Tautsaimniecības vienotās stratēģijas vēl nav
Dr.habil.oec., LZA goda loceklis Pēteris Guļāns
Ministru kabinets 17.augustā akceptēja Ekonomikas ministrijas izstrādāto Tautsaimniecības vienoto stratēģiju. Iepazīstoties ar tās saturu, diemžēl nerodas pārliecība, ka tapis dokuments, kurā būtu skaidri definēti tautsaimniecības attīstības ilgtermiņa mērķi, noskaidroti iekšējie un ārējie apstākļi un to iespējamās izmaiņas, ieskicēti galvenie darbības virzieni. Šķiet, ka darīšana ir ar kārtējo šāda dokumenta uzmetumu.
Tā kā šis nav pirmais un, jādomā, arī ne pēdējais mēģinājums, lietderīgi atzīmēt būtiskākās nepilnības, kas novēršamas turpmākajās izstrādnēs.
Pēteris Guļāns Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Stratēģijas pamatjautājums
Dokumentam, kas pretendē uz
stratēģijas nosaukumu, skaidri jādefinē tautsaimniecības
attīstības pamatproblēmas un jāieskicē to risināšanas ceļi.
Izejas punkts ir tautsaimniecības attīstības galvenā mērķa
formulēšana un tā sasniegšanas ceļu iezīmēšana. Pašreiz dokumentā
vērojams jēdzienu sajaukums. Teksta pirmajā teikumā deklarēts:
“(..) stratēģijā izvirzītais mērķis paredz, ka Latvijai nākamo
20–30 gadu laikā jāsasniedz Eiropas Savienības valstu vidējais
iekšzemes kopprodukta līmenis uz vienu iedzīvotāju.” Tātad –
attīstīt ražošanu, nesaistot to ar iedzīvotāju labklājības
kāpumu.
Formāla atkāpe no šīs pieejas ir otrās nodaļas pirmajā teikumā,
kur pareizi teikts: “(..) galvenais ilgtermiņa mērķis ir
attīstīto valstu dzīves standartiem atbilstoša valsts iedzīvotāju
labklājības līmeņa sasniegšana pārskatāmajā nākotnē.”
Tālāk diemžēl dzīves līmeņa rādītājs bez jebkādiem skaidrojumiem
tiek reducēts uz iekšzemes kopprodukta (IKP) apjomu, rēķinot uz
vienu iedzīvotāju. Iedzīvotāju kopuma labklājības līmeni raksturo
nevis IKP, bet NNI (neto nacionālā ienākuma) rādītājs. Tas, ka
pašreiz šie rādītāji Latvijā būtiski neatšķiras, nenozīmē, ka tā
būs vienmēr. Par atšķirību iespējām liecina citu valstu pieredze.
Piemēram, Īrijā, kuras panākumi pirmajā acumirklī šķiet apbrīnas
vērti, NNI ir par 24% mazāks nekā IKP (!).
Nepilnību sakne
Šādas pieejas cēlonis acīmredzot
ir tas, ka tiek ignorētas tautsaimniecības attīstības īpatnības
mūsdienās un it īpaši pārredzamajā nākotnē, un proti –
ekonomikas globalizācijas radītie nosacījumi. Jautājums tiek
pasniegts tā, it kā Latvijas tautsaimniecība būtu savrupa, kaut
kas līdzīgs tai, kāda bija pirms Otrā pasaules kara. Pārmaiņu
būtību autori saredz galvenokārt apstāklī, ka Latvija ir kļuvusi
par ES dalībvalsti.
Globalizācijas procesu ietekme ir daudz plašāka. Veidojas visas
pasaules tautsaimniecība. Masveida patēriņa produkcijas ražošana
koncentrējas lielos, augsti mehanizētos uzņēmumos, realizējot to
visā pasaulē. Uzņēmumu novietojuma un to īpašnieku valstiskās
piederības nesakritība kļūst par ikdienišķu parādību. Tas, ka
uzņēmumu īpašnieki ir nerezidenti, radikāli maina valsts
institūciju spēju ietekmēt to attīstību, tai skaitā inovāciju
procesa intensitāti, ražošanas intelektualizāciju, peļņas
izmantošanas virzienus un citus to darbības jautājumus. Tos
risina nevis valsts institūcijas, bet gan objekta saimnieki, kuri
lielākoties ir ārvalstnieki.
Stratēģijas uzdevums ir iezīmēt politikas pamatlīnijas, lai
sabalansētu investoru (peļņas gūšanas) un Latvijas (NNI
palielināšanas) intereses. Šīs problēmas ignorēšana izslēdz
iespēju izveidot efektīvu Latvijas tautsaimniecības modeli.
Pievienotā vērtība un labklājība
Vienotajā stratēģijā uzsvērts
uzdevums veicināt augstas pievienotās vērtības (PV) ražojumu
izlaidi. Principiālu iebildumu pret to, protams, nevar būt.
Vadoties no ekonomikas attīstības galvenā mērķa (iedzīvotāju
labklājība), mums ir svarīga nevis visa PV, bet tikai tā daļa,
kas ietilpst valsts NNI.
No četrām PV veidojošo elementu grupām NNI noteikti iekļaujas
darba izmaksas (nodarbināto atalgojums un ar to saistītie
nodokļi) un tā sauktie pārējie nodokļi (bez produktu nodokļiem un
uzņēmuma ienākuma nodokļa). Kapitāla patēriņš (amortizācija) NNI
neietilpst. Uzņēmuma tīrais ienākums NNI pilnīgi ietilpst tikai
gadījumā, ja tā īpašnieki ir rezidenti. Pretējā gadījumā NNI
iekļaujas tikai tā daļa, kas ienāk budžetā kā uzņēmuma ienākuma
nodoklis (UIN) un uz ārzemēm izvedamo dividenžu nodoklis. Ar
pārējo rīkojas īpašnieks, un Latvijas NNI tas papildinās tikai
tādā apjomā, kādā tam būs izdevīgāk to izlietot ražošanas
attīstībai Latvijā nekā izvest uz ārvalstīm.
No šā shematiskā izklāsta izriet, ka svarīgs ir nevis viss PV
apjoms, bet tikai tās daļas lielums, kas veido valsts NNI. PV
struktūras nozīmīgumu uzskatāmi parāda daudz diskutētās celulozes
rūpnīcas projekta analīze. No rūpnīcā ražotās produkcijas
pievienotās vērtības darba izmaksas un pārējie nodokļi veidos
tikai dažus procentus. Pārējais būs kapitāla izmaksas (>20%)
un tīrais ienākums (>70%). Apstākļos, kad neizbēgama ir
ārvalstu kapitāla dominante, Latvija ir ieinteresēta ražot nevis
vienkārši produkciju ar augstu PV, bet tādu, kurā šo augsto PV
veido darba izmaksas un budžetā maksātie nodokļi. Tas
iespējams vien tad, ja produkciju galvenokārt radīs augsti
kvalificēti, tātad labi atalgoti darbinieki.
Lai tautsaimniecības struktūrā palielinātu šādu nozaru daļu,
jāveicina investīciju piesaiste nevis kapitālietilpīgiem, bet
darbietilpīgiem objektiem, turklāt prioritāri tādiem, kas
nodarbina augsti kvalificētus darbiniekus. Joprojām dominē vecā
kvantitatīvā pieeja: jo vairāk investīciju, jo labāk. Dokumentā
pilnīgi ignorēta viena no mazas valsts ekonomiskās stratēģijas
pamatproblēmām – tās teritorijā radītā IKP un NNI atšķirību
samazināšana līdz minimumam.
Uzņēmuma ienākuma nodoklis
No ārējo investīciju fetišizācijas
izriet arī uzņēmuma ienākuma nodokļa likmes radikāla
samazināšana, tā stratēģijā vērtēta pozitīvi. Konkrēti aprēķini,
kas pierādītu pieņemtā samazinājuma lietderību, netiek minēti.
Vienīgais arguments – norāde uz Īriju, kur likme ir vēl mazāka.
Neatbildēts paliek jautājums: kā tas ietekmē valsts ekonomikas
attīstības galvenā mērķa sasniegšanas (NNI) rādītāju?
Nepieciešams argumentēti pierādīt (nevis vienkārši apgalvot), ka
budžeta ieņēmumu samazinājums palielinās investīcijas jaunu
darba vietu radīšanai, veicinās nodarbinātības kāpumu un
strādājošo maksāto nodokļu adekvātu pieau-gumu. Tas, ka uzņēmēji
šādu soli dedzīgi apsveic, nav arguments, jo visoptimālākā UIN
likme tiem ir 0%. Runas par to, ka šā nodokļa loma budžeta
ieņēmumos ir neliela, nepārliecina, jo runa ir nevis par dažiem,
bet vairākiem desmitiem miljonu latu, tātad par summām, kuras,
novirzītas sociālo nozaru finansēšanas palielināšanai, jūtami
mazinātu tur vērojamo hronisko spriedzi.
Teiktais nav jāsaprot kā iebildums pret nodokļu likmju izmaiņām.
Problēmas būtība ir tāda, ka tām jābūt orientētām uz
ekonomikas attīstības galveno mērķi. Vispārēja UIN likmes
samazināšana negarantē virzību uz to, pat pieņemot, ka ar UIN
neizņemto peļņas daļu uzņēmēji pilnīgi izlietos ražošanas
attīstībai Latvijā. To viņi var sasniegt dažādi: palielinot darba
vietu skaitu vai arī – gluži otrādi – to samazinot,
investējot iegūto ietaupījumu ražošanas procesu mehanizācijā un
automatizācijā. Stratēģijai UIN likmes regulēšanā jābūt
selektīvai. Piešķirt šā nodokļa daļēju vai pilnīgu atlaidi ir
lietderīgi tikai tad, ja budžets ar citiem nodokļiem konkrētā
objekta attīstības rezultātā iegūst ievērojami vairāk nekā zaudē
ar piešķirtā samazinājuma summu.
Par ilgtspējīgu izaugsmi
Dokumenta ievadā apgalvots:
“Stratēģija definē valsts politiku stabilas, sabalansētas un
ilgtspējīgas izaugsmes nodrošināšanai, vienotā sistēmā sasaistot
ilgtermiņa ekonomiskos mērķus un prioritātes (10–30 gadiem) ar
vidēja (5–10 gadiem) un īstermiņa (1–3 gadiem) mērķiem un
pasākumiem.”
Šo sasaisti autori cenšas parādīt tabulā (2.1): “Mērķu un to
sasniegšanas izvērtējuma rādītāji”. Pārsteidz aptverto rādītāju
gūzma (64 rādītāji) – no IKP līdz sadzīves atkritumu savākšanai.
Uzmanīgu dara tas, ka nav norādīts galvenais iedzīvotāju dzīves
līmeņa rādītājs NNI apjoms vai vismaz tā attiecību pret IKP
izmaiņa. Iespējams, autori vadās no pieņēmuma, ka NNI būtiski
neatšķirsies no IKP, kas tautsaimniecībā ar izteiktu ārējā
kapitāla dominanti nav iespējams, īpaši situācijā, kad Latvijas
rezidentu kapitāla eksports vispār netiek paredzēts.
Kapitāla vienvirziena plūsma neizbēgami veidos IKP un NNI
atšķirību pieaugumu. Pašreiz to mazina Latvijas rezidentu ārzemēs
nopelnītās naudas pārvedumi. Vai šāda situācija saglabājama arī
nākotnē? Savādi, ka problēma ar Latvijas iedzīvotāju aktīvākās un
talantīgākās daļas masveida darbu ārzemēs dokumentā nav minēta.
Neatrisinot to, sagaidāma pakāpeniska darbaspēka intelektuālā
līmeņa pazemināšanās. Līdz ar to vienotajā stratēģijā
deklarētajam uzdevumam “veidot uz zināšanām balstītu jauno
ekonomiku” nav reāla seguma.
Kā sasniegt ES vidējo līmeni?
Var piekrist prognozētajam ES
vidējā IKP uz vienu iedzīvotāju sasniegšanas laika posmam, ja
Latvijā šā rādītāja pieauguma vidējais temps būs 8% gadā.
Problēma ir: kā nodrošināt šos 8%? Ne tekstā, ne tabulā ticamas
atbildes nav. Norādot, ka Latvijā darba ražīgums ir tikai 40,7%
no ES–15 vidējā līmeņa, prognozēts, ka pārskatāmajā periodā šo
atpalicību pilnīgi likvidēsim. Te jāņem vērā divi apstākļi.
Pirmais. Darba ražīgums tiek mērīts ar IKP apjomu uz vienu
strādājošo. Ar ārējā kapitāla palīdzību izveidojot lielus augsti
mehanizētus uzņēmumus, var iegūt lielu PV un attiecīgi IKP apjomu
uz vienu nodarbināto. Tā kā šādos objektos radītās PV lauvas
tiesu veido kapitāla izmaksas un tīrais ienākums, Latvijas NNI
veidošanai aizietu tikai tā neliela daļa. Tādēļ, lai sasniegtu ES
vidējo dzīves līmeņa rādītāju, IKP uz iedzīvotāju un arī uz
nodarbināto būtu ievērojami jāpārsniedz ES vidējais
rādītājs.
Otrais. Tabulā minētie vairāki citi rādītāji, ja tie tiks
sasniegti, veidos Latvijā tautsaimniecību, attīstītākās ES
valstis, kas nespēs ne tikai prognozētajā, bet arī ilgākā periodā
panākt attīstītākās ES valstis pat pēc IKP uz vienu nodarbināto.
Paskaidrosim to sīkāk.
Darba ražīguma līmenis lielā mērā ir atkarīgs no ražošanas
procesu mehanizācijas un automatizācijas, kā arī darba vietu
specializācijas līmeņa. Mūsdienu tehnoloģiju un ražošanas
organizāciju ir ekonomiski izdevīgi likt lietā, ja ir pietiekams
ražošanas apjoms. Aplūkotajā dokumentā ražošanas koncentrācijas,
resp., uzņēmumu lieluma, jautājums nav analizēts. Gluži otrādi –
uzsvars likts uz sīku uzņēmumu veidošanu: uzņēmumu skaitam uz
1000 iedzīvotājiem no pašreizējiem 18 jāpieaug līdz 50 perioda
beigās. Pieņemot, ka darba spējas vecuma grupas īpatnējais svars
būs līdzīgs 2003. gada rādītājam un no tiem nodarbināti 70%,
varam aprēķināt, ka tautsaimniecībā strādājošo skaits uz 1000
iedzīvotājiem būs ~ 437 (2002.gadā – 424). Tā kā no
tautsaimniecībā nodarbinātajiem ~ 16% strādā valsts pārvaldē un
izglītībā, tad nozarēs, kurās vairāk vai mazāk iespējama
uzņēmējdarbība, varētu strādāt aptuveni 367 cilvēki no 1000
iedzīvotājiem. Izdalot to ar 50 uzņēmumiem, iegūstam vidējo tajos
strādājošo skaitu – 7. Nav saprotams, kā šādi sīkražotāji
nodrošinās augstu darba ražīgumu un iekaros savu nišu ES tirgū
(tai skaitā Latvijā kā ES tirgus daļā).
Attiecībā uz maziem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) autori
aprobežojas ar jau veikto pasākumu pārstāstu un to skaita
fantastisku palielinājumu. MVU jādarbojas tajās sfērās, kurās tie
var konkurēt ar lielajiem. Ir skaidrs, ka tās galvenokārt ir
jomas, kas saistītas ar kādas noteiktas teritorijas iedzīvotāju
apkalpošanu, lai gan arī te notiek sīko uzņēmumu pakāpenisks
izspiešanas process (tirdzniecībā, sadzīves tehnikas remontā).
Valsts atbalsts MVU jāsniedz ne tādēļ, lai mākslīgi uzturētu
konkurētnespējīgu sīkražotāju slāni, un ne jau tādēļ, ka tie ir
mazi, bet tādēļ, lai palīdzētu tiem kļūt lieliem un
konkurētspējīgiem. Vēsturē ir daudz piemēru, kas rāda, ka
pašreizējie industriālie giganti sākotnēji bijuši nelielas
darbnīcas vai laboratorijas. Ekonomiskās politikas uzdevums ir
izdalīt šādus perspektīvus uzņēmumus un sniegt tiem atbalstu
sākotnējā attīstības stadijā. Nozīmīga loma te ir
tehnoloģiskajiem centriem, kuri izslīdējuši no vienotās
stratēģijas autoru redzesloka.
Stratēģiju nevar radīt ierēdņi
No iepriekš minētajiem piemēriem
izriet, ka dokuments, kurā formulēti tautsaimniecības attīstības
mērķi un būtiskākie pasākumi to sasniegšanai, vēl nav radīts. Šis
konstatējums attiecas kā uz šo, tā arī uz iepriekšējiem
sacerējumiem. Neveiksmju cēlonis, manuprāt, ir tas, ka šos
dokumentus gatavoja ierēdņi kā savu tiešo pienākumu
blakusproduktu. Pēc šādas metodes nekas cits kā dažādu fragmentu
sakopojums, turklāt vāji saistīts ar attīstības galveno mērķi,
pat tajā izpratnē, kā tas formulēts analizētajā variantā,
nevarēja rasties.
Stratēģijas izstrāde ir nopietns pētniecisks darbs un nav
realizējams kā ierēdņu, lai cik talantīgi tie arī būtu, ikdienas
darba blakusprodukts.