Dzīvo viņa mūzika, svētīta ar mūžības elpu
Ar vērienīgu koncertu Nacionālajā operā un jubilāram veltītas monogrāfijas atvēršanas svētkiem grāmatu namā “Valters un Rapa” trešdien, 3.novembrī, vainagojās komponista un izpildītājmākslas lielmeistara Jāņa Kalniņa simtgades sarīkojumu maratons. Tā pirmie akordi vasarā izskanēja Bauskas pils pagalmā, kur notika divas operas “Hamlets” izrādes. Sarīkojumos Rīgas Latviešu biedrības namā un Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā ir skanējušas Jāņa Kalniņa dziesmas un kamermūzika, notikuši zinātniskie lasījumi.
Grāmatas autors Alfons Kalns un profesors Oļģerts Grāvītis sarunājas monogrāfijas “Janka 100. Komponists un diriģents Jānis Kalniņš mūzikā un dzīvē” atvēršanas svētkos Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Baltajā namā
No Jāņa Kalniņa ļoti bagātā
muzikālā mantojuma atceres koncertam bija izraudzīti četri
žanriski un saturiski dažādi skaņdarbi. Piedalījās Nacionālās
operas orķestris un koris, diriģents Andris Veismanis, solisti
Andris Siliņš (bass), Viesturs Jansons (tenors) un Reinis Zariņš
(klavieres), režisors Guntis Gailītis.
Pirmo reizi Latvijā skanēja kantāte “Garā nakts” (1965). Mūzikas
un Veltas Tomas dzejas tēlainībā tā pauž trimdinieku nelokāmo
ticību, ka pēc ilgās un smagās verdzības nakts reiz atkal ausīs
sarkanbaltsarkanā brīvības saule. Trimdā labi pazīstamā partitūra
okupētajā Latvijā bija aizliegta, un tikai pagrīdē to varēja
noklausīties Rietumvācijā izdotajā skaņuplatē. Tika atskaņota
“Jaunbransvikas Rapsodija”(1966), ko rosinājusi latviešu
diriģenta ilgu gadu sadarbība ar paša dibināto Jaunbransvikas
amatieru simfonisko orķestri. Kā raksta prof. Oļģerts Grāvītis,
šajā “koncertstiķī” izmantoti kanādiešu mūzikas folkloras citāti,
pat eskimosu pentatonikas intonācijas, kas dīvainā kārtā nes
atblāzmas no dvēselē dziļi noglabātās dainu senatnes.
Klavierkoncerts (1985) veltīts latviešu pianisma zvaigznei
Arturam Ozoliņam, un pirmatskaņojumu tas piedzīvojis Kanādas
latviešu VIII dziesmu svētkos. Atceres sarīkojums izskanēja ar
kantāti “Asins tīrums”, ko diriģents Andrejs Jansons ar
komponista atļauju 1990.gadā instrumentējis simfoniskajam
orķestrim. Opusā izmantoti Jaunās Derības un Dž.Oksenholma
teksti. 1992.gada rudenī kantātes atskaņojums ievadīja Andreja
Jansona rīkoto koncertu ciklu “Ārpus Latvijas komponētā latviešu
vokāli instrumentālā mūzika”.
Grāmatas atvēršanas svētkos
Neikdienišķa ir izcilā
elektroinženiera Alfona Kalna monogrāfija par izcilo skaņradi
Jāni Kalniņu, un neikdienišķi bija tās atvēršanas svētki, ko
grāmatu namā “Valters un Rapa” vadīja namatēvs Jānis Rapa.
Svētkus ar savu klātbūtni pagodināja Alfons Kalns un viņa
dzīvesbiedre Zigrīda, un skanēja paša Jāņa Kalniņa balss.
1974.gada ieskaņojums no komponista 70 gadu jubilejas sarīkojuma.
Ar kvēlu patriota sirdi viņš pauž dziļo sāpi par okupācijas postu
Latvijā. Savus 1918.gadā vēl tukšos kultūras šūpuļus, kur nebija
ne savu augstskolu, ne nacionālās operas un nacionālā teātra,
brīvā Latvija tik pārsteidzoši ātri sāka pildīt. Viss radās! Bet
atvēlēti bija tikai 23 gadi...
Pateicības vārdos jubilejas rīkotājiem savukārt netrūkst
humora un asprātības. Alfons Kalns aicināja pievērst uzmanību
jubilāra minētajam piemēram, kas rāda, cik nelāgi var iznākt, ja
pateicības runā kāds vārds netiek nosaukts. Tālab autors šķīra
vaļā grāmatu, lai secīgi pateiktu sirsnīgu paldies daudzajiem
labvēļiem gan Latvijā, gan Kanādā un Amerikā, kas ar padomu,
dažādiem uzziņas materiāliem un finanšu līdzekļiem sekmējuši
grāmatas tapšanu. Īpaša pateicība dzīvesbiedrei Zigrīdai par
pacietību un uzmundrināšanu, kā arī brālim Ojāram Kalnam par
karikatūru zīmējumiem un vāka noformējumu.
Par apjomīgo monogrāfiju (533 lappuses), ko laidis klajā apgāds
“Valters un Rapa” un finansiāli atbalstījuši Valsts
kultūrkapitāla fonds, Rīgas dome, Kanādas Latviešu nacionālās
apvienības Izglītības un kultūras fonds, Latviešu Dziesmu svētku
biedrība Kanādā un “Lats Association”, tika teikts daudz
cildinošu vārdu.
Prof. Oļģerts Grāvītis: “Rīta pusē mēs pulcējāmies Meža kapos,
lai dziļā godbijībā pieminētu mūsu mūzikas dižgaru dzimtu. Te
apglabāti komponists, diriģents un ērģelnieks Alfrēds Kalniņš un
viņa dzīvesbiedre dziedātāja Amanda Kalniņa un 2001.gada jūlijā
zemes klēpī tika guldītas no Kanādas pārvestās viņu dēla Jāņa
Kalniņa un viņa dzīvesbiedres Hermīnes Kalniņas pelnu urnas. Te
ir skaists piemineklis, pie kura mēs noliekam ziedus. Vēl vienu
pieminekli Jānim Kalniņam ar savu lieldarbu ir uzcēlis Alfons
Kalns, izcila personība mūsu kultūrā. Viņš ir tas cilvēks, kas
pēc Jāņa Kalniņa nāves nodeva sabiedrībai gan oriģinālu, gan
kopiju veidā visu mantojumu, ko Jānis viņam kā ģimenes draugam
bija novēlējis. Šai mantojumā nav zelta karošu un kristāla
trauku. Tās ir absolūti visas Jāņa Kalniņa partitūras un
rokraksti. Kolosālas vērtības! Daudzas no tām Latvijā nebija
pazīstamas. Alfons Kalns visas šīs vērtības nodevis Mūzikas
akadēmijas Jāzepa Vītola arhīvam.”
Tieši tas, ka Alfona Kalna rīcībā bijusi Jāņa Kalniņa sarakste un
citi rokraksti, ļāvis viņam sarakstīt grāmatu, kas izceļas ar
faktu bagātību un precizitāti un veido plašu laikmeta ainu.
Profesors Grāvītis minēja vismaz četras lietas, ar ko grāmata ir
pirmreizēja: “Pati pirmā monogrāfija par Jāni Kalniņu. Pirmais
gadījums latviešu muzikoloģijā, kad par izcilu mūziķi saraksta
grāmatu, varētu teikt, nespeciālists – kaut arī ar mūziku cieši
saistīts cilvēks, tomēr ne mūzikas zinātnieks. Pirmo reizi
latviešu mūzikas grāmatniecībā kāda izdevuma ievadu uzrakstījusi
valsts augstākā amatpersona – grāmatu ievada Valsts prezidentes
Vairas Vīķes-Freibergas atzinības vārdi.”
Imants Kokars atgādināja par muzikālo velti Jāņa Kalniņa 90 gadu
jubilejā – Imanta Ramiņa “Elēģiju” ar Māras Zālītes dzeju, kas
sākas ar rindām: “Ar sētuvi senu kā ilgās/ Pa Latviju staigā
Dies./ Un nodreb sudraba smilgas,/ Jo viņš tām ir
pieskāries.”
Aina Rozeniece, “LV”