Igaunijā tāpat kā Latvijā
Kaimiņzemēs ārstiem un pacientiem vienādas problēmas
Veselības aprūpes problēmas – nepietiekams ārstu atalgojums, rindas uz medicīniskajiem pakalpojumiem, zāļu dārdzība – ir vienādas Latvijā un Igaunijā, atšķiras vien finanšu apjoms sistēmā.
Kulvars Mandu Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Šāds secinājums radās, tiekoties
ar Igaunijas sociālo lietu viceministru Kulvaru Mandu. Viņš ir
ieradies vizītē Latvijā, lai pārspriestu abām valstīm kopīgās
problēmas, kuras risināt varētu arī kopīgi. Piemēram, visas trīs
Baltijas valstis par lētāku naudu centralizēti varētu iepirkt
medikamentus – jo lielāks tirgus, jo izdevīgākas cenas. Šā
iemesla dēļ tiek domāts arī par vienota pakalpojumu tirgus
radīšanu Baltijas valstīs. Veselības ministrs Rinalds Muciņš un
igauņu kolēģis apmeklēja arī Valku, lai kopīgi pārrunātu Valkas
un Valgas slimnīcu sadarbību. Jo nav noslēpums, ka vairāki
Latvijas ārsti dodas strādāt uz Igauniju, kur var nopelnīt
vairāk. Latvijā ārsts mēnesī saņem 290 latus, bet Igaunijā – 540.
Kaimiņvalstī, tieši tāpat kā Latvijā, ārstu algas ir iestrādātas
pakalpojuma cenā. Igaunijas sociālo lietu viceministrs uzsvēra,
ka Igaunijā esot gandrīz pilnībā iznīdēti nelegālie maksājumi
ārstiem. Tas izdevies tādēļ, ka pacienti zina, cik un par ko viņi
maksā. Kā skaidro K. Mandu, pacients pats sedz 13% no medicīnas
pakalpojumu cenas.
Vakardienas, 12. novembra, preses konferencē K. Mandu arī
vairākkārt uzsvēra, cik nozīmīgi, ka Latvijā ir atsevišķa
Veselības ministrija. Arī Igaunijā jau sāk runāt par tādas
nepieciešamību, jo veselības aprūpe ir pārāk nozīmīga un
sarežģīta, lai to integrētu kādā citā ministrijā.
Kā vienu no sāpīgākajām problēmām K. Mandu minēja ārstu trūkumu.
Kaut gan igauņu ārstu algas ir gandrīz divreiz lielākas nekā
Latvijā, daudzi ārsti dodas strādāt uz ārvalstīm. Igaunijā
apmēram 5% – 7% ārstu ir izņēmuši sertifikātu, kas nepieciešams
darbam ārvalstīs. Kā uzsvēra viceministrs, tādai mazai valstij kā
Igaunija tas ir ievērojams skaitlis.
Igaunija, atšķirībā no Latvijas, jau ir ieviesusi ambulatorās un
stacionārās aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstības programmu
(struktūrplānu). Kaimiņvalsts politiķiem, atšķirībā no Latvijas,
pietika politiskās gribas īstenot nepopulārās reformas.
Jāatgādina, ka, tās uzsākot, 80% Igaunijas iedzīvotāju
struktūrplāna ieviešanu neatbalstīja. Argumenti tie paši, kas
Latvijā. K. Mandu gan atzina, ka reformas gaitā pieļāvuši arī
kļūdas, no kurām Latvijai vajadzētu izvairīties. Pati būtiskākā –
mazo lauku slimnīcu likvidācija nevis apvienošana vai
reorganizācija. Igauniju konsultējušie zviedru kolēģi nebija
ņēmuši vērā vairākas lokālas mazas valsts problēmas. Piemēram,
transporta infrastruktūru. Jo, likvidējot kāda pagasta mazo
slimnīcu, tā iedzīvotājiem jābūt iespējai pietiekami ātri nokļūt
citā ārstniecības iestādē. Reformas gaitā tika slēgtas 30 –
40 mazās slimnīcas. Taču pēc pāris gadiem veselības aprūpes
organizatori saprata, ka lielās daudzprofilu slimnīcas nespēj
nodrošināt palīdzību visiem, kam tā nepieciešama. Tādēļ nācās
atkal atvērt mazās slimnīcas un pārveidot par ilgstošās
uzturēšanās stacionāriem. Tas, protams, izmaksāja daudz dārgāk
nekā tad, ja tās sākotnēji nebūtu slēgtas, bet pārveidotas.
Latvijas struktūrplāns neparedz mazo slimnīcu likvidāciju, tās
tiks vai nu apvienotas, vai pārveidotas par veselības aprūpes
centriem.
Šobrīd Igaunijā ir 19 slimnīcas, kas nodarbojas ar aktīvu
ārstniecību, un 33 ilgstošās uzturēšanās ārstniecības iestādes.
Latvijā pašlaik ir 126 slimnīcas. Plānots, ka 2010. gadā Latvijā
būs 52 slimnīcas un 28 veselības centri.
Struktūrplāna ieviešana gan nav atbrīvojusi igauņu pacientus no
rindām pēc medicīnas pakalpojumiem. Valsts ir noteikusi, ka
ambulatorā aprūpē plānveida palīdzība jāsniedz 3 nedēļu laikā,
bet stacionārā – 2 nedēļu laikā. Lielākas rindas ir tikai uz
endoprotezēšanu un sirds slimību ārstēšanu.
Ja salīdzina, Latvija veselības aprūpei tērē 6% no iekšzemes
kopprodukta (IKP), kamēr Igaunija tikai 5,1%. Taču pacientiem ir
būtiski tas, ka no šīs summas kaimiņvalstī valsts maksā 4,6%,
kamēr Latvijā tikai 3,9%. Te, tāpat kā ar struktūrplāna
(ne)īstenošanu, vietā piesaukt tik nodeldēto politisko
gribu.
Igaunijā, atšķirībā no Latvijas, veselības aprūpē ieviesta
sociālā apdrošināšana. Taču K. Mandu atzina, ka veselības aprūpes
organizētāji jau lēnām sāk runāt par visu iedzīvotāju obligāto
veselības apdrošināšanu. Par tādu kādreiz varēja runāt arī
Latvijā, tā beidzās līdz ar Einara Repšes valdības lēmumu
likvidēt speciālo veselības budžetu. R. Muciņš skaidro, ka
Latvijai, atšķirībā no Igaunijas, būtu grūti pāriet uz sociālās
apdrošināšanas medicīnu. Jo kaimiņvalstī no 33% sociālā nodokļa
20% aiziet pensijām, 13% – veselībai. Latvijā savukārt
veselības nodokļa vietu aizņem bezdarbnieku, maternitātes un citi
sociālās apdrošināšanas pabalsti, kas Igaunijā tiek maksāti no
valsts budžeta. Taču abi ministri atzina, ka Eiropā aizvien
vairāk pieaug tieši valsts loma veselības aprūpes finansēšanā, no
kā nevarēs izvairīties arī Latvija.
Rūta Kesnere, “LV”