Nepārreģistrēto valsts un pašvaldību uzņēmumu likvidācija
2002.gada 1.janvārī spēkā stājās Komerclikums (KL) un Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likums (KSSKL), kuri aizsāka lielāko reformu uzņēmējdarbības un to regulējošo galveno normatīvo aktu jomā. Atbilstoši KSSKL noteikumiem arī valsts un pašvaldību uzņēmumiem (statūtsabiedrībām), arī tām, kas darbojas kā bezpeļņas organizācijas (turpmāk – valsts un pašvaldību uzņēmumi), līdz 2004.gada 1.novembrim bija jāpiesaka pārreģistrācija Komercreģistrā vai Biedrību un nodibinājumu reģistrā, jāpārveidojas par aģentūrām vai arī jālemj par likvidāciju, ja turpmākajai saimnieciskajai darbībai netika saskatīta lietderība.
Ina Panasova Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Komerclikuma reformas pirmās kārtas rezultāti
2004.gada 1.novembris uzskatāms
par noslēgumu Komerclikuma reformas pirmajai kārtai, kam pakļauti
valsts un pašvaldību uzņēmumi. Šis termiņš arī ir pirmais
atskaites punkts Komerclikuma reformas novērtēšanai, tai skaitā
analīzei par valsts un pašvaldību attieksmi pret likuma
normām.
Pēc Uzņēmumu reģistra rīcībā esošās informācijas reforma skāra
vairāk nekā 900 valsts un pašvaldību uzņēmumu, no kuriem pēdējās
nedēļas laikā likvidēti 120. Pēc informācijas, kas pieejama
10.novembrī, pārreģistrēts bija 381 uzņēmums, 269 uzņēmumi bija
iesnieguši pieteikumus pārreģistrācijai vai likvidācijai.
Tādējādi par 165 uzņēmumiem Uzņēmumu reģistram ziņu nav.
Attieksme kā rīcības arguments
Tas nozīmē, ka par 13% savu
uzņēmumu likteni valsts un pašvaldības nav satraukušās un skaidri
paredzējušas to nākotni – likvidāciju. Reforma ir bijusi tikai
virzītājspēks, lai beidzot likvidētu uzņēmumu, kura eksistencei
un darbībai kādu laiku jau nav bijusi nozīme.
Lai arī tā, tomēr kritiski ir izvērtējama šāda valsts un
pašvaldību attieksme. Pirmkārt, ja uzņēmums nedarbojas, valstij
vai attiecīgajai pašvaldībai ir laikus jārūpējas par uzņēmuma
likteni: jāatjauno darbība vai jālikvidē – jārīkojas tieši tā, kā
tas gādīgam un rūpīgam saimniekam pienāktos. Attiecīgajām valsts
un pašvaldību institūcijām bija laikus jālemj par to likvidēšanu,
tādējādi vienlaikus paužot savas rūpes un attieksmi pret kādreiz
izveidotajiem uzņēmumiem, likumu noteikumiem un sabiedrību
kopumā.
Otrkārt, ir apšaubāmi, ka gandrīz trīs gadu termiņš, kāds tika
dots attiecīgu lēmumu pieņemšanai, bijis par īsu.
Izvēlēties Komerclikuma reformu kā līdzekli šo uzņēmumu
likvidēšanai vienkāršotā kārtā un it kā resursu taupīšanai ir
diezgan tuvredzīgi: KSSKL noteiktu ierakstu izdarīšanai,
publicēšanai “Latvijas Vēstnesī”, informācijas apstrādei,
uzņēmuma izslēgšanai tāpat tiek tērēti valsts līdzekļi. Turklāt,
ja Uzņēmumu reģistrā tiek saņemti kreditoru pieteikumi, attiecīgā
uzņēmuma likvidācija tāpat jānodrošina attiecīgajai valsts un
pašvaldības institūcijai un likvidācija veicama par uzņēmuma
līdzekļiem.
Pozitīvi, ka, saskaņā ar Uzņēmumu reģistra rīcībā esošo
informāciju, minēto 165 uzņēmumu vidū nav tādu, kuri skartu
sabiedrībai svarīgas intereses, un, cerams, ka to vidū nav arī
tādu, kuri būtu līdz šim darbojušies.
Nepārreģistrēto uzņēmumu liktenis
Atbilstoši KSSKL noteikumiem,
nepārreģistrētie uzņēmumi tiek pakļauti tā sauktajai piespiedu
likvidācijai. Tā notiks noteiktā kārtībā.
Uzņēmumu reģistrs izdarīs ierakstu par šo uzņēmumu darbības
izbeigšanu, un šo uzņēmumu saraksts novembra otrajā pusē tiks
publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” kreditoru prasījumu
pieteikšanai. Kreditoru prasījumi piesakāmi Uzņēmumu reģistrā, un
to pieteikšanas termiņš ir trīs mēneši no publikācijas
dienas.
Ja trīs mēnešu laikā no publikācijas dienas neviens kreditors
nepieteiksies, uzņēmums tiks izslēgts no Uzņēmumu reģistra (būs
notikusi tā likvidācija vienkāršotā kārtībā). Pirmajā brīdī viss
šķiet vienkārši. Bet vienkārši tas ir gadījumā, ja uzņēmumam pēc
izslēgšanas nav mantas. Sarežģītāk, ja manta tomēr ir palikusi.
Ja tā, tad šī manta tiek pielīdzināta bezmantinieku mantai
atbilstoši Civillikuma 417.pantam. Civillikums šajā sakarā
paredz, ka manta, kas palikusi pēc juridisku personu izbeigšanās,
izņemot peļņas sabiedrības, piekrīt valstij, ja likums, to
statūti, dibināšanas lēmums nenosaka citādi. Protams, daļa valsts
un pašvaldību uzņēmumu ir peļņas sabiedrības.
Tāpēc rodas likumsakarīgs jautājums: vai Civillikuma noteikumi
attiecas uz peļņas sabiedrībām? Ņemot vērā to, ka
pārreģistrācijas pienākumu paredz KSSKL un tieši tas nosaka
nepārreģistrēto valsts un pašvaldību uzņēmumu darbības
izbeigšanās un likvidācijas kārtību, minētā likuma noteikumi
vērtējami kā speciāli attiecībā uz Civillikuma noteikumiem. Tas
nozīmē, ka neatkarīgi no uzņēmuma darbības mērķa – gūt vai negūt
peļņu – manta, kas paliks pēc uzņēmuma izslēgšanas, piekrīt
valstij. Valstij piekritīgo bezmantinieku mantu uzskaitīs, tās
saglabāšanu, novērtēšanu un realizāciju nodrošinās Valsts
ieņēmumu dienesta attiecīgā teritoriālā iestāde. Palikušais
nekustamais īpašums bez maksas tiks nodots valsts akciju
sabiedrības “Valsts nekustamā īpašuma aģentūra” valdījumā.
Savukārt palikušās privatizācijai nododamās mājas bez maksas tiks
nodotas attiecīgajai pašvaldībai īpašumā vai valsts aģentūrai
“Mājokļu aģentūra” valdījumā tālāku privatizācijas darbību
veikšanai. Kustamā manta tiks realizēta saskaņā ar Valsts
ieņēmumu dienesta teritoriālās iestādes direktora apstiprinātiem
izsoles noteikumiem. Ieņēmumi, kas tiks iegūti no mantas
realizācijas, tiks ieskaitīti valsts budžetā.
Ja pieteiksies vismaz viens kreditors ar prasījuma summu,
piemēram, 10 latiem, uzņēmumam pašam par saviem līdzekļiem būs
jāveic likvidācija saskaņā ar tiem normatīvajiem aktiem, ar
kuriem tas dibināts, jeb tā sauktajiem vecajiem likumiem. Tas
nozīmē, ka jāieceļ likvidators, kam pilnībā jāapzina kreditori,
jāapmierina to prasījumi un uzņēmums jāvirza tā izslēgšanai no
Uzņēmumu reģistra. Ja kreditoru prasījumus nav iespējams
apmierināt, atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem
jāiesniedz pieteikums apgabaltiesā par uzņēmuma atzīšanu par
maksātnespējīgu.
Ja pēc uzņēmuma likvidācijas beigām paliek pāri manta, tā pāriet
uzņēmuma īpašniekam jeb dalībniekam.
Kā vienā, tā otrā gadījumā uzņēmums pēc 1.novembra nav tiesīgs
nodarboties ar uzņēmējdarbību. Tas gan nenozīmē, ka uzņēmumam,
kas līdz šim ir darbojies, strauji jāpārtrauc darbība. Uzņēmums
nedrīkst sākt jaunu saimniecisku līgumu slēgšanu. Uzņēmumam
jādara viss, lai nodrošinātu iepriekš noslēgto līgumu izbeigšanu,
produkcijas realizāciju un tamlīdzīgs darbības. Tomēr KSSKL
noteic arī galīgo termiņu, kad uzņēmumam noteikti ir jāpārtrauc
sava darbība, – trīs mēnešu laikā pēc publikācijas. Tātad
aptuveni līdz 2005.gada februārim jāpagūst atrisināt iepriekš
minētos jautājumus. Pēc tam gan var notikt tikai un vienīgi
likvidācijas darbības.
Ja tomēr tiek konstatēts, ka nepārreģistrētā un likvidācijai
pakļautā uzņēmuma funkciju īstenošana ir nepieciešama
sabiedrībai, piemēram, zobārstniecības pakalpojumu sniegšana kāda
pagasta iedzīvotājiem, pastāv juridiska iespēja funkcijas,
tiesības un saistības nodot, tās pārjaunojot, no jauna dibināmam
pašvaldības uzņēmumam.
Ir izņēmumi
Lai arī iepriekš minētais termiņš
– 1.novembris – attiecas uz pilnīgi visiem valsts un pašvaldību
uzņēmumiem, šo nepārreģistrēto 165 uzņēmumu vidū 38 ir zinātnes,
kultūras un izglītības iestādes. Attiecībā uz šīm bezpeļņas
organizācijām Saeima 2004.gada 4.novembrī akceptēja grozījumus
KSSKL, nosakot, ka to pārreģistrācijas termiņš ir 2005.gada
1.septembris. Tādējādi ir legalizētas šo valsts un pašvaldību
uzņēmumu tiesības turpināt darbību arī pēc 2004.gada
1.novembra.
Turklāt jāvērš uzmanība, ka pārreģistrācijas noteikumi atbilstoši
KSSKL neattiecas uz valsts bezpeļņas sabiedrību ar ierobežotu
atbildību “Latvijas Televīzija” un valsts bezpeļņas sabiedrību ar
ierobežotu atbildību “Latvijas Radio”, kā arī uz tiem valsts un
pašvaldību uzņēmumiem, kuri jau pirms 1.novembra atrodas
likvidācijas vai maksātnespējas stadijā.
Ina Panasova,
Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāra vietniece