No Krievijas tundrām līdz Ziemeļdakotas prērijām
Imants Blumbergs – kara un civilās
aviācijas lidotājs ar 30 000 nolidoto stundu pieredzi, augstākās
kategorijas mazās aviācijas tehniķis, savulaik strādājis padomju
aviācijā no Tiksi līdz Dušanbe un no Liepājas līdz Kuriļu sopkām,
stāsta par pieredzēto pie bagātajiem fermeriem Ziemeļdakotas
prērijās, kuri par īpašu šiku uzskata
lidot ar mums tik pazīstamo gaisa zaporožecu, tautā sauktu par
kukuruzņiku.
“Kukuruzņiks” savā jaunā veidolā Amerikā gatavs lidojumam. Pirmais no kreisās Imants Blumbergs kopā ar palīgiem Foto no Imanta Blumberga arhīva |
Padomju aviācijas negribētais bērns
Sešdesmito gadu vidū Imants lika
malā skolas tintnīcu, jo tika iesaukts armijā. Viņš kļuva par
kara aviācijas skolas kursantu Krievijas vidienē, kur tajā laikā,
cenšoties uzspodrināt Staļina gaisa ērgļu pabalējušo slavu,
eksperimenta kārtā divas trešdaļas kursantu tika rekrutētas no
Baltijas republikām. Kaut pēckara gados Baltijas krastu
jauniešiem krievu valoda bija īsta svešvaloda, kaut augstāko
matemātiku un citus tehniskos terminus nācās iegaumēt kirilicā,
eksperiments izdevās. Lielākā daļa “pribaltijcu” skolu beidza ar
izcilību. Tas tomēr nekavēja augstākajiem ideologiem pieņemt
lēmumu, ka aviācijas augstākajās skolās turpmāk pārsvarā jāuzņem
krievi, bet no citu tautību draudzīgās saimes var būt tikai līdz
5% lidotgribētāju.
Imants atzīst, ka krievu valodu pamatos apguvis kopmītnes
sadzīvē, un visgrūtāk gājis igauņiem. Galvas kūpējušas, jo
aviācija prasa ļoti pamatīgas tehniskās zināšanas. Profesori
bijuši ļoti stingri, jo galvenokārt nākuši no praktiķu vidus un
kara aviācijas, dažādi eksāmeni un ieskaites sekojušas cita
citai. Kā brīnums jāuzskata Imanta apgalvojums, ka aviācijas
ģenerāļi panākuši, ka lidotājiem un aviācijas inženieriem
tehniķiem neesot bijis jāmācās marksisms–ļeņinisms, jo programmas
bijušas pārslogotas ar tehniskajām zinībām.
Lai saņemtu pielaidi lidojumiem, baltiešiem nācās izturēt gan
pazīstamās VDK 1. daļas caurskati, gan citus pārbaudījumus.
Iestāties skolās un iespējas pacelties gaisā Baltijas lidotājiem
kļuva sevišķi ierobežotas pēc dažu pilotu bēgšanas uz Zviedriju.
Pēc dienesta, kura laikā Imants lidoja ar bumbvedējiem TU–4 un
TU–16, viņš iestājās Maskavas apgabala Jegorjevskas civilās
aviācijas skolā, kas bija galvenā šīs nozares speciālistu mācību
iestāde PSRS. Sekoja darbs pasažieru un vēlāk kravas aviācijā ar
dažādu tipu lidaparātiem pa visu plašo padomjzemi. Iesākumā ar
IL–14, tad turbopropelleru AN–24, AN–26 u. c. Pārsēžoties jaunāka
izlaiduma lidmašīnā – atkal mācības, un tā līdz pat Latvijas
neatkarībai. Aviācijai nepārtraukti attīstoties, piloti,
inženieri un tehniķi bija pakļauti periodiskam mācību procesam,
jauniem pārbaudījumiem uz zemes un gaisā.
No tundras uz prērijām
1992.gadā, kad Imants strādāja
Latvijas Civilās aviācijas pārvaldē, nāca piedāvājums
iesaistīties projektā, kurā piedalījās Kauņas aviācijas rūpnīca.
Tajā tika savākti padomju aviācijas tehnikas “veterāni”. Jo
pasaulē sevišķi iecienīts bija lielākais divplāksnis AN-2, tautā
saukts par kukuruzņiku, tāpēc ka plaši tika pielietots Hruščova
slaveno kukurūzas lauku miglošanā. Lietuvas rūpnīcā ne viens vien
tāds gaisa zaporožecs ieguva septiņvietīga mersedesa salonu.
Mašīnītes sienas apšūtas ar trokšņu izolāciju, salonā iebūvēti
ādas sēdekļi. Izklaides lidojumiem obligātais spoguļotais bārs,
galdiņi, tualete, saldētava. Divplāksnis ieguva jaunu radiosakaru
aparatūru un tika pārvilkts ar modernu aerodinamisko materiālu,
nokrāsots un izraibināts pēc saimnieka vēlmēm un gaumes. Vecais
motors pēc remonta tika saglabāts, kaut gan turpināja rīt
nežēlīgi daudz degvielas un spļaut eļļu visapkārt. Bet kaut kāda
ekso-tika jau jāsaglabā. Turklāt tas darbināms ar pasaulē
izplatīto aviācijas benzīnu LL–100.
Imants Blumbergs (no kreisās) darbā Dienviddakotas fermas angārā Foto no Imanta Blumberga arhīva |
Lietuvieši bija atraduši šādai uzlabotai kukuruzņiku versijai labu noietu bagāto Amerikas fermeru vidū. Kad bija atrasts pircējs, divplāksnis izjauktā veidā tika likts uz kuģa un tālāk ar treileri nogādāts jaunajam saimniekam. Imanta uzdevums bija amerikāņa fermas angārā no lielā dzelžu blāķa “uzbūvēt” licencētu lidaparātu, ar kuru īpašnieks alka paspīdēt kādā no fermeru izklaides salidojumiem. Otrs šo Blumberga ceļojumu mērķis bija apgūt gan tehniski, gan pilotēšanas prasmē mazos lidaparātus, kādu padomju aviācijā gandrīz nebija. Tādas divvietīgas, četrvietīgas un sešvietīgas mazās lidmašīnas deviņdesmitajos gados sāka parādīties Baltijas gaisa telpā. Tā latviešu lidotājs vispirms nokļuva Ziemeļdakotā, tad Pensilvānijā, pēc tam Misisipi utt. Strādājot un klejojot pa Ziemeļamerikas prērijām, Imants tuvāk iepazinis amerikāņu fermeru dzīvi. Fermas aizņem tik milzīgas platības, ka bez mazās aviācijas nav iedomājama ne lauku apstrāde, ne kovboju svētku apmeklējumi, ne ciemošanās, bez kuras gandrīz neiztiek nevienu nedēļas nogali. Mazo lidmašīnu un personīgo lidlauku skaitu Imants salīdzina ar automašīnu un stāvvietu skaitu Rīgā. Fermeri ir ļoti bagāti. Dažs iegādājas jaunās lidmašīnītes, ko Imants dēvē par konfektītēm. Tāda gan maksā tuvu miljonam dolāru. Cits savācis veselu eskadriļu retroaparātu – tur ir gan Cesna–152, Cesna–172, Piper, American grammer, Dromader, pat JAK–52. Tās gan pēdējos gados savukārt sāk ceļot uz pretējo pusi, jo mūsu jaunbagātnieki arī grib “pumpēt adrenalīnu”.
Atgriešanās pie bērnības varoņiem
Blumbergs ar smaidu saka: ja viņam
kāds Jakutijas šamanis savulaik būtu pareģojis, ka viņš dzīvē
nokļūs pie Misisipi Toma Soijera un krusttēva Toma būdas, ka
vaigā skatīs apašu indiāņus, viņš vecajam ieteiktu mazāk mušmires
ēst. Bet dzīve viņu tur aizvedusi un tikšanās ar bērnības
varoņiem notikusi muzejā Grīnvillā, kā arī ar indiāņiem tūristiem
domātajās izrādēs.
Blumbergs gan atzīst, ka jaunie amerikāņi meklē citu romantiku,
jau no skolas sola aizraujoties ar mazo aviāciju, jahtām un
motoriem uz ūdens. Viņš paredz, ka agri vai vēlu tas notiks arī
pie mums, jo Eiropas bagātākajās valstīs mazā aviācija jau tagad
vareni attīstījusies. Arī kaimiņi lietuvieši šajā nozarē mūs
apsteidz.
Lidot virs krūmiem iemācās ātri
Kad runas nonāk līdz Latvijas
amatierlidoņiem, Imants saka, ka arī Amerikā daudzi “sitoties”.
Tādus visā pasaulē dēvē par “krūmu lidotājiem” (bush
pilots). Iemācīties lidot nav sarežģīti. “Cik meiču jaunībā
nav mācījuši un iemācījuši,” smejas Imants. Bet cita lieta ir
patstāvīgi lidot, pārzināt navigāciju, orientēties, kad esi gaisā
un zeme maina savus izmērus un profilu. ASV pilotu un lidaparātu
kontroles sistēma ir labi sakārtota. Fermu tuvumā ir mazās
aviācijas skolas, kas aprīkotas ar moderniem trenažieriem. Lai
lidaparāts iegūtu lidojumu pielaidi, fermā ierodas lidojumu
drošības administrācijas speciālisti, kas pēc rūpīgas mašīnas
pārbaudes izsniedz licenci. Ikviens Imanta saliktais aparāts tika
pacelts ar domkratiem, izsvērti jauni centrēšanas punkti,
vairākkārt pārbaudīts un centrēts. “Ja kāds fermeris ar
lidaparātu ir avarējis, tad pēc mašīnas remonta viņam izsniedz
eksperimentālo pielaidi lidošanai, kas nozīmē, ka tikai vienīgi
viņš var lidot. Kā smejies, ja izdzīvos, tad iedos īsto licenci.
Bet, nopietni runājot, Amerikā ļoti stingri seko drošībai, jo
privātās lidmašīnas lido kā spāres un katrā ir cilvēki,” saka
lidotājs. Uz iebildi, ka presē nereti parādās ziņas, ka Krievijas
modernie iznīcinātāji savu kaujas spēju ziņā pārspēj amerikāņu
konstruktoru lidaparātus, Imants smaidot saka, ka tā ir padomju
sistēmā dzīvojušajiem pazīstamā savas astes izsliešana. Smagi,
neekonomiski, vadīšanā neērtāki, bet bumbvedējs TU-4 līdz pēdējai
skrūvītei ir slavenā gaisa cietokšņa B-29 kopija. Bet kopija,
tāpat kā mākslā, nav oriģināls. Tā pieredzējušais aviators
raksturo kosmonautu zemes aviāciju.
Par padomju aviācijā strādājušajiem cilvēkiem Blumbergs atsaucas
ļoti atzinīgi, jo nereti nokļuvis ekstremālās situācijās.
Komandas sadarbībai un aukstasinīgai rīcībai bija jākompensē
tehnikas nepilnības. Pie motora apstāšanās lidojuma laikā sākuši
jau pierast. Kopumā ap gadu nolidojis debesīs aiz polārā loka,
latvietis atzīst, ka uz sibīriešiem var paļauties, lai gan arī
viņu raksturu sabojājusi pastāvošā iekārta. Dažreiz palīdzēja
atjautība. Viņš atceras gadījumu, kad jau impērija bija drupās.
Kādā tundras nostūrī ar raksturīgu vietvārdu Dirjanka vajadzējis
nogādāt divus pusotrtonnīgus transformatorus. Kad piezemējušies,
Dirjankā bijis kluss kā Ziemeļpola ledus laukos, nevienas dzīvas
dvēseles. Ko darīt? No transformatoriem jātiek vaļā, jo ar tādu
smagumu būtu neiespējams pacelties gaisā īsā ieskrējiena laukā.
Apmetuši trosi ap piekrastē iesalušu baļķa galu, iedarbinājuši
dzinējus un izrāvuši transformatorus tundrā.
Lielo iespēju zeme
Ziemeļdakota ir Ukrainas platuma
grādos. Tā ir milzīga pārtikas ražošanas impērija. Lielāko fermu
platības sniedzas līdz apvārsnim. Tās apstrādā nedaudz cilvēku,
jo mašīnas, kas piemērotas prērijām, ir apmēros milzīgas. Gan
sadzīvē, gan saimniecībā darbojas vismodernākās tehnoloģijas.
Imantam licies, ka Amerikas viens štats var nodrošināt ar pārtiku
visu pasauli.
Viņš ļoti atzinīgus vārdus veltī tur valdošajām attiecībām starp
darba devēju un strādnieku. Par vienu no lielākajiem noziegumiem
tiek uzskatīts mēģinājums kādam pienācīgi nesamaksāt par padarīto
darbu. Nereti fermeri brīnījušies, kādēļ Imants līgumā neprasa
lielāku summu par padarīto, jo uzskatīts par ļoti labu
speciālistu, kas turklāt kukuruzņiku no dzelžu kaudzes paceļ
debesīs nedēļas laikā. Imants apgalvo, ka atšķirībā no pilsētām
Amerikas fermeru valdījumos nav sastapies ne ar nabadzību, ne
alkoholismu. Katrs dara savu darbu godprātīgi un saņem atbilstošu
samaksu. Fermas pieder arī tumšādainajiem amerikāņiem, jo sevišķi
Dienvidu štatos. Indiāņu izcelsmes amerikāņi savukārt Apalaču
kalnu apkārtnē savu dzīvi nodrošina ar suvenīru tirdzniecību un
izrādēm tūristiem. “Amerika joprojām ir un paliek lielo iespēju
zeme,” – savu stāstījumu pabeidz latvietis, kuram profesija
devusi iespēju pacelties augstāk un redzēt tālāk aiz
horizonta.
Andris Kļaviņš