Savs mājoklis
Dzīvokļu iegādes finansēšana denacionalizēto namu īrniekiem
Dr.habil.oec. Arnis Kalniņš
No 1992. līdz 2002.gadam denacionalizēti 78 046 dzīvokļi, no tiem republikas pilsētās – 63 529, Rīgā – 50 691 dzīvoklis. Kopējā denacionalizēto dzīvokļu platība ir 3636,5 tūkstoši kvadrātmetru, tostarp republikas pilsētās – 3105,6 tūkstoši, no tiem Rīgā – 2586,9 tūkstoši kvadrātmetru (71%).
Rīgas 5530 namīpašnieku sadalījums
pēc pastāvīgās dzīvesvietas (1993.–2002.) bija šāds: Latvijā –
3738 (67%), ASV – 773, Austrālijā – 209, Kanādā – 190, Izraēlā –
179, Vācijā – 156.
Atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes 2003.gada apsekojumam,
denacionalizētajās dzīvojamās mājās pavisam izīrēti 40 270
dzīvokļi (51% no visiem denacionalizētajiem). 29 084
dzīvokļos (72,2%) īrnieki dzīvoja pirms denacionalizācijas.
Attiecībā pret visiem valsts iedzīvotājiem šo īrnieku ir aptuveni
3%.
Rīgā denacionalizētajās mājās izīrēti 27 302 dzīvokļi,
20 295 dzīvokļos īrnieki dzīvoja pirms namīpašuma
denacionalizācijas. Tātad 69,8% no visiem dzīvokļiem
denacionalizētajos namos, kurus īrnieki lietoja līdz nama
atdošanai bijušajam īpašniekam, atrodas Rīgā. Šie īrnieki ir 7%
no galvaspilsētas iedzīvotājiem.
Kļūdas likumdošanā
Pēc Latvijas neatkarības atgūšanas
pieņemtajā likumdošanā tika pieļautas divas būtiskas
nepilnības.
Netika risināts jautājums par dzīvokļu iegādi īpašumā
denacionalizēto namu īrniekiem (pēc analoģijas, kā veica dzīvokļu
privatizāciju pašvaldību un valsts mājās, kur bija iespējams par
sertifikātiem privatizēt savus dzīvokļus).
Klaji netaisnīgi daudzi namīpašnieki saņēma atpakaļ īpašumā
dzīvojamās ēkas, neņemot vērā kredītus, kas 1940.gadā nebija vēl
atmaksāti. Pirms kara Rīgas namiem bija lieli parādi, jo tolaik
namus iegādājās, aizņemoties naudu no Hipotēku bankas, ieķīlājot
pērkamo mantu.
Būtu jānoskaidro šo nepārdomāto likumu autori.
Brīdī, kad īres griesti tiek atcelti, valsts sociālās
nodrošināšanas sistēmai pilnībā jāgarantē cilvēkiem tiesības uz
dzīves vietu. Tas ir noteikts arī starptautiskajās tiesībās.
Problēmas, kas radušās īpašuma reformu dēļ, jārisina, ņemot vērā
gan namu īpašnieku, gan īrnieku intereses.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija un Mājokļu
aģentūra lēš, ka pašvaldībām dzīvokļu pirkšanai un jaunu
dzīvojamo māju celtniecībai 2005.gadā būs nepieciešami 12 miljoni
latu, bet sociālo pabalstu izmaksai – 4 miljoni.
Īrnieku intereses
Denacionalizēto namu iedzīvotājus, kas vēlas turpmāk dzīvot īres dzīvokļos un negrib iegādāties mitekli īpašumā, var iedalīt vairākās grupās.
Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Lielākā daļa denacionalizēto māju
īpašnieku – tie, kas vēlas savu īpašumu izmantot kā īres namu, ir
ieinteresēti turpināt īres attiecības ar pašreizējiem īrniekiem.
Līdz ar to nav gaidāms nepamatoti augsts masveida īres maksas
pieaugums īrniekiem, kas dzīvokli lietojuši līdz namīpašuma
denacionalizācijai.
Var atcelt īres griestus, ja vienlaikus mazturīgo atbalstam atvēl
īres subsīdijas no valsts budžeta. Valstij un pašvaldībām jau
pirms desmit gadiem vajadzēja rast iespējas, kā izmaksāt
pabalstus maznodrošinātajiem, kas nespēs samaksāt īri.
Taču īre jāaprēķina, pamatojoties uz objektīviem datiem, lai
apgalvojumi par remontiem, nodokļiem un uzturēšanas tēriņiem
nebūtu tukša runāšana. Kārtība, pēc kādas aprēķināmi
apsaimniekošanas izdevumi, noteikta ar Ministru kabineta
2002.gada 29.janvāra noteikumiem Nr.45 “Dzīvojamās telpas īres
maksā ietilpstošo apsaimniekošanas izdevumu aprēķināšanas
metodika”. Aprēķini pamatoti, bāzējoties uz namu racionālu
apsaimniekošanu, un šie normatīvie akti namīpašniekam būs
jāievēro arī tad, ja īres griesti netiks saglabāti.
Dotāciju var samazināt, ja piemeklē namus ar zemākām īres maksām.
Pašvaldībām trūkst lēto īres dzīvokļu. Mitekļi ar daļējām ērtībām
vai nelabiekārtoti ir pieprasīti, jo maksājums par īri un
komunālajiem pakalpojumiem tur ir ievērojami zemāks.
Visos šajos gadījumos īres maksu nedrīkst pārvērst par āderi, kad
rodas nevaldāma tieksme saņemt arvien lielākus valsts pabalstus
(tā ir nodokļu maksātāju nauda!) mazturīgajiem paaugstinātas īres
izdevumu segšanai, kas galu galā nonāk namīpašnieku makos.
Iespējas nopirkt
Vairumam denacionalizēto namu
īrnieku nav vajadzīgas sociālās mājas, par kuru celtniecību gādā
pašvaldības. Vispārējs princips – tiem īrniekiem, kam jāatstāj
namīpašnieku dzīvokļi, jāsniedz dažādas izvēles iespējas.
Pirmkārt, izmantojot dzīvokļu tirgu, tostarp arī nekustamā
īpašuma firmu pakalpojumus, dodot iespēju īrniekam iegādāties
dzīvokli īpašumā dzīvokļu tirgū.
Otra iespēja ir pirkt dzīvokļus esošajās vai jaunceļamajās
pašvaldību un valsts dzīvojamās ēkās, kā arī privātfirmu
uzceltajos un piedāvātajos namos.
Šobrīd jaunu dzīvokļu izbūve atkarībā no labiekārtojuma ir ne
mazāk kā 400 latu par kvadrātmetru. Piemēram, Rietumu bankas
finansētajā daudzdzīvokļu māju kompleksā “Solaris” dzīvokļa bāzes
cena (bez iekšējās apdares) ir 490 lati par kvadrātmetru.
Rindu mājās, kurās parasti ir divi vai trīs stāvi, viena
kvadrātmetra cena svārstās no 355 līdz 550 latiem par
kvadrātmetru, bet gadījumā, ja mājā veikta iekšējā apdare, cena
var sasniegt 770 latus par kvadrātmetru.
Tikko uzceltajās daudzdzīvokļu ēkās neliels dzīvoklis bez
jebkādas iekšējās apdares maksā vismaz 450 latus par
kvadrātmetru. Protams, pērkot dzīvokli jaunā daudzdzīvokļu ēkā,
tā īpašniekam nākas maksāt peļņas procentus ne tikai celtniekiem,
bet netieši arī bankām un vispirms jau nekustamā īpašuma
mākleriem. Turklāt vairums jaunu dzīvokļu ieguvēju vēl ņem bankas
kredītu. Nosacīti šīs papildu izmaksas virs tīrajām materiālu un
celtniecības izmaksām var veidoties šādi:
• celtniecības firma ņem kredītu bankā, piemēram, ar 7 procentiem
gadā;
• celtniecības firmas peļņa no šīs darbības, piemēram, ir 6 līdz
10 procenti;
• ar dzīvokļu pārdošanu (šobrīd arī jau celtniecības laikā)
nodarbojas mākleri, kuri, pēc dažādas informācijas, ņem no 5–15%
(Igaunijā 2,5–3,5%);
• papildu uzcenojums par ēkas atrašanās vietu;
• nākamo dzīvokļu īpašnieki maksā par kredīta izmantošanu ap 8
procentiem gadā.
Tādējādi jaunais īpašnieks pārmaksā vismaz 30–50% no reālajām
darba un materiālu izmaksām.
Lai šīs izmaksas samazinātu, konkurenci var radīt nesen tirgū
parādījušās tipveida privātmājas. Ļoti pieprasītas ir savrupmājas
stundas brauciena attālumā no Rīgas centra par 30 000 līdz 45 000
latu. Interese vērojama pat par mājām kādreizējos dārzkopības
kooperatīvos, ja tās atbilst šo cenu grupai.
Arī Rīgas domes uzņēmums “Rīgas pilsētbūvnieks” daļēji mēģina šo
problēmu risināt pašu spēkiem. Taču šim uzņēmumam ar savām jaudām
būs grūti nodrošināt dzīvojamā fonda papildināšanu līdz
nepieciešamajiem apmēriem. Tāpēc jāapsver arī privāto uzņēmēju
iesaistīšana.
Par labāko sadarbības modeli pašvaldības īres namu būvniecībā
uzskata ilgtermiņa līguma slēgšanu: projekta realizētājs apņemas
uzbūvēt māju, ievērojot ekonomiski pamatotas limita izmaksas par
vienu kvadrātmetru, bet pašvaldība apņemas šo ēku atpirkt,
piemēram, desmit gadu laikā. Šāds līgums pašvaldībai ir izdevīgs,
jo pasūtījuma realizācija veikta par uzņēmuma līdzekļiem, bet ēku
atpērk ar salīdzinoši nelieliem maksājumiem pakāpeniski vairāku
gadu garumā. Būvnieks, kas reizē ir arī investors (tas var notikt
arī kopsakarā ar valsts atbalstītas īpašas kredītlīnijas
izmantošanu, piemēram, labvēlīgākām procentu likmēm), naudu
iegulda ilgtermiņā ar minimālu riska pakāpi.
Lai denacionalizēto namu īrniekiem nedaudz kompensētu radītos
zaudējumus, valdībai jānodrošina viņiem lēti dzīvokļi, ceļot uz
valsts un pašvaldību budžetu rēķina mājas ar 30–40 gadu
kapitālieguldījumu atmaksāšanās laiku. Tas būtu pretspars
atsevišķiem peļņas kāriem investoriem.
Finansēšanas modelis
Denacionalizēto namu īrniekiem
būtu jākompensē dzīvojamo platību iegādes izmaksas, kas
nepārsniedz valsts garantijā norādīto īrētā dzīvokļa tirgus
vērtību. Īrniekam, kas vēlas dārgāku dzīvojamo platību, starpība
starp valsts kompensāciju un jaunā dzīvokļa vērtību jāsedz pašam.
Tiem, kuri pirktu mazāk vērtīgu dzīvokli nekā līdzšinējais,
starpību varētu kompensēt.
Vai Latvijas valsts un pašvaldības ir gatavas šādam finansēšanas
modelim?
Spiedīgos finanšu apstākļos valsts un pašvaldību finansēšanas
avoti dzīvokļu iegādei varētu būt šādi.
Vispirms īrnieka paša neliels ieguldījums sākotnējās iemaksas
segšanai:
• sākotnējā iemaksa skaidrā naudā (atkarībā no īrnieka ienākumiem
un iespējām tā var būt ļoti dažāda);
• aizņemoties no komercbankām kredītu līdzekļu tirgū, ja
sākotnējai iemaksai nepietiek pašu naudas.
Nākamais – valsts izveidotās speciālas ilgtermiņa kredītlīnijas
(denacionalizēto namu īrniekiem) ietvaros Hipotēku bankā dažādos
variantos (izvērtējot kredītņēmējus – to sociālo stāvokli – pēc
valsts un pašvaldības izstrādātajiem kritērijiem un nosakot
nosacījumus – ierobežojumus) dzīvokļu nopirkšanā:
• nosakot samazinātus aizdevuma procentus zem kredītu tirgus
likmēm;
• sniedzot citus atvieglojumus kredītu izsniegšanā (daļēji
valstij – pašvaldībai piedaloties ar neatmaksājamu
ieguldījumu).
Būtu jādomā par valsts subsidētiem hipotekāriem kredītiem tiem,
kas nav uzskatāmi par maznodrošinātiem, bet kuru ienākumi neļauj
viņiem saņemt hipotekāros kredītus dzīvokļu iegādei.
Atgādināsim, ka 1991.gadā bija paredzēti atviegloti kreditēšanas
nosacījumi denacionalizēto namu īrniekiem. Pagaidām likumdošana
ir pārāk deklaratīva. Namīpašnieku kontrole un īrnieku tiesības
ir palikušas novārtā.
Trešais avots var būt namīpašnieku līdzdalība ar saviem
līdzekļiem, lai viņu īrnieki varētu iegādāties sev dzīvokli
nekustamo īpašumu tirgū (diezgan būtiska namīpašnieku daļa
piešķir šādus līdzekļus īrniekiem, kas pārceļas dzīvot uz citu
vietu):
• ja tiek noteiktas īres maksas, kuras pārsniedz vidējās par
20–30 procentiem;
• ja arhīvu informācija liecina, ka denacionalizētais īpašums
pirms kara ir iegādāts kredītā, kas līdz 1940.gadam nav bijis
pilnībā izmaksāts vai arī pēc kara līdz denacionalizācijai
veiktas pārbūves, kas nama vērtību palielinājušas.
Ja no kopējā finansējuma pirmā avota īpatsvaru nosacīti pieņemam
par 20%, otrā – par 50% un trešā avota – par 30%, tad pie vienas
un tās pašas valsts dotāciju summas nodrošinājumu ar dzīvokļiem
(iegūstot īpašuma tiesības) var nodrošināt vismaz divreiz lielāku
skaitu denacionalizēto namu īrnieku. Piemēram, Rīgā ar tiem
pašiem 4 miljoniem latu finansējuma gadā nodrošināt ar dzīvokļa
tiesībām ne vairs tikai 500, bet gan 1000 denacionalizēto namu
īrnieku.
Ja kredīts vajadzīgs pirmajam mājoklim vai maiņai, tad ir mazs
risks. Cilvēki optimistiskāk raugās nākotnē un grib dzīvot labāk
jau patlaban. Valstij nav jāierobežo kredīti, kas tiek ņemti sava
mājokļa iegādei vai uzlabošanai.
Ar jaukto finansēšanas modeli iegūtais dzīvoklis dod pietiekamu
stabilitāti. Līdztekus vēlams izmantot arī citas iespējas.
Jāpiebilst, ka Latvijā vēl nav tā sauktā atgriezeniskā hipotēka,
kad, ņemot kredītu, īpašumu novēl bankai.
Pirms banka pievēršas šādam pakalpojumam, tai jāparedz resursi,
lai izsniegtu šādus kredītus, kā arī jāveido struktūrvienība, kas
nodarbosies ar šādā veidā iegūto nekustamo īpašumu, piemēram,
meklēs tai pircējus vai īrniekus.
Te juristiem jābūt krietni rosīgākiem, lai likumdošanā grozītu
dažas normas. Tas ir, lai līgumam ar banku nebūtu otršķirīgas
nozīmes. Pašreiz, ja pensionāram, kurš novēlējis dzīvokli bankai,
par to saņemot kredītu, būs kāds pirmās pakāpes mantinieks,
pēdējam ir tiesības uz neatraidāmo daļu.
Uzziņai SIA “Latio” apkopojusi
dzīvokļu cenas Rīgas pilsētas mikrorajonos šā gada aprīļa
sākumā. Vidēji divistabu dzīvokļa viena kvadrātmetra cena
119.sērijas namos bija 387 lati, 104.sērijas namos – 370
lati, 103.sērijas namos – 346 lati, 602.sērijas namos – 325
lati, lietuviešu projektu namos – 292 lati un Hruščova
laika mājās – 275 lati. Apskatā par šā gada septembri firma
apliecina, ka vidējā cena sērijveida dzīvokļiem Rīgā
sasniegusi apmēram 358 latus par kvadrātmetru. |