Septiņas Rīgas piecdesmit septiņos gados
“Katram bija sava Rīga. Daudznacionālas pilsētas portrets no 1857. līdz 1914.gadam” – šādu pirmreizēju, faktiem bagātu un pārdomas rosinošu rakstu krājumu sastādījuši vēsturnieki Kristīne Volfarte un Ervīns Oberlenders. Aizvadītajā vasarā grāmata iznāca vācu valodā Pāderbornā, latvisko izdevumu tagad Rīgā laidis klajā apgāds “AGB”. Atvēršanas svētki notika Gētes institūtā ar autoru un sastādītāju piedalīšanos.
Filoloģijas doktors
Ervīns Oberlenders ir Austrumeiropas vēstures emeritētais
profesors Maincas Johana Gūtenberga universitātē, Latvijas
Universitātes goda doktors un Latvijas Valsts prezidentes vadītās
vēsturnieku komisijas vicepriekšsēdis. Viņš mēģina tuvināt
cilvēkus, kuriem ir dažāda pieeja vēsturei, kuri runā dažādās
valodās un pārstāv dažādas historiogrāfiskās tradīcijas.
Profesors devis impulsu arī Kurzemes vēstures pētniecībai. Vācu
valodā iznākuši divi sējumi. Autoru vidū ir gan pieredzējuši, gan
jauni pētnieki no Vācijas un Latvijas.
Jauno rakstu krājumu ievada Ervīna Oberlendera raksts “Rīgas
izaugsme par daudznacionālu ekonomisko metropoli”. Tieši
aplūkotajos gadu desmitos Rīga izveidojās par vienu no Krievijas
impērijas lielākajiem tirdzniecības un rūpniecības centriem. Līdz
20.gadsimta sākumam tā bija kļuvusi par valsts lielāko eksporta
ostu. Celtniecība attīstījās straujāk nekā jebkad pirms un pēc
tam. Tapa jūgendstila ēku kompleksi, strādnieku kvartāli
priekšpilsētās, vairākas izcilas celtnes. Tieši šā laika būves
nodrošināja Rīgas vēsturiskā centra iekļaušanu UNESCO
pasaules kultūras mantojuma sarakstā. Iedzīvotāju skaits tajos
gados pieckāršojās. Visi bija rīdzinieki, tomēr katra tautība
dzīvoja par sevi, blakus, bet nošķirti. Īpašu konfliktu nebija,
taču nebija arī kopīgas identitātes. Ervīns Oberlenders raksta:
“Arī šā krājuma raksti uzskatāmi parāda Rīgas fascinējošo
nacionālo, kulturālo un reliģisko daudzveidību, bet vienlaikus
tie arī atklāj, cik ļoti lielā mērā nacionālo grupu nošķirtība
veidoja attiecības starp pilsētas tautībām.” Līdzīgas nacionālās
attiecības tai laikā bijušas arī citās impērijas daudztautu
pilsētās, piemēram, Lodzā, Kijevā, Odesā, Baku, Tbilisi.
Kristīne Volfarte Latvijas Universitātē sākusi studēt
ģermānistiku, bet studijas turpinājusi Maincā, kur aizstāvējusi
filoloģijas doktora darbu par vēstures tēmu “Rīgas Latviešu
biedrība un latviešu nacionālā kustība no 1868. līdz 1905.gadam”.
Tas ir noderējis, rakstot šai grāmatā ievietoto pētījumu
“Latviešu Rīga”.
Krājuma rakstu autori ir pieci latviešu un divi vācu vēsturnieki.
Atsevišķas nodaļas stāsta par Rīgas nacionālajām grupām, kuru
pārstāvju skaits, pēc 1897.gada Viskrievijas tautas skaitīšanas
datiem, pārsniedza tūkstoti, – par latviešiem, vāciešiem,
krieviem, ebrejiem, poļiem, lietuviešiem un igauņiem. Vēsturnieki
reti savos darbos sīkāk stāsta par cilvēku dzīvi un sadzīvi.
Lasot šo grāmatu, varam uzzināt, kādos apstākļos dzīvoja caurmēra
vācieši, caurmēra latvieši un citas tautības, var uzzināt, kādās
skolās gāja rīdzinieku bērni, kādā valodā runāja ģimenē un ārpus
tās, kādas avīzes ļaudis lasīja un kas tajās bija rakstīts, kur
viņi strādāja un kur izklaidējās, kāda bija sabiedriskā dzīve,
kādas bija biedrības un ko tās darīja.
Krājumu kā vērā ņemamu notikumu vērtē Latvijas Universitātes
profesors Ilgvars Misāns: “Šai grāmatā ir daudz kā jauna.
Izmantoti oriģināli arhīvu materiāli, izdarīti pirmreizēji
pētījumi. Novatorisms ir arī tas, ka tā nav tikai vienas pilsētas
vēsture sešos gadu desmitos, tā nav lokāla. Rīga te atklājas kā
zināms vēsturiskās attīstības modelis ar savu specifiku.
Šī grāmata sniedz arī tādu metodisku mācību, ka mums vairāk
jānodarbojas ar pilsētu, ne tikai ar valsts un tautas vēsturi.
Rīgas daudznacionālais raksturs, princips “katram sava Rīga”
lielā mērā attiecināms uz historiogrāfiju. Atkarībā no tā, kādā
valodā vēsture rakstīta, tai ir bijusi sava ievirze.
Vācbaltiešiem raksturīga nostalģija par zaudētajām pozīcijām,
krievu vēsturniekiem ir vēlme parādīt Rīgas saistību ar Krievijas
interesēm un impēriju, latvieši uzsver Rīgas nozīmi valsts
veidošanā un tautas dzīvē.
Šai grāmatā nacionālo grupu attīstība rādīta laikmeta kontekstā.
Nacionālisms un rusifikācija ietekmēja visas grupas, bet katru
savā veidā. Tas ir aktuāli šajā brīdī, kad vēsturnieki, un ne
tikai viņi, lauž šķēpus par to, kā labāk mācīt Latvijas vēsturi
skolā, un ne tikai tur. Kontekstā vai ārpus tā? Šī grāmata var
palīdzēt atrast pareizo ceļu diskusijā, kas vēl turpinās.
Vēsture mums māca, ka uz savstarpēju toleranci balstīta dažādu
tautību un reliģiju cilvēku sadzīvošana vienā pilsētā nav
neiespējama. Lai saprastu situāciju un atrastu labāko modeli, ir
jāpēta vēsture, un šī grāmata rosina to darīt.”
Priekšvārdā krājuma sastādītāji raksta, ka grāmatas mērķis nav
tikai iepazīstināt ar rīdzinieku dzīvi ļoti interesantā pilsētas
vēstures posmā. Tai būtu jāveicina sapratne par to, ka daudzas no
mūsdienu aktuālajām problēmām, īpaši nacionālās, ir gan ieguvušas
citus apmērus, bet nav nekas jauns un “tādēļ tās nav uzlūkojamas
par nenovēršanu kavēkli savstarpēji tolerantai dažādu nacionālo,
reliģisko un kultūras tradīciju cilvēku sadzīvei”.
Jānis Rozenieks