• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par Eiropas Savienības struktūrfondu apgūšanu. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 13.11.2004., Nr. 181 https://www.vestnesis.lv/ta/id/96469

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par pieteikšanos uz Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļiem mežsaimniecībai

Vēl šajā numurā

13.11.2004., Nr. 181

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Par Eiropas Savienības struktūrfondu apgūšanu

Ceturtdien, 11.novembrī, Valmieras rajona Dikļu pilī uz ceturto sēdi sanāca ES struktūrfondu uzraudzības komiteja (UK)*. Atklājot UK sanāksmi, Finanšu ministrijas valsts sekretāres vietnieks un komitejas vadītājs Andžs Ūbelis norādīja, ka šajā komitejā varam atskatīties uz paveikto darbu un pirmo reizi faktiski skatīt vienotā programmdokumenta (VPD)** īstenošanas progresu, salīdzinot ar iepriekšējo UK pirms četriem mēnešiem, kā arī noteikt turpmāk veicamos uzdevumus.
Eiropas Komisijas (EK) Reģionālās politikas ģenerāldirektorāta pārstāvis M.Bešels norādīja, ka UK ir nozīmīgs instruments, ar kura palīdzību sekot līdzi SF apguvei, kā arī vērā ņemams dažādu iesaistīto pušu forums, kurā var gūt viedokli par vislabāko un efektīvāko struktūrfondu (SF) īstenošanu. EK pārstāvis arī atzinīgi novērtēja Latvijas sasniegto progresu programmas uzsākšanā, ņemot vērā salīdzinoši īso laika posmu, kāds pagājis kopš jūnija, kad EK apstiprināja VPD jūnijā.
Patlaban no 83 struktūrfondos paredzētajām aktivitātēm aktīva darbība jau notiek 35 (ir izsludināta vai arī jau noslēgusies projektu pieteikumu pieņemšana, apstiprināti projekti, sākta projektu īstenošana). Šīs 35 aktivitātes ir 51% no pieejamā sabiedriskā (SF un nacionālā) finansējuma jeb 262 miljoni latu. Šeit būtiska būs projektu atlase, līgumu slēgšana un ātra īstenošanas uzsākšana, stingri ievērojot noteikto laika grafiku.
Vislielāko aktivitāti un ieinteresētību ir izrādījuši lauksaimnieki un pārtikas pārstrādes uzņēmumi, zivsaimnieki un privātuzņēmēji. Tas izskaidrojams ar faktu, ka lauksaimniekiem un pārtikas ražotājiem jau bija iespēja “trenēties” ES līdzekļu apguvē, izmantojot savā attīstībā ES pirmsiestāšanās programmas SAPARD līdzekļus.
Taču Latvijas valsts ir ieinteresēta, lai tiktu attīstītas ne tikai nosacīti “tradicionālās” aktivitātes. Lielāka uzmanība būtu jāpievērš un jāaicina uzņēmēji izmantot cita veida iespējas, kas varbūt uzreiz nedod tūlītēju taustāmu labumu, bet noteikti atmaksāsies ilgākā laikā un veidos pavisam cita veida pamatus Latvijas tautsaimniecībai, piemēram, ja līdzekļi tiktu izmantoti inovācijas jomā. Struktūrfondi paredz šāda veida atbalstu Latvijas uzņēmējiem.
Vēl notiek sagatavošanās 33 aktivitātēm par 188 miljoniem latu jeb 36% no kopējā sabiedriskā finansējuma, un tuvākajā laikā tiks sākta projektu pieņemšana. Tās ir aktivitātes, kas paredz sākt lielu infrastruktūru projektu realizāciju pašvaldībās. Šie projekti nesīs labumu daudz lielākai sabiedrības daļai un atstās būtisku iespaidu uz tālāko novada attīstību. Piemēram, sakārtota vides infrastruktūra kādā no pašvaldībām var būt viens no galvenajiem stimuliem, kas veicinās uzņēmējdarbības attīstību tajā. Tieši SF investīciju sabiedriskajā infrastruktūrā ieviešanas sākšanu var uzskatīt par vienu no galvenajām prioritātēm nākamajam pusgadam. Šādu projektu realizēšanā būs nepieciešama aktīva pašvaldību rīcība.
Diemžēl 15 aktivitāšu ieviešanā, piemēram, informācijas un komunikāciju tehnoloģijas attīstība perifērajās teritorijās, aizdevumi komercdarbības uzsākšanai, dalītās atkritumu vākšanas punktu izveide u.c., tā arī nav sasniegts būtisks progress. Atbildīgās ministrijas ir iesniegušas Finanšu ministrijai informāciju par savām darbībām un laika grafiku, kad varētu sākties projektu īstenošana. Finanšu ministrija rūpīgi sekos līdzi, lai noteiktie laika grafiki tiktu īstenoti un arī šīm aktivitātēm domāto līdzekļu apguve sāktos pēc iespējas drīzāk.
Šobrīd finansējuma saņēmējiem faktiski izmaksāti 2,9 miljoni eiro, kuru atmaksa arī pieprasīta no Eiropas Komisijas. Bet šis ir tikai pirmais EK iesniegtais maksājuma pieprasījums, kas atbilst tikai 0,5% no kopējā pieejamā finansējuma.
Rezultātu izvērtējumu sniegt vēl ir pāragri, ņemot vērā to, ka projektu īstenošana ir tikai uzsākta un pagaidām notiek tikai nepilnā pusē no visām SF aktivitātēm. Īstenošana ir pabeigta 746 lauksaimniecības un 61 zivsaimniecības fonda līdzfinansētam projektam, tomēr uz šo atsevišķo projektu pamata nevar analizēt rezultātus abās nozarēs kopumā. Ir pabeigti pirmie būvdarbu posmi arī autoceļu būvē.
“Par pirmo rezultātu izvērtējumu plašāk visa VPD griezumā un par atsevišķām nozarēm varēsim runāt, sākot ar nākamo uzraudzības komitejas sanāksmi 2005. gadā,” atzīmēja UK vadītājs.
“Ir izskanējušas bažas par iespējamo nevienmērīgo SF līdzekļu sadali starp Latvijas reģioniem. Latvijā ne iedzīvotāju skaits, ne ekonomiskā aktivitāte nav sadalīta vienlīdzīgi pa visu valsts teritoriju, un tas ir saistīts ar ilggadējiem ekonomiskās un sociālās attīstības procesiem. SF līdzekļu investīciju primārais uzdevums šajā programmēšanas posmā ir veidot visā valstī sabalansētu un konkurētspējīgu infrastruktūru, kas būtu stimuls arī privātā sektora turpmākai attīstībai,” komentēja A.Ūbelis. “Tas ir valsts uzdevums – risināt reģionu ekonomiskās attīstības jautājumu, bet tiem ir jābūt kompleksiem politikas risinājumiem, kuriem SF tad var dot savu pienesumu kā daļu no risinājuma,” viņš papildināja. Šeit kā pozitīvu piemēru var minēt to, ka SF līdzfinansē jau vienu valstī līdz šim pastāvošu instrumentu ekonomikas attīstības veicināšanai atpalikušākajās pašvaldībās – īpaši atbalstāmo reģionu programmu. Arī līdzšinējās ES investīcijas sabiedriskajā infrastruktūrā ir sadalījušās starp dažādām valsts teritorijas daļām relatīvi vienlīdzīgi, tādējādi uzlabojot gan dzīves kvalitāti, gan uzņēmējdarbības vidi, gan arī tiešā veidā dodot vietējiem iedzīvotājiem jaunas darbavietas.
Sanāksmes noslēgumā A.Ūbelis rezumēja: “Kopējais SF apgūšanas progress ir vērā ņemams. Latvija ir aktīvi sākusi SF izmantošanu, tomēr būtisks darbs vēl ir priekšā. Faktiskos rezultātus varēsim izvērtēt pēc tam, kad būs notikusi projektu īstenošana un veikti maksājumi. Kopumā varam būt apmierināti ar līdz šim paveikto.”
UK sanāksmē apstiprināja arī vairākus SF vadībai nepieciešamus dokumentus: SF uzraudzības un izvērtēšanas plānu, SF vadības komunikācijas stratēģiju, kā arī Cilvēkresursu attīstības plānu.

FM Komunikācijas departaments, ES fondu departamenta Informācijas un publicitātes nodaļa


* SF uzraudzība komiteja ir koleģiāla institūcija, kas nodrošina Eiropas Savienības struktūrfondu programmas īstenošanas stratēģisko vadību un uzraudzību. Komitejā plaši pārstāvēti gan valsts pārvaldes, gan reģionu, gan sociālie partneri un nevalstiskais sektors, tādējādi nodrošinot nepieciešamo caurskatāmību un interešu saskaņošanu ES struktūrfondu īstenošanā

** 2004.gada 18.jūnijā Eiropas Komisija apstiprināja Latvijas attīstības plānu, kas līdz ar apstiprināšanu kļuva par vienoto programmdokumentu (VPD). Šajā dokumentā apkopota visa informācija, kā Latvija iecerējusi izmantot četru ES struktūrfondu līdzekļus (izvirzītie mērķi, atbalstāmās aktivitātes, finansējuma sadalījums). Šā finansējuma apguvei VPD izvirzīts ilgtermiņa mērķis – radīt nepieciešamos priekšnosacījumus konkurētspējīgas un uz zināšanām balstītas tautsaimniecības izveidei valstī – un sasniedzamie vidēja termiņa mērķi: infrastruktūras attīstība, uzņēmējdarbības un nodarbinātības veicināšana, cilvēkresursu attīstība.

 

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!