Valsts sekretāru 2004.gada 11.novembra sanāksmē
Ārlietu ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Par Baltijas Ministru padomes
Vecāko amatpersonu komiteju un darba grupu
nolikumu”.
Baltijas Ministru padome (BMP) ir Latvijas,
Igaunijas un Lietuvas valdību sadarbības institūcija, kas
darbojas saskaņā ar savu nolikumu. Lai pielāgotu institūcijas
darbību jaunajiem apstākļiem pēc Baltijas valstu iestāšanās
Eiropas Savienībā un NATO, BMP nolikums tika grozīts un jaunais
nolikums apstiprināts 2003.gada 28.novembrī. Viena no BMP
darbības sastāvdaļām ir vecāko amatpersonu komitejas (VAK), kuru
darbību regulē attiecīgs nolikums. Līdz ar jauno BMP nolikumu
radās nepieciešamība izstrādāt arī jaunu vecāko amatpersonu
komiteju nolikumu.
Baltijas valstu pārstāvju konsultācijās tika nolemts optimizēt
vecāko amatpersonu komiteju struktūru, izvērtējot nepieciešamību
pēc Baltijas valstu institucionalizētas sadarbības katrā no jomām
pēc iestāšanās ES. No agrākajām 18 komitejām turpmāk darbosies
piecas (Aizsardzības komiteja, Enerģētikas komiteja, Vides
komiteja, Iekšlietu komiteja, Transporta un sakaru komiteja),
turklāt tiek paredzēta iespēja veidot speciālas darba grupas
konkrētu jautājumu risināšanai.
VAK nolikums ir saskaņots BMP Sadarbības padomē (ārlietu ministru
līmenī) un principā tika atbalstīts Baltijas valstu valdību
vadītāju tikšanās laikā Rīgā 2004.gada 4.oktobrī. Šajā tikšanās
reizē nolemts VAK nolikumu pieņemt premjerministru vēstuļu
apmaiņas ceļā līdz 1.decembrim. Par nolikuma spēkā stāšanās
datumu tika noteikts 2005.gada 1.janvāris, kad Baltijas Ministru
padomē mainās prezidējošā valsts.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ekonomikas, Iekšlietu, Kultūras, Satiksmes, Vides ministrijā,
Valsts kontrolē, Valsts kancelejā, saskaņojumi jāsniedz līdz
17.novembrim.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Grozījums Ministru kabineta
1996.gada 20.augusta noteikumos Nr.336 “Noteikumi par īpaša
režīma zonu Rīgas pilsētas administratīvajā
teritorijā””.
Noteikumi par īpaša režīma zonu Rīgas
pilsētas administratīvajā teritorijā nosaka, ka Ministru kabinets
reizi gadā izskata atbildīgā ministra iesniegto informāciju par
Vecrīgas satiksmes organizācijas projekta realizācijas
gaitu.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija saņēmusi
Rīgas Domes vēstuli, kurā norādīts, ka īpaša režīma zonas
statuss, kas Vecrīgai piešķirts no 1996.gada, ļāvis sakārtot
autotransporta plūsmu Vecrīgā. Maksa par iebraukšanu Vecrīgā tiek
novirzīta dažādu projektu realizācijai šajā zonā, īpaši ielu
rekonstrukcijai. Ielu rekonstrukcijas un projektēšanas darbi
Vecrīgā 2004.gada kopumā tika veikti par Ls 410 082. Lai varētu
kontrolēt un koriģēt Vecrīgā iebraucošā transporta plūsmu, kā arī
realizēt Vecrīgas turpmākas labiekārtošanas projektus, būtu
jāpagarina īpaša režīma zonas statuss Vecrīgai un jāsaglabā
transporta iebraukšanas ierobežojumi Vecrīgā.
Sagatavotais grozījuma projekts paredz pagarināt noteikumos
noteikto termiņu (līdz 2004.gada 31.decembrim) vēl uz vienu gadu
– līdz 2005.gada 31.decembrim. Termiņa pagarinājums nepieciešams,
pamatojoties uz pastāvošo praksi Vecrīgas satiksmes
organizācijā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Satiksmes
ministrijā, Valsts kontrolē, saskaņojumi jāsniedz līdz
26.novembrim.
Tieslietu ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Administratīvo pārkāpumu lietās
izņemto mantu un dokumentu glabāšanas, realizācijas un
iznīcināšanas kārtība”.
Noteikumu projekts nosaka:
kārtību, kādā institūcijas (amatpersonas), kurām ir tiesības
izņemt mantu un dokumentus, izņemto mantu un dokumentus nodod
glabāšanā; kārtību, kādā atbildīgā institūcija (amatpersona)
pieņem lēmumu par izņemtās mantas, kas ātri bojājas un ko nevar
nodot glabāšanā vai kuras ilgstoša glabāšana rada zaudējumus
valstij, nodošanu realizācijai vai iznīcināšanai; kārtību, kādā
veicama izņemtās mantas realizācija vai iznīcināšana; kārtību,
kādā institūcija, kura izņemto mantu realizējusi vai
iznīcinājusi, atlīdzina par to īpašniekam ar tās pašas sugas un
kvalitātes mantu vai arī samaksā vērtību, kāda realizētajai vai
iznīcinātajai mantai būtu bijusi atlīdzināšanas brīdī.
Šobrīd valstī nav reglamentēta rīcība ar izņemto mantu un
dokumentiem administratīvā pārkāpuma lietā, taču šāda normatīvā
regulējuma trūkums rada milzīgus zaudējumus valstij, īpaši
gadījumos, kad izņemtā manta ātri bojājas vai arī tās uzglabāšana
ir finansiāli neizdevīga, jo prasa ievērojamus līdzekļus. Turklāt
šobrīd nav arī noteikta institūcija, kuras pienākumos ietilptu
tālākā rīcība ar izņemto mantu un dokumentiem.
Projektā tiek paredzēts, ka izņemtos dokumentus atbildīgā
institūcija (amatpersona) var glabāt pati vai ar motivētu lēmumu
nodot glabāšanai valsts aģentūrai “Materiālās rezerves” (turpmāk
– Aģentūra). Izņemto mantu atbildīgā institūcija (amatpersona) ar
motivētu lēmumu nodod glabāšanai Aģentūrai, bet izņemto mantu,
kas ātri bojājas un ko nevar nodot glabāšanā vai arī tās ilgstoša
glabāšana rada zaudējumus valstij, atbildīgā institūcija
(amatpersona) ar motivētu lēmumu nodod realizācijai vai
iznīcināšanai Aģentūrai.
Projektā ir paredzēts, ka Aģentūra
ar tai nodotajiem izņemtajiem priekšmetiem varēs rīkoties pati
(glabāt, realizēt vai iznīcināt), gan arī to uzticēt citai
institūcijai vai komersantam, slēdzot attiecīgus līgumus. Šāds
risinājums ir nepieciešams, jo Aģentūrai ne vienmēr būs iespējas
rīkoties ar attiecīgo mantu, piemēram, būs nepieciešamas īpašas
saldētavas vai citas specifiskas iekārtas preču uzglabāšanai vai
iznīcināšanai.
Projektā tiek īpaši izdalīti tie gadījumi, kad atbildīgajai
institūcijai (amatpersonai) ir jāpieņem motivēts lēmums par
izņemtās mantas iznīcināšanu, proti, 1) ja tā atzīta par
izplatīšanai nederīgu saskaņā ar normatīvajiem aktiem; 2) ja
paredzamie realizācijas izdevumi pārsniedz paredzamos ieņēmumus;
3) ja normatīvie akti paredz obligātu iznīcināšanu (piemēram,
kontrafaktas preces, tabakas izstrādājumi, alkoholiskie
dzērieni). Citos gadījumos atbildīgā institūcija (amatpersona)
var pieņemt lēmumu par rīcību ar izņemto mantu pēc saviem
uzskatiem, protams, ievērojot lietderības, taisnīguma un
ekonomiskuma principus. Pēc atbildīgās institūcijas
(amatpersonas) lēmuma pieņemšanas izņemtā manta tiek nodota
Aģentūrai, kura tālāk rīkojas atbilstoši atbildīgās institūcijas
(amatpersonas) pieņemtajam lēmumam – nodrošina izņemtās mantas
glabāšanu, realizāciju vai iznīcināšanu.
Būtiski, ka projektā noteikts, ka aģentūra, izpildot atbildīgās
institūcijas (amatpersonas) lēmumu par izņemtās mantas glabāšanu,
realizāciju vai iznīcināšanu, nepiemēro likumu “Par iepirkumu
valsts vai pašvaldību vajadzībām”. Ja izņemtās mantas glabāšanai,
realizācijai vai iznīcināšanai ir nepieciešams izmantot
komersanta vai institūcijas pakalpojumus, Aģentūrai ir pienākums
izvērtēt komersanta vai institūcijas piedāvātās cenas, izvēloties
finansiāli izdevīgāko piedāvājumu. Šāda nepieciešamība
skaidrojama ar šī normatīvā akta īpašo priekšmetu – ātri bojājošā
izņemtā manta vai izņemtā manta, kuras uzglabāšana rada
zaudējumus valstij. Lai šī izņemtā manta neietu bojā, ir
nepieciešama nekavējoša rīcība, ko aģentūra var nodrošināt tikai
tad, ja nav jāpiemēro iepirkuma procedūra.
Projekts paredz Aģentūras tālāko rīcību pēc izņemtās mantas vai
dokumentu saņemšanas no atbildīgās institūcijas (amatpersonas),
proti, tā pieņem un uzskaita izņemto mantu, sastādot izņemtās
mantas un izņemto dokumentu pieņemšanas-nodošanas aktu, izveido
izņemtās mantas novērtēšanas (realizēšanas, iznīcināšanas)
komisiju un nekavējoties organizē izņemto dokumentu glabāšanu vai
mantas glabāšanu, realizāciju vai iznīcināšanu.
Projekts paredz, ka ieņēmumus, kas gūti, realizējot izņemto
mantu, ieskaita īpaši izveidotā depozīta kontā, kur tie glabājas
līdz galīgā lēmuma pieņemšanai administratīvā pārkāpuma lietā.
Šādas normas nepieciešamība pamatojama ar nevainīguma prezumpciju
– līdz galīgā lēmuma pieņemšanai nav zināms, vai izņemtā manta
būs konfiscējama vai arī atdodama tās īpašniekam. Gadījumā, ja
galīgais lēmums paredz izņemtās mantas atdošanu, bet izņemtā
manta ir bijusi ātri bojājošā, tad, to realizējot, nauda tiek
saglabāta un to varēs atdot īpašniekam. Pretējā gadījumā ātri
bojājošā izņemtā manta var iet bojā, bet īpašniekam labvēlīga
lēmuma gadījumā valstij var nākties segt īpašniekam radušos
zaudējumus.
Projekts arī nosaka izņemtās mantas vai izņemto dokumentu
īpašnieka nepieciešamo rīcību, ja atbildīgās institūcijas
(amatpersonas) galīgais lēmums administratīvā pārkāpuma lietā
paredz izņemto dokumentu vai izņemtās mantas atdošanu vai tās
vērtības atlīdzināšanu, proti, izņemto dokumentu vai izņemtās
mantas īpašniekam jāvēršas aģentūrā ar iesniegumu par izņemto
dokumentu vai izņemtās mantas atdošanu vai tās vērtības
atlīdzināšanu, kā arī iesniegumam jāpievieno atbildīgās
institūcijas (amatpersonas) lēmuma kopija, kurā lemts par izņemto
dokumentu vai izņemtās mantas atdošanu vai tās vērtības
atlīdzināšanu īpašniekam. Pēc minēto dokumentu saņemšanas
aģentūra tos izskata un atbilstoši rīkojas – atdod izņemtos
dokumentus vai izņemto mantu vai, ja izņemtā manta ir realizēta
vai iznīcināta, atlīdzina tās vērtību vai atlīdzina ar tās pašas
sugas un tādas pašas kvalitātes priekšmetiem.
Projekts paredz aģentūras rīcību arī tajā gadījumā, ja izņemtā
manta ir tikusi iznīcināta, bet galīgais lēmums paredz pienākumu
atlīdzināt īpašniekam izņemtās mantas vērtību – īpašniekam
atlīdzina zaudējumu izņemtās mantas novērtējuma summas apmērā,
kas pastāv atlīdzināšanas brīdī, vai atlīdzina izņemto mantu ar
tās pašas sugas un tādas pašas kvalitātes priekšmetiem, ņemot
vērā izņemtās mantas aprakstes un novērtējuma aktā norādīto
vērtību, neatskaitot izdevumus, kas saistīti ar attiecīgās
izņemtās mantas glabāšanu un iznīcināšanu.
Lai novērstu situāciju, ka Iekšlietu ministrijas kompetenta
iestāde bezgalīgi ilgi pēc atbildīgās institūcijas (amatpersonas)
galīgā lēmuma lietā, kas paredz izņemtās mantas atdošanu vai tās
vērtības atlīdzināšanu, glabā izņemto mantu, tiek paredzēts, ka
īpašniekam jāpārņem tam atdodamā izņemtā manta 3 mēnešu laikā no
brīža, kad stājies spēkā atbildīgās institūcijas (amatpersonas)
lēmums, pretējā gadījumā Aģentūra pieņem lēmumu par turpmāko
rīcību ar izņemto mantu, bet īpašnieks zaudē tiesības uz izņemto
mantu vai tās vērtības atlīdzināšanu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Aizsardzības, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Kultūras, Labklājības,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības,
Vides, Zemkopības ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā, Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojā, Valsts kancelejā.
Valsts kanceleja
– pieteica noteikumu projektu “Erotiska un pornogrāfiska
rakstura materiālu aprites noteikumi”.
Noteikumu
projekts izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likumu,
tie nosaka erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu apriti,
kas piedāvā ievešanas, izgatavošanas, iegādāšanās,
lejupielādēšanas, izplatīšanas, publiskas demonstrēšanas vai cita
veida izmantošanas kārtību.
Jauns noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz darba grupas
viedokli, ka nepieciešams izstrādāt jaunu noteikumu projektu,
nevis izdarīt grozījumus 1995.gada 22.novembra noteikumos Nr. 348
“Noteikumi par erotiska un pornogrāfiska rakstura materiālu
ievešanu, izgatavošanu, izplatīšanu, publisku demonstrēšanu vai
reklamēšanu, informācijas aprites kārtību”.
Noteikuma projekts skaidro erotiska un pornogrāfiska rakstura
materiālu pazīmes, ievešanas un izgatavošanas nosacījumus, iezīmē
izplatīšanas un publiskas demonstrēšanas nosacījumus.
Noteikumu projektā atsevišķi izdalīta sadaļa par aprites
īpatnībām elektroniskā vidē, kur galvenais uzsvars tiek likts uz
elektroniskā veidā sagatavotu erotisku un pornogrāfisku materiālu
tirdzniecību, paša materiāla vai hipersaites pārsūtīšanu,
publiskošanu, izmantojot automatizētās datu apstrādes sistēmas
vai cita veida padarīšanu par pieejamu.
Noteikumu projekts nosaka arī materiālu ekspertīzes
nepieciešamību un atbildību.
Atsevišķi tiek aprakstīta bērnu pornogrāfija un ar to saistītās
pazīmes, kas raksturo, ka materiāls tiek uzskatīts par bērnu
pornogrāfiju.
Saskaņā ar šiem noteikumiem Latvijas Republikas Iekšlietu
ministrija nākamā gada budžeta grozījumos pieprasīs līdzekļus
ekspertu komisijas locekļiem, kas tiks sasaukta, ja, balstoties
uz noteikumiem, nebūs iespējams noteikt materiāla erotisko vai
pornogrāfisko raksturu un izvērtēt tā saturu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu,
Izglītības un zinātnes, Kultūras, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Zemkopības ministrijā,
Ministru prezidenta biedra birojā, Īpašu uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā,
Ģenerālprokuratūrā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments