Kāpēc nepieciešams struktūrplāns veselības aprūpē?
Pašreizējo situāciju veselības aprūpē vislabāk raksturo revolucionārais teiciens: augšas vairs nevar pa vecam, bet apakšas vairs negrib. Proti: mediķi negrib samierināties ar līdzšinējo niecīgo darba samaksu, bet veselības aprūpes organizatori saprot, ka vairs nav iespējams finansēt smagnējo sistēmu, ko balsta 126 slimnīcas, no kurām liela daļa ir nenoslogotas.
Valdis Keris |
Ainars Čivčs |
Šī atskārta gan nav tikko dzimusi,
jau 2002. gadā tika pabeigts darbs pie Ambulatorās un stacionārās
aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstības programmas (turpmāk
struktūrplāns) izstrādes. Atšķirībā no Igaunijas, kur to ieviesa
jau pirms četriem gadiem, mums to traucēja izdarīt, Veselības
ministrijas valsts sekretāra Ulda Līkopa vārdiem runājot,
“politiķu un pašvaldību savstarpējie gāganu kari”. Nenoliedzot
struktūrplāna īstenošanas svarīgumu, Latvijas ārstu biedrības
(LĀB) viceprezidents profesors Valdis Keris “Latvijas Vēstnesim”
atzina, ka veselības aprūpes lielākā problēma ir katastrofālais
līdzekļu trūkums. Profesors arī skarbi teic: ja finansējums
veselībai paliks līdzšinējais, reformas idejas būs
norakstāmas.
Struktūrplāna mērķis ir vienkāršs: pēc iespējas decentralizēt,
padarīt pieejamāku ambulatoro aprūpi (ģimenes ārstus) un
centralizēt resursus stacionārajā aprūpē (slimnīcās). Kā
“Latvijas Vēstnesim” skaidro veselības ministrs Rinalds Muciņš,
šobrīd ir pārāk daudz pakalpojumu sniedzēju, kas pretendē uz
valsts naudu. Tādēļ arī ir kvotu sistēma, lai pietiktu visiem, un
pakalpojumus valsts pērk par cenu, kas zemāka par to pašizmaksu.
R. Muciņš uzsver: jo vairāk pretendentu uz valsts naudu, jo mazāk
katrs var saņemt (pilnu intervijas tekstu skat.
04.11.2004.).
Struktūrplāns paredz, apvienojot un pārprofilējot slimnīcas,
samazināt to skaitu valstī vairāk nekā divas reizes. Šobrīd
Latvijā ir 121 slimnīca, bet 2010. gadā būs 52 slimnīcas un 28
veselības aprūpes centri. Iecerēts izveidot 11 reģionālās
daudzprofilu slimnīcas, 24 lokālās daudzprofilu slimnīcas, 6
specializētos centrus un 11 specializētās slimnīcas. Lai
nodrošinātu pacientu savlaicīgu nokļūšanu slimnīcā, tiks
palielināts neatliekamās medicīniskās palīdzības (NMP) brigāžu
skaits no 177 uz 233. Šobrīd valstī ir 80 NMP punktu, bet
struktūrplāns paredz to skaitu palielināt līdz 103.
Profesors V. Keris uzskata, ka pašreizējā projektā nav izstrādāta
ļoti būtiska sadaļa, kas atklātu, ko tad struktūrplāns palīdzēs
sasniegt. Piemēram, vai palīdzēs mazināt mirstību, saslimstību,
vai saīsinās rindas pie ģimenes ārsta utt. Tas ir svarīgi, jo,
tikai formulējot uzdevumus, pēcāk varēs izvērtēt, kas ir un kas
nav sasniegts.
Pārmaiņu galvenais ieguvējs – pacients
Veselības ministrijas Sabiedrības
veselības departamenta direktors Ainars Čivčs stāsta, ka
galvenais ieguvējs no gaidāmajām pārmaiņu būs tieši pacients.
Medicīnas pakalpojumi kļūs pieejamāki – samazināsies rindas
ambulatorajā aprūpē, vairāk būs ģimenes ārstu prakšu, attīstīsies
neatliekamā medicīniskā palīdzība, kā arī pakalpojumi kļūs
kvalitatīvāki. Runājot par kvalitāti, A. Čivčs min vienkāršu
piemēru: ja mazā slimnīcā ķirurgs veic tikai divas vai trīs
apendektomijas gadā, viņš neglābjami zaudē kvalifikāciju un
profesionālās iemaņas, īpaši salīdzinot ar kolēģi, kurš gadā veic
300 šādas operācijas. A. Čivčs īpaši uzsver, ka arī pēc
struktūrplāna īstenošanas lauku iedzīvotāji veselības aprūpes
pamatpakalpojumus saņems iespējami tuvu dzīvesvietai. Esošās
slimnīcas netiks likvidētas, bet gan pārveidotas, piemēram,
veselības centros, kur būs ģimenes ārsti, citi speciālisti, NMP
punkti, bet nebūs stacionāras uzturēšanās.
Tā kā līdz šim laukos slimnīcas pilda arī pansionāta funkcijas,
tajās uzturas veci, nevarīgi cilvēki, kas vairs nevar sevi
apkopt. Kas ar viņiem notiks, vai sociālā sfēra ir gatava tos
pārņemt savā aprūpē? A. Čivčs atzīst, ka šī sadarbība zināmā mērā
ir problēma. Risinājums varētu būt, piemēram, māsu dienesta
attīstība, kas šos cilvēkus aprūpētu mājās. Bet par to maksātu
pašvaldību sociālie dienesti. Citu risinājumu ir atradusi Zilupes
pašvaldība, kas savai slimnīcai par šādu cilvēku uzturēšanos
maksā tā saukto viesnīcas cenu.
Savukārt palikušās slimnīcas varēs pārtraukt “bruņošanās”
sacensību, kad katra mazākā slimnīca, lai piesaistītu pacientus,
vēlējās iegādāties dārgu aparatūru, kas bieži netika noslogota.
Slimnīcu īpašniekiem – pašvaldībām – struktūrplāns pasaka
skaidrus spēles noteikumus. Tās zinās, kur ir vērts ieguldīt
līdzekļus, kur ne. Tā, piemēram, Veselības ministrija ar Rīgas
domi ir vienojusies, ka jebkuras investīcijas tiks savstarpēji
saskaņotas. Protams, laukos šo procesu apgrūtina neīstenotā
administratīvi teritoriālā reforma. Taču, kā uzsver A. Čivčs,
neraugoties uz to, struktūrplānu jāsāk ieviest, citas izejas
nav.
Jārada priekšnoteikumi struktūrplāna īstenošanai
Tā kā reforma paredz slimnīcu
skaita samazināšanu un pārprofilēšanu, piemēram, veselības
centros, būtisks ir jautājums, vai radīti nepieciešamie
priekšnoteikumi: pietiekams, iedzīvotājiem sasniedzams ģimenes
ārstu prakšu tīkls un attīstīta NMP. A. Čivčs atbild īsi: pašlaik
nepieciešamo priekšnoteikumu vēl nav, tie jārada. Lai gan ir
pirmās iestrādes, piemēram, ar Eiropas Savienības struktūrfondu
palīdzību tiks iegādātas 20 jaunas ātrās palīdzības
mašīnas.
Veselības ministrija ir izstrādājusi rīcības plānu, kuram ir trīs
galvenās prioritātes: NMP attīstība, papildu ģimenes ārstu prakšu
izveide un vienota NMP izsaukumu tīkla izveide.
Ministrija uzskata, ka struktūrplāna ieviešana jāsāk ar Rīgu jau
nākamajā gadā. Tam nepiekrīt V. Keris, kurš uzskata, ka
pilotprojekts jāsāk kādā lauku pašvaldībā, neaizskarot Rīgu –
sistēmas sirdi. Bez tam perifērijā būtu nepieciešamas mazākas
izmaksas un lauku iedzīvotājiem būtiski palielinātos medicīnas
pakalpojumu pieejamība. A. Čivčs min, ka dažos lauku rajonos jau
projekti sākti, piemēram, Jēkabpils rajonā. Par labu Rīgai runā
tas, ka te ir vislielākā pacientu plūsma, līdz ar to Rīgā
vislabāk varētu redzēt efektu, ko dod struktūrplāna īstenošana.
Ļoti svarīgi, ka ministrijai ir tik laba sadarbība ar Rīgas domi
un darbības ir saskaņotas. Galvaspilsētas skarbā realitāte
pašreiz ir tāda, ka nav slimnīcas, kurā ievietot pacientus ar
politraumām. Piemēram, ja avārijā cieš grūtniece, kurai
nepieciešama dzemdību, traumatoloģijas, neiroķirurģijas,
ortopēdijas palīdzība, tad pašlaik nav ārstniecības iestādes, kas
vienlaikus spētu nodrošināt visus palīdzības veidus.
Struktūrplāns paredz, ka Rīgā paliks trīs reģionālās centra
slimnīcas: Paula Stradiņa universitātes klīniskā slimnīca, Pirmā
neatliekamās palīdzības slimnīca un Gaiļezera slimnīca, kā arī
Bērnu klīniskā slimnīca.
Gan arodbiedrība, gan LĀB bažījas, kas notiks ar to slimnīcu
ārstiem, kuras paredzēts apvienot vai pārveidot. A. Čivčs atzīst,
ka Veselības ministrijai šobrīd nav aprēķinu, cik ārstu varētu
zaudēt darbu. Runa pārsvarā gan ir nevis par speciālistu
atlaišanu, bet to koncentrēšanu lielajos centros.
Aprēķināts, ka struktūrplāna ieviešanai nepieciešami 300 – 400
miljoni latu. Finansējuma lauvas tiesu prasīs infrastruktūras
izveide.
Rūta Kesnere, “LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv