Par Eiropas Savienības struktūrfondu apgūšanu
Ceturtdien, 11.novembrī, Valmieras
rajona Dikļu pilī uz ceturto sēdi sanāca ES struktūrfondu
uzraudzības komiteja (UK)*. Atklājot UK sanāksmi, Finanšu
ministrijas valsts sekretāres vietnieks un komitejas vadītājs
Andžs Ūbelis norādīja, ka šajā komitejā varam atskatīties uz
paveikto darbu un pirmo reizi faktiski skatīt vienotā
programmdokumenta (VPD)** īstenošanas progresu, salīdzinot ar
iepriekšējo UK pirms četriem mēnešiem, kā arī noteikt turpmāk
veicamos uzdevumus.
Eiropas Komisijas (EK) Reģionālās politikas ģenerāldirektorāta
pārstāvis M.Bešels norādīja, ka UK ir nozīmīgs instruments, ar
kura palīdzību sekot līdzi SF apguvei, kā arī vērā ņemams dažādu
iesaistīto pušu forums, kurā var gūt viedokli par vislabāko un
efektīvāko struktūrfondu (SF) īstenošanu. EK pārstāvis arī
atzinīgi novērtēja Latvijas sasniegto progresu programmas
uzsākšanā, ņemot vērā salīdzinoši īso laika posmu, kāds pagājis
kopš jūnija, kad EK apstiprināja VPD jūnijā.
Patlaban no 83 struktūrfondos paredzētajām aktivitātēm aktīva
darbība jau notiek 35 (ir izsludināta vai arī jau noslēgusies
projektu pieteikumu pieņemšana, apstiprināti projekti, sākta
projektu īstenošana). Šīs 35 aktivitātes ir 51% no pieejamā
sabiedriskā (SF un nacionālā) finansējuma jeb 262 miljoni latu.
Šeit būtiska būs projektu atlase, līgumu slēgšana un ātra
īstenošanas uzsākšana, stingri ievērojot noteikto laika
grafiku.
Vislielāko aktivitāti un ieinteresētību ir izrādījuši
lauksaimnieki un pārtikas pārstrādes uzņēmumi, zivsaimnieki un
privātuzņēmēji. Tas izskaidrojams ar faktu, ka lauksaimniekiem un
pārtikas ražotājiem jau bija iespēja “trenēties” ES līdzekļu
apguvē, izmantojot savā attīstībā ES pirmsiestāšanās programmas
SAPARD līdzekļus.
Taču Latvijas valsts ir ieinteresēta, lai tiktu attīstītas ne
tikai nosacīti “tradicionālās” aktivitātes. Lielāka uzmanība būtu
jāpievērš un jāaicina uzņēmēji izmantot cita veida iespējas, kas
varbūt uzreiz nedod tūlītēju taustāmu labumu, bet noteikti
atmaksāsies ilgākā laikā un veidos pavisam cita veida pamatus
Latvijas tautsaimniecībai, piemēram, ja līdzekļi tiktu izmantoti
inovācijas jomā. Struktūrfondi paredz šāda veida atbalstu
Latvijas uzņēmējiem.
Vēl notiek sagatavošanās 33 aktivitātēm par 188 miljoniem latu
jeb 36% no kopējā sabiedriskā finansējuma, un tuvākajā laikā tiks
sākta projektu pieņemšana. Tās ir aktivitātes, kas paredz sākt
lielu infrastruktūru projektu realizāciju pašvaldībās. Šie
projekti nesīs labumu daudz lielākai sabiedrības daļai un atstās
būtisku iespaidu uz tālāko novada attīstību. Piemēram, sakārtota
vides infrastruktūra kādā no pašvaldībām var būt viens no
galvenajiem stimuliem, kas veicinās uzņēmējdarbības attīstību
tajā. Tieši SF investīciju sabiedriskajā infrastruktūrā
ieviešanas sākšanu var uzskatīt par vienu no galvenajām
prioritātēm nākamajam pusgadam. Šādu projektu realizēšanā būs
nepieciešama aktīva pašvaldību rīcība.
Diemžēl 15 aktivitāšu ieviešanā, piemēram, informācijas un
komunikāciju tehnoloģijas attīstība perifērajās teritorijās,
aizdevumi komercdarbības uzsākšanai, dalītās atkritumu vākšanas
punktu izveide u.c., tā arī nav sasniegts būtisks progress.
Atbildīgās ministrijas ir iesniegušas Finanšu ministrijai
informāciju par savām darbībām un laika grafiku, kad varētu
sākties projektu īstenošana. Finanšu ministrija rūpīgi sekos
līdzi, lai noteiktie laika grafiki tiktu īstenoti un arī šīm
aktivitātēm domāto līdzekļu apguve sāktos pēc iespējas
drīzāk.
Šobrīd finansējuma saņēmējiem faktiski izmaksāti 2,9 miljoni
eiro, kuru atmaksa arī pieprasīta no Eiropas Komisijas. Bet šis
ir tikai pirmais EK iesniegtais maksājuma pieprasījums, kas
atbilst tikai 0,5% no kopējā pieejamā finansējuma.
Rezultātu izvērtējumu sniegt vēl ir pāragri, ņemot vērā to, ka
projektu īstenošana ir tikai uzsākta un pagaidām notiek tikai
nepilnā pusē no visām SF aktivitātēm. Īstenošana ir pabeigta 746
lauksaimniecības un 61 zivsaimniecības fonda līdzfinansētam
projektam, tomēr uz šo atsevišķo projektu pamata nevar analizēt
rezultātus abās nozarēs kopumā. Ir pabeigti pirmie būvdarbu posmi
arī autoceļu būvē.
“Par pirmo rezultātu izvērtējumu plašāk visa VPD griezumā un par
atsevišķām nozarēm varēsim runāt, sākot ar nākamo uzraudzības
komitejas sanāksmi 2005. gadā,” atzīmēja UK vadītājs.
“Ir izskanējušas bažas par iespējamo nevienmērīgo SF līdzekļu
sadali starp Latvijas reģioniem. Latvijā ne iedzīvotāju skaits,
ne ekonomiskā aktivitāte nav sadalīta vienlīdzīgi pa visu valsts
teritoriju, un tas ir saistīts ar ilggadējiem ekonomiskās un
sociālās attīstības procesiem. SF līdzekļu investīciju primārais
uzdevums šajā programmēšanas posmā ir veidot visā valstī
sabalansētu un konkurētspējīgu infrastruktūru, kas būtu stimuls
arī privātā sektora turpmākai attīstībai,” komentēja A.Ūbelis.
“Tas ir valsts uzdevums – risināt reģionu ekonomiskās attīstības
jautājumu, bet tiem ir jābūt kompleksiem politikas risinājumiem,
kuriem SF tad var dot savu pienesumu kā daļu no risinājuma,” viņš
papildināja. Šeit kā pozitīvu piemēru var minēt to, ka SF
līdzfinansē jau vienu valstī līdz šim pastāvošu instrumentu
ekonomikas attīstības veicināšanai atpalikušākajās pašvaldībās –
īpaši atbalstāmo reģionu programmu. Arī līdzšinējās ES
investīcijas sabiedriskajā infrastruktūrā ir sadalījušās starp
dažādām valsts teritorijas daļām relatīvi vienlīdzīgi, tādējādi
uzlabojot gan dzīves kvalitāti, gan uzņēmējdarbības vidi, gan arī
tiešā veidā dodot vietējiem iedzīvotājiem jaunas
darbavietas.
Sanāksmes noslēgumā A.Ūbelis rezumēja: “Kopējais SF apgūšanas
progress ir vērā ņemams. Latvija ir aktīvi sākusi SF izmantošanu,
tomēr būtisks darbs vēl ir priekšā. Faktiskos rezultātus varēsim
izvērtēt pēc tam, kad būs notikusi projektu īstenošana un veikti
maksājumi. Kopumā varam būt apmierināti ar līdz šim
paveikto.”
UK sanāksmē apstiprināja arī vairākus SF vadībai nepieciešamus
dokumentus: SF uzraudzības un izvērtēšanas plānu, SF vadības
komunikācijas stratēģiju, kā arī Cilvēkresursu attīstības
plānu.
FM Komunikācijas departaments, ES fondu departamenta Informācijas un publicitātes nodaļa
* SF uzraudzība komiteja ir koleģiāla institūcija, kas nodrošina
Eiropas Savienības struktūrfondu programmas īstenošanas
stratēģisko vadību un uzraudzību. Komitejā plaši pārstāvēti gan
valsts pārvaldes, gan reģionu, gan sociālie partneri un
nevalstiskais sektors, tādējādi nodrošinot nepieciešamo
caurskatāmību un interešu saskaņošanu ES struktūrfondu
īstenošanā
** 2004.gada 18.jūnijā Eiropas Komisija apstiprināja Latvijas attīstības plānu, kas līdz ar apstiprināšanu kļuva par vienoto programmdokumentu (VPD). Šajā dokumentā apkopota visa informācija, kā Latvija iecerējusi izmantot četru ES struktūrfondu līdzekļus (izvirzītie mērķi, atbalstāmās aktivitātes, finansējuma sadalījums). Šā finansējuma apguvei VPD izvirzīts ilgtermiņa mērķis – radīt nepieciešamos priekšnosacījumus konkurētspējīgas un uz zināšanām balstītas tautsaimniecības izveidei valstī – un sasniedzamie vidēja termiņa mērķi: infrastruktūras attīstība, uzņēmējdarbības un nodarbinātības veicināšana, cilvēkresursu attīstība.