Kampaņā vērtēs dzimumu līdztiesības jautājumus
Labklājības ministrija (LM) uzsākusi līdz šim plašāko kampaņu par dzimumu līdztiesības jautājumiem “Kāpēc nē?”. Tās mērķis ir mudināt cilvēkus diskutēt par sieviešu un vīriešu lomu sabiedrībā un ar to saistītajiem priekšstatiem.
Oktobrī veiktā socioloģiskā
aptauja liecina, ka aptuveni 19% aptaujāto ir saskārušies ar
ierobežojumiem sava dzimuma dēļ. Gandrīz 60% iedzīvotāju uzskata,
ka sievietes saskaras ar lielākiem ierobežojumiem. 2001. gadā
veiktajā aptaujā to atzina tikai 47% aptaujāto.
Kā jomas, kurās ir vislielākās iespējas saskarties ar
ierobežojumiem dzimuma dēļ, aptaujātie min darbu (62%), ģimeni
(30%) un politiku/lēmumu pieņemšanu (30%). Aptauja arī apliecina,
ka sabiedrībā joprojām spēcīgi ir dažādi stereotipi saistībā ar
dzimumiem. Vairākums aptaujāto, īpaši vīrieši, piekrita šādiem
apgalvojumiem:
• vīrietim jābūt ģimenes apgādniekam (86%);
• vīrietim sabiedriskās vietās ir jāapmaksā rēķini, vīrietis
ir ģimenes galva (vairāk nekā 70%);
• profesijas dalās vīriešu un sieviešu profesijās, sievietei
jārūpējas par mājsaimniecību, vīrieti nereti pieņem darbā tikai
tāpēc, ka viņš ir vīrietis (vairāk nekā 60%);
• vīrieši ir labāki politiķi (51%).
Iecerēts kliedēt stereotipus
“Latvijā dzimumu līdztiesība ir
noteikta par vienu no valstiski svarīgākajām prioritātēm. Par to
liecina gan valdības apstiprinātā koncepcija dzimumu līdztiesības
īstenošanai, gan arī no tās izrietošā pasākumu programma
tuvākajiem diviem gadiem. Tiesiskā bāze ir pirmais solis.
Nozīmīgs darbs – dzimumu līdztiesības ieviešana reālajā dzīvē –
vēl ir priekšā,” skaidro labklājības ministre Dagnija
Staķe.
Kampaņas “Kāpēc nē?” reklāma, uzdodot tādus jautājumus kā “Vai ir
lietas, ko drīkst darīt tikai vīrieši?”, “Kurš ir ģimenes
galva?”, “Kurš pelnīs naudu?”, aicinās ikvienu aizdomāties par
pastāvošajiem dzimumstereotipiem un to ietekmi uz mūsu ikdienas
dzīvi. Reklāmas tiks pārraidītas televīzijā, savukārt vides
reklāmas būs izvietotas sabiedriskā transporta
pieturvietās.
Kampaņas laikā diskusija par dažādiem dzimumu līdztiesības
jautājumiem un ekspertu viedokļi būs atspoguļoti interneta mājas
lapā – www.kapecne.lv.
Pētījumi atklāj aizspriedumus
Kampaņa ir viena no LM īstenotā
projekta aktivitātēm. Projektā veikti arī divi pētījumi par
dzimumu stereotipiem masu saziņas līdzekļos un pārvaldībā –
“Mediju loma varas pārdalē” un “Sievietes un vīrieši
pārvaldībā”.
Pētījums “Sievietes un vīrieši pārvaldībā” analizē faktorus, kas
ietekmē sieviešu un vīriešu līdzdalību lēmumu pieņemšanā. Tā
ietvaros tika aptaujāti lēmumu pieņēmēji no valsts un pašvaldību
pārvaldes un nevalstiskajām organizācijām, un kā būtiskākie
secinājumi ir minēti šādi:
• dzimumu nevienlīdzība īpaši izpaužas augstākajā politiskajā
līmenī;
• sieviešu līdzdalību politikā kavē stereotipiskais priekšstats,
ka ģimenes galvenā aprūpētāja ir sieviete;
• Latvijā pastāv “vīrišķais” politiķa tēls un “vīrišķais”
politikas stils, kuram sievietēm ir grūti pielāgoties.
Savukārt pētījums par dzimumstereotipiem masu saziņas līdzekļos
atspoguļo sabiedrībā valdošos uzskatus par sievieti politiķi un
vīrieti politiķi. Abu minēto pētījumu rezultāti tiks izmantoti
semināros, kas jau drīzumā paredzēti sabiedriskās domas
veidotājiem – politiķiem, masu saziņas līdzekļu pārstāvjiem,
reklāmas un sabiedrisko attiecību speciālistiem. Pētījumi
palīdzēs analizēt esošo situāciju un diskutēt par turpmākiem
risinājumiem.
Projekts “Masu mediju loma varas pārdalē” tiek īstenots kopīgajā
Eiropas Kopienas dzimumu līdztiesības programmā 2001.–2005.gadam.
Līdzīgi projekti īstenoti arī citās Eiropas valstīs.
Pēc LM informācijas