Ar vijoles dvēseli
Vijole ir brīnišķīgs un īpašs, leģendām apvīts mūzikas instrumentus. Citus var taisīt, veidot, meistarot, bet vijoli, kaut arī tā ir neliela, var – tikai būvēt. Un vijolei ir detaļa, kuru sauc dziļā vārdā – par dvēselīti.
Vijoļu būvēšana ir
sens, smalks un cildens darbs. Tajā iekļāvušies arī latvieši.
Mūzikas muzeja vadītājs Elmārs Zemovičs zina stāstīt, ka jau 18.
gadsimtā bijis kāds zemnieks, kura vijoles izmantojuši un augstu
vērtējuši arī tolaik valdošie vācieši. Visvairāk vijoļu – ap 1200
– uzbūvējis pazīstamais uzņēmējs un mecenāts Augusts Dombrovskis.
Pagājušajā gadsimtā vijoļu būvēšanai pievērsušies arī, piemēram,
Reinholds Kasparsons, Kārlis Ieviņš, brāļi Aleksandrs un
Voldemārs Zviedri, Reinis Māsēns un citi, bet par pašiem
izcilākajiem meistariem ir atzīstami divi – Mārtiņš Roberts
Zemītis un Nikolajs Dreika.
Tieši N. Dreikam ir veltīta viņa meitas Astrīdas Tabūnes grāmata
“Bet vijole skanēs mūžam”. Jāzepa Vītola Valsts mūzikas
akadēmijas profesors Juris Švolkovskis, kas jau kopš pirmajiem
pēckara gadiem pazinis tolaik populārāko vijoļmeistaru un
daudzkārt iegriezies viņa darbnīcā, grāmatas ievadā raksta:
“Nikolaju Dreiku, tāpat kā citus mūsu meistarus, droši varam
saukt par stīgu mākslas līdzveidotājiem, minot viņu vārdus līdzās
izcilākajiem solistiem un orķestra mūziķiem. Meistaru darbam
paliekot it kā neredzamam, klausītāju aplausi netieši tiek
veltīti arī viņiem.”
Astrīdas Tabūnes grāmatai ir apakšvirsraksts “Dzimtas
likteņstāsts”. Tas vēsta par vairākām paaudzēm, sākot ar 19.
gadsimtu. Poļu sīkmuižnieka Staņislava Sauliša un Latgales
zemnieces Elizabetes Rībules pēcteču vidū ir Nikolaja māte
Matilde. Tēvs bija vācu muižnieka Vilhelma Dreikas dēls Leopolds.
Nikolajs ir trešais dēls viņu četru bērnu ģimenē. Un Astrīdas
Tabūnes tēvs. Drīz pēc Astrīdas piedzimšanas vecāki izšķīrušies.
Meita palika pie mātes, bet sakari ar tēvu turpinājās, un viņa
mūža pēdējos gadus abi dzīvoja kopā. Astrīda bija kļuvusi par
būvakustikas inženieri, gūstot labus panākumus šai retajā
profesijā. Ar apbrīnojamu enerģiju, gandrīz pašas spēkiem vien
viņa atjaunojusi pamestu, pussagruvušu māju Launkalnes pagastā,
nosaucot to par Kalna Priedulājiem. Astrīdai Tabūnei ir arī
literāras dāvanas. Viņa izdevusi dzejoļu krājumu “Pacietība”,
sarakstījusi dzejoļu grāmatu bērniem “Smilšu pulkstenis” un
romānu “Tīģeris smaida krātiņā”.
Viss Nikolaja Dreikas mūžs aizritējis, vijoles būvējot, arī
labojot. Sekojot savam skolotājam Jānim Barabančikam, viņš visus
darbus veicis ar rokām bez mehāniskām palīgierīcēm. Viņš ir
sacījis: “Vijole jāizauklē siltās rokās kā bērns, tad koka
dvēsele sāk dziedāt.” Ir apgūti visi meistarības noslēpumi, kas
devuši iespēju izveidot vijolēm savdabīgu, neatkārtojamu
rokrakstu, skanējumu. Bet katrai no viņa būvētajām, apmēram 150,
vijolēm piemīt arī individuālas īpatnības, tās atšķiras ar
nokrāsu, koksnes ornamentu un lakojumu.
Nikolajs Dreika guvis augstāko atzinību no šīs nozares latviešu
meistariem – godalgu 1956. gadā Maskavā sarīkotajā stīgu
instrumentu būvēšanas konkursā. 1997. gadā Latvijas Amatniecības
kamera viņam piešķīrusi goda meistara titulu vijoļu būvētāja
amatā.
Lielum lielā daļa Nikolaja Dreikas vijoļu aizceļojušas uz
ārzemēm, galvenokārt uz Krieviju. Latvijā ir tikai dažas. Pēdējā
no būvētajām – “Dagnija” – nonākusi Mūzikas muzejā. Nosaukums
dots par godu meistara radiniecei dzejniecei Dagnijai Dreikai.
Teicamas vijoles ir “Vija”, “Venēra” un meitas vārdā nosauktā –
“Astrīda”. To darinot, notika dīvains atgadījums. Nejauši
iegriezās zvaigznei līdzīgs krustiņš. “Tam ir kāda nozīme,”
meistars esot teicis. Un tik tiešām – vijole divreiz ir
piedzīvojusi zvaigžņu stundu. Jaunā vijolniece Laura Zariņa pērn,
to spēlējot, guva uzvaru Šēntāles starptautiskajā konkursā Vācijā
un šogad Paganīni veltītajā konkursā Vroclavā, Polijā.
Vijoles skanēs mūžam. Arī Nikolaja Dreikas būvētajām aizmirstība
nedraud.
Jānis Rozenieks