Ar zemām cenām un ambicioziem plāniem
Īrijas zemo cenu aviokompānija “Ryanair” iecerējusi palielināt pasažieru skaitu jaunatklātajās līnijās un ar cenu politiku piesaistīt jaunus klientus.
Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
“Ryanair” 31. oktobrī sāka
lidojumus no Rīgas uz Londonu, Frankfurti pie Mainas un Somijas
pilsētu Tamperi. Tika izmantotas “Boeing 737 800” lidmašīnas,
kurās ir 189 sēdvietas. Kompānijas administratīvais direktors
Deivids O’Braiens izteica pārliecību, ka jaunās iespējas, kuras
sniedz lētās lidojumu izmaksas, ļaus palielināt gan kompānijas
klientu skaitu, gan arī Latvijā iebraucošo tūristu daudzumu.
Pirmajā darbības gadā ieplānots pārvadāt 300 000 pasažieru, no
kuriem aptuveni divas trešdaļas varētu būt tūristi no ārzemēm.
Līdzās līnijām uz Londonu, Frankfurti un Tamperi maršrutu Rīga –
Stokholma, pēc lidsabiedrības vadības aplēsēm, izmantos ap 100
000 pasažieru. Lidostas “Rīga” pārstāvji izteica cerības, ka
kompānija spēs īstenot izvirzīto mērķi, jo tas ļautu lidostai
paātrināt attīstības tempus un izvairīties no nepieciešamības
nākotnē piesaistīt papildu līdzekļus. Pagaidām “Ryanair” ir
apmierināta ar pasažieru skaitu un paziņojusi, ka cer lidojumos
no Rīgas uz Londonu un Frankfurti tuvākajā laikā kļūt par tirgus
līderi. Papildus minētajām līnijām “Ryanair” izskata iespējas
atklāt jaunus maršrutus no Rīgas, kuru galamērķis varētu būt kāda
no astoņām kompānijas bāzes vietām Eiropā.
“Ryanair” zemo cenu pamatā ir virkne paņēmienu, kas uzņēmumam
ļauj veiksmīgi konkurēt tirgū. Tiek izmantota izdevumu
samazināšanas stratēģija – te jāmin biļešu pārdošana tikai
internetā un tikai viena veida lidmašīnu – “Boeing 737
800” – izmantošana, tā atvieglojot to tehnisko apkalpi.
Ietaupīt ļauj arī mazo lidostu izmantošana. Pieaugošais pasažieru
skaits ir ļāvis “Ryanair” nepaaugstināt biļešu cenas atšķirībā no
citām aviokompānijām, kuras ar lidojumu cenu sadārdzināšanu
kompensēja degvielas cenu kāpumu. Līdz šim “Ryanair” izvēlētais
ceļš ir atmaksājies, jo pasažieru skaits pieaudzis par 24 % un
peļņa bijusi 200,1 miljons eiru, kas ir par 18% vairāk nekā
pagājušā gada attiecīgajā periodā. Patlaban “Ryanair” izveidojis
jaunas bāzes Barselonā un Romā, kā arī atklājis 41 jaunu
maršrutu.
Mēģinot piesaistīt klientus, kompānija “Ryanair” turpmāk
iecerējusi izdarīt izmaiņas pasažieriem sniegto pakalpojumu
klāstā. Pieļauta iespēja līdzās maksas pārtikas iegādei un filmu
noskatīšanās iespējām pasažieriem lidojuma laikā piedāvāt arī
azartspēles. Šis projekts, pēc kompānijas vadītāja Maikla
O’Līrija domām, paver viņa vadītajam uzņēmumam jaunas
perspektīvas, kas varētu sniegt ievērojamu peļņu. No sabiedriskās
morāles viedokļa diskutablā ideja jau izraisījusi vairāku
azartspēļu kompāniju interesi – šīs firmas labprāt nodrošinātu
spēļu servisu lidojumu laikā.
Jānis Nicmanis