Aizgājušās vasaras zibšņi jeb Trīs ģeķīgas domas
2004.gada vasarā noritēja Latviešu folkloras krātuves 50.zinātniskā ekspedīcija ar Valsts kultūrkapitāla fonda finansējumu. Septiņi folkloristi varēja piecas dienas strādāt Barkavas pagastā, bet trim jaunākajiem darbiniekiem laimējās vēl divas nedēļas darbu turpināt Sibīrijā, Timofejevkas ciemā, uz kurieni zemes meklējumos 19. gadsimtā izceļojuši latvieši no Ludzas puses. Man bija iespēja pabūt Latvijas vistālākajos austrumu un rietumu punktos un 46 stundas pavadīt ārzemēs.
Egons Ķeružis un klausītāji Spoku kalnā Foto: Jānis Zušs |
Latgale
Daudz priecīgu pārsteigumu man
sagādāja Latgale. Viesojoties ar priekšlasījumu Dagdā, saņēmu
uzaicinājumu augustā piedalīties Ludzas rajona skolu jauno
literātu radošajās dienās “Sateku meklējot”, ko rīkoja Bērnu un
jauniešu centra darbinieki.
Radošās dienas pulcēja rajona talantīgākos bērnus Nirzas skolā.
Idejas autore bija centra darbiniece Solvita Kovaļenko, kuras
labo darbu pūrā jau ir Ludzas pusē savāktais teiku krājums
“Baltās pēdas”(2002) un “Latgales pavārgrāmata”(2004). Ar 25
bērniem vēl darbojās četras skolotājas. Bērnus no Zilupes
pavadīja Ludmila Sokolova, kas man savā skaidrībā un sapņainībā
atgādināja kādu Puškina varoni. Galvenā programmas vadītāja,
apbrīnojami saturīgo atrakciju izdomātāja bija Ināra Seidare,
viņas palīdzes un atbalstītājas Anita Klovāne un Iveta Labāne.
Visas trīs Nirzas skolas skolotājas ir arī folkloras kopas
“Raipole” dalībnieces. Cik labi šādu pedagogu vadībā mācīties
dzimto valodu un uzsākt skolas gaitas! Prieks, ka skolotājai
Ivetai šogad izdevies sameklēt arī astoto skolnieciņu pirmajai
klasei. Negribētos gan, ka ezera viļņu apskalotajai, gaismas
piestrāvotajai Nirzas skolai – Andra Vējāna, Vitolda Valeiņa,
Emīlijas Soidas pirmajai mācību iestādei – būtu apdraudēta
pastāvēšana.
Nirzā pēdējo reizi biju bijusi 1972.gadā, kad šeit apciemojām
ekspedīcijas dalībnieces Beatrisi Reidzāni un Karinu Geikinu, bet
mums ar Gunu Penci darbalauks bija Pildā un Ņukšos, meklējot
Ludzas igauņus. Cik aizkustinoši šoreiz bija nometnē satikt mūsu
teicēja Babru Jura mazmazmeitu Diānu un uzzināt, ka toreiz
trīsgadīgais Isakoviču Artūriņš kļuvis par pagastveci! Apmeklējot
mūsu kolēģi valodnieku Antonu Breidaku Apliužņu kapos, pārņēma
pateicības jūtas pret tiem Isnaudas pagasta cilvēkiem, kas
rūpējas par izcilā zinātnieka atdusas vietas sakopšanu.
Līdzīgi kā pirms 80 gadiem Latviešu folkloras krātuves aizsākumos
bērni pierakstīja visas sev zināmās spēles, rotaļas un
skaitāmpantus, pie ugunskura vakaros skanēja latviešu un krievu
dziesmas, notika anekdošu stāstīšanas sacensība, kurā uzvarēja
atraktīvais Juris no Zilupes un izteikti mierīgais Austris no
Mežvidiem. Viņu abu tik atšķirīgais stāstīšanas stils visus ļoti
aizrāva un priecēja. Viens no jauniešu uzdevumiem bija salikt
tautasdziesmu no sajauktām atsevišķām rindiņām. Krievu bērni to
paveica bez mazākās aizķeršanās. Nirzas skolotājām nebija grūtību
sameklēt īstus teicējus no savas folkloras kopas vidus, uzburt
senatnīgu latvisku gaisotni un ļaut piedzīvot neviltotu
viesmīlību. Visi iesaistījās Ādama Pastara un Jevgēnijas
Bogdanovas uzklausīšanā un izjautāšanā. Zilupieši, kas pārsvarā
bija krievu tautības, teicējas runā un dziedājumā spēja
izskaidrot arī tādus tādus senus vārdus kā stundinīks un
svōts. Viņi arī ieteica kopdziedāšanai – Zīdi zīdi,
rudzu vōrpa.
Tad man ienāca prātā pirmā ģeķīgā doma:
cik žēl, ka te nav klāt T.Ždanoka un J.Pliners!
Pēdējā
dienā pasākuma dalībnieki devās izbraukumā uz austrumiem. Kad
ieraudzīju skatu uz trim ezeriem ar daudzajām salām no Tiškovas
pakalna Vecslabadā, sapratu, ka nevienas ārzemes ar augstiem
kalniem un plašiem laukiem man nespētu sniegt tādas izjūtas.
Pasienē mani pārsteidza varenais un laika zoba saēstais dievnams,
bet vēl vairāk – Poļu biedrības priekšnieka, vietējā
novadpētnieka Eduarda Dukštes personība.
Lejaskurzeme
Egona Ķeruža kokgriezumi Aizvīķu parkā
Foto: Jānis Zušs |
Jau pasen vilināja Kalētu pagasts
Lejaskurzemē. Šovasar bija tā laime tur viesoties divreiz.
Latviešu folkloras krātuvē viens no unikālākajiem materiāliem ir
rokrakstu grāmatiņa, kas veltīta skolotājiem un datējama apmēram
ar 1835. gadu, to krātuvei nodevusi Leontīne Sprūde.
Vajadzēja noskaidrot kādu ziņu par šo personu, viņas mājām un to
vidi.
Grāmatu svētkos Kalētos satiku bijušo skolotāju, divu dzejoļu
krājumu autori Austru Leju (1923) un ieguvu atbildes uz visiem
mani interesējošiem jautājumiem. Visvairāk fascinēja viņas
patiesi augstvērtīgā dzeja, vienreizējā atmiņa un labās vēstures
zināšanas. Viņas tēvs Žanis Leja bija Kalētu skolas izveidotājs
barona Noldes pilī, ilggadējs tās direktors, kurš spēja skolu
izvest cauri dažādiem laikmetiem, viņa sieva un meita arī savus
mūžus veltīja šai skolai un pagastam. Tādēļ mani satrieca ziņa,
ka pašlaik Austra Leja mīt pavisam šaurā istabiņā nespējnieku
pansionātā Rokaižos pie Aizputes.
Es iedomāju savu rūgto otru ģeķīgo domu – daudz humānāka bija
seno laiku tradīcija, kad pagasta nespējniekus izmitināja
periodiski pie dažādiem saimniekiem, jo viņi palika savā pusē,
savos cilvēkos. Pagastā, kur esot tik augsti attīstīta sociālā
palīdzība, grēks palaist vējā savu vēsturi un radošu
dvēseli.
Tuvojoties Skrundai, aptvērām, ka varam savu
braucienu veltīt desmitgadei, kopš sarkanarmija pametusi Latviju.
Mēs, padomju laika bērni, esam audzināti katru notikumu saistīt
ar nozīmīgu vēsturisku faktu. Mums vajadzēja tikai nedaudz
koriģēt jau izstrādāto maršrutu, iekļaujot tajā arī Liepājas
Karostu. Skrundas noslēpumainie meži, sagrautās baznīcas,
Nīkrāces un Priekules memoriāli, baisais Vaiņodes lidlauks,
Rucavas bumbotava, cilvēku likteņi… Emocionāli visspēcīgāk
ietekmēja Embūtes reljefs, tās teiksmainais pilskalns.
Aizvīķos satapām mūsu meklējumu vislielāko atradumu –
pensionēto mežsargu, koktēlnieku, parka kopēju Egonu Ķeruži. Mūs
priecēja viņa radītās asprātīgās, naivisma tradīcijās veidotās
skulptūras, viņa savāktās vēstures liecības, viņa humora izjūta
un, galvenais, bagātīgais teiku krājums, kas tiek burvīgi
izstāstīts un materializēts kokā. Viņa draugs Alfrēds Leja
grāmatā “Mūžam nebeidzama gaismas straume līst” (2000) raksta:
“36 ha lielais Aizvīķu parks kļuvis par Egona Ķeruža un viņa
pēcnācēju mūža diplomdarbu. (..) Parks atzīts par Eiropas
kultūras mantojuma sastāvdaļu. Kā driģenes saēdušies, mēs
skraidām pa svešām zemēm dabas un cilvēku radītos krāšņumus
skatīties, bet viņi brauc pie mums.” Pēc ceļojuma jāpateicas
cilvēkiem, kas mums palīdzēja ieraudzīt vairāk, vispirms trim
Guntām – Timbrai Rucavā, Ziemelei Kalētos, Bauģei Gramzdā, vēl
Renātei Vītolai Liepājā un Andersona kundzei Priekules baznīcā.
Diemžēl nevarējām aplūkot nesen akreditēto muzeju Bārtā, jo tajā
it kā gatavojās remontam.
Aizrobežas Rucava
Vasaras pēdējā dienā devāmies uz
Aizrobežas Rucavu, kā to dēvēja Emilis Melngailis, lai piedalītos
konferencē “Ēlija, Sventāja, Šventoji: robežas zīmes”. Iebraucām
Sventājā jau dziļā tumsā, un mūs pārņēma dīvaina pamestības
sajūta, jo, vasarai beidzoties, ciemata iedzīvotāju skaits
samazinās desmitkārt. Strauji arī izzūd latvieši šajā senajā
kuršu zemē, Rucavas pagastam atgrieztajā daļā – gan dabiski
aizejot, gan 60. gados un vēlāk izceļojot, jo atņemtas
piemājas zemes un iespēja doties jūrā zvejot. Pēdējos 60 gadus
nav bijusi iespēja arī skolā mācīties latviešu valodu, skolotāji
to pat starpbrīžos apkarojuši.
Vairāki referāti bija veltīti Sventājas latviešu valodai un
tradīcijām. Garas diskusijas ritēja par ciemata izdzīvošanas
perspektīvām.
Interesanti bija Miķeļa Balčus vadībā atkal aplūkot apkārtni, kur
80. gadu beigās filmējām trīs teicējas Ķērstas – Balceri,
Balčus un Albuži, noklausīties Būtiņģes baznīcas vēsturi, ko
vietējais mācītājs vācietis Reinholds Mors nolasīja lietuviski,
tomēr visvērtīgākā bija vakarēšana, jo nekad nebijām vienkopus
tikušies ar tik daudziem tautiešiem. Izdevās satikt
E. Melngaiļa teicēju pēcnācējas – divas Piparu
Mārģietas mazmeitas Olgu Vindolu un Liliju Šķirpstaiti, kas
gatavo gardo balto sviestu un vēl glabā Mārģietas tantes Ukseļu
Mariņkas, lieliskākās Paliepģires teicējas, tautastērpa blūzi.
Noskaidrojām, ka 1932.gadā Mārģietai Piparei par dziedāšanu
piešķirta Triju Zvaigžņu ordeņa goda zīme. E.Melngaiļa
fotogrāfijās teicējas greznajos tautas tērpos redzamas basām
kājām, jo kurpes jau uzvilka tikai pie baznīcas. Uzzinājām
tradīciju – vienmēr vienam otru uzcienāt, pat uz baznīcu tika
līdzi ņemta butelīte un siera ņuka, lai pēc dievkalpojuma kopā
palīksmotu, nogaršotu viens otra darījumu. To pastāstīja
liepājniece Ārija Kolosova, dzimusi Balčus, kas līdz piecu gadu
vecumam bijusi sventājniece. Arī mums tautieši pieteica: citreiz
bez ciemkukuļa nenākt.
Dzirdējām aizrautīgu dziedāšanu. Jaunā paaudze no Vindiģu dzimtas
bija arī nodrošinājusies ar dziesmu lapiņām. Vidējā paaudze ļoti
gribēja izdziedāt dziesmu ar rindiņu Pašol peškom damoi!
Neviens no vecākās paaudzes to neuzsāka, man pat likās, ka tā ir
kāda jauna dziesma, kas brīdina no braukšanas dzērumā. Tikai
atgriezusies Rīgā, Latviešu folkloras krātuvē atradu Ritas
Drīzules 1961.gada ekspedīcijas pierakstos, ka to kā sava tēva
dziesmu dziedājusi astoņdesmitgadīgā Ķērsta Murkšis, saukta arī
par “Dižo Murkšieni”, jo viņai piederējušas lielākās mājas
Sventājā, un tā ir: Pie alus galda sēdēja/ Pulks jūŗas
braucēju;/ Ei ciškad, viškad, vinuška,/ Pošol peškom damoi!/ Tie
savas glāzes tukšoja/ Un dzēra lustīgi./ Ei… Vareni izskanēja
vairākas patriotiskās dziesmas. Šeit ar lepnumu dzied: Te ir
mana tēvu zeme, / Esmu dzimis sventājnieks.
Mana
trešā ģeķīgā doma – vai Latvijai pēc labākajiem paraugiem
arī nevajadzētu mesties aizstāvēt un parūpēties par saviem
tautiešiem kaimiņvalstī? Mums tagad kontakti nodibināti, meklēsim
iespējas atgriezties un turpināt strādāt.
Māra Vīksna,
Latvijas Folkloras krātuves fondu glabātāja