Pie jūras dzīve mana
Liepājas un Pāvilostas piekrastes zvejniekus satrauc Zemkopības ministrijas Zivsaimniecības pārvaldes liegums mencu zvejai, vairāku zivju pārstrādes uzņēmumu bankrots, plašsaziņas līdzekļos izskanējušas nebūšanas par kāpu aizsargjoslas apbūvi. Tas viss vedināja palūkoties tuvplānā uz mūsdienu zvejniekciemiem un cilvēkiem, kas tur dzīvo.
Lapmežciema piekrastes zvejnieki izkrauj rīta cēlienā zvejotās reņģes Foto: Andris Kļaviņš |
Par savu dzīves tiesu
“Cilvēkam vajag daudz drosmes un
izmaņas, lai bezbailīgi mestos lielo dabas varu virpulī un karotu
par savu likteni, par savu dzīves tiesu, ko Dievs tam nolēmis.
Zvejnieks jau no mazotnes pieradis jūru just kā savu īsto zemi un
dzimteni, jo jūra ir zvejnieka liktenis, laime un bieži vien arī
kaps.” Tā rakstīja Vilis Veldre, īstajā vārdā Fricis Gulbis, savā
grāmatā par vērojumiem Latvijas jūrmalas zvejniekciemos “Dzīve
pie jūras”, kas tapusi, apceļojot Latvijas piekrasti no Nidas
līdz Ainažiem 1937. un 1938. gadā.
Nav daudz vairs veco zvejnieku dzīvo vidū, kuri jau tad tēviem
brauca līdzi selgā. Jūra sen kā aizskalojusi krievu zābaku pēdas,
kad tie devās pasmelt ūdeni, ko sūtīt ģenerālisimusam Maskavā
viņu īsajā Tukuma pārrāvumā, gan aprakusi čaulītes no vācu
mašīnpistolēm, kas sacaurumoja bēgļu laivas. Zvejnieki, padomju
gados padzīti no savām mājvietām, atkal atgriezušies dzimtajās
vietās. Sen pagājībā laiks, kad katra piekrastes zvejnieka sapnis
bija sava motorlaiva.
Un tomēr – arī šodien sastaptiem zvejniekiem ir tās pašas rūpes,
kas tēviem pirms septiņdesmit gadiem, – jūra un zivis.
Un pa vidu – cilvēks, kas cīnās par izdzīvošanu.
Piekrastes zvejnieka stāsts
Jānis Meijers: “Jūrā sāku iet no
piecpadsmit gadu vecuma līdzi tēvam. Tad gadus trīsdesmit vilku
tīklus uz zvejas kuģiem Baltijas jūrā kolhozā “Uzvara”, vēlāk
“Jūras līcī”, kas bankrotēja. Tagad gadus četrus tā nopietni jūrā
neesmu gājis, dēli gan izveidojuši ģimenes uzņēmumu. Piekrastes
zveja ir tāda kā blakusnodarbe, labi ja mēnesī var nopelnī simt
latu, bet licence vien maksā šādu summu, kur nu vēl tīkli,
degviela, laivas un traktora uzturēšana... Puikas ielika divus
lašu murdus un šogad dabūja kādas desmit asakas. Roņi notīra
visu. Vecos laikos roņi te bija retums. “Zaļie” lielās ar
saudzēšanu, bet neredz, ka roņi izposta zivis, gan vērtīgākās, kā
zandartus, vimbas, asarus, gan arī mazās, ko ielaiž
zivaudzētavas. Labo zivi mēs tikpat kā neredzam. Ronim salaka
negaršo, bet gar reņģu tīklu tas “nobrauc” un atstāj tikai
asakas. Tas zvejnieku sagrauj morāliski.
Pirms gadiem divdesmit trīsdesmit, kad bija lielais pūtiens, kas
izgāza kokus, vēlāk atpūta gucuļus, līcī ieplūda sāļais ūdens.
Tad atnāca menca. Mēs dažos mēnešos savilkām ap 300 tonnu.
Skaista menca bija. Tā to pavadījām līdz Irbes šaurumam, aizgāja
lielajos ūdeņos. Mencai patīk sāļš ūdens.”
Lapmežciemā, kad Eiropa vaļā
Bigauņciems, Lapmežciems,
Ragaciems, Klapkalnciems...
zvejniekciemu virkne, kas vēl salīdzinoši nesen bija saglabājusi
pagājušā gadsimta pirmās puses veidolu. Interesanta ir pašu ciemu
nosaukumu izcelsme. Lapmežciema vietā senos laikos bijis varenu
lapu koku mežs. Ulmaņlaikos Lapmežciemā darbojies viens no
spēcīgākajiem zvejnieku kooperatīviem visā Latvijas jūrmalā, un
to dibinājis neviens cits kā skolotājs Pauga. Visiem
lapmežciemnieku zvejniekiem bijis tā laika lepnums –
motorlaivas.
Lapmežciema pagasta padomes priekšsēdētājs Edmunds Pētersons
stāsta, ka pagasta ļaudis nolēmuši izveidot muzeju, lai nākamajām
paaudzēm saglabātu kaut daļu no tās dzīves, no skarbās
romantikas, kas vējoja ap šiem zvejniekciemiem. Jaunie aiziet no
ciema, gan darbu meklējot, gan mācīties. Reti kurš atgriežas.
Dažus brieduma gados sāk mākt nostalģija pēc dzimtajām vietām,
bet māju šeit vairs nav.
E.Pētersons uzskata: būtu svarīgi, ka pagasta stiprākās dzimtas
saglabātu savas ligzdas, lai būtu kur atgriezties. “Latvietis nav
klejotājs. Kaut mums tagad visa Eiropa vaļā, atceries, no
kurienes tu esi nācis! Par to arī muzejs atgādinās,” piebilst
pagasta vadītājs, pats lapmežciemnieks jau kurā paaudzē.
Pirms desmit gadiem, piekrastē zvejojot lašus, uz simt metriem
tīklā bija trīs četri pieckilogramīgie sudrabainie. Šogad pat
pašiem neesot bijis ko uzlikt uz pannas. Ja kāds arī bijis, tad
no tā roņi atstājuši tikai asaku. Roņi selgā guļot kā
futbolbumbas “Skonto” treniņā. Tā izlaidušies, ka gaidot, kad
zvejnieki ieliks murdu, tad ielien, paēd pusdienas un guļ tālāk.
Pagasta vadība uzrakstījusi vēstuli bijušajam Zivsaimniecības
pētniecības institūtam, lai saņemtu kādu atzinumu par roņu
populācijas nesamērīgo savairošanos. Atbilde nav saņemta. Pārējās
vērtīgās zivis – zandarti, vimbas, asari – no līča gandrīz
pazuduši. Lašu populāciju ļoti ietekmē mazo HES uzcelšana uz
upēm. Zvejnieki stāsta, ka reizēm, izceļot tīklus, tie esot
netīrām gļotām aplipuši un smirdot kā nesakopta ateja. Zvejnieki
domā, ka Rīgas attīrīšanas iekārtas strādā nekvalitatīvi, bet
līča straumes no Rīgas puses met līkumu gar Kurzemes
zvejniekciemiem.
Latvijas Jūrniecības valdes priekšsēdētājs Antons Vjaters šeit
saskata pretrunas. Ja Rīgas jūras līcis smirdētu, roņi te
negozētos. Jācer, ka jaundibinātā Latvijas Zivju resursu aģentūra
neatstās zvejniekus bez atbildes.
Vienīgā zivs, ko jūrā gājēji rudenī piekrastē smeļ, ir reņģe, bet
arī tā ir sīka. Reņģe nārsto uz akmeņiem, kur tuvumā aug zāle. Ja
jūras zāles ir gļotainas un, krastā izmestas, nelabi smird, tad
reņģu nārsta nav. Lucīši ir, bet ļoti sīki un neder rūpnieciskai
zvejai.
Piekrastes zvejnieku izdzīvošana ir apdraudēta.
Un zveja kļūst kā eksotika
Ne tikai zvejnieki, arī
pārstrādātāji ir individuālie vai ģimenes uzņēmumi. Bet kā vieni,
tā otri ar šo nodarbi nevar ģimeni uzturēt. Tas tikai tāds
papilddarbs. Ciema iedzīvotāji galvenokārt strādā Rīgā un
Jūrmalā.
Vienlaikus Lapmežciemā varētu attīstīties lauku tūrisms kā
piekrastes zvejnieku dzīves baudījums: izbrauciens jūrā, zivju
zveja, kūpināšana. Tāds vienreizējais darbošanās, dabas un smaržu
kolorīts varētu būt tūristam un viņa ģimenei liels
piedzīvojums.
Vai piekraste zaudēs savu skaistumu
Līča piekraste ar savu vienreizējo skaistumu un Rīgas tuvums pievelk arvien vairāk turīgu cilvēku, tie te vēlas iegūt īpašumus. Edmunds Pētersons: “Pārmet, ka ļaujam piekrastē būvēties, lai gan nekādu pierādījumu nav, ka mēs būtu pārkāpuši likumus. Jūrmalciemos sākusies cilvēku staigāšana, pienākuši jauni laiki. Gada laikā pagastā deklarējušies ap simt cilvēku, kuri savus nodokļus maksā mūsu budžetā. Par šo naudu mēs varam skolai nomainīt logus, rekonstruēt tautas namu un veco sporta halli, projektēt jaunu, sakārtot bērnudārzu, remontēt ielu apgaismojumu. Mums nav jālūdz valstij, turklāt mēs palīdzam citiem, maksājot pagastu izlīdzināšanas fondā. Ļaujiet katram pagastam strādāt un attīstīties. Lapmežciemā tikai 20 procentu platībā var attīstīt infrastruktūru, pārējā teritorija ir dažādi liegumi.”
Piekrastes pašvaldību apvienība
E. Pētersons: “Labi, sāksim visu
no jauna. Nodibinājām Piekrastes pašvaldību apvienību, kurā ir 26
pašvaldības no Rucavas līdz Ainažiem. Meklēsim dialogu ar valdību
kā praktiķi, kas uz vietas dzīvo un saimnieko. Kā vietējais
iedzīvotājs esmu pret kāpu apbūvi. Bet nedrīkst būt tā, ka mana
pagasta iedzīvotājs tiek muļķots. Ja viņam par teritorijas daļu,
kura ietilpst aizsargājamā joslā, netiek maksāta kompensācija,
bet pateikts – “tu uz tās nedrīksti neko darīt, tikai maksā
nodokļus un kop to”, – tas nav pieņemami. Ja valstij vajag šo
teritoriju, tad īpašniekam jāsamaksā kompensācija naudā, graudā
vai citādi. Arī ar valsts piešķirto mazo pensiju pagastā
dzīvojošam tantukam mājai jāuzliek jumts, jāpalīdz mazbērnam
izskoloties. Te ir tā sāpe. Aiz saukļiem par Eiropu jāsaredz
cilvēks, kas dzīvo pie jūras. Tā nav tikai skaista pludmale, jūra
rudeņos rauj nost mājokļiem jumtus, jūras malā ir arī skarba
ikdiena...”
Jūrmalas ciemus skārušas lielas pārvērtības.
Bet vai tās būs labvēlīgas vienkāršajiem ļaudīm, zvejnieku dzimtu
pēctečiem?
Viņi joprojām mirkst un salst jūras vējos, joprojām tai uztic
savu likteni, kas izteikts Viļa Veldres pierakstītajā
dziesmā:
Uz ūdens
uziedams,
Mirstamo kreklu vilku:
Te miršana, dzīvošana
Zem kājām līgojās?
Andris Kļaviņš