Valsts sekretāru 2004.gada 4.novembra sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica likumprojektu “Grozījumi Aizsargjoslu
likumā”.
Jebkura militāra aktivitāte atstāj zināmu
ietekmi uz apkārtējo vidi un cilvēku. Speciāli militāro apmācību
mērķiem ir izveidoti militārie poligoni – norobežotas
teritorijas, kuras uzskatāmas par valsts nozīmes aizsardzības
objektiem ar tiem raksturīgām paaugstināta riska objektu
īpašībām, kuri kalpo Nacionālo bruņoto spēku apmācības vajadzībām
(kaujas šaušana, spridzināšanas darbi, taktisko vingrinājuma
izpilde, kaujas tehnikas vadīšanas apmācības un citi), kā arī
bīstamās un nederīgās munīcijas iznīcināšanai, munīcijas
testēšanai un zinātniski pētnieciskiem darbiem, kas saistīti ar
militārajām vajadzībām.
Likumprojekts paredz noteikt drošības aizsargjoslu ap militāriem
poligoniem, paredzot arī noteiktus aprobežojumus minētajās
aizsargjoslās. Projekts nosaka, ka aizsargjoslas ap militāriem
poligoniem tiek noteiktas, lai mazinātu šaušanas un
spridzināšanas rezultātā radušos triecienviļņu un trokšņu
negatīvo ietekmi uz cilvēkiem, mājdzīvniekiem un būvēm, kas
atrodas militāro poligona tuvumā, un garantētu cilvēku un to
īpašuma drošību ārkārtējos gadījumos, kā arī nodrošinātu militāro
poligonu drošību un ekspluatāciju. Aizsargjoslas platums ap
militāriem poligoniem ir 500 m, skaitot no militāro poligonu
ārējām robežām. Metodikas projektu, pēc kuras nosaka
aizsargjoslas ap militāriem poligoniem, izstrādā Aizsardzības
ministrija.
Likumprojekts papildina likumu, nosakot aprobežojumus
aizsargjoslās ap militāriem poligoniem, tiek paredzēti šādi
aprobežojumi: aizliegts veikt 100 metru platā joslā kailcirtes;
aizliegts aizkraut pievadceļus un pieejas pie militārā poligona
objektiem; aizliegts kurt uguni; aizliegts ierīkot atkritumu
apglabāšanas poligonus; aizliegts veikt dzīvojamo māju
celtniecību; aizliegts veikt jebkādus pasākumus, kas saistīti ar
cilvēku pulcēšanos un uzturēšanos bez saskaņošanas ar militārā
poligona administrāciju; aizliegts ierīkot elektrolīnijas,
ūdensvadu un kanalizācijas tīklus bez saskaņošanas ar
Aizsardzības ministriju; aizliegts veikt jebkādus saimnieciskos
darbus, nesaskaņojot to rakstveidā ar poligona teritorijas
administrāciju vienu mēnesi pirms darbu sākšanas; aizliegts ieiet
un iebraukt bez poligona teritorijas administrācijas atļaujas
saņemšanas; aizliegts izvietot lauka apmetnes, turēt lopus,
nokraut materiālus; aizliegts izvietot lopbarības, minerālmēslu,
pesticīdu, degvielas, eļļošanas materiālu, ķīmisko vielu,
kokmateriālu un cita veida materiālu un vielu glabātavas.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Iekšlietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Satiksmes, Veselības, Vides, Zemkopības ministrijā, Latvijas
Pašvaldību savienībā, Valsts kancelejā;
– pieteica informatīvo jautājumu “Par efektīvu NBS Gaisa spēku
rīcībā esošo helikopteru izmantošanu meklēšanas un glābšanas
darbos”.
Pārskats ir izstrādāts, lai sniegtu informāciju
par pašreizējām Nacionālo bruņoto spēku Gaisa spēku, Jūras spēku
un Valsts robežsardzes aviācijas iespējām veikt meklēšanas un
glābšanas darbus, izmantojot NBS Gaisa spēku rīcībā esošos
helikopterus Mi–8 MTV1 un Mi–2, Valsts robežsardzes helikopteru
Bell–206, kā arī tai paredzētos trīs vieglās klases
helikopterus un vienu vidējās klases helikopteru, kurus tā plāno
iegādāties līdz 2007. gadam. Pārskatam paredzēti pielikumi ar
detalizētu informāciju par rezerves lidlaukiem, pilotu
sagatavošanu glābšanas darbu veikšanai, meteoroloģisko
nodrošinājumu, liela augstuma objektiem, kā arī helikoptera
aprīkošanu ar medicīnisko aprīkojumu cietušo dzīvības funkciju
nodrošināšanai un transportēšanai. Pārskatā iekļauta informācija
par nepieciešamajiem pasākumiem, lai paaugstinātu helikopteru
darba efektivitāti un izmantošanas iespējas visu ieinteresēto
valsts institūciju interesēs.
Informatīvā ziņojuma pamatmērķis ir nodrošināt helikopteru
pieejamību visiem dienestiem, apvienot visus valstī esošos spēkus
meklēšanas un glābšanas spēju sekmēšanai, kā arī helikopteru
izmantojumu militārajām vajadzībām (valsts spējas gaisa telpas
patrulēšanas funkcijas nodrošināšanai).
Sagatavotais rīkojuma projekts paredz, ka Aizsardzības
ministrija: nodrošina visas meklēšanas un glābšanas darbos
iesaistītās struktūras ar vienota parauga kartēm ar patiesu tajās
attēloto informāciju; izveido apvienotu jūras un aviācijas
meklēšanas un glābšanas koordinācijas centru sadarbībā ar
Satiksmes ministriju; izveido vienotu sakaru tīklu helikopteru
sadarbībai ar atbalstāmajām institūcijām un apvienoto jūras un
aviācijas meklēšanas un glābšanas koordinācijas centru sadarbībā
ar Iekšlietu ministrija, kā arī attīsta Lielvārdes lidlauku kā
galveno glābšanas helikopteru bāzēšanās vietu ar angāru
helikopteru izvietošanai, aprīkotām telpām personāla diennakts
dežūrai, navigācijas aprīkojumu lidojumu nodrošināšanai visu
diennakti vizuālos un instrumentālos laika apstākļos; uzsāk
mērķtiecīgu programmu aviācijas speciālistu sagatavošanai, lai
nodrošinātu glābšanas helikopteru apkalpju diennakts dežūras
režīmu, sadarbībā ar Izglītības ministriju.
Rīkojuma projekts paredz, ka Vides ministrijai sadarbībā ar
Aizsardzības un Satiksmes ministriju jāizveido meteoroloģisko
novērojumu tīkls valstī pilnvērtīgiem laika apstākļu novērojumiem
lidojumu navigācijas nodrošināšanai un šīs informācijas
nepārtrauktai pieejamībai helikopteru apkalpēm.
Projekts nosaka, ka Satiksmes ministrija: attīsta Liepājas,
Ventspils un Daugavpils lidlauku spējas nodrošināt instrumentālas
pieejas un nosēšanās iespējas diennakts garumā to izmantošanai
meklēšanas un glābšanas darbos, nodrošinot glābšanas helikopteru
uzpildi ar degvielu; sadarbībā ar Tieslietu ministriju nosaka
objektu marķēšanu no 30 metru augstuma to atrašanās vietā, to
īpašnieku atbildību par šo prasību neievērošanu; sadarbībā ar
Valsts zemes dienestu un Tieslietu ministriju veic liela augstuma
objektu uzskaiti, sākot no 46 metru augstuma to atrašanās vietās,
datu bāzes uzturēšanu un publicēšanu izmantošanai lidojumu
navigācijas drošībai, to attēlošanu lidojumu navigācijas kartēs.
Likumos jānosaka ziņojumu kārtība par šādu objektu celšanu un to
īpašnieku atbildība par šo prasību neievērošanu; sadarbībā ar
iesaistītajām pašvaldībām jāizstrādā rīcības plāns rezerves
lidlauku un nosēšanās laukumu izmantošanai; jāizveido darba grupa
meklēšanas un glābšanas likuma izstrādei, pieaicinot speciālistus
no Aizsardzības, Tieslietu un Iekšlietu ministrijas.
Rīkojuma projekts paredz, ka Veselības ministrija sadarbībā ar
Rīgas domi un iesaistītajām pašvaldībām izveido nosēšanās laukumu
tīklu pie galvenajām ārstniecības iestādēm Rīgā un rajonos
cietušo ātrākai nogādāšanai un palīdzības sniegšanai.
Projekts nodots
saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Iekšlietu, Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības, Vides ministrijā,
Latvijas Pašvaldību savienībā, Valsts kancelejā.
Iekšlietu ministrija
– pieteica likumprojektu “Grozījums likumā “Par iepirkumu
valsts vai pašvaldību vajadzībām””.
Likumprojekts paredz
papildināt likumu ar jaunu apakšpunktu, nosakot, ka likums netiek
piemērots, ja tiek slēgts līgums par personu apliecinošu un
ceļošanas dokumentu, vīzu un uzturēšanās atļauju un to
personalizācijas sistēmas iepirkumu, ja par piemērojamo procedūru
katrā konkrētā gadījumā lēmis Ministru kabinets.
Šobrīd saskaņā ar likumā noteikto, lai iepirktu personu
apliecinošus un ceļošanas dokumentus (pilsoņu, nepilsoņu,
diplomātiskās un dienesta pases, bezvalstnieku, bēgļu, personu,
kurām piešķirts alternatīvais statuss vai pagaidu aizsardzība,
ceļošanas dokumentus), vīzas vai uzturēšanās atļaujas un šo
dokumentu personalizācijas sistēmas, piemērojama likumā noteiktā
iepirkuma procedūra. Minēto dokumentu sistēmas satur informāciju
(specifikācijas), kas Eiropas Savienībā ir klasificēta kā
ierobežotas pieejamības informācija. Šāda informācija nav
izsniedzama visiem pretendentiem, ja iepirkuma procedūra tiek
organizēta saskaņā ar likumā noteikto. Šobrīd par jebkuru plānoto
personu apliecinošu dokumentu, vīzu un uzturēšanās atļauju un to
personalizācijas sistēmas iepirkumu tiek informēts un lemj
Ministru kabinets.
Eiropas Padomē šī gada 8.jūnijā tika pieņemta Eiropas Savienības
dalībvalstu valdību pārstāvju rezolūcija par vienotas formas pasu
ieviešanu, saskaņā ar rezolūcijā noteikto, jauna vienota parauga
Eiropas Savienības pilsoņu pases būs jāsāk izdot ne vēlāk kā
2007.gada 1.janvārī.
Latvijā, tāpat kā citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, aktuāls
kļuvis jautājums par informācijas par personas biometrijas datu
iekļaušanu personu apliecinošos un ceļošanas dokumentos saistībā
ar Eiropas Padomes izstrādāto regulas projektu par drošības
pazīmju un biometrijas standartiem Eiropas Savienības pilsoņu
pasēs. Regulu un ar to saistītos tehniskos standartus paredzēts
apstiprināt jau šī gada beigās. Paredzēts, ka regulas prasībām un
attiecīgajiem tehniskajiem standartiem atbilstoši personu
apliecinoši un ceļošanas dokumenti Eiropas Savienības
dalībvalstīm būs jāievieš ne vēlāk kā viena gada (vai 18 mēnešu)
laikā pēc tehnisko standartu apstiprināšanas. Tas nozīmē, ka jau
2006.gada sākumā būs jāsāk izsniegt pases, kurās iekļauta
biometriskā informācija par pases turētāju.
Attiecībā uz vīzām un uzturēšanās atļaujām 2003.gada jūnijā
Tesaloniku Eiropas Padomes sanāksmē tika pieņemts lēmums par
grozījumu nepieciešamību regulās 1683/95 un 1030/2003.
Sagatavotie grozījumi paredz īstenot digitālās fotogrāfijas
iekļaušanu vīzu ielīmē līdz 2005.gada 3.jūnijam (iepriekš bija
noteikts 2007.gads) un uzturēšanās atļaujas ielīmē līdz 2005.gada
14.augustam (iepriekš – līdz 2007.gadam). Latvijai būs
nepieciešams gan vīzu, gan uzturēšanās atļaujas ielīmēs īstenot
personas datorizētu atpazīšanu un identificēšanu, izmantojot
informāciju par personas biometriju. Personas identificēšanas pēc
sejas attēla jāievieš divu gadu laikā pēc tehnisko specifikāciju
apstiprināšanas, pēc pirkstu nospiedumiem – trīs gadu laikā pēc
tehnisko specifikāciju apstiprināšanas.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu, Veselības ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojā, Valsts kancelejā.
Izglītības un zinātnes ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par Latvijas
Republikas dalību Eiropas Speciālās izglītības attīstības
aģentūrā”.
Noteikumu projekts paredz noteikt kārtību,
kādā tiek īstenota Latvijas Republikas dalība Eiropas Speciālās
izglītības attīstības aģentūrā (Europien Agency For
Development Special Needs Education).
Līdzdalība minētajā aģentūrā tiks īstenota, lai: veicinātu
izglītojamo ar īpašām un speciālām vajadzībām iekļaušanu Latvijas
izglītības sistēmā; nodrošinātu informācijas pieejamību Eiropas
valstīs apkopotajai informācijai par izglītojamo ar īpašām un
speciālām vajadzībām izglītības metodikas jautājumos; piedalītos
aģentūras koordinētos projektos par speciālās izglītības,
emigrantu izglītības, bērnu ar īpašām vajadzībām izglītības
jautājumu risināšanu dažādās aģentūras dalībvalstīs, iepazītos ar
veiksmīgāko pieredzi minēto jautājumu risināšanā, kā arī
nodrošinātu aģentūrā pieejamās informācijas izplatīšanu
izglītības iestādēm un citām ieinteresētām institūcijām un
personām Latvijā.
Projekts nosaka, ka Latvijas Republiku aģentūrā pārstāv
Izglītības un zinātnes ministrija. Lai īstenotu pārstāvību,
izglītības un zinātnes ministrs: norīko atbildīgo amatpersonu –
Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvi aģentūras Pārstāvju
padomē; norīko nacionālo koordinatoru aģentūras nacionālo tīklu
izveidošanai, uzturēšanai un informācijas par speciālās
izglītības attīstību Eiropas valstīs izplatīšanai Latvijā;
nodrošina citu ar dalību aģentūrā saistītu jautājumu
risinājumu.
Eiropas speciālās izglītības attīstības aģentūra dibināta
1996.gadā, un tās darbības mērķis ir pilnveidot sadarbību starp
Eiropas Savienības valstīm un Ziemeļvalstīm speciālās izglītības
jomā. Pēc dalībvalstu izglītības ministru iniciatīvas aģentūra ir
izveidota kā neatkarīga nevalstiska institūcija. Pašreiz tajā ir
iesaistījušās 22 valstis: Austrija, Beļģija (franču komūna),
Beļģija (flāmu komūna), Čehija, Dānija, Igaunija, Somija,
Francija, Vācija, Grieķija, Islande, Īrija, Itālija, Latvija,
Lietuva, Luksemburga, Nīderlande, Norvēģija, Portugāle, Spānija,
Somija, Šveice, Apvienotā Karaliste. Latvija līdz 2004.gadam
aģentūras darbā piedalījās novērotājas statusā. Pašreiz
novērotāju statusā ir pieteikušās tādas valstis kā Ungārija,
Malta, Slovākija, Slovēnija.
Viens no aģentūras darbības veidiem ir dažādu starpvalstu
sadarbības projektu īstenošana, kuros visu valstu pārstāvjiem ir
dota iespēja piedalīties vai būt novērotāja statusā. Būtiskākie
projekti: Pamatprincipi iekļaujošas izglītības sistēmas
veidošanai (ieteikumi valstu politiķiem), Agrīnā
iejaukšanās (bērnu ar īpašām vajadzībām diagnostika,
speciālās palīdzības nodrošināšana pirmsskolas vecuma bērniem),
Sociālās un kultūras atšķirību problēmas (īpašas
izglītības programmas emigrantu bērnu izglītošanai),
Novērtēšana (kā pareizi piemērot valsts oficiālo bērnu
izglītības sasniegumu novērtēšanas principus bērniem ar īpašām
vajadzībām), Klases pieredze (veiksmīgāki piemēri
iekļaujošās izglītības īstenošanā), Individuālie izglītības
īstenošanas plāni (kā nodrošināt bērna ar speciālajām
vajadzībām tālākas izglītības plānošanu un īstenošanu),
Disleksija (jauns projekts, kurā tiks apkopota labākā
pieredze bērnu ar disleksijas traucējumiem izglītības
nodrošināšanā).
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Ekonomikas, Labklājības, Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu, Veselības, Vides ministrijā, Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomā, Valsts
kancelejā.
Tieslietu ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Elektronisko dokumentu
izstrādāšanas, noformēšanas, glabāšanas un aprites kārtība valsts
un pašvaldību iestādēs un kārtība, kādā notiek elektronisko
dokumentu aprite starp valsts un pašvaldību iestādēm vai starp
šīm iestādēm un fiziskajām un juridiskajām
personām”.
Noteikumu projekts paredz noteikt
elektronisko dokumentu izstrādāšanas, noformēšanas, glabāšanas un
aprites kārtību valsts un pašvaldību iestādēs un kārtību, kādā
notiek elektronisko dokumentu aprite starp valsts un pašvaldību
iestādēm vai starp šīm iestādēm un fiziskajām un juridiskajām
personām.
Elektronisko dokumentu izstrādāšana un noformēšana, glabāšana un
aprites kārtība valsts un pašvaldību iestādēs notiek, ievērojot
citos normatīvajos aktos par dokumentu izstrādāšanas,
noformēšanas, glabāšanas un apriti paredzētās prasības, ciktāl
tās neierobežo šie noteikumi.
Ja dokumentētā informācija nav elektroniskā formātā, tad valsts
un pašvaldību iestādei nav pienākums to izsniegt elektroniskā
formātā, izņemot gadījumus, kad citi normatīvie akti nosaka citu
kārtību.
Projekts paredz, ka elektroniskais dokuments, ko izstrādājusi
fiziskā persona, satur šādus rekvizītus: informāciju par
dokumenta parakstītāju – viņa vārds, uzvārds, elektroniskā pasta
adrese (vai vairākas elektroniskā pasta adreses, bet ne vairāk kā
trīs) vai cita adrese, uz kuru vēlas saņemt atbildi; informāciju
par elektroniskā dokumenta adresātu – iestādes pilns nosaukums;
elektroniskā dokumenta izstrādāšanas vietas nosaukums; drošs
elektroniskais paraksts un laika zīmogs.
Elektroniskais dokuments, ko izstrādājusi un noformējusi privāto
tiesību juridiskā persona, satur šādus rekvizītus: informāciju
par dokumenta autoru – nosaukums, reģistrācijas numurs vai
nodokļu maksātāja reģistrācijas kods; juridiskā adrese vai
elektroniskā pasta adrese, uz kuru vēlas saņemt atbildi;
informāciju par elektroniskā dokumenta adresātu – iestādes pilns
nosaukums; dokumenta veida nosaukums, izņemot vēstules; dokumenta
izstrādāšanas, izdošanas, pieņemšanas vai parakstīšanas vietas
nosaukums; dokumenta parakstītāja vārds, uzvārds un ieņemamais
amats; drošs elektroniskais paraksts un laika zīmogs.
Ja elektronisko dokumentu paraksta amatpersona, kuras paraksta
tiesības nav reģistrētas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā
vai fiziska persona, kura nav elektroniskā dokumenta autors, tā
iesniedz arī elektronisko dokumentu, kas apliecina tiesības
pārstāvēt attiecīgo personu.
Elektroniskais dokuments, ko izstrādājusi un noformējusi valsts
un pašvaldību iestāde, satur šādus rekvizītus: informāciju par
dokumenta autoru – pilns iestādes nosaukums, juridiskā adrese,
tālruņa numurs un oficiālā elektroniskā pasta adrese, kas
norādīta iestādes veidlapā vai mājas lapā; informāciju par
elektroniskā dokumenta adresātu – pilns adresāta nosaukums,
fiziskajām personām – vārds, uzvārds, elektroniskā pasta adrese;
dokumenta veida nosaukums, izņemot vēstules; dokumenta
izstrādāšanas, izdošanas, pieņemšanas vai parakstīšanas vietas
nosaukums; dokumenta parakstītāja vārds, uzvārds un ieņemamais
amats; dokumenta sastādītāja vārds, uzvārds un ieņemamais amats,
tālruņa numurs un elektroniskā pasta adrese; drošs elektroniskais
paraksts; laika zīmogs.
Projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, Ministru
prezidenta biedra birojā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Ģenerālprokuratūrā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomā, Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisijā, Valsts kontrolē, Valsts
kancelejā.
Elektronisko dokumentu apriti nodrošina, izmantojot vismaz vienu
no šādiem elektronisko datu nesējiem: elektronisko pastu; valsts
un pašvaldību iestāžu pārziņā esošās speciālās tiešsaistes
formas; 3,5” formāta disketes un kompaktdiskus (CD–ROM). Ja
elektronisko dokumentu nosūta, izmantojot elektronisko pastu, tad
to nosūta elektroniskā pasta ziņojumā kā pievienotu datni uz
valsts vai pašvaldību iestādes interneta mājas lapā, iestādes
veidlapā vai elektroniskā dokumenta autora iesniegtajā dokumentā
norādīto oficiālo elektroniskā pasta adresi.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments