Ministru kabineta rīkojums Nr.836
Rīgā 2004.gada 2.novembrī (prot. Nr.60 4.§)
Par pasākumu plānu 2005.–2009.gadam Valsts darba inspekcijas administratīvās spējas paaugstināšanai saistībā ar nelegālās nodarbinātības samazināšanu
1. Atbalstīt pasākumu plāna 2005.–2009.gadam Valsts darba inspekcijas administratīvās spējas paaugstināšanai saistībā ar nelegālās nodarbinātības samazināšanu (turpmāk — plāns) kopsavilkumā ietverto risinājumu un paredzēt, ka:
1.1. plāna īstenošanu 2005.gadā nodrošināt piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros;
1.2. jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu turpmākajos gados skatīt Ministru kabinetā vienlaikus ar visu ministriju budžeta prioritātēm kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā.
2. Labklājības ministrijai koordinēt plāna izpildi.
3. Valsts darba inspekcijai, sākot ar 2005.gadu, katru gadu līdz 1.novembrim iesniegt Labklājības ministrijā informatīvo ziņojumu par plānā noteikto mērķu un pasākumu izpildi.
Ministru prezidenta vietā — Ministru prezidenta biedrs A.Šlesers
Labklājības ministre D.Staķe
(Ministru kabineta
2004.gada 2.novembra rīkojums Nr.836)
Pasākumu plāna 2005.–2009.gadam
Valsts darba inspekcijas administratīvās spējas paaugstināšanai saistībā ar nelegālās nodarbinātības samazināšanu kopsavilkums
Pasākumu plāna 2005.–2009.gadam Valsts darba inspekcijas administratīvās spējas paaugstināšanai saistībā ar nelegālās nodarbinātības samazināšanu (turpmāk — plāns) izstrādes mērķis ir Valsts darba inspekcijas administratīvās spējas paaugstināšana, lai samazinātu nelegālo nodarbinātību valstī.
Plāns ir izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 29.janvāra rīkojuma Nr.60 “Par pamatnostādnēm “Par nelegālās nodarbinātības samazināšanas pasākumiem”” 3.1.apakšpunktu, kas paredz rīcības plānā ietvert pamatnostādņu 6.1. un 6.3.apakšpunktā noteiktos uzdevumus nelegālās nodarbinātības samazināšanai, termiņus un prognozējamos rezultātus, nepieciešamo finansējumu un cilvēkresursus, kā arī pārskatu sniegšanas un novērtēšanas kārtību, t.i., plānā jāiekļauj divi rīcības virzieni, kas attiecas uz Valsts darba inspekciju:
1) Valsts darba inspekcijas administratīvās spējas paaugstināšana un kontroles pilnveidošana;
2) sabiedrības informēšanas un tiesiskās kultūras veicināšanas pasākumi.
Pamatnostādnēs “Par nelegālās nodarbinātības samazināšanas pasākumiem” noteiktiem rīcības virzieniem paredzētie uzdevumi un pasākumi izvirzīto uzdevumu sasniegšanai:
1. Valsts darba inspekcijas (VDI) administratīvās spējas paaugstināšana un kontroles pilnveidošana:
1.1. pārbaužu veikšana un pārbaužu skaita palielināšana tajos uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās), kuru saimnieciskā darbība ir saistīta ar paaugstinātu nelegālās nodarbinātības risku (piemēram, būvniecība, vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība, akcīzes preču ražošana, mežsaimniecība un kokmateriālu sagatavošana, skaistumkopšana, veselības aprūpe), kā arī tajos uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās), kuri Valsts ieņēmumu dienestā nav iesnieguši ziņojumu par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no darba ņēmēju darba ienākumiem, iedzīvotāju ienākuma nodokli un uzņēmējdarbības riska valsts nodevu pārskata mēnesī vai arī to iesnieguši neaizpildītu (turpmāk — uzņēmumi):
1.1.1. uzņēmumu pārbaužu riska analīze un attiecīgas metodoloģijas izstrāde;
1.1.2. sakarā ar valsts darba inspektoru skaita palielināšanu par 23 cilvēkiem (2005.gadā par deviņiem, 2006.gadā — par septiņiem un 2007.gadā — par septiņiem cilvēkiem) plānots šāds uzņēmumu pārbaužu skaits:
2005.gadā — 2200,
2006.gadā — 4500,
2007.gadā — 6300,
2008.gadā — 6300,
2009.gadā — 6300;
1.2. valsts darba inspektoru materiālā stimulēšana — valsts darba inspektoru materiālās stimulēšanas sistēmas izstrāde;
1.3. Valsts darba inspekcijas jauno darbinieku apmācība un profesionālās kvalifikācijas celšana:
1.3.1. jauno darbinieku apmācība un apmācības programmas pilnveidošana;
1.3.2. Valsts darba inspekcijas ētikas kodeksa izstrādāšana;
1.3.3. Valsts darba inspekcijas darbinieku kvalifikācijas celšana — īstermiņa kursi;
1.3.4. līdzdalība starptautiskajos semināros un starptautiskās pieredzes apgūšana;
1.4. Valsts darba inspekcijas funkcijām atbilstošas darba vides izveide un nepieciešamā tehniskā aprīkojuma nodrošināšana:
1.4.1. darba vietu izveidošana;
1.4.2. individuālo aizsardzības līdzekļu iegāde;
1.4.3. 23 mobilo sakaru līdzekļu iegāde;
1.4.4. 23 datoru un citas biroja tehnikas iegāde.
2. Sabiedrības informēšana un tiesiskās kultūras veicināšana:
2.1. informatīvu kampaņu veikšana un preventīvu pasākumu īstenošana darba tiesību jomā sadarbībā ar darba devēju organizācijām un arodbiedrībām:
2.1.1. sabiedrības informēšanas stratēģijas izstrāde;
2.1.2. semināru organizēšana darba devējiem un darbiniekiem;
2.2. darba devēju un darbinieku darba tiesisko attiecību noformēšanas veicināšana atbilstoši normatīvo aktu prasībām un konsultāciju darba pilnveidošana:
2.2.1. uzticības (anonīmā) telefona ierīkošana Valsts darba inspekcijā un sabiedrības informēšana par šāda telefona esību;
2.2.2. konsultāciju darba pilnveidošana un pieejamība visā Latvijas teritorijā (pa reģioniem);
2.2.3. interneta mājas lapas pilnveidošana;
2.2.4. bezmaksas konsultatīvā telefona ierīkošana un sabiedrības informēšana par šāda telefona esību.
Kopumā plāna īstenošanai nepieciešams šāds papildu finansējums no valsts budžeta dotācijas:
2005.gadā — 54,0 tūkst. latu,
2006.gadā — 75,3 tūkst. latu,
2007.gadā — 100,3 tūkst. latu,
2008.gadā — 87,1 tūkst. latu,
2009.gadā — 87,1 tūkst. latu.
Plāna īstenošanai nepieciešamais finansējums (papildu finansējums no valsts budžeta dotācijas un prognozējamais ieņēmumu pieaugums valsts budžetā) un cilvēkresursi, kā arī prognozētais rezultāts sniegts tabulā.
Plāna īstenošanai nepieciešamais finansējums 2005.gadam ir iekļauts likumprojektā “Par valsts budžetu 2005.gadam”.
Tabula
Rādītāji |
2003. gada dati |
2004. gada plānotie dati |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Esošais inspektoru skaits |
115* |
115* |
115** |
115** |
115** |
115** |
115** |
Inspektoru skaita pieaugums |
0 |
0 |
9*** |
16*** |
23*** |
23*** |
23*** |
Uzņēmumu pārbaužu skaits**** |
943 |
943 |
2200 |
4500 |
6300 |
6300 |
6300 |
Atklāto nelegāli nodarbināto skaits |
477 |
477 |
750 |
1350 |
1760 |
1700 |
1650 |
Budžeta izdevumu pieaugums (tūkst. latu) |
0 |
0 |
54,0 |
75,3 |
100,3 |
87,1 |
87,1 |
Budžeta ieņēmumu pieaugums (tūkst. latu) |
104,2 |
121,3 |
214,1 |
423,4 |
594,4 |
616,1 |
639,6 |
Bilance (tūkst. latu) |
+104,2 |
+121,3 |
+160,1 |
+348,1 |
+494,1 |
+529,0 |
+552,5 |
* Valsts darba inspektoru skaits, kas 6 % sava darba laika paredz nelegālās nodarbinātības samazināšanai (9,6 stundas mēnesī no 160 stundām).
** Valsts darba inspektoru skaits, kas 2 % sava darba laika paredz nelegālās nodarbinātības samazināšanai (3,2 stundas mēnesī no 160 stundām).
*** Valsts darba inspektoru skaits, kas 100 % sava darba laika paredz nelegālās nodarbinātības samazināšanai un kuru kompetencē ir arī ikdienas sadarbība ar Valsts ieņēmumu dienestu (Finanšu policiju un Ekonomikas policiju) “aplokšņu” algu izmeklēšanā un atklāšanā.
**** Prognozētais uzņēmumu pārbaužu skaita aprēķins sniegts plāna informatīvajā daļā — 12.lp.
Labklājības ministre D.Staķe