12.novembra nosūtot vēstuli Saeimas priekšsēdētājai, par likuma “Grozījumi Radio un televīzijas likumā” otrreizēju caurlūkošanu
2004.gada 4.novembrī Saeima
pieņēma likumu “Grozījumi Radio un televīzijas likumā”, deleģējot
Ministru kabinetam tiesības paredzēt īpašus noteikumus attiecībā
uz raidījumu valodu, ja ir apdraudēta valsts valodas lietošana
vai tās izplatīšana raidorganizācijas darbības teritorijā.
Atbalstot nepieciešamību valstij rūpēties par pasākumiem, kas
nodrošinātu valsts valodas aizsardzību, vēlos tomēr vērst
deputātu uzmanību uz to, ka Ministru kabineta iekārtas likuma
14.pants nosaka Ministru kabineta tiesības izdot normatīvos
aktus, ja likumā noteiktajā pilnvarojumā to darīt ir formulēti
noteikumu satura galvenie virzieni.
Diemžēl ir jāatzīst, ka 2004.gada 4.novembra likuma “Grozījumi
Radio un televīzijas likumā” 6.pantā (attiecībā uz Radio un
televīzijas likuma 19.panta piekto daļu) norādītais pilnvarojums
Ministru kabinetam neatbilst Ministru kabineta iekārtas likuma
14.panta prasībām, kas savukārt varētu novest pie tā, ka tiesību
norma praksē nedarbosies, jo izpildvara uz šāda pilnvarojuma
pamata nevarēs izdot attiecīgo normatīvo aktu. No minētā
pilnvarojuma nav skaidrs, kas ir tas subjekts, kas konstatē
valsts valodas lietošanas vai izplatīšanas apdraudējumu, kā arī
kādi kritēriji raksturotu šādas situācijas iestāšanos un
attiecīgo īpašo noteikumu izdošanas nepieciešamību. Nav arī
saprotams, vai Ministru kabinets ir pilnvarots izdot noteikumus,
kas satur personu tiesības ierobežojošas prasības, vai arī
likumdevējs ir pilnvarojis izpildvaru ietekmēt raidorganizāciju
veidoto raidījumu valodu tikai ar veicinošiem un atbalstošiem
pasākumiem.
Gadījumā, ja likumdevēja nolūks ir pilnvarot Ministru kabinetu
īpašās situācijās noteikt ierobežojumus attiecībā uz raidījumu
valodu, tad vēlos vērst deputātu uzmanību uz to, ka saskaņā ar
likuma atrunas principu (Administratīvā procesa likuma 11.pants)
personai nelabvēlīgu administratīvo aktu vai faktisko rīcību
iestāde var veikt tikai uz Satversmes, likuma, kā arī
starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi
var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam vai faktiskai
rīcībai tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību
normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru
kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus personas
tiesības ierobežojošus administratīvos aktus vai faktisko
rīcību.
2003.gada 5.jūnijā Satversmes tiesa savā spriedumā lietā nr.
2003-02-0106 norāda uz nepieciešamību valsts valodas ietekmes
palielināšanai elektronisko saziņas līdzekļu darbībā izmantot
tikai tādus līdzekļus, kuri nedrīkst radīt cilvēka pamattiesību,
tostarp vārda brīvības, nesamērīgus ierobežojumus. Tieši tāpēc
2004.gada 4.novembra likumā “Grozījumi Radio un televīzijas
likumā” noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam paredzēt
īpašus noteikumus attiecībā uz raidījumu valodu ir jābūt
skaidram, konkrētam un nepārprotamam, parādot likumdevēja vēlmi
aizstāvēt valsts valodu nevis ar represīvām metodēm, bet,
respektējot gan vārda brīvību, gan patērētāju tiesības izvēlēties
sev tīkamos raidījumus. Jāatzīst, ka Ministru kabinetam dotās
tiesības paredzēt īpašus noteikumus attiecībā uz raidījumu
valodu, ja ir apdraudēta valsts valodas lietošana vai
izplatīšana, rada iespaidu, ka runa ir par zināmu ierobežojumu
noteikšanu.
Jautājums par to, kā veicināt cittautiešu auditorijas piesaisti
Latvijas informācijas telpai ir aktuāls mūsu valstī jau vairākus
gadus. Manuprāt, neierobežojot raidījumu valodu, valstij ir visas
iespējas ieviest citus valsts valodas lietošanu un izplatīšanu
veicinošus pasākumus, kā piemēram, izmantojot apraides atļaujas
(licences) izsniegšanas kārtību un šīs atļaujas saņemšanas
kritērijus.
Ievērojot iepriekš minēto un pamatojoties uz Latvijas Republikas
Satversmes 71.pantu, nosūtu 2004.gada 4.novembrī pieņemto likumu
“Grozījumi Radio un televīzijas likumā” otrreizējai
caurlūkošanai.