60 |
23,02 |
21,00 |
8,91 |
10,43 |
– |
81,96 |
tai skaitā: |
|||||||||||
pensiju speciālais budžets |
– |
– |
– |
– |
18,60 |
20,99 |
20,00 |
6,91 |
– |
– |
66,50 |
invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets |
– |
– |
– |
– |
– |
2,03 |
1,00 |
2,00 |
10,43 |
– |
15,46 |
*1999.–2003.gadā – izpilde, 2004.gadā – saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2004.gadam”, bet 2005.–2008.gadā – saskaņā ar budžeta projektu 2005.gadam.
Labklājības ministre D.Staķe
2004.gada 19.oktobrī
Ministrs A.Radzevičs
Uz jaut. Nr.41 – dok. Nr.3207
Par apkures sezonas sākšanu Ludzas pilsētā
Latvijas Republikas Saeimas politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcijas deputātam J.Plineram
Pamatojoties uz Saeimas Kārtības
ruļļa 121.pantu, sniedzu atbildi uz jūsu 2004.gada 13.oktobra
iesniegumā minētajiem jautājumiem saistībā ar Ludzas pilsētas
domes parādu par siltumenerģiju pret SIA “Ludzas Bio –
Enerģija”.
Informēju, ka, lai apzinātu ar centralizēto siltumapgādi Ludzas
pilsētā saistītās problēmas, Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrija (RAPLM) ir rūpīgi sekojusi šī jautājuma
attīstībai un atbilstoši savai kompetencei ir centusies palīdzēt
rast optimālāko variantu apkures problēmu risināšanai Ludzas
pilsētā.
Sniedzot atbildes uz 2004.gada 13.oktobra iesniegumā minētajiem
jautājumiem, paskaidroju, ka:
1. SIA “Ludzas apsaimniekotājs”, gatavojoties 2004./2005.gada
apkures sezonai, ir veicis siltumapgādes sistēmas remontu un
rekonstrukciju. Siltumapgādes sistēma Ludzas pilsētā šobrīd ir
tādā tehniskā stāvoklī, kas ļauj nodrošināt Ludzas pilsētas
centralizētās siltumapgādes lietotājus ar kvalitatīvu
siltumenerģiju, tai skaitā arī visas dzīvojamās mājas.
2. Lai palīdzētu risināt ar centralizēto siltumapgādi Ludzas
pilsētā saistītās problēmas, pēc RAPLM iniciatīvas un manā vadībā
2004.gada 8.oktobrī ministrijā notika tikšanās ar Ludzas pilsētas
domes, SIA “Ludzas apsaimniekotājs” un SIA “Ludzas Bio –
Enerģija” pārstāvjiem. Ierosināju Ludzas pilsētas domei vienoties
ar SIA “Ludzas Bio – Enerģija” par plānotajiem pasākumiem apkures
sezonas uzsākšanai, kā arī par parāda atmaksas termiņu un
kārtību. Puses vienojās, ka par šo jautājumu turpinās sarunas un
meklēs kompromisu. 2004.gada 15.oktobrī SIA “Ludzas Bio –
Enerģija” uzsāka 2004./2005.gada apkures sezonu Ludzas pilsētā.
Lai palīdzētu risināt apkures problēmas, RAPLM tuvākajā laikā ir
iecerējusi veikt energoauditu Ludzas pilsētas pašvaldībā.
3. Pašlaik par precīzu Ludzas pilsētas domes parāda summas apmēru
SIA “Ludzas Bio – Enerģija” vēl notiek tiesvedība. Atbildēt uz
jautājumu, vai Ludzas pilsētas domes budžetā ir līdzekļi, kuri
nepieciešami parāda atmaksai, varēs tikai pēc tiesvedības beigām,
kad būs zināma precīza parāda summa.
Vienlaikus lūdzu ar vēstules saturu iepazīstināt arī pārējos
deputātus, kas iesnieguši minētos jautājumus.
Ar cieņu, –
reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs A.Radzevičs
2004.gada 21.oktobrī