Riepas un satiksmes drošība
Viens no būtiskiem satiksmes drošības aspektiem ir automašīnas riepu atbilstība ceļa apstākļiem. Šajā ziņā Latvijas pievienošanās ES darījusi šīs prasības stingrākas, un autovadītājiem arī jārēķinās, ka 2008. gadā Latvijā vairs nevarēs braukt ar radžotām riepām.
Ikgadējā transportlīdzekļu tehniskajā apskatē apmēram pieci procenti konstatēto problēmu saistīti ar riepu defektiem. Sevišķi tas attiecas uz spēkratiem, kas vecāki par 15 gadiem Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Izplatītākie pārkāpumi, kas
saistīti ar automašīnu riepu lietošanu, ir braukšana ar sezonai
neatbilstošām vai ļoti nodilušām riepām. Abos gadījumos, sevišķi
ziemas periodā, tas rada bīstamību gan pašiem braucējiem, gan
citiem satiksmes dalībniekiem.
Ikgadējā transportlīdzekļu tehniskajā apskatē – procesā, kuram
automašīnas it kā tiek sagatavotas īpaši, – riepu problēmas ir ap
pieci procenti no kopējā konstatētā tehnisko trūkumu skaita,
informē CSDD sabiedrisko attiecību speciāliste Džoanna Eglīte.
2004. gada statiska liecina, ka vislabākajā stāvoklī riepas ir
salīdzinoši jauniem transportlīdzekļiem – trīs līdz piecus gadus
veciem. Šajā kategorijā problēmas konstatētas 339 automašīnām.
Sešus līdz deviņus gadus veciem transportlīdzekļiem riepu
nepilnības atklātas 839 gadījumos, 10 – 15 gadus veciem – 6 619,
bet par 15 gadiem vecākiem spēkratiem – jau 12 025 gadījumos.
Atjaunotās un vecās riepas
Liela daļa autovadītāju pastāvīgi
izvēlas salīdzinoši lētākās – tā sauktās atjaunotās riepas.
Sākotnēji šādas riepas izpelnījās kritiku no drošības viedokļa,
taču gadu no gada to kvalitāte uzlabojoties, atzīst speciālisti.
Standartus atjaunotajām autoriepām nosaka atsevišķa ES direktīva.
“Tām ir “E” marķējums, un kvalitātes ziņā šie izstrādājumi daudz
neatšķiras no jauniem. Diemžēl Latvijā pagaidām tiek izmantotas
arī ES normām neatbilstošas riepas, kuru kvalitāte nenoliedzami
ir zemāka. Tomēr, ja tehniskās apskates ietvaros to parametri
atbilst normai, transportlīdzeklis tehnisko apskati iziet,”
skaidro Dž. Eglīte.
Speciālisti par drošai braukšanai piemērotām neuzskata arī
riepas, kuras vecākas par trim četriem gadiem. Proti, lai arī
bieži vien saglabājušas tehniskās apskates prasībām atbilstošu
protektora biezumu, tās jau ir zaudējušas gumijas elastību un
noturību uz ceļa virsmas, īpaši slidenos apstākļos. Neraugoties
uz to, sevišķi padomju ražojuma automobiļiem, joprojām bieži var
redzēt riepas pat ar uzrakstu “Izgatavots PSRS”. Arī ar šādām
gadus piecpadsmit un vecākām riepām tehnisko apskati automašīna
var iziet, informē Dž. Eglīte. Proti, apskatē riepas izlaiduma
gadu nepārbaudot. Par defektīvām gan tiekot atzītas vienīgi aiz
vecuma saplaisājušas riepas.
Arī policija veic kontroli
Lai gan tehnisko apskati ar
neatbilstošām riepām transportlīdzeklim iziet nav iespējams,
bieži vien satiksmē piedalās automobiļi ar pilnīgi protektora
rakstu zaudējušām riepām. Iemesli galvenokārt ir divi –
automašīna tiek ļoti intensīvi lietota (pasažieru un kravu
pārvadājumi, kā arī agresīvs braukšanas stils) vai arī tās
īpašnieks uz tehniskās apskates brīdi labas kvalitātes riepas
aizņēmies no kāda “labvēļa”.
Rudenī, kad ceļi bieži vien ir slideni, arī Ceļu policijas
darbinieki pievērš lielāku uzmanību automašīnu riepu stāvoklim,
kā arī to atbilstībai sezonai, skaidro Valsts policijas pārstāve
Zane Maskaļonoka. Aizdomas par braukšanai nederīgām riepām bieži
apstiprinās transportlīdzekļiem ar uzkrītošiem defektiem un bez
tehniskās apskates dokumenta.
Sākot ar 2008. gada 1. maiju, autovadītājiem arī jārēķinās, ka
policijas un transportlīdzekļu tehniskās apskates darbinieki
pievērsīs uzmanību tam, vai netiek lietotas riepas ar radzēm. To
paredz arī jaunie, šā gada 1. jūlijā spēkā stājušies satiksmes
noteikumi. Aizliegums izmantot šā tipa riepas saistīts ar radžu
negatīvo ietekmi uz ceļa segumu, un tas tiek praktizēts arī citās
Eiropas valstīs, izņemot Skandināviju, informē CSDD. Tiek
uzskatīts, ka mūsdienu ražojuma ziemas riepu kvalitāte vismaz
Latvijas klimatiskajos apstākļos ļauj iztikt bez radžu
lietošanas. Pašlaik riepas ar radzēm aizliegts lietot no 1. maija
līdz 1. oktobrim.
Guntars Laganovskis, “LV”