2004. gada 1. novembra stenogramma
Sēdi vada Latvijas Republikas 8.Saeimas priekšsēdētājas biedrs Jānis Straume.
Sēdes vadītājs.
Labdien, godātie kolēģi! Lūdzu, ieņemiet vietas!
Saskaņā ar 34 deputātu pieprasījumu šodien ir sasaukta Saeimas
ārkārtas sēde, lai izskatītu lēmuma projektu “Par veselības
aprūpes finansējuma pieaugumu 2005.gada valsts
budžetā”.
Iesniedzēju vārdā, lūdzu, Krišjānis Kariņš.
A.K.Kariņš (JL).
Labdien, cienījamie kolēģi! Mums nevienam nav noslēpums tāda
lieta, ka mūsu valstij veselības aprūpes sistēma ir pilnīgā
krīzes stāvoklī. Pagājušajā nedēļā, kad “Jaunais laiks” kopā ar
“tēvzemiešiem” iniciēja šīs sēdes sasaukšanu, valdība vēl
pastāvēja. Kopš tā laika valdība ir kritusi, bet līdz ar to,
protams vai diemžēl, tā situācija pati par sevi neatrisinās.
Šodien mēs avīzēs lasām, ka anesteziologi uzsāk savu streiku, mēs
dzirdam, ka operāciju medmāsas arī, iespējams, pievienosies. Un
šos cilvēkus var, protams, ļoti labi saprast. Jo viņu rūpes un
viņu problēmas diemžēl nav tikušas uzklausītas. Arī nupat kritusī
valdība savā budžeta priekšlikumā bija paredzējusi nevis pielikt
naudas līdzekļus veselības aprūpes sistēmai, lai būtu līdzekļi,
ar kuriem strādāt un uzlabot veselības aprūpi, bet gluži pretēji–
samazināja vai paredzēja samazināt līdzekļus veselības aprūpes
sistēmai, kur no 3,5% no kopprodukta būtu kritusies tā summa līdz
3 procentiem. Tātad ir vajadzīgs risinājums veselības aprūpes
sistēmā.
Ko “Jaunais laiks” piedāvā? Nevar būt risinājuma, ja nav naudas
līdzekļu. “Jaunais laiks” piedāvā palielināt par 15%, kas ir
apmēram 40 miljoni latu naudu, kura būtu paredzēta 2005.gada
budžetam veselības aprūpes sistēmai. Vienlaikus “Jaunais laiks”
argumentē, ka ir jāizplāno un ir jāievieš strukturālas pārmaiņas
visā veselības aprūpes sistēmā ar mērķi– panākt to, ka ne tikai
mediķi, bet arī pacienti būtu apmierināti. Tas, kolēģi, ir
izdarāms. To var panākt viena stabila vairākumvaldība. “Jaunais
laiks” ir gatavs strādāt tādā valdībā un tādā koalīcijā, kur visi
koalīcijas partneri piekrīt, ka šī ir galvenā prioritāte, kas
valstij ir jārisina. Bet, risinot šo problēmu, ir jāsaprot, ka
mēs atduramies pret otru problēmu, kas valstij ir jārisina.
Proti, patlaban mūsu valstī inflācija ir mums visiem nepieredzēti
augstā līmenī, un arī es gribētu teikt– nepieņemami augstā
līmenī. Bet, palielinot finansējumu veselības aprūpes sistēmai,
ir tikai puse no tā, kas ir jādara. Jo, lai cīnītos efektīvi pret
radušos situāciju ar inflāciju, būs jāmazina kopējais budžeta
deficīts. Un šis ir tas, kur “Jaunais laiks” tagad sarunā ar
citām frakcijām, kuras ir pārstāvētas šajā Saeimā, mēs meklējam
partnerus, kuri ir gatavi risināt gan veselības aprūpes sistēmu,
pirmām kārtām piešķirot nepieciešamos finanšu līdzekļus, un
paralēli tam, ir apņēmības pilni arī cīnīties pret inflāciju,
ievērojot stingrāku fiskālo disciplīnu un samazinot kopējo
budžeta deficītu.
Es atkārtoju: tas uzdevums nav viegls. Bet es esmu pārliecināts,
ka šajā Saeimā ir politiskie spēki, kuri var vienoties un īstenot
šīs lietas.
Paldies.
Sēdes vadītājs.
Rinalds Muciņš– veselības ministrs. Lūdzu!
R.Muciņš (veselības ministrs).
Labdien! Protams, valdība... budžets nav pieņemts, un mēs esam
ķērušies klāt, un jaunās valdības rokās būs sastādīt jaunu
budžetu, bet es gribētu varbūt izstāstīt par tām lietām, ko
veikusi šī valdība, un varbūt par tiem principiem, iepazīstināt,
kā ir jādarbojas veselības aprūpes sistēmai un uz ko es arī
personīgi tiecos.
Tātad, lai runātu par veselības aprūpes sistēmu, mēs nedrīkstam
runāt tikai par naudu. Veselības aprūpes sistēma sastāv vairāk
nekā no naudas, tā sastāv no sešiem pamatelementiem.
Pirmais. Tā ir, protams, nauda. Otrais. Tā ir resursu apvienošana
fondos. Trešais. Tā ir pakalpojumu pirkšana. Ceturtais. Tā ir
pakalpojumu sniegšana. Piektais. Tā ir vadība. Un sestais. Tā ir
jaunu resursu ģenerēšana.
Lai runātu par veselības aprūpes sistēmu, mums ir jāskata šie te
seši elementi kopsakarībā, jo tikai nauda, kā rāda pasaules
pieredze, nedod pamatu cerēt, ka veselības aprūpes sistēma būs
efektīvāka, jo naudas atšķirīgums ir Eiropā vairāk nekā desmit
reizes, bet uz veselības rādītājiem kā dzīves ilgums un mirstība
šīs atšķirības tiešā veidā neatspoguļojas.
Varbūt es gribu īsumā runāt par pāris izplatītākajiem mītiem
veselības aprūpē
Kā pirmo es gribēt minēt– jāsasniedz veselības aprūpē 6, 7 vai 8
procenti no iekšzemes kopprodukta, un tad problēmu vairs nebūs.
Tās viennozīmīgi paliks arī pie šī finansējuma. Ir jāsaprot, ka
veselības aprūpe un veselība ir lietas, par kurām mēs nekad
nevaram pateikt, ka tās ir par daudz vai viņas ir pietiekami.
Šeit būs stop zīme. Tā ir lielākā kļūda, ko izdarījušas arī
daudzas valstis Rietumos, kuras sāka investēt... kuras sāka
piešķirt papildu līdzekļus, bet tad tikpat liela problēma, ar ko
viņas saskārās, tā ir šo līdzekļu pieauguma apstādināšana. Tā ir
tikpat liela problēma, kā pieauguma panākšana– pēc tam šo te
pieaugumu apstādināt.
Ja mēs runājam par to, kā Latvijā šie te līdzekļi tiek tērēti.
Jā, valsts finansējums ir 3,5 līdz 3,9% robežās. Bet tas ir
jāvērtē kopā gan ar kopējo pieprasījumu pēc veselības
pakalpojumiem, kas ir 6% robežās, gan arī ar kopējo ekonomisko
stāvokli.
Tālāk runājam par algām. Algu jautājums, protams, ir svarīgs, bet
ir... to nevar skatīt atrauti no kopējā ekonomiskā līmeņa valstī.
Ja mēs paskatāmies to pašu Eiropu, tad vidējā ārsta alga ir 1,5
līdz 3 algas... vidējās algas sabiedrībā. Tātad Latvijā vidējā
ārsta alga ir 290... vidējā ārsta alga valstī– 210 lati. Protams,
mums ir jātiecas un šī te alga ir jāpalielina, kā tas ir darīts
iepriekš, un arī nākotnē mēs stādam mērķus šos te vidējos
rādītājus sasniegt.
Bet mēs nevaram runāt par pilnīgi atrautu no realitātes
pieprasījumu pēc algas 1200–1500 latu. To vienkārši valsts nevar
atļauties.
Runājot par efektivitāti, ir jārunā arī par esošās struktūras...
vai esošie pakalpojumu sniedzēji ir pietiekami efektīvi, vai viņu
izvietojums un noslogojums ir efektīvs? Tātad tas ir veids, kā
mēs šo naudu tērējam.
Pašlaik ir izstrādāts un valdībā konceptuāli apstiprināts
struktūrplāns, kurš pilnībā tiks izstrādāts līdz 7.decembrim, un
būs nepieciešams arī, iespējams, jaunajai valdībai turpināt šo te
darbu, jo ar šādu pakalpojumu sniedzēju struktūru un šādu
slimnīcu skaitu mēs nevarēsim nekad runāt par efektīvu veselības
aprūpes sistēmu.
Varbūt nobeigumā es gribu vienkārši atgādināt tās lietas, kas ir
jāsaprot, kāpēc veselības aprūpes sistēmā aug pieprasījums un
kāpēc līdzekļi būs nepieciešami vienmēr.
Tātad, pirmais. Tā ir dzīves līmeņa celšanās. Mēs kļūstam arvien
turīgāki. Mēs redzam citas Eiropas Savienības valstis un redzam,
kādi pakalpojumi tiek sniegti tur, jo pašlaik Latvija nodrošina
neatliekamo palīdzību arī citās Eiropas Savienības dalībvalstīs.
No nākamā gada mums būs jāmaksā arī par tur sniegtajiem
pakalpojumiem, un attiecīgi cilvēki prasa šos pakalpojumus, lai
tie tiktu nodrošināti arī Latvijā. Bet problēma ir mūsu dzīves
līmenis.
Otrs ir pieejamība. Pakalpojumi kļūst pieejamāki, efektīvāki,
attīstās ambulatorā ārstniecība, privātais sektors. Attiecīgi tas
arī rada pieprasījumu.
Tālāk ir kvalitāte. Pakalpojumi kļūst kvalitatīvāki. Jaunas
vadlīnijas, medikamenti, pētījumi, zinātne– tas viss, protams,
sadārdzina veselības aprūpi.
Jaunas tehnoloģijas. Ja mēs runājam par magnētisko rezonansi,
datortomogrāfiju,– tās ir lietas, kuras mēs nesapratām pirms
vairākiem gadiem, bet pašlaik tas arī rada spiedienu uz veselības
aprūpi.
Mums jābūt gataviem arī demogrāfijai un ilgtermiņa aprūpei, tātad
mūsu sabiedrība noveco, un mums ir jāpārkārto arī mūsu stacionāru
struktūra, ko paredz šis struktūrplāns, lai tā būtu spējīga
uzņemties veco ļaužu aprūpi un nodrošināt ilgtermiņa
aprūpi.
Kas tiek darīts pašlaik, lai uzlabotu makroekonomiski veselības
aprūpi? Tātad ir jāregulē piedāvājums, tātad tas ir jāregulē
ārstniecības iestādēs, ir jāregulē un jānosaka adekvātas cenas un
ir jāievieš vairāk uz budžetu vērsta samaksa par veselības aprūpi
stacionāros. Ir jāsadala risks starp valsti un veselības aprūpes
pakalpojumu sniedzējiem. Šis princips ir paredzēts arī pašreiz
izstrādātajā veselības aprūpes finansēšanas noteikumu projektā.
Ir jābūt sadalījumam arī pacientu līdzmaksājumiem, ir jābūt
atbilstošiem, un ar šo palīdzību ir arī jāregulē
pieprasījums.
Ir jānostiprina primārās veselības aprūpes loma, un primārās
veselības aprūpes ārstiem ir jābūt kā vārtu vērējiem uz citiem
veselības aprūpes pakalpojumiem. Pašlaik arī Veselības ministrija
ir izstrādājusi jaunu primārās veselības aprūpes modeli, kurš
nākamnedēļ tiks prezentēts sabiedrībai.
Ir jāuzlabo arī kopējā sistēmas efektivitāte. Es domāju, ka mums
ir pašlaik iespējas sakārtot veselības aprūpes sistēmu, bet tas,
protams, nav izdarāms vienā dienā. Ir jāievieš arī tādi pasākumi,
kas varbūt neprasa naudu, bet ir jāpārliek akcenti. Mums
jāpārliek akcents no smagā slimnīcu sektora uz ambulatoro
sektoru, jādomā par profilaksi, kā arī par alkoholu un
tabaku.
Veselības ministrija sagatavojusi priekšlikumus arī tabakas
izplatības ierobežošanā, kas nes tūkstošus... simtus un tūkstošus
nāvju un lielus izdevumus. Tas ir pasākums, kas neprasa naudu. Es
aicinu arī jūs atbalstīt šo pasākumu, jo ir lietas, ko mēs varam
izdarīt bez naudas, bet tā ir mūsu kopējā griba– šo te atbalstīt.
Mēs nevaram teikt, ka tikai nauda var uzlabot veselības
aprūpi.
Pašlaik Veselības ministrija šajā situācijā arī turpina darbu, jo
reformas un pārmaiņas ir nepieciešamas tūlīt. Tiek turpināts
dialogs ar anesteziologiem, un pēc tās informācijas, kas man bija
uz šodienas dienas vidu, vēl neviena slimnīca akciju nav
uzsākusi, un šis dialogs ar anesteziologiem tiks turpināts.
Veselības ministrija izstrādā arī pamatnostādnes neatliekamās
medicīnas palīdzības sniegšanai, lai sakārtotu... lai tanī laikā,
kad samazinās stacionārās veselības aprūpes īpatsvars, tiktu
nodrošināta kvalitatīva neatliekamā palīdzība un pacients tiktu
nogādāts tuvākajā veselības aprūpes iestādē. Kā es jau minēju, ir
izstrādāts jauns primārās veselības aprūpes modelis, kas būs
pamats mūsu veselības aprūpes sistēmai. Jo jāatgādina, ka mēs
nedrīkstam un nevaram arī turpmāk balstīties tikai uz
stacionāriem, ir jābalstās uz primāro aprūpi, kas ir 10 līdz 15
reizes lētāka un efektīvāka, kā arī jāturpina darbs pie
cilvēkresursu pamatnostādnēm veselības aprūpē.
Paldies.
Sēdes vadītājs.
Ingrīda Circene.
I.Circene (JL).
Cienījamais Prezidij un cienījamie deputāti! Mēs noklausījāmies
bijušā veselības ministra Muciņa kunga pārskatu par to, kas nu ir
darīts un kas nu būs darīts. Ir kritusi Induļa Emša valdība, taču
veselības aprūpes krīze ir palikusi un īstenībā kļuvusi daudz
nopietnāka, nekā bija vēl pirms nedēļas. Nopietnāka tādēļ, ka
šodien ir 1.novembris. Ja jūs lasāt avīzes, skatāties televīziju
un sekojat līdzi notikumiem valstī, tad jūs visi zināt, ka ar
šodienu sākas reālas, nopietnas briesmas mūsu pašu Latvijas
iedzīvotāju veselībai un dažreiz, iespējams, arī dzīvībai.
Anesteziologi ir uzsākuši protesta akciju, un ārsti deva Emša
valdībai veselu mēnesi laika, lai analizētu šo situāciju,
saprastu, kas tad notiek un ar ko tas beigsies. Diemžēl šī
valdība to neizdarīja. Vai nu nespēja, negribēja, vai vienkārši
paļāvās uz to, ka mediķi kā vienmēr piekāpsies un strādās.
Vienalga, maksā viņiem vai nemaksā. Visticamāk, ka premjers,
neizprotot situācijas nopietnību, visu tā arī atstāja veselības
ministra rokās. Kā nu būs, tā būs. Un tā arī ir.
“Visi mēs esam mirstīgi”. Šī frāze ieies vēsturē līdzīgi vienai
otrai dažu politiķu teiktajai frāzei, un to pieminēs gadu gadiem
neatkarīgi no tā, cik laika būs pagājis.
Kādēļ šodien “Jaunais laiks” ir ierosinājis sasaukt ārkārtas
sēdi, un to atbalstīja arī “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK un Tautas
saskaņas partija? Un mēs arī neesam to atsaukuši, neskatoties uz
to, ka Emša valdība ir kritusi.
Saskaņā ar valdības– iepriekšējās valdības– pārstāvju apliecināto
veselības aprūpes sistēmas līdzekļu pieaugums bija paredzēts 1,3
miljoni latu, to mēs redzam budžeta projektā, taču īstenībā šis
pieaugums 1,3 miljoni latu nesasniedz pat pusprocentu. Taču arī
šis pieaugums ir mānīgs, jo– kādēļ? Tādēļ, ka arī budžeta
projektā ir parādīts, ka samazinās pakalpojumus par 2,74
miljoniem, un tad ir inflācija, kas sastāda apmēram 20 miljonus,
un pašas Veselības aizsardzības ministrijas amatpersonu teiktais:
veselībai nauda ir samazinājusies par 42 miljoniem.
Tādēļ šodien pašreiz ir iespēja katrai partijai parādīt savu
konkrēto attieksmi pret veselības aprūpes krīzi. Visi mēs esam
vienā laivā. Un skaļi mēs varam parādīt vai neparādīt savu labo
gribu, lai no tās tiktu ārā. Visas brīvās Latvijas laikā vienīgi
Einara Repšes valdības laikā tika panākts pieaugums veselības
aprūpes budžetā vairāk nekā par 50 miljoniem latu. Diemžēl tālāk
šis process neturpinājās. Šā gada februārī Einara Repšes valdības
laikā Ministru kabinetā iesniegtais māsterplāns neko daudz tālāk
gan nav ticis. Kā apstiprināja Muciņa kungs, arī cenu
izvērtēšanas politika ir apstājusies “Jaunā laika” uzsāktās
endoprotezēšanas rindu samazināšanas līmenī. Tālāk nav darīts
pilnīgi nekas!
Bez šīm problēmām es varētu apskatīt vēl daudzas un dažādas, bet
tas laikam būtu lietderīgāk pārspriežams profesionāļu un
speciālistu lokā.
Taču ir vēl viena problēma, kurai pieskārās jau Muciņa kungs un
kuru līdzīgi pārējām līdz šim politiķi vispār nav uztvēruši
sevišķi nopietni un izvērtējuši Latvijas budžetam neprognozējamas
sekas. Tā ir Eiropas Savienība.
Pirmkārt, kadru problēma. Ja pat mūsu kaimiņvalstī Igaunijā ārstu
alga ir 600– 700 latu, tad Valkas stacionāra ārsti to jau ir
sapratuši, un nekādu problēmu nav dzīvot Latvijā, bet strādāt un
nodokļus maksāt Igaunijā.
Arī Alūksne un Valmiera jau turpat vien ir. Nu, tas ir laika
jautājums. Ja ir angļu valodas zināšanas, un jaunajiem ārstiem
tādas ir, tad nav ko brīnīties, ka 50 jaunie ārsti cilā spārnus
uz vecajām Eiropas Savienības valstīm, kur pat iesācēja alga ir
mērāma tūkstošos.
Bet Eiropas Savienība Latvijai paver robežas ne jau tikai
mediķiem, bet arī pacientiem. Eiropas Savienības regulas un
koplīgums attiecībā uz patērētāju un preču brīvo kustību ļauj
pacientam saņemt pakalpojumu ārzemēs, ja Latvija nevar to
nodrošināt.
Latvijas veselības aprūpes budžetam tas var radīt nopietnas
bankrota iespējas, jo atsevišķos pakalpojumu veidos Latvijā
joprojām rindas ir divi, trīs un atsevišķās vietās pat astoņu,
deviņu gadu garumā. Vai mums ir vajadzīgs bankrots Latvijā? Tas
ir vienkārši informācijai un pārdomām par to, ko mēs šodien
lemjam un kāda ir mūsu attieksme pret Latviju?
Kādi ir mūsu priekšlikumi?
Pirmkārt, pieņemt Saeimas lēmumu par to, ka, neskatoties uz to,
vienalga, kādas partijas veidos 12., 13. vai 14. valdību, visu
nākamo valdību deklarācijās tiek iekļauts punkts par to, ka
veselības aprūpes budžeta pieaugumam ir jābūt vismaz 0,5% no
iekšzemes kopprodukta katru gadu, tas ir, apmēram 40–50 miljoni,
un, iespējams, vairāk, līdz šī summa sasniedz vismaz 7% no
iekšzemes kopprodukta.
Katrai nākamai valdībai ir nopietni jāizvērtē arī iepriekšējās
valdības pieņemtie veselības aprūpes politikas dokumenti, pirms
tie tiek noraidīti vai nolikti plauktiņos. Ļoti nozīmīga ir
uzsākto procesu pēctecība. Protams, ir iespējams veikt šo
dokumentu precizēšanu vai grozījumus, un viens no šādiem
jautājumiem būtu medicīnas darbinieku algas, kas ir jāpārskata
iespējami biežāk, nevis tikai vienu reizi, pieņemot dokumentu.
Taču ir jāņem vērā, ka, ja katru gadu visu sāksim no nulles, tad
arī rezultāts būs nulle. Nekas cits mūs nesagaida. Pietiekami
daudz miljonu jau no Pasaules bankas kredītiem ir gājuši tukšos
ceļus.
Nopietnākie jau izstrādātie veselības aprūpes stratēģijas
dokumenti būtu jau Repšes laikā izstrādātais pilns pakalpojumu,
aprūpes pakalpojumu, cenu ieviešanas plāns 2004.–2008.gadam,
sabiedrības veselības stratēģijas ieviešanas rīcības programma,
tāpat ilgtermiņā 2004.–2010.gadam, kā arī koncepcija par zāļu
pieejamības nodrošināšanu pacienta ambulatorai aprūpei, kuras
rezultātā ir nepieciešami 50 miljoni latu gadā. Tāpat ir ņemami
vērā arī Ministru kabineta noteikumi par mediķu un sociālo
darbinieku minimālo garantēto darba algu.
Ja runājam par 2005.gada budžetu, un tas mums būs jāstāda un būs
jāpieņem, vienalga, vai tas būs dienu agrāk vai dienu vēlāk, tad
viss iepriekš teiktais būtu attiecināms arī uz nākošā gada
budžetu. Un pirmkārt tas ir pieaugums par šiem 0,5% IKP vai
aptuveni 40 miljoniem latu. Kā prioritāte būtu uzsāktās vidējās
darba samaksas palielināšanu turpināt tieši tā, kā tā tika
uzsākta.
Otrkārt tā ir inflācijas nosegšana, kaut vai nepilnā apjomā. Jo
pat ar 40 miljoniem latu nav iespējams segt nekontrolēto Emša
valdības cenu pieaugumu ar inflāciju nepilnu 8% apmērā. Mēs atkal
esam 1.vietā Eiropas Savienībā vissliktākajā nozīmē.
Bez tam būtiski ir piešķirt līdzekļus kompensējamo medikamentu
programmām, jo, lai veiktu struktūrplāna uzsākšanu, mums ir
jāsaprot, ka ar dārgo stacionāro izmaksu samazināšanu mums ir
jābūt pirmajā vietā, lai izvērtētu, ko un kā samazināt. Mums
Latvijas iedzīvotājiem ir jānodrošina iespēja ambulatori saņemt
valsts garantēto veselības aprūpi, un nav pieļaujams palielināt
pacientu līdzmaksājumus.
Aicinu katru no deputātiem neatkarīgi no partijas piederības
neaizmirst, ka Latvijas iedzīvotāji ir devuši savas uzticības
mandātu ikvienam no mums, un nav viņiem pieņemams uzstādījums, ka
visi esam mirstīgi un tādēļ veselības aprūpe Latvijā atstājama
pēdējā vietā– bez finansējuma.
Paldies.
Sēdes vadītājs.
Viesturs Šiliņš.
V.Šiliņš (JL).
Godātais priekšsēdētāj! Godātie deputāti! Saviesīgā dzīvē
veselību vēl, politikā sola, bet būtībā tā katram jānopelna. Ar
darbu, ar atpūtu un ar attieksmi pret to. Pēdējos desmit gados
veselības aprūpes organizācija kļuvusi par smagāko, vārīgāko un
neatrisināmo problēmu valdībā. Arī pēdējā kritusi it kā saistībā
ar nākamā gada budžetā aizmirsto finansējuma pieaugumu šai
nozarei.
Faktiski pēdējo septiņu mēnešu laikā Saeimas Veselības
aizsardzības apakškomisija tā arī nesagaidīja Muciņa kunga vīziju
par nozares attīstību. Kā atbildi uz to esam saņēmuši
anesteziologu streiku, par kuru mēs šodien dzirdējām, ka nekādu
lielu problēmu nav. Problēmas ir šodien, un ārkārtīgi lielas tās
būs pēc jaunā gada, kad kvotas būs atbrīvotas. Slimnīcu biedrības
piketi, kā arī bažas par to, ko darīs medicīnas māsas.
Pakalpojumu ņēmējs un sniedzējs ir nosacīti apvienojušies. Krīze
veselības aprūpē ir sākusies.
Analizējot šo situāciju un gatavojot Budžeta likumu otrajam
lasījumam, es aicinātu visas Saeimā pārstāvētās partijas
ielūkoties savās programmās un izpildīt to, ko esam solījuši.
Mans priekšlikums ir: iebalsosim 15% budžeta pieaugumu šai
nozarei un sāksim dialogu ar sabiedrību un pakalpojumu sniedzēju.
Vai šī nauda atrisinās problēmu? Domāju, ka tikai nedaudz
mazinās.
Iedzīvotāju, Saeimas un Ministru kabineta galvenā interese ir
strauja valsts ekonomiskā attīstība. To savukārt var nodrošināt
vienīgi vesela, darba spējīga sabiedrība, ne tāda, kur gandrīz
puse ir hroniski slimi cilvēki.
Līdzšinējās valdības kā galveno prioritāti vienmēr izvirzījušas
slimību ārstēšanu un par Pasaules bankas naudu izstrādāto
struktūrplānu ieviešanu.
Nav šaubu, ka jāmazina slimnīcu skaits un jāpalielina sociālās
aprūpes dienests. Nav šaubu, ka pie esošā finansējuma ir
jāsamazina pakalpojumu grozs. Kāpēc veselības aprūpes reforma
buksē?
Veselībā, neskatoties uz to, ka esam iestājušies Eiropas
Savienībā, valsts arvien vēl ir pasūtītāja, pakalpojumu sniedzēja
un atbildētāja tiesā savam pilsonim. Viss vienā personā ar
atsevišķiem izņēmumiem.
Mums ir nepieciešams konsekvents ilgtermiņa plāns, kura rezultātā
veselības aprūpes finansējums pēc iespējas mazāk būtu jānovirza
seku novēršanai, bet vairāk tiem, kas grib un var, un dara visu
veselības saglabāšanā.
Es aicinu padomāt, vai nav pienācis laiks tikko manis pieminēto
valsts vienpersonisko atbildību dalīt, Saeimai uzticot
likumdošanu gan saistībā ar apdrošināšanu, gan arī tādu, kas
veicinātu veselīgas sabiedrības attīstību.
Ministru kabinetam pilnvērtīgas apdrošināšanas sistēmas
ieviešanu, kurā loma tiktu ierādīta arī valsts
iedzīvotājam.
Otrkārt, sabiedrības veselības analīze. Un treškārt, kvalitātes
kontrole. Pašvaldībām būtu jādod iespējas struktūrplānu
ieviešanai un pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai, jo tām ir
vistiešākā saistība ar administratīvi teritoriālo reformu.
Un pakalpojumu sniedzējam jādod tiesības attīstīt nosacīti tirgus
ekonomiku un prasīt uzņemties pilnu atbildību par efektīvu,
kvalitatīvu pakalpojumu nodrošinājumu.
Nobeigumā. Par vienu no veselības aprūpes krīzes vislielāko
problēmu, kuru neatrisinās arī vienreizējais finansējuma
paaugstinājums, liecina katastrofālais kadru resursu samazinājums
veselības aprūpē. Ap 150 profesionāļu vienā gadā, un īpaši uz
jaunākās, tikko izskolotās paaudzes rēķina, kas, zaudējuši ticību
materiālās izaugsmes iespējām kā profesionālim šajā nozarē, to
pamet.
Es aicinu deputātus ar sapratni iesaistīties situācijas analīzē
un atbalstīt budžeta palielinājumu veselības aprūpei par
15%!
Paldies.
Sēdes vadītājs.
Dzintars Ābiķis.
Dz.Ābiķis (TP).
Augsti godātais priekšsēdētāj, cienījamie kolēģi! Ja mēs
veselības aizsardzības sistēmu varētu kaut kur salīdzināt ar
slimnieku šodien, tad jāsaka, ka slimnieks ir pamatīgi slims un
slimība ir ārkārtīgi ielaista.
Un mēs katrs, kas šeit, Saeimā, esam strādājuši pietiekami ilgu
laiku, jūtamies par to līdzatbildīgi. Protams, visvairāk
atbildīgiem ir jābūt tiem arī, starp citu, kuri ir parakstījuši
šodien šo dokumentu, kas šo nozari pēdējos, nu jau kādus 7–8
gadus ir pārvaldījuši. Bet nu neatgriezīsimies pie pagātnes,
domāsim par nākotni, un skaidrs, ka, ja slimība ir tik ielaista,
kā tā ir šobrīd, ir nepieciešama ķirurģiska iejaukšanās.
Vienīgais, ko es gribētu teikt un arī lūgt tagadējo veselības
aizsardzības ministru, ir rīkoties sistēmiski, pārdomāti,
nebalstoties uz emocijām un nereaģējot uz pirmo saucienu pēc
palīdzības, bet pieņemt izsvērtu lēmumu.
Ko es ar to gribu teikt? Protams, es redzu, ka tagadējam
ministram ir griba beidzot sākt... beidzot pieķerties vērsim pie
ragiem un ieviest šo struktūrplānu jeb māsterplānu, kā viņu
dažādos vārdos sauc, kas ir ļoti nepieciešams.
Bet tanī pašā laikā es aicinu nesasteigt, pieņemot lēmumus par
vienas vai otras nozares vai, pareizāk sakot, apakšnozares
speciālistu algām.
Ja mēs vilktu paralēles kaut kur jautājumu risināšanā ar
izglītības sistēmu, tad arī izglītības sistēmā gadus piecus sešus
atpakaļ, it īpaši algu ziņā, bija ārkārtīgi bēdīga situācija. Bet
mēs tomēr tanī laikā, Tautas partija, pārņemot šo nozari,
mēģinājām pieiet šai lietai kopsakarībās, kopsakarībās,
neizraujot izglītības darbiniekus no visu to strādājošo sistēmas,
kas strādā, kas saņem algu no budžeta, kā arī mēģinot rast
kopsakarības dažādu izglītības nozaru attīstībā. Un nedrīkst
šobrīd paziņot, ka mēs pēkšņi paaugstināsim algas
anesteziologiem, kuri nepārprotami ir pelnījuši, lai viņiem algas
paaugstina, bet šo algu paaugstināšanu, izraujot no kopējās
sistēmas. Un sarunās, pirmkārt, vajadzētu, tāpat kā visās
civilizētās valstīs, sarunāties pirmkārt ar Medicīnas darbinieku
arodbiedrību, kas pārstāv visus mediķus, un šajās sarunās šobrīd
obligāti būtu jāpiedalās arī visai Latvijas Brīvo arodbiedrību
savienībai, jo mēs nedrīkstam kaut kādā veidā izraut no kopējās
situācijas tieši medicīnas darbinieku algas. Un vairāk nekā
skaidrs, ka medicīnas darbiniekiem, dažādiem ārstiem ir
nepieciešami varbūt dažādi koeficienti. Bet... un ir varbūt...
nu, es saku kā neprofesionālis... Ja, piemēram, terapeita algai
ir koeficients 1, anesteziologa algai varētu būt koeficients
1,5... Es to saku kā piemēru. Bet nedrīkst pēkšņi vienas
specialitātes pārstāvjus izraut no konteksta. Pie kā tad mēs
nonāksim? (No zāles deputāts L.Ozoliņš: “Pareizi!”)
Mēs nonāksim pie tā, ka, ja šodien ir ielās, ja tā nosacīti var
teikt, ir anesteziologi, tad tūlīt nākamajā dienā būs ielās visi
pārējie mediķi, kuri jutīsies nepamatoti apdalīti, ja. Un vēl jo
vairāk– būs ielās momentāni citu profesiju pārstāvji, ja mēs šīs
lietas nerisināsim kompleksi. Nu, piemēram, ja es te skatos, ka
šobrīd augstskolas rektoram ir alga... pamatalga ir 400 latu
augstskolas rektoram un ja prasa medicīnas māsai ar vidējo
izglītību algu 440 latu, tad es piekrītu, ka māsām lielākas algas
ir, bet ko tad teiks augstskolu rektori, kam ir visiem
zinātniskie grādi? Ko teiks pedagogi, kam ir šobrīd par slodzi
165 lati, ja sanitārēm prasa algu 219 lati?
Es pilnībā piekrītu, ka... es simtprocentīgi piekrītu, ka mediķi
šobrīd ir nenovērtēti, pirmkārt, jau dakteri, kuri mācās
ārkārtīgi ilgi– viņi mācās gan augstskolā, gan pēc tam
rezidentūrā mācās un mācās, ļoti ilgi– un saņem neadekvātu
palīdzību... neadekvātu atalgojumu. Bet tajā pašā laikā mēs
nedrīkstam izraut mediķu problēmu no kopsakarībām un arī no algu
sistēmas, no to cilvēku algu sistēmas, kas saņem algu no
budžeta.
Ir bijuši pietiekami daudz tādu piemēru, kas, manuprāt, ir
diezgan šokējoši un kas nav attaisnojušies. Es ļoti labi atceros,
ka tad, kad par valsts... par Latvijas Bankas prezidentu kļuva
tās pirmais prezidents, jā, tagad jau bijušais prezidents Einars
Repše, viņš, izraujot no konteksta, noteica sev desmitreiz
lielāku algu nekā Valsts prezidentam. Vai tas bija taisnīgi?
Nebija taisnīgi! Vai ministru algas, iepriekšējā algu
paaugstināšana, izraujot no konteksta, pēkšņi pasakot: “Vajag
algas dubultot, un cauri!” Vai tas ir pareizi? Nav pareizi!
Mums pat varbūt ir jāpārdomā tādas lietas, kas ir Saeimas
kompetencē. Vai ir attaisnojies tas, ka mēs noteicām, ka
pašvaldību vadītāji paši var sev noteikt algas? Daļēji jā, bet
daļēji, protams, arī nē. Un mēs redzam, kā ir saskrūvētas algas,
teiksim, Rīgas domē, ne tikai ... varbūt pašvaldībās ne tik daudz
pašvaldību vadītājiem kā departamentu direktoriem un tā
tālāk.
Īstenībā jāsaka atklāti, ka visā šajā algu sistēmā, to cilvēku
algu sistēma, kas saņem algu no budžeta, tātad, kas ir atkarīgi
no nodokļu maksātājiem, ir diezgan daudz problēmu un
trūkumu.
Un nobeigumā es vēlreiz gribu teikt. Lai mēs visi pieietu ārstu,
medmāsu, sanitāru, medicīnas darbinieku atalgojumam kompleksi,
kopsakarībās, pirmkārt, jau pašu mediķu ietvaros un kopsakarībās
arī visas valsts, to cilvēku ietvaros, kas saņem algu no budžeta,
jo pretējā gadījumā, kā jau es teicu, vieniem mēs iedosim, otri
būs ielās. Otriem iedosim, trešie būs ielās. Ja cilvēki redzēs,
ka lietas netiek skatītas kopsakarībā. (Starpsauciens:
“Pareizi!”)
Paldies.
Sēdes vadītājs.
Sarmīte Ķikuste.
S.Ķikuste (JL).
Cienījamie kolēģi! Latvijas Republikas Satversme garantē ikvienam
tiesības uz sociālo nodrošinājumu, tajā skaitā arī tiesības uz
medicīniskās palīdzības sniegšanu jebkurā laikā un jebkurā
situācijā neatkarīgi no vecuma, dzimuma, materiālā
nodrošinājuma.
Šodien veselības aprūpe ir vairāk nekā kritiskā situācijā,
nespējot nodrošināt adekvātu medicīniskās palīdzības sniegšanu.
Vairāk nekā kritiska situācija ir tāpēc, ka kopš 1992.gada
uzsāktā veselības aprūpes reforma ietvēra sevī tikai citu
administratīvo izdevumu pozīciju, saglabājot nepietiekošu
finansējumu, bet ieviešot jaunu terminu– kvota. Kvota medicīnā.
Finansējums medicīnas jomai šodien sedz apmēram tikai 2/3 no
nepieciešamā daudzuma. Finansējums nav adekvāts ne tikai
attiecībā pret iekšzemes kopproduktu, bet arī attiecībā pret
kopējiem budžeta izdevumiem. Izdevumiem tieši medicīnas jomai.
Vairāk nekā kritiska situācija ir tāpēc, ka netiek maksāta reāla
cena par sniegto pakalpojumu un godīgi paveikto darbu.
Lasot Ministru kabineta noteikumus par veselības aprūpes
finansēšanu, redzam formulu pakalpojumu cenas aprēķināšanai, tajā
skaitā arī mediķu darba samaksas aprēķināšanai. Laimīgā kārtā
mediķu algas netiek rēķinātas manipulāciju minūtēs, kā paredzēts
formulā, bet gan daudz vienkāršāk slimnīcas grāmatvedībā.
Rezultātā algās tiek izmaksāti apmēram 60%– 70% no slimnīcas
budžeta. Ļoti liela daļa no slimnīcas budžeta, bet arī tā uz
šodienu nav reālā cena par sniegto pakalpojumu un godīgi paveikto
darbu.
Vairāk nekā kritiska situācija ir tāpēc, ka ir nepietiekošs
finansējums arī kompensējamajiem medikamentiem. Jāņem vērā
sabiedrības novecošanās un prognoze, ka veselības aprūpei
piešķiramo līdzekļu apjoms turpmāko gadu laikā arvien
pieaugs.
Tieši mums, parlamenta deputātiem, ir vēlētāju pilnvarojums,
tieši mums, parlamenta deputātiem, ir iespēja mainīt nākamā gada
budžetu par labu veselības aprūpei. Un tieši mums, parlamenta
deputātiem, ir vajadzīga vienīgi politiskā griba, lai šo budžeta
finansējumu nākamajam gadam mēs spētu izmainīt.
Sēdes vadītājs.
Einars Repše.
E.Repše (JL).
Godātie klātesošie! Mēs šodien cerējām dzirdēt konstruktīvas un
lietišķas sarunas par to, kā risināt problēmas veselības aprūpes
nozarē. Nu diemžēl klausījāmies uzmanīgi, bet ne no veselības
ministra, ne arī no tikko pašizgāzušās valdības pārstāvjiem
deputātiem mēs nedzirdējām konstruktīvus priekšlikumus.
Ļoti uzmanīgi klausījos. Muciņa kungs pieskārās dažām lietām, ko
viņš nosauca par mītiem veselības aprūpē. Bet arī šeit es līdz
galam nesapratu, ko viņš ar to būtu domājis. Nu, piemēram, Muciņa
kungs runāja par to, ka viens no mītiem esot pieci, seši, septiņi
procenti no nacionālā kopprodukta veselības aprūpei un ka tas
vien, lūk, visas problēmas neatrisināšot.
Tad man nepalika skaidrs, vai Muciņa kungs par mītu uzskata to,
ka šie pieci, seši, septiņi procenti būtu nepieciešami valsts
veselības sistēmas finansējumā vai ka nauda vien
neatrisinās.
Vispirms pieskarsimies šiem 5, 6, 7 procentiem. Es drīzāk runātu
par 7 procentiem, jo tas ir tas, ko mēs savā laikā ierakstījām
“Jaunā laika” veselības aprūpes programmā un pie kā mēs
konsekventi turējāmies jau pirmajā savas valdības darbības gadā,
piešķirdami turpat 50 miljonus latu papildfinansējumu veselības
aprūpei. Un ietaupot to uz dažādu ministriju administratīvo
tēriņu samazināšanas. Un to pašu mēs būtu darījuši tālāk.
Veselības ministre Circene bija izstrādājusi koncepciju, kurā
katru gadu pa pusprocentam no nacionālā kopprodukta būtu klāt,
kamēr mēs sasniedzam šo civilizētai valstij cienīgu veselības
aprūpes sistēmas finansējumu.
Šobrīd valdībā ir notikušas neticamas lietas. Lai gan ekonomika
aug, tautsaimniecība iet uz augšu, dzīves līmenis iet uz augšu,
veselības aprūpes finansējums dramatiski krīt. Vismaz to Emša
valdība un arī tātad visas tajā pārstāvētās frakcijas, tai skaitā
Tautas partija, kurai bija finanšu ministrs šajā valdībā,
iesniedza budžeta projektu ar veselības aprūpes finansējuma
samazinājumu. Tad, lūk, tas man ir pirmais jautājums– kā mēs
varam, jau tā zinot, ka ar saviem 3,4% no nacionālā kopprodukta,
ko knapi bijām sasnieguši iepriekšējās valdības laikā, ka mēs jau
tā esam starp kontinenta visatpalikušākajām valstīm, ka mēs varam
atļauties šo finansējumu vēl samazināt. Un kā mēs varam pie
augošas ekonomikas, pie visumā laba stāvokļa tautsaimniecībā
nonākt tik tālu, ka veselības aprūpes darbiniekiem jādraud ar
streiku, lai panāktu sev puslīdz apmierinošu atalgojumu. Ja
Muciņa kungs ar to bija domājis, ka nauda vien neko nepanāks, ka
ir nepieciešami arī strukturāli pārveidojumi, tad tur gan es
viņam varu pilnībā piekrist un atbalstīt.
Bet tad ir mans nākamais jautājums– kur ir valdības? Labi,
bijušās valdības. Bet kur ir Muciņa kunga kā ministra konkrēti
priekšlikumi, kādus tieši strukturālus pārkārtojumus viņš piedāvā
veikt veselības aprūpes sistēmā, lai arī tā pagaidām vēl trūcīgā
naudiņa, ko valsts piešķir, nonāktu bez izšķērdēšanas un
vistiešākā veidā, visefektīvākajā veidā, valsts veselības aprūpes
finansēšanai, ārstu, medicīnas darbinieku atalgošanai, tā, lai
cilvēki izjustu rezultātus? Kur ir konkrēti pārkārtojumi? Jo
citādi iznāk tāda ļoti traģiska situācija un nesaprotama
situācija. Veselības aprūpes profesija kā profesija ir
vispieprasītākā visos laikos, visās valdībās, pie jebkura
ekonomikas stāvokļa. Šobrīd veselības aprūpes sistēmas darbinieki
ir, manuprāt, vispazemojošākā situācijā no absolūti visas
tautsaimniecības, vienalga, valsts sektora vai privātā sektora.
Nu, sakiet, nu ienāk prātā kāds cits piemērs, kur varbūt ir daudz
mazāk cilvēkiem tas vajadzīgs. Piemēram, telekomunikācijas,
internets, nu nebūt ne tas pats vajadzīgākais. Un nebūt ne tas,
bez kā nevarētu iztikt krīzes situācijā. Bet telekomunikācijas,
arī valsts īpašumā esošais “Lattelekom”, pelna lielu naudu gan ar
saviem telekomunikāciju pakalpojumiem, gan ar interneta
pakalpojumiem. Un telefoni ir laukos, pat mobilie telefoni, kas
ir konkurējošais privātais sektors, ir tur, kur varbūt valsts
sektors to nespēj nodrošināt. Bet neviens no telekomunikācijas
sektoru darbiniekiem nesūdzas ne par slikto algu, ne par to, ka
nepārtraukti netiktu pilnveidots pakalpojumu klāsts un
kvalitāte.
Un tur valsts nefinansē tik lielā apjomā, kā to tomēr ir gatavi
veselības aprūpē. Ārsts ir jebkuram nepieciešams. Kā tas var būt,
ka tautsaimniecība aug, kopprodukts aug, bet ārsti kā
vispieprasītākās profesijas pārstāvji šobrīd ir spiesti draudēt
ar streiku, lai panāktu sev puslīdz normālus darbības apstākļus.
Tas rāda, ka organizatoriski šī sistēma ir pilnībā nesakārtota,
nauda tiek izšķērdēta nelietderīgi, un netiek piedāvāti faktiski
risinājumi, lai šo situāciju labotu. Vismaz mēs tos tādus šodien
nedzirdam. Ja tādi ir, tad nāciet tribīnē un sakiet konkrēti,
kādi ir konstruktīvi priekšlikumi, kā mēs varam nodrošināt, lai
valsts finansējums visefektīvākajā un tiešākajā veidā nonāktu pie
slimnieka un pie viņu ārstējošā ārsta un cita medicīniskā
personāla. Kas tur būtu darāms? Tas ir veselības ministra, tas ir
valdības uzdevums.
Mēs esam gatavi šos jautājumus risināt, ja būs tāda iespēja, bet
jebkura valdība, kas Latvijā strādā, viņai šie jautājumi ir
jārisina.
Un tas ir pilnīgi skaidrs, ka mums ir nepieciešams strādāt abos
virzienos. Proti, mums ir nepieciešams pakāpeniski palielināt
veselības aprūpes finansējumu, valsts finansējumu, kamēr tas
sasniedz puslīdz civilizētai valstij pieņemamu līmeni, un otrām
kārtām mums ir jārūpējas par to, lai šī naudiņa tieši un
nepastarpināti, bez liekas izšķērdēšanas, nonāk slimnieka un viņa
ārstējošā ārsta rīcībā.
Paldies.
Sēdes vadītājs.
Kārlis Strēlis.
K.Strēlis (JL).
Godājamais priekšsēdētāj! Cienījamie kolēģi! Godātais Muciņa
kungs! Es gribētu parunāt par tematu, kas ir veselība.
Vakar, nejauši skatoties televīziju, es noskatījos tādu pārraidi
“Kas ir dzīvība?” Un intervējamie diezgan grūti tika ārā no šīs
situācijas, kaut gan pats šis raidījums, man šķiet, bija ļoti
labs, jo pirmo reizi pieskārās šādai problēmai aspektā par
abortiem un dzīvības pamatjautājumiem.
Bet šis raidījums tika veidots par ziedotāju naudu. Es domāju un
gribu izvirzīt konstruktīvu priekšlikumu par 05–309–10 programmas
kodu– veselības veicināšanas programmu, kur ir iepriekšējā
valdība iestrādājusi 404 000 latu. Man ir priekšlikums šo summu
vismaz par 50% palielināt. Un lai šādi raidījumi būtu valsts
finansēti.
Ja jums uzdotu jautājumu– kas ir veselība? Vai jūs prastu uz to
atbildēt? Daudz vieglāk acīmredzot būtu atbildēt, kas nav
veselīgs dzīvesveids. Alkohols. Smēķēšana. Narkomānija. Kazino.
Pārēšanās. Nekustīgums. Un tā tālāk, un tā tālāk.
Ja jau mēs nevaram vienoties, kā saukt naudas zīmi– par eiru vai
eiro, tad arī šinī jautājumā mums vajadzētu vienoties, un
neatkarīgi no tā, kāda būs jaunā valdība, izstrādāt tādu
programmu, lai mēs šim jautājumam pievērstu daudz lielāku
uzmanību visos likumprojektos. Par smēķēšanas ierobežošanu, par
dzeršanas, azartspēļu un tā tālāk...
Strādājot Sporta apakškomisijā, izskanēja jautājums, kāpēc tika
likvidēti speciālie budžeti? Cik tie bija labi. Jo no tabakas un
azartspēļu ienākumiem tika attīstīts sports. Nu kāds paradokss!
Ja latviešu tauta vairāk nodzersies, vairāk nosmēķēsies, vairāk
naudas atstās kazino, kas tagad uz katra stūra tiek vērti vaļā,
līdz ar to mēs vairāk izcīnīsim medaļas olimpiskajās
spēlēs.
Ģimenes ārstu viens no galvenajiem pienākumiem ir iestāstīt
jaunajām māmiņām, pārējiem pacientiem, kas ir veselīgs
dzīvesveids. Bet sakarā ar to, ka ļoti daudz laika aiziet tieši
slimību ārstēšanā, šim jautājumam vispār nekāda uzmanība netiek
pievērsta, kaut gan nolikumā vai, kā tagad droši vien pareizāk
būtu teikt, reglamentā tas ir ierakstīts. Mēs visu laiku cīnāmies
ar sekām. Nekādi 7 procenti no iekšzemes kopprodukta mūs neglābs!
Jo ir jau pierādījums– Amerikā, Anglijā, Kanādā, ko mēs minam par
paraugu, ir līdzekļi atvēlēti tādā apjomā. Vai jūs domājat, ka
tāpēc viņi var dzīvot labāk? Viens narkomāns Amerikā izmaksā 50
000 dolāru, viņa ārstēšana! Latvijā jau ir vairāk nekā 4000
oficiāli reģistrētu narkomānu. Tātad 110 miljoni latu mums būtu
jāatvēl tikai viņu ārstēšanai vien. Vai mēs to varam atļauties?
Es domāju, daudz pareizāk būtu likvidēt šīs sekas, un te es
pilnīgi piekrītu Muciņa kungam par profilaksi. Un ir jāpārliek
šie akcenti, un ir jāvedina uz šo veselīgo dzīvesveidu.
Es nezinu, vai tiešām Saeimā ir jāpieņem speciāls likums, lai
skolās aizliegtu tirgot kokakolu un ēst tur šos čipsus un tā
tālāk? Vai viss ir jāregulē Saeimai? Ko dara mūsu lielā ierēdņu
armija? Jo mēs nevaram atrisināt šīs problēmas, un tāpēc maina
valdību, jo pie visa vainīga iznāk tikai valdība. Viena valdība
krīt, nāk nākošā. Bet nauda jau tai budžetā tik strauji nepieaug,
un ar naudu, kā mēs redzam, mēs nevaram atrisināt visus šos
jautājumus.
Tāpēc mans priekšlikums ir palielināt nākamajai valdībai vismaz
šo finansējuma sadaļu par veselīgu dzīvesveidu.
Paldies.
Sēdes vadītājs.
Pēteris Tabūns.
P.Tabūns (TB/LNNK).
Cienījamie kolēģi! Ārstēšana, protams, ir ārstu kompetencē– tur
citi nevar palīdzēt. Bet, lai ārsts varētu strādāt ar pilnu
atdevi, ir jānodrošina viņam šie apstākļi, un tur jābūt...
jānodrošina valdībai, mums, parlamentam, dodot attiecīgo
finansējumu. Bet organizatoriskais darbs jāveic ar prātu, nevis
vienkārši tā– kāds tur pateica, tas būs skaisti un jauki, un uz
priekšu! Realizēsim! 102 slimnīcu vietā 52. Kas būs tālāk? Aizver
acis un lec ūdenī.
Tā apmēram izskatās šobrīd. Ir ļoti skaisti, ka tās 52 slimnīcas
būs nokomplektētas ar ideāliem ārstiem, labiem speciālistiem, ar
labu tehniku, ļoti labi piekļūstamas visiem Latvijas
iedzīvotājiem. Būtu jau skaisti! Bet, rēķinot to visu, ķerties
klāt... vajag paskatīties, vai tas ir iespējams.
Es runāšu konkrētāk par Latgali, kuras situāciju ļoti labi zinu
un kuru es pārstāvu šeit, Saeimā. Piemēram, Daugavpils. Likvidēja
no tām 9 mazajām slimnīcām vienu– Ilūksti. Ilūkstieši kliedza,
vaimanāja un teica: “Nedariet to!” Un teica: “Nodrošinās.” Bet
kāda ir nodrošināšana? Tagad ilūkstiešiem Daugavpilī saka tā, ja
aizbrauc uz turieni: “Cik jums gadu? 70? 80? Nē, nē, nē, nē, tik
vecus mēs nepieņemam!” Jūs saprotiet, kur aizgājuši, kādā
situācijā. Tur, Ilūkstē, tur bija gaidīti visi. Tagad nekā!
Daugavpilī netiek klāt. Tur taču ir rindas. Rēzeknē ir rindas,
bet deviņas Latgales mazās slimnīcas mēs gribam likvidēt,
pārprofilēt. Ļoti skaisti! Pārprofilēsim veselības aprūpes
centros un nodrošināsim ar neatliekamo medicīnisko palīdzību.
Tātad pirksim daudzas jaunas mašīnas, kas ir nepieciešamas,
protams, bet nodrošiniet tad desmitiem šo neatliekamo medicīnisko
palīdzību brigāžu visā Latvijā! Uztaisiet ceļus Latgalē, lai pie
tās tantiņas un onkuļa tur dziļi laukos varētu piekļūt. To jūs
nevarat izdarīt. Tad neķerieties klāt uzreiz pie visa! Vajadzētu
sākt ar prātu pamazām. Nu tad pamēģiniet! Kāpēc nevarēja
Veselības ministrija vai pirms tam Labklājības ministrija paņemt
šo eksperimentu vienā labāk ar komunikācijām, ar satiksmi
attīstītākajā rajonā, vienalga, vai tā Zemgale būtu, Kurzeme, kur
drusciņ tie ceļi ir labāki, un pierādīt dzīvotspēju un pierādīt,
ka tur ir tā labākā aprūpe? Un tad to pārnest uz visu
Latviju.
Tāpat Latgalē. Paņemiet varbūt vienu kādu Latgales daļu un
pierādiet tiem cilvēkiem, ka būs labāk, nevis sliktāk. Bet
tagad... Man liekas, jūs esat bijis Latgalē, Muciņa kungs, jūs
zināt, ko tur cilvēki saka. Viņi jums rāda dūres. Vai jūs bijāt
pensionāru sanāksmē Kongresu namā? Pensionāri jums neļāva runāt.
Jūs gribējāt kaut ko teikt, viņi jūs izsvilpa, jo viņi redz, ka
visa tā darbība nenodrošina viņiem to, ko viņi gaida. Lūk!
(Zālē troksnis. Starpsaucieni. Deputāts L.Ozoliņš:
“Požarnovs!”) Un tad nu, Leopold, būtu nu klusējis, jo Emša
kungs jau pateica tādas lietas, ka jums kā dakterim vajadzētu
kaunēties par savu bijušo premjeru, jo viņš pateica: “Slims!
Mirsti! Visi esam mirstīgi!” Tādu atziņu, kādu pateica jūsu
premjers, tas ir vispār kauns! (No zāles deputāts L.Ozoliņš:
“Viņš par sevi to teica, nevis uz citiem!”) Par sevi,
attiecinot uz citiem. Tā ka, draugi mīļie, reforma ir ļoti jauka
lieta. Tā ir jārealizē, bet ar prātu. Un tāpēc gribas teikt:
“Lēnām pār tiltu, draugi, ka neiekrītat!” Patiešām tā var iekrist
un neko labu neizdarīt.
Par tām pašām mazajām slimnīcām. Jūs sakāt, ka tur cilvēki, veci
cilvēki, pavada savas vecumdienas, viņiem, tā sakot, tikai tāda
drusciņ pieskatīšana, padakterēšana vajadzīga. Nu tad Ministru
kabinetā sakiet tā: “Dalīsim to naudu pa pusei vai kaut kādās
citās daļās no Labklājības ministrijas un Veselības ministrijas!
Un viss būs kārtībā, un jūs šo jautājumu vieglāk atrisināsiet.
Bet kāpēc jūs nevarat šādi risināt šo jautājumu, ja jūs
atsaucaties uz šādu variantu? Bet cilvēkam palīdzība ir
vajadzīga. Risinājumus vajag meklēt, izejot no dzīves, ... tur
skatoties to dzīvi patiešām ciematā, dziļi tālu kaut kur no
lielajiem ceļiem, kur nevar piekļūt, un tad izstrādāt šos
projektus un mēģināt tos realizēt. Savādāk nekas prātīgs nevar
iznākt. Tur jau tā nelaime.
Redziet, radās problēmas ar naudu, Muciņa kungs saka: “Pacientu
piemaksas!”, un pacientu piemaksas milzīgas. Paskatieties, man te
ir Muciņa kunga parakstīta pacientu iemaksas apjoma lapa.
Projekts. Un tur šajās daudzprofila neatliekamās palīdzības
slimnīcās vai citādi varētu nosaukt, domātajās veselības aprūpes
paradīzēs, par dienu slimniekam prasīs 10 latu. Ne vairāk, ne
mazāk– 10 latu. Nu tad parēķiniet! Ja pensionārs tur atradīsies
astoņas dienas vai vienu nedēļu, cik no viņa tiks pieprasīts. Un
vai viņš to spēs? Un te vēl citos specializētos centros– 7,
lokālajās, neatliekamās palīdzības slimnīcās 6 lati, un tā tālāk.
Vārdu sakot, visiem maksas medicīna. Nu vajag taču tomēr domāt,
bet nevis vienkārši tā– sēžot kabinetos un aprunājoties tikai
varbūt ar medicīnas darbiniekiem, bet ne ar tiem cilvēkiem,
kuriem šī palīdzība vajadzīga, realizēt to, kas var arī
neizdoties un nedot to labumu. Labi gribat droši vien, labi
gribat. Un tādēļ patiešām es domāju, ka Saeimas lēmums, kas ir
uzrakstīts un ir jums priekšā, šodien ir jāpieņem par šiem 15%
papildinājumu nākamajam gadam medicīnai.
Paldies par uzmanību!
Sēdes vadītājs
Aleksandrs Kiršteins.
A.Kiršteins (TP).
Godājamais Prezidij! Godājamie deputāti! Varētu visam piekrist.
Ļoti skaista runa bija. Es tikai aizmirsu, kas tā bija par
partiju, kas 10 gadus mēģināja Labklājības ministrijā to visu
izdarīt līdz šim.
Es prasīju savam zobārstam, kāpēc viņš nestreiko. Un viņš
apvainojās. Un teica tā: “Sistēma ir ļoti vienkārša. Es pats
saņemu naudu un pēc tam iedodu tik, cik man vajag par telpām un
cik vajag manam menedžerim, bet galvenais– saņemu vispirms, nevis
otrādi.” Tātad sistēma nav kaut kādā veidā izdomāta. Un, ja mēs
gribam būt atklāti, tad šeit ir jāpasaka, ka tā nav ne Veselības
ministrijas vaina, ne kādas partijas vaina. Tas ir premjera
politiskās atbildības un valdības politiskās atbildības
jautājums. Ja premjeram trūkst politiskās gribas, ja viņam nav
politiskā redzējuma, tad mēs neatrisināsim veselības aizsardzības
sistēmas problēmas tāpat kā mēs neatrisināsim pašvaldību reformu
vai cīņu ar satiksmes negadījumiem.
Es šeit gaidīju, ka kāds iepriekšējais premjers pateiks šo
redzējumu, bet es atkal dzirdēju, ka vajag iedot vairāk naudas,
lai tā pazūd tāpat kā iepriekšējie 100 miljoni, kuri pēdējos
gados ir pielikti jau šajā sistēmā kā tādā.
Es piekrītu Muciņa kunga teiktajam šoreiz, ka nauda nedod neko,
bet ar nelielu labojumu, ka arī liela nauda nedos neko, ja mēs
šādā veidā turpināsim.
Vai mēs varam runāt šeit par veselības aizsardzības uzlabojumiem,
ja mēs neesam realizējuši pašvaldību reformu? Ja mēs nezinām, vai
pagasti mums būs 500 vai 100, vai visos būs kaut kādi pieņemšanas
punkti, ambulances vai kaut kādi atpūtas centri, vai daļā būs
slimnīcas vai nebūs. Tad tas liecina tikai par to, ka šā
redzējuma joprojām nav. Mēs gribam risināt atrautas problēmas,
neredzot ne kopumā šo kontekstu, ne arī saprotot, par ko mēs šeit
runājam.
Tas ir tāpat kā mēģināt atrisināt bez sociālās atbildības
sistēmas valstī un sabiedrībā, piemēram, satiksmes negadījumu
problēmu. Man nāca smiekli, skatoties, kā, jau vairāk nekā 400
cilvēkiem aizejot bojā, tiek vainoti policisti, kuriem būtu
jāatbild par to, ka kāds 17 gadīgs jauneklis ar sešiem
pasažieriem pilnīgā dzērumā bez apdrošināšanas polises kārtējo
reizi iebrauc kokā. Un tad tiek vainots policists, ka pie katra
koka, pie katra staba viņš nav nolikts, ka viņi tiks atsaukti no
atvaļinājuma un tā tālāk.
Un šeit man ienāca prātā viens salīdzinājums, kurš jau arī bija
daļēji kaut kur laikam rakstīts. Iedomājieties, godājamie
deputāti, tādu ainu, ka kāds jauneklis ieiet lielveikalā “Rimi”
ar automātu un šaudās griestos, teiksim, 15 minūtes. Viņš to
automātu nav nozadzis, bet paņēmis no sava drauga apsardzes
firmā, nevienu viņš neievaino, viņš ir izklaidējies patīkami...
Nu, daži ir nobijušies, daži ir nokrituši, atbrauc policija un
saka: ziniet, tas automāts ir īpašums, tas pieder vienai firmai,
kas ir likumīgi reģistrēta, un to nevar atņemt.
Ja tāds pats jauneklis ar sešiem pasažieriem, ar kinētisko
lādiņu, teiksim, 2 tonnu svarā, ar ātrumu 170 kilometru stundā,
joņo pa šoseju un ir gatavs nogalināt vēl kādu pretīmbraucošo un
beigās viņš iebrauc kokā un nogalina tikai savus līdzbraucējus,
tad sākas bezgalīgas debates par to, vai šādu mašīnu var
konfiscēt, ko darīt ar cilvēku, kurš ceturto reizi trīs mēnešu
laikā dzērumā bez tiesībām tiek izsēdināts no mašīnas? Valdība
nesaprot, par ko ir runa. Ministrs saka, ka vēl vajadzētu
policistiem samazināt atvaļinājumu. Bet, piedošanu, visās valstīs
tas sen jau ir atrisināts!
Tajā pašā Īrijā, uz ko mēs tik ļoti atsaucamies, un arī mūsu
Ministru prezidenta biedrs atsaucās uz Īrijas piemēru daudzas
reizes. Ja tēvam ir nauda par 30 000 eiro jeb par 20 000 latu
nopirkt savam 18 gadīgajam jaunietim automašīnu, tad viņam ir
jābūt 2 000 vai 3 000 latu vai 2 000 vai 3 000 eiro, kā tas ir
Īrijā, lai viņš apdrošinātu šo savu sociālo atbildību, ka viņš
var kādu nogalināt. Kāpēc tas nevienam nav ienācis prātā?
Un ja kāds brauc bez šīs apdrošināšanas, kāpēc viņam par to
nedraud 2 vai 3 gadi? Kāpēc notiek bezgalīgas debates par to, ko
tad atkal tālāk darīsim, lai nākamie 400, kuri aizies bojā nu
kaut kādā veidā ... ņemtu to vērā. Varbūt ka vajag kasku uzlikt
galvā jeb varbūt mašīnu savādāk nokrāsot? Vai vēl kaut ko?
Tas ir politiskās atbildības jautājums vai, ja labpatīk, premjera
gribas trūkums, un nekas diemžēl vairāk.
Kāpēc valstij ir jāārstē vairāki tūkstoši negadījumos cietušo no
valsts budžeta? Kāpēc šīs apdrošināšanas polises nevar to visu
segt laikus? Un tāpēc es teicu, ka mani arī apbēdināja Repšes
kungs kā premjers, kad viņš neredzēja situāciju kopumā,
parādīdams tikai to, ka premjeram acīmredzot ir jāprot drusciņ
skatīties tālāk.
Nobeigumā es gribētu pateikt trīs lietas.
Nauda nerisina neko. Latvijā ir liela strukturālā krīze. Ir
sociālās atbildības krīze, kas skar šīs 3–4 jomas vienlaikus, un
neko mēs neatrisināsim, ja mēs tās neatrisināsim kopā valdībā.
Tas ir, protams, premjera un jaunās valdības uzdevums, un līdz ar
to nav nekāda liela jēga vairs šodienas lēmumam, tas būs jādara
nākamajai valdībai.
Paldies par uzmanību!
Sēdes vadītājs.
Aigars Pētersons.
A.Pētersons (JL).
Godātais priekšsēdētāja kungs! Kolēģi! Valsts pamatvērtība ir tās
iedzīvotāji un to vajadzību nodrošināšana. Sabiedrības veselība
ir nozīmīgs valsts attīstības priekšnosacījums. Un tā tālāk, un
tā tālāk.
Šīs spārnotās frāzes ir citāti no pēdējo valdību deklarācijām un
lielāko politisko partiju priekšvēlēšanu programmām.
Skaisti, pārāk skaisti, lai būtu īstenība. Realitātē esam Eiropas
līderi no melnā gala. Viens no īsākajiem iedzīvotāju dzīves
ilgumiem, augstākā mirstība no sirds un asinsvadu slimībām. Viena
no augstākajām zīdaiņu mirstībām pasaulē. Novēlotākā onkoloģisko
saslimšanu diagnostika. Augstākais ceļa negadījumos bojāgājušo
skaits. Augstākie dažādu bīstamu infekciju saslimstības rādītāji.
Lielākais bērnu traumatisma procents. Zemākais veselības aprūpes
valsts finansējums. Zemākais medicīnas zinātnes finansējums.
Viens no zemākajiem medicīnas darbinieku atalgojuma līmeņiem,
daudzu gadu rindas uz plānveida operācijām, nepietiekama ģimenes
ārstu pieejamība, medicīnas darbinieku aizplūšana uz ārzemēm un
zems mediķa profesijas prestižs. Dziļa krīze visos valsts
veselības aprūpes līmeņos.
Neapmierināti ir visi, arī Latvijas sabiedrība. Kā tad tā? Gadiem
ritot, premjeri, ministri un deputāti ir nomainījuši cits citu,
taču krīze veselības aprūpes sistēmā ir padziļinājusies. Šodien
ir apstājusies daļa anestezioloģijas, rītdien apstāsies
ķirurģija, parīt– ģimenes medicīna. Kas tālāk?
Nešaubieties, apstāsies visa valsts medicīna! Protams, paliks
maksas medicīna. Taču jau šodien Latvijas pacients no saviem
niecīgajiem ienākumiem sedz gandrīz pusi veselības aprūpei
nepieciešamo izmaksu. Un valsts to akceptē, pat vairāk– cenšas
pacienta maksājumu daļu palielināt. Hroniski nepietiekams
veselības aprūpes finansējums, nepārdomāta un haotiski vadīta
veselības aprūpes reforma, nekorekta medicīnas darbinieku
izglītības plānošana– tie ir tikai daži samilzušās veselības
aprūpes krīzes iemesli.
Ko darīt? Protams, sistēma ir jāsakārto, un soļi ir zināmi. Taču
kā primārs un neatliekams uzdevums ir veselības pakalpojumu
sniedzēju darba algu paaugstināšana, tā nodrošinot medicīnas māsu
un ārstu palikšanu savā specialitātē. Tas celtu medicīnas
darbinieku prestižu jauniešu vidū un piesaistītu profesijai
jaunus kadrus.
Medicīnas darbinieki negaidīs ne divus, ne piecus, ne desmit
gadus! Problēma ir jārisina šodien. Jau šodien ir kritiska
situācija Latvijas laukos, ir tukšas ģimenes ārstu prakses, katrā
ceturtajā Latvijas slimnīcā nav ķirurga, katastrofāli trūkst
medmāsu, medicīnas sabiedrība strauji noveco. Šodien mediķu algām
Latvijā tiek tērēts aptuveni divreiz mazāk līdzekļu nekā uz to
pašu ārstu skaitu Indijā. Un būtu naivi domāt, ka, nebūtiski
paaugstinot vienas veselības aprūpes sistēmā strādājošo daļas
atalgojumu, būtu atrisināts mediķu algu jautājums. Tieši otrādi,
tas sašķels mediķus un saasinās visas medicīnas sabiedrības
protestu pret valsts neieinteresētību un cinismu. Algu jautājums
ir jārisina kompleksi, algas ir jāpaaugstina visām ārstniecības
personu grupām... (Nav skaņas.)
Sēdes vadītājs.
Gundars Bērziņš.
G.Bērziņš (TP).
Sēdes vadītāja kungs! Godātie deputāti! Kopš neatkarības
atjaunošanas katra no Saeimām ir risinājusi kādus valstij ļoti
svarīgus jautājumus– vai Satversmes atjaunošanu, likumdošanas
veidošanu, augstu mērķu izvirzīšanu, neatgriezeniskas neatkarības
nodrošināšanu un daudzus citus. Un veselība vienmēr kā bārenīte
palika nemīlēta un malā, gaidot arī to, ka viņu apmīļos. Un
šobrīd... Un nāca jaunas ģimenes, viņas bija nesaticīgas,
ķildīgas, un atkal jauna pamāte vai patēvs, turklāt– nemīlošs.
Tāda bija tā situācija, kāda šobrīd bija un ir veidojusies.
Nebija šodien jāsasauc sēde, lai konstatētu, ka veselība ir
krīzes situācijā. Es saprotu, ka šī būs iespēja tiem cilvēkiem,
kas tiešām vēlas sistēmu sakārtot un kam ir drosme, kam ir drosme
pieņemt šos lēmumus un skaidrību. Jo šobrīd arī mēs šeit esam
vēlēti nevis tāpēc, lai uzdotu muļķīgus jautājumus, bet lai
piedāvātu risinājumu. Un šī būs pārbaude tiem cilvēkiem, kas to
vēlas un var izdarīt. Tā būs, protams, laba augsne politiskajiem
parazītiem parazitēt uz šīs tēmas– gan apstāvētāju formā, gan
citās formās.
Ja runājam par ģimeni, par pamātēm un patēviem, tad, teikšu
godīgi, es uzskatu, ka tikai pēdējais ministrs man izsauc cieņu
par savu veikumu, jo mīlēt bērnu jau nenozīmē barot viņu ar
šokolādi katru dienu. Tas beigsies ļoti slikti. Mīlēt, tas ir
rūpēties par viņa tālāko nākotni, par tālāku cerīgu nākotni. Un
tas, kas sākumā jāpiedāvā, reizēm varbūt nav tik patīkami. Ir
jāpiedāvā gan zivju eļļa, gan citas lietas. Un šī drosme un
skaidrs redzējums, sistēmisks piemīt pašreizējam ministram.
Varbūt tas, kas nepiemīt, viņš ir jaunākais brālis ģimenē, viņš
nav vecākais. Un viņš ir pēdējais. Un īstenībā lielākie brāļi
dara citas lietas, un varbūt pietrūkst drosmes mazāko brāli
atbalstīt sistēmiski.
“Jaunais laiks” stāsta par to, ka viņi ir iedevuši naudu. Ziniet,
latviešiem ir tāds teiciens– “lāča pakalpojums”. Lielāku “lāča
pakalpojumu” šim bērnam nav iespējams izdarīt, jo kāpēc tad tūlīt
pēc šīs naudas iedošanas, šogad, kad tā nauda ir iedota, tagad tā
vēl visa nav izmantota? Tāpēc ir pilnīgi acīm redzams, ka esam
strupceļā? Tāpēc, ka nav ļaunāka darba, kā iedot naudu
nesakārtotā sistēmā, jo nesakārtotā sistēmā naudas neefektīva
izmantošana ģenerē jaunu pieprasījumu. Un, ja pieprasījuma un
piedāvājuma vai nepieciešamā starpība bija liela, tad šobrīd tā
ir kļuvusi vēl dramatiskāka. Un es redzēju, ka šodien arī nāk
cilvēki, kas piedāvā segmentētus risinājumus vienā vai otrā jomā.
Nu nebūs līdzēts! Nebūs līdzēts! Turklāt šobrīd situācija varbūt
ir savādāka. Ir veikta Igaunijā šī reforma, un jāsaka, ka 80%
iedzīvotāju sākumā šo reformu neatbalstīja, jo slimība ir
ielaista, tiešām būs jāpieņem nepopulāri lēmumi. Nu nebūs 120
slimnīcu Latvijā. Godīgi to pateiksim Latvijas iedzīvotājiem,
tāpēc ka galvenais ir, lai pacientam būtu pieejama palīdzība,
nevis uzturētas vietas, kas nespēj efektīvi strādāt.
Un Igaunijas pieredze rāda, ka bija vajadzīgi trīs vai četri
gadi, lai igauņu sabiedrība, varbūt arī mūsu pamāte saprastu, cik
tad labi ir Igaunijā.
Bet tad paskatīsimies, ko viņi izdarīja. Saņemsim drosmi un iesim
šo ceļu! Un ceļš nav pārlieku... pārlieku, nu, teiksim, nezināms,
jo visas lietas jau ir pārbaudītas. Un īstenībā nedrīkst šobrīd
piedāvāt gadījuma rakstura lēmumus vienas problēmas risināšanai,
tas šo krīzi padarītu vēl dziļāku, pat letālu. Un piedāvājumam
jābūt ilgtermiņa, stratēģiskam, sistēmiskam.
Otrs. Jebkurš risinājums un īstenībā birokrātija– ierēdņi vai
jebkas– mēģina sarežģīt problēmu, padarot reizēm izvirzīto mērķi
jau vairs neredzamu aiz sarežģītā, komplicētā birokrātijas
mehānisma.
Otrs vienkāršais princips– vienkāršot sistēmu. Vienkāršot
sistēmu, jo īstenībā preču naudas attiecības medicīnā pie ļoti
maza tirga, pie reāli neeksistējošas konkurences, neattīsta
medicīnas sistēmas efektivitāti, un jāpāriet ir uz vienkāršāku
sistēmu.
Kā piemēru jums minēšu– neatliekamā medicīnas palīdzība ir
absolūta valsts solidārās sistēmas sastāvdaļa un pamats. Un, ja
būtu vienkārši jāsalīdzina, tad pusgada laikā Latvijā būs
jāizveido sistēma neatliekamās palīdzības vadīšanai un apmēram
pusotra gada laikā jāizveido vienota neatliekamās palīdzības
dienesta sistēma. Principā valsts civildienesta stabila sistēma,
kāda šobrīd ir ugunsdzēsēji. Īstenībā pēc analoģijas apmēram–
vienkārši, skaidri, saprotami, tad, kad ir šī sistēma, tad arī
nauda efektivitātes uzlabošanai ir rodama.
Vai, piemēram, jautājums, ka saistībā ar medicīnu mēs nerunājam
neviens par farmāciju. Farmācijas cenu kāpums, kas šogad ir 19%,
un varētu teikt, ka tā ir inflācija, bet īstenībā ik četros gados
Latvijas iedzīvotāju izdevumi zālēm dubultojas. 20% gadā pieaug
izmaksas no viena iedzīvotāja. Un šeit ir problēmas. Protams, ir
spirāle, jo nāk arvien jauni medikamenti, bet valsts sistēmai ir
jāregulē šo te. Kāpēc, piemēram, vienkārša lieta, ja jums
izraksta recepti ārsts, jums neizraksta preparāta ķīmisko vielu.
Jums izraksta zīmolu. Zīmolu! Tā daļa ir aspirīns vai kas… Kāpēc
neiesim progresīvāku ceļu un neizrakstīsim darbīgās vielas
formulu, lai cilvēks aptiekā varētu izvēlēties! Varbūt šim
preparātam jau ir beidzies licences termiņš un ir pieejams
divreiz lētāks analogs ar gluži to pašu darbīgo vielu un divreiz
lētāks. Kāpēc mēs sev nestādām par mērķi, teiksim, nākamā gada
laikā no kopējā medikamentu patēriņa palielināt lēto preparātu
patēriņu līdz 15%, kā to ir darījusi Igaunija? Nezinām?
Nesaprotam? Nu, nepiedos to mums.
Dāmas un kungi! Patēvi, pamātes, onkuļi un tantes! Latvijas
Republikas 8.Saeima savu godu un cieņu Latvijas sabiedrības acīs
var atjaunot, vien atrisinot veselības jautājumu, un tas nebūs
tik vien kā Ministru kabineta, veselības ministra vai kāda cita
jautājums. Tas būs mūsu katra– deputāta, katras frakcijas, katra
cilvēka individuāls pienākums. Un pienācis laiks risināt
jautājumus. Tautas partija ir gatava uzņemties to!
Sēdes vadītājs.
Paldies dakterim Bērziņam. Ingrīda Circene, otro reizi.
I.Circene (JL).
Šī runa tiešām bija daktera Bērziņa runa. Viņš jau ir iejuties
savā lomā, ko nu tālāk darīs. Mēs dzirdam tik dīvainas runas
šodien. Dažas dienas atpakaļ, gāžot valdību, kā viens no
iemesliem tika minēts neesošais finansējums veselības aprūpei. Ko
mēs dzirdam šodien? Naudu jau nevajag! Kur tad ir palikuši šie
solītie 28 miljoni, ja mēs dzirdam, ka nē, naudu nevajag, jo
nauda neko nerisina. To saka tie, kuri gāza iepriekšējo valdību.
Viņi saka: “Tas nav risinājums!” Tas, ka tiks palielināta vidējā
darba samaksa no 150 uz 190 latiem, par 40 latiem, ārsta alga uz
papīra tika noteikta 220 lati. Pirms tam bija minimālās algas.
Vēl vajag tiešām simtiem miljonu, lai nodrošinātu šīs
algas.
Kur ir šie piedāvājumi par 28 miljoniem? Nav! Kāpj tribīnē un
saka, ka naudu nevajag. Tādēļ jau arī ir sācies anesteziologu
protests, ka šīs runas par to, ka nav vajadzīga algu pielikumam
nauda, bet ir jāgaida tikai pārmaiņas struktūrplānā, ka ir
jāievieš reformas, ka nevar liet tukšā mucā vai caurā maisā. Tas
arī ir tādēļ šodien novedis pie tās situācijas, kura ir. Tā ir
attieksme, vienkārši liekulīga attieksme pret problēmas
redzējumu.
Un mēs redzam arī to, ka iepriekšējā valdība krita ne jau
medicīnas uzlabošanai, bet tikai politisku jautājumu risināšanai.
Tas skaidri to parāda pēc tā visa, ko šodien mēs esam dzirdējuši.
Pat runājot tagad par to, ka sēde ir sasaukta krīzes
konstatēšanai. Nē, ir skaidri pateikts, ka sēde ir sasaukta
kopējam lēmumam par to, ka ir nepieciešama nauda nākamā gada
budžetam. Nevis par to, ka mēs tagad konstatējam, ka ir krīze.
Mēs nerunājam par jaunākiem, vecākiem brāļiem. Mēs runājam par
anesteziologiem. Mēs runājam par ārstiem, medmāsām, feldšeriem un
māsu palīgiem. Man ir, protams, prieks, Bērziņa kungs, ka jūs
runājat par neatliekamās palīdzības plānu. Šāds plāns ir
izstrādāts un ir reāli sagatavots. Tam vienkārši vajag naudu. Un
man ir ļoti liels prieks par to, ka jūs sakāt, ka jūs šim plānam
šos miljonus iedosiet. Tiešām, paldies! Paldies.
(Aplausi.)
Sēdes vadītājs.
Vai deputāts Golubovs izmantos sešas minūtes? Lūdzu!
A.Golubovs (LSP).
Cienījamie kolēģi! Jūs apsolījāt, zvērējāt pildīt Satversmi.
Satversmes 118.pants runā par to, ka valsts garantē ikvienam
medicīnisko pakalpojumu minimumu. Es vēršos pie pašreizējā
ministra, es vēršos pie iepriekšējiem ministriem, pie Circenes
kundzes. Kur tas minimums ir noteikts? Nav! Vai nākošā gada
budžetā kāds runāja par to, ka šim te minimumam vajadzīga tieši
kaut kāda noteikta nauda? Nav! Ministrs, pašreizējais, kurš nu
tiešām pašreiz jau nav ministrs... viņš ir vietas izpildītājs...
runā par slimnīcu slēgšanu. Vai tie slimnieki, kuri ārstējas
tajās slimnīcās, viņi būs veseli? Viņi nekur neies? Vai jūs
nepadomājat par to, ka tas slimnieks, kurš ārstējas tanī mazajā
slimnīcā, ies uz citu, lielāko slimnīcu, kur tas pats pakalpojums
maksās divreiz vairāk naudiņas?
Šeit ļoti skaisti visi runāja par krīzi, par krīzi... vai krīzes
pašreiz sākās? Nē. Par to pašu runāja Circenes laikā, par to pašu
runāja Požarnova laikā, Makarova laikā. Vai “Tēvzeme un
Brīvība”/LNNK par to nerunāja toreiz, jo viņiem bija veselības
ministri? Nerunāja! Vai toreiz, kad runāja par krīzi, kaut viena
valdības partija iedeva vairāk naudas medicīnai? Kaut gan bija
piedāvāts. Nedeva. Ne tad, kad TB/LNNK ministru prezidents bija,
ne tad, kad bija Repše, ne tad, kad bija vēl tas pats Šķēle.
Nedeva!
Un par krīzi runāja jau toreiz. Skaisti runāja! Jūs tagad skaisti
runājat. Bet tanī pašā laikā varbūt tie 15% atrisinās visas
problēmas? Nē? Bet tas dos iespēju izdzīvot visām slimnīcām,
kuras pašreiz sniedz palīdzību, un, ja mēs slēgsim tās slimnīcas,
tad, atvainojos, jums jebkuram citam, kurš būs veselības
ministrs, vajadzēs atbildēt par to, ka slimnieks nevarēs saņemt
to palīdzību, jo jūs it kā gribējāt neatliekamo palīdzību. Vai
mums tagad ir tā sistēma, kura varēs paņemt tās funkcijas, kuras
pilda mazās slimnīcas? Nav tādas sistēmas. Un nav naudas, lai to
sistēmu izveidotu. Un kamēr nebūs izveidots kaut kas jauns, nevar
graut veco sistēmu. Padomājiet par to! Un vispār! Dosim to 15%
pielikumu nākamajam gadam, lai uzsāktu veidot kaut ko jaunu,
nesagraujot veco.
Sēdes vadītājs.
Debates slēdzu.
Pirms izskatām lēmuma projektu, ir saņemts desmit deputātu
ierosinājums ar lūgumu nodot lēmuma projektu “Par veselības
aprūpes finansējuma pieaugumu 2005.gada valsts budžetam”
izskatīšanai Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai.
Vai kāds vēlas runāt par vai pret šo priekšlikumu? Nevēlas. Lūdzu
zvanu! Balsosim par desmit deputātu ierosinājumu! Lūdzu
rezultātu! Par– 81, pret un atturas– nav. Lēmuma projekts nodots
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai.
Lūdzu reģistrācijas režīmu! Reģistrēsimies ar identifikācijas
kartēm.
Aleksandram Bartaševičam lūdzu nolasīt reģistrācijas
rezultātus!
A.Bartaševičs (8.Saeimas sekretāra biedrs).
Cienījamie deputāti! Nav reģistrējušies: Dzintars Ābiķis,
Valērijs Agešins, Andris Ārgalis, Juris Dalbiņš, Ina Druviete,
Sergejs Fjodorovs, Silva Golde, Jānis Šmits, Nikolajs Kabanovs,
Andis Kāposts, Oskars Kastēns, Andrejs Klementjevs, Paulis
Kļaviņš, Dzintars Jaundžeikars, Ainars Latkovskis, Liene Liepiņa,
Uldis Briedis, Linda Mūrniece, Vitālijs Orlovs, Raimonds Pauls,
Krišjānis Peters, Mihails Pietkevičs, Jānis Reirs, Ivans
Ribakovs, Artis Pabriks, Juris Sokolovskis, Viesturs Šiliņš,
Staņislavs Šķesters, Ingrīda Ūdre, Dzintars Zaķis, Dzintars
Rasnačs un Ērika Zommere. Paldies.
Sēdes vadītājs.
Paldies! Sēde ir slēgta.