Mākslinieki, kurus neatzina
Valsts Mākslas muzeja Mazajā zālē līdz novembra beigām apskatāmi krievu mākslinieku nonkonformistu darbi no Mati Milliusa (Igaunija) kolekcijas, kurā ir ap 250 krievu nonkonformistu darbu. 20.gadsimta 70. un 80.gados Mati Milliuss, būdams disidents un valdošās iekārtas pretinieks, bija viens no pirmajiem modernās mākslas kolekcionāriem Padomju Savienībā, kurš ne tikai pirka gleznas, bet arī saņēma tās kā dāvanas no pašiem autoriem.
Vladimirs Ovčiņikovs. “Meitenes pludmalē” (1980) |
Eduards Šteimbergs. Bez nosaukuma (1979) Foto no Valsts Mākslas muzeja izstāžu bukleta |
Lai arī izstādē redzamos darbus
dēvē par krievu neoficiālās mākslas paraugiem, tomēr, sagrūstot
Padomju Savienībai, visas par neoficiālām uzskatītās mākslas
izpausmes kļuva oficiālas – “dzīvokļu” izstādes un literārie
vakari kļuva pieejami plašākai publikai, kā arī Rietumu mākslas
zinātnieki Krievijas mākslas kontekstā nepētīja vairs tikai
sociālistisko reālismu, bet arī abstrakcionismu, socārtu,
neoekspresionismu, stereometriju un konceptuālo mākslu. Izstādē
aplūkojamo darbu autori ir saistāmi ar tā dēvēto otro avangarda
vilni (1957-1988), kas ietekmējās no krievu pirmā avangarda
pārstāvjiem (20.gs. sākums – līdz 30.gadiem).
Gandrīz visa pagājušā gadsimta laikā padomju ideoloģija avangarda
mākslai radīja dažādus šķēršļus. Tā netika automātiski iekļauta
nacionālās kultūras procesos. Tāpēc 20.gadsimta sākumā pirmos
avangardisma māksliniekus nepamatoti ieslodzīja psihiatriskajās
ārstniecības iestādēs, izsūtīja trimdā (V. Kandinskis, N. Gabo,
I. Punī u.c.) vai nošāva (V. Jermolajeva, A. Drevins u.c.).
Pirmais avangardisma vilnis faktiski beidzās līdz ar Kazimira
Maļēviča nāvi 1935.gadā. K. Maļēviča teorētiskie raksti par
mākslu un darbs “Melnais kvadrāts” (1914–1915) kļuva par vienu no
20.gadsimta mākslas simboliem.
1957.gadā bērnības draugiem un studiju biedriem Ērikam Bulatovam,
Iļjam Kabakovam un Oļegam Celkovam, kuri tiek uzskatīti par
krievu otrā avangarda aizsācējiem, mākslā nācās sākt visu no
jauna, burtiski no “Melnā kvadrāta”. Viņi ieguva akadēmisko
izglītību un pievērsās mākslai, kas nebija politiski atbalstāma.
Tā bija māksla, kas nebija sociālistiskais reālisms. Maskavā un
Pēterburgā gandrīz vienā laikā radās tā dēvētās citas mākslas
skolas. Līdz 70.gadiem jaunie nonkonformisti izstrādāja un
pilnveidoja mākslas konceptuālās nostādnes – tie atteicās no
mākslinieciskā žesta un vienotas telpas principa, nesaistīja
autoru ar darbu, attēlu radīja kā semiotisku telpu.
1962.gada izstāde “MOCX 30 gadi”, kas notika Maskavas Manēžā,
mākslas vēsturē ierakstīta kā viena no skandalozākajām izstādēm.
Skandālu sarīkoja Ņikita Hruščovs, paziņojot, ka izstādītas
nejēdzības un viņa mazdēls protot zīmēt labāk. Izstādes
apmeklējumu viņš beidza ar vārdiem: “Ļoti vispārīgi un
nesaprotami. Es runāju kā Ministru padomes pārstāvis: padomju
tautai tas viss nav vajadzīgs. Saprotiet, to saku es!”
Otra nozīmīgākā tā sauktā Buldozera izstāde notika 1974.gadā, pēc
kuras padomju valdība vēl agresīvāk vērsās pret modernām un
valdībai neglaimojošām mākslas izpausmēm. Tika rīkotas visas
iespējamās represijas, kas ierobežotu citādi domājošo mākslinieku
radošo darbību. Laikā no 1971. līdz 1987.gadam gandrīz visiem
māksliniekiem nācās emigrēt uz ārzemēm. Lai gan padomju valdība
cerēja, ka izsūtītie mākslinieki gūs mācību visai dzīvei, tomēr
notika pretējais – tie kļuva populāri gan Eiropā, gan
Amerikā.
Pienāca 1988.gads, kad Tretjakova galerijā tika sarīkota
vērienīga padomju laikos vajāto mākslinieku avangardistu darbu
izstāde “Cita māksla”. Tā bija nozīmīga tāpēc, ka vienkopus tika
savākts plašs autoru un darbu skaits, kas pierādīja modernisma
izpausmju esamību laikā, kad šķita, ka vienīgā mākslinieciskā
vērtība ir sociālistiskais reālisms.
Izstāde Valsts Mākslas muzejā sniedz iespēju apskatīt padomju
laikos aizliegto un vajāto mākslinieku (Ļevs Kropivņickis, Iļja
Kabakovs, Anatolijs Zverevs, Timurs Novikovs, Dmitrijs Prigovs,
Eduards Šteimbergs, Vladimirs Ovčiņikovs u.c.) darbus, kuri
slepus un nogaidoši rakstīja vienu no būtiskākajām lapas pusēm
Krievijas mākslas vēsturē.
Raivis Spalvēns