Par likuma “Grozījumi Autopārvadājumu likumā” otrreizēju caurlūkošanu
Latvijas Republikas Saeimas priekšsēdētājai Ingrīdai Ūdrei
Cienījamā Saeimas priekšsēdētājas kundze!
2004.gada 28.oktobrī Saeima
pieņēma likumu “Grozījumi Autopārvadājumu likumā”.
Atzinību pelna likumdevēju un izpildvaras vēlme precizēt valsts
pārvaldes iestāžu kompetenci autopārvadājumu jomā un jo īpaši –
sakārtot jautājumus, kas attiecas uz pasažieru pārvadājumiem ar
vieglo taksometru.
Tomēr, izvērtējot šā gada 28.oktobrī Saeimas pieņemto Grozījumu
13.pantu, kas paredz jaunu Autopārvadājumu likuma 39.panta
5.daļas redakciju, nākas secināt, ka augstāk norādīto jautājumu
risinājumam izvēlētais veids nav samērīgs ar izvirzīto
mērķi.
2004.gada 28.oktobra likuma “Grozījumi Autopārvadājumu likumā”
13.pants paredz, ka turpmāk pasažieru un bagāžas pārvadājumiem ar
vieglo taksometru attiecīgās republikas pilsētas dome vai rajona
padome noteiks vienotu maksu jeb tarifu. Tajā pašā laikā likums
nenosaka vienota tarifa noteikšanas kārtību, nedz arī kritērijus
tā apmēra noteikšanai. Līdz ar to, manuprāt, vienota tarifa
ieviešanas nepieciešamība ir apstrīdama, ņemot vērā pasažieru
pārvadājumu pakalpojuma kvalitātes atšķirīgo līmeni, kas ir
saistīts gan ar pakalpojuma sniedzēja automašīnas marku, gan ar
tās tehnisko stāvokli, degvielas patēriņu un citiem faktoriem.
Jāņem vērā arī tas, ka taksometru pārvadājumu pakalpojumu
sniegšanai nav noteikti tehniskie vai kvalitātes kritēriji, tādēļ
vienota tarifa ieviešana tikai mazinās taksometru pakalpojumu
sniedzēju vēlmi piedāvāt labāku pakalpojumu par konkurētspējīgu
cenu.
Ja reiz tiek pieņemts lēmums likumā noteikt jebkādu tarifu vieglo
taksometru pakalpojumiem, tad ir nepieciešama tam sekojoša
pilnvērtīga normatīvo aktu bāze, kas stingri reglamentētu
kārtību, kā šis tarifs tiek noteikts.
Turklāt – cik lietderīga vispār ir vienota tarifa ieviešana
pakalpojumu nozarē, kurā līdz šim faktiski ir darbojušies brīvā
tirgus principi? Acīmredzot ar mērķi aizsargāt patērētāju
intereses Autopārvadājumu likuma spēkā esošā redakcija (39.panta
5.daļa) nosaka, ka pašvaldības regulators likumā “Par sabiedrisko
pakalpojumu regulatoriem” noteiktajā kārtībā (tātad, ņemot vērā
likumā “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” paredzēto
tarifu noteikšanas metodiku) nosaka maksimālo maksu (tarifu) par
pasažieru un bagāžas pārvadājumiem ar vieglo taksometru. Taču, kā
izrādās, līdz šim ne Rīgas pašvaldību regulators un, cik zināms,
ne arī citi pašvaldību regulatori šo maksimālo tarifu robežu nav
noteikuši, un var uzskatīt, ka likuma norma par maksimālo tarifa
noteikšanu dzīvē reāli nav darbojusies. Šādā situācijā fiksētas
vienotas pakalpojumu maksas noteikšana būtu solis atpakaļ.
Šobrīd Rīgas pašvaldība pauž vēlmi uzņemties vienota tarifa
noteikšanu par pasažieru un bagāžas pārvadājumiem ar vieglo
taksometru Rīgas pilsētā ar mērķi aizsargāt, pirmkārt, patērētāju
tiesības zināt pakalpojuma cenu un, otrkārt, pastiprināt kontroli
pār šo pakalpojumu jomu. Taču jāatzīst, ka šī iespēja pašvaldībai
pastāvēja arī līdz šim, jo likums “Par sabiedrisko pakalpojumu
regulatoriem” (2.panta 4.daļa) paredz, ka pašvaldība nosaka tos
sabiedrisko pakalpojumu veidus, kuru sniegšanu nepieciešams
regulēt. Rīgas dome līdz šim ir noteikusi, ka Rīgas pilsētas
sabiedrisko pakalpojumu regulatoram ir jāregulē tikai sabiedriskā
autotransporta un elektrotransporta pakalpojumi, kas tiek
dotēti.
Tāpat pasažieru tiesības būt informētiem par taksometru
pakalpojumu cenu jau nosaka MK 1999.gada 9.novembra noteikumi
Nr.378 (“Noteikumi par pasažieru pārvadāšanu ar vieglajiem
taksometriem”), kuru 2.6.punkts paredz, ka informācija par
taksometru lietošanas tarifiem jānovieto transportlīdzekļa salonā
uz priekšējā paneļa. Protams, paliek jautājums, vai šo noteikumu
izpilde tiek pienācīgi kontrolēta.
Noslēgumā vēlos īpaši uzsvērt, ka likumdošanas procesā vajadzētu
izvairīties no ekonomisku jautājumu politiskas regulēšanas,
paredzot politiķiem tiesības noteikt dažādus tarifus un citus
ierobežojumus pakalpojumu cenām. Lai veicinātu ekonomiski
pamatotu konkurences attīstību nozarēs, kuras patiešām
nepieciešams regulēt, likumdevējs ir noteicis sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas kārtību un tiesiskās attiecības
sabiedrisko pakalpojumu regulēšanā.
Ievērojot iepriekš minēto, pamatojoties uz Latvijas Republikas
Satversmes 71.pantu, nosūtu 2004.gada 28.oktobrī Saeimā pieņemto
likumu “Grozījumi Autopārvadājumu likumā” otrreizējai
caurlūkošanai.
Cieņā, –
Vaira Vīķe-Freiberga
Rīgā 2004.gada 5.novembrī