Daugavas zīmes
Turpinājums no “LV”, 28.10.2004.
26. Mācītāju kapi
Kokgriezēja Imanta Strazdiņa veidotā Daugavas zīme Mācītāju kapu piemiņai Foto: Vaida Villeruša |
Netālu no Lindes–Birzgales
baznīcas bija arī Mācītājmuiža, kuras vēsture gandrīz tikpat
sena. Izsenis starp baznīcu un Mācītājmuižu – mazs kapu kalniņš –
Mācītāju kapi. Kad dievnams ap 1960.gadu bija nojaukts, tie
nevarēja palikt neizpostīti, jo būtu kā apliecinājums, ka baznīca
te kādreiz ir bijusi.
Tālab krustus laika gaitā nosita, pieminekļus nogāza, bet uz
kapiem biezi saaugušo krūmu aizsegā sāka izgāzt atkritumus. Drīz
vien nekas neliecināja, ka te bijusi kapsēta. Mainījās arī
iedzīvotāji, un jaunajiem bieži nebija ne miņas par
pagātni.
Taču Kultūras fonda cilvēkiem pie katras sastapšanās to urdīgi
uzrādīja pagasta vecākais iedzīvotājs – toreiz jau 104 gadus
vecais Jānis Irbe, kas tādu grēka darbu nebija spējis ne piedot,
ne attaisnot.
Un tā Kultūras fonds 1991.gadā te rīkoja vasaras nometni, kurā
jaunieši sakopa šo kapu kalniņu un uzkalniņa vidū lika baltu
krustu ar visu zināmo draudzes mācītāju vārdiem (ne visi glabāti
šajos kapos). Tos atrast nebūt nebija viegli. Nācās izšķirstīt
grāmatu un periodikas kalnus un meklēt Latvijas Valsts vēstures
arhīva krātuvē.
Saraksts ir garš:
1. Joahīms Pretorijs (1597–1615); 2. Kristaps Helmers
(1632–1684); 3. Georgs Vašeta (1685–1688); 4. Fridrihs Kazimirs
Hartmans (1720–1722); 5. Heinrihs Kantels (1731–?); 6. Mihaels
Teofils Jordāns (1733–1738); 7. Vilhelms Hartmans (1738–1741); 8.
Heinrihs Kristofs Bandaus (1742–1743); 9. Gothards Fridrihs
Stenders (1744–1753); 10. Reinholds Heinrihs Flūgards
(1753–1757); 11. Johanns Eberhards Panks (1757–1768); 12.
Heinrihs Ditrihs Kerkovijs II (1768–1801); 13. Lībegots Oto
Konrads Šulcs (1801–1841); 14. Kristians Gotfrīds Bušs
(1875–1906); 15. Jūlijs Vilhelms Bušs (1875–1906); 16. Jūlijs
Teodors Bušs (1907–1914); 17. Vilhelms Bušs (1914–1944).
Dažādi ir šo mācītāju likteņstāsti. Tos apkopotus nekur
neatradīsim. Atkal bija jāmeklē grāmatās. J.Pretorijs slavēts kā
pagānisma likvidētājs šajā mežainajā apvidū. K.Helmers, atnācis
uz šejieni no Rostokas, kalpo te ilgi un uzcītīgi, neatstājot
savu amatu ne kara, ne mēra laikā. G.Vašeta ir ungāru tirgotājs,
kas te no kanceles apgaismo tumšos zemniekus. M.T.Jordāns karo ar
katoļiem – aizstāv savas tiesības, pat sakaujoties uz ceļa ar
katoļu draudzes ganu. G.F.Stenders savu vietu ierakstījis
latviešu literatūras un valodniecības vēsturē (šajos Mācītāju
kapos viņš atstājis guļam savu mazo agri mirušo dēliņu), savu
dusas vietu atradis Sunākstē, kur arī apglabāts, un pie viņa kapa
ir plāksne ar uzrakstu “Latvis”. Mācītāju dzimšanas vietas
visdažādākās – Pomerānija, Ungārija, Prūsija, Lietuva, pa retam
mūsu pašu zeme – Apriķi, Sesava, Bauska. Kalpošanas laiks bieži
īss – nav viegli izturēt šajā nomaļajā draudzē, kur dzīvi senie
ticējumi un paražas un ne vienmēr ir pienācīgā cieņa pret svēto
tēvu. Tā K.Šulcs pārdzīvojis ne tikai atkārtotu, tīšu
Mācītājmuižas dedzināšanu, bet arī pieckārtīgu apzagšanu, kad
“pat ledus pagrabu pagallam iztukšojuši!”. Un ko gan var gribēt
no draudzes, kur gandrīz katrā otrā mājā ir kāds burvis, kas
savas “melnās grāmatas” slēpj kā lielu dārgumu.
To, cik dzīvīgs ir bijis pagānisms, apliecina baznīcas nojaukšana
pēc 400 gadu pastāvēšanas.
Un nav zināms, vai akmens gailis baznīcas piemiņas zīmē kādreiz
saplivinās spārnus un uzlaidīsies jaunas baznīcas tornī, lai
saulē izskatītos kā zelta.
Vaida Villeruša