• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Kampaņā vērtēs dzimumu līdztiesības jautājumus. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 4.11.2004., Nr. 175 https://www.vestnesis.lv/ta/id/96004

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Licencei nopietns pretendents

Vēl šajā numurā

04.11.2004., Nr. 175

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Kampaņā vērtēs dzimumu līdztiesības jautājumus

Labklājības ministrija (LM) uzsākusi līdz šim plašāko kampaņu par dzimumu līdztiesības jautājumiem “Kāpēc nē?”. Tās mērķis ir mudināt cilvēkus diskutēt par sieviešu un vīriešu lomu sabiedrībā un ar to saistītajiem priekšstatiem.

Oktobrī veiktā socioloģiskā aptauja liecina, ka aptuveni 19% aptaujāto ir saskārušies ar ierobežojumiem sava dzimuma dēļ. Gandrīz 60% iedzīvotāju uzskata, ka sievietes saskaras ar lielākiem ierobežojumiem. 2001. gadā veiktajā aptaujā to atzina tikai 47% aptaujāto.
Kā jomas, kurās ir vislielākās iespējas saskarties ar ierobežojumiem dzimuma dēļ, aptaujātie min darbu (62%), ģimeni (30%) un politiku/lēmumu pieņemšanu (30%). Aptauja arī apliecina, ka sabiedrībā joprojām spēcīgi ir dažādi stereotipi saistībā ar dzimumiem. Vairākums aptaujāto, īpaši vīrieši, piekrita šādiem apgalvojumiem:
• vīrietim jābūt ģimenes apgādniekam (86%);
• vīrietim sabiedriskās vietās ir jāapmaksā rēķini, vīrietis ir ģimenes galva (vairāk nekā 70%);
• profesijas dalās vīriešu un sieviešu profesijās, sievietei jārūpējas par mājsaimniecību, vīrieti nereti pieņem darbā tikai tāpēc, ka viņš ir vīrietis (vairāk nekā 60%);
• vīrieši ir labāki politiķi (51%).

Iecerēts kliedēt stereotipus

“Latvijā dzimumu līdztiesība ir noteikta par vienu no valstiski svarīgākajām prioritātēm. Par to liecina gan valdības apstiprinātā koncepcija dzimumu līdztiesības īstenošanai, gan arī no tās izrietošā pasākumu programma tuvākajiem diviem gadiem. Tiesiskā bāze ir pirmais solis. Nozīmīgs darbs – dzimumu līdztiesības ieviešana reālajā dzīvē – vēl ir priekšā,” skaidro labklājības ministre Dagnija Staķe.
Kampaņas “Kāpēc nē?” reklāma, uzdodot tādus jautājumus kā “Vai ir lietas, ko drīkst darīt tikai vīrieši?”, “Kurš ir ģimenes galva?”, “Kurš pelnīs naudu?”, aicinās ikvienu aizdomāties par pastāvošajiem dzimumstereotipiem un to ietekmi uz mūsu ikdienas dzīvi. Reklāmas tiks pārraidītas televīzijā, savukārt vides reklāmas būs izvietotas sabiedriskā transporta pieturvietās.
Kampaņas laikā diskusija par dažādiem dzimumu līdztiesības jautājumiem un ekspertu viedokļi būs atspoguļoti interneta mājas lapā – www.kapecne.lv.

Pētījumi atklāj aizspriedumus

Kampaņa ir viena no LM īstenotā projekta aktivitātēm. Projektā veikti arī divi pētījumi par dzimumu stereotipiem masu saziņas līdzekļos un pārvaldībā – “Mediju loma varas pārdalē” un “Sievietes un vīrieši pārvaldībā”.
Pētījums “Sievietes un vīrieši pārvaldībā” analizē faktorus, kas ietekmē sieviešu un vīriešu līdzdalību lēmumu pieņemšanā. Tā ietvaros tika aptaujāti lēmumu pieņēmēji no valsts un pašvaldību pārvaldes un nevalstiskajām organizācijām, un kā būtiskākie secinājumi ir minēti šādi:
• dzimumu nevienlīdzība īpaši izpaužas augstākajā politiskajā līmenī;
• sieviešu līdzdalību politikā kavē stereotipiskais priekšstats, ka ģimenes galvenā aprūpētāja ir sieviete;
• Latvijā pastāv “vīrišķais” politiķa tēls un “vīrišķais” politikas stils, kuram sievietēm ir grūti pielāgoties.
Savukārt pētījums par dzimumstereotipiem masu saziņas līdzekļos atspoguļo sabiedrībā valdošos uzskatus par sievieti politiķi un vīrieti politiķi. Abu minēto pētījumu rezultāti tiks izmantoti semināros, kas jau drīzumā paredzēti sabiedriskās domas veidotājiem – politiķiem, masu saziņas līdzekļu pārstāvjiem, reklāmas un sabiedrisko attiecību speciālistiem. Pētījumi palīdzēs analizēt esošo situāciju un diskutēt par turpmākiem risinājumiem.
Projekts “Masu mediju loma varas pārdalē” tiek īstenots kopīgajā Eiropas Kopienas dzimumu līdztiesības programmā 2001.–2005.gadam. Līdzīgi projekti īstenoti arī citās Eiropas valstīs.

Pēc LM informācijas

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!