Tēli uzartā laukā un slīpā lietū
Latvijas Zinātņu akadēmijas (LZA) goda loceklis tēlnieks Andris Vārpa vakar LZA atklāja izstādi “Tēlniecība un zīmējumi”.
Andris Vārpa un Džemma Skulme izstādes atklāšanā Foto: Alma Edžiņa |
Tēlnieciskie veidojumi ”Jo viņi
nezina, ko viņi dara”, “Māris Liepa”, “Ceļojums uz Islandi”,
“Spilvens”, “Trepes” un “Melnā amazone”, zīmējumi ”Lauki”,
“Arumi”, “Lietus” un “Kas tas ir?” raisa fantāziju.
LZA prezidents Juris Ekmanis, atklājot izstādi, uzsvēra, ka šis
skaistums rada pacilātību, svinīgu noskaņu. Un to redzēs daudzi
zinātnieki, jo zinātnieki ir viena no tēmām, kuru attīstījis un
popularizējis Andris Vārpa.
Akadēmiķis Jānis Stradiņš: “LZA ienāk liela māksla, ienāk no
Ziemeļvidzemes, no Valmieras. Andris Vārpa ir veidojis un veido
Valmieru. Viens no labākajiem skulptoriem memoriālās tēlniecības
žanrā, kurš veidojis pieminekļus Bergmaņu dzimtai, Augustam
Kirhenšteinam, Vilhelmam Ostvaldam, Paulam Valdenam, un kopā ar
Kārļa Padega un Voldemāra Irbes pieminekļiem tie rāda mākslas un
zinātnes sintēzi. Šīs kāpnes uz debesīm (domātas “Trepes”),
Kristus galva ar ērkšķu vainagā ieslēptiem 30 sudraba grašiem
atgādina zinātnes situāciju Zinātnes likuma apspriešanas gaismā
... Andris Vārpa ir laimīgs cilvēks – kā dzeguze savus bērnus
viņš darbus atstāj Valmierā, Rīgā, LZA.”
Džemma Skulme atcerējās Andra Vārpas pirmo “nopietno izstādi”
1990. gadā, jo jau tad ar viņu rēķinājās ļoti nopietni. “Tas bija
laiks, kad daudz gaidīja no jaunās tēlnieku paaudzes, un viņa
tēlniecība bija pārliecinoša. Man prieks, ka viņš parāda savus
zīmējumus, tā darīja Teodors Zaļkalns, tā darīja mana māte. Ir
ļoti svarīgi, ko cilvēks zīmējumā parāda – tur ir iekšējais
nervs, izpaužas zemapziņa, un, tas, kurš vairāk pārzina šo spēku,
var definēt to, nonāk pie lielas pilnības.”
LZA goda loceklis Roalds Dobrovenskis: “Šie zīmējumi un paņēmiens
(uz finiera) – tas ir pārsteigums!”
Akadēmiķa Raimonda Valtera atzinība skanēja no “profesijas
pozīcijām” – ja arī Andris Vārpa nebūtu izveidojis neko citu kā
vien pieminekļus diviem dižajiem ķīmiķiem – Nobela prēmijas
laureātam Vilhelmam Ostvaldam un Paulam Valdenam, arī tad viņš
būtu slavens.
Andris Vārpa: “Man ir liels gods būt akadēmijas goda locekļu
sarakstā, kur ir Džemma Skulme, kuru es vienmēr esmu cienījis,
kur ir smalkais tēlnieks Jānis Strupulis, izcilais Indulis Ranka,
pie kura mēs studiju laikā skrējām mācīties brīvo akmens
apstrādes metodi. Esmu šeit izstādījis arī divus “ģipšus” –
Kristu un Māri Liepu, parasti tā nedara, bet šeit viņi labi
izskatās. Lauka tēmas – tās vienmēr ir procesā, krūmi – tā ir
savdabīga ikonogrāfija, un reiz, kad man jautāja, kāda ir
vislabākā smarža, es domāju, domāju un atbildēju – vislabāk
smaržo uzarta zeme. Bet, kad līst lietus, tad telpa aizpildās.
Visa telpa ...”
Jēzus Kristus ar domīgo skatu un sāpju pilnajiem vaibstiem,
ērkšķu vainagu galvā un tajā nomaskētajiem 30 sudrabiem un fonā –
Latvijas uzartais lauks ar garumgaru vagu perspektīvu – salikums,
kurš aicinās ikdienas steigā apstāties un padomāt.
Ilga Tālberga