Gadu simti vēstīs tālām ciltīm
Mūža garumā Salaspilī glabāta vēstures liecība
Novembra sākumā, tuvojoties Latvijas valsts dibināšanas un atbrīvošanas cīņu atceres dienām, Latvijas 20. gadsimta vēsture ir papildināta ar akmenī iemūžinātu dokumentu – marmora piemiņas plāksni tiem Salaspils luterāņu draudzes locekļiem, kuri krita vai pazuda bez vēsts Pirmā pasaules kara un Latvijas brīvības cīņu (1918-1920) laikā. Salaspilietis Kārlis Vērmanis šo vērtīgo, ilgus gadus sargāto vēstures relikviju uzticēja turpmākai glabāšanai Daugavas muzejam.
Kārlis Vērmanis un Daugavas muzeja direktore Daina Lasmane. Plāksne iznesta no slēptuves Foto: Lilita Vanaga |
1940.gadā pēc Salaspils
Lauksaimniecības biedrības iniciatīvas plāksne novietota pēc
lielajiem Pirmā pasaules kara postījumiem atjaunotajā Salaspils
Sv. Jura baznīcā – tolaik vienīgajā Salaspils baznīcā, kuras
drupas ar krustu virs mūriem tagad atrodas Rīgas
hidroelektrostacijas ūdenskrātuves malā.
Daudzās Latvijas baznīcās starpkaru periodā tika novietotas
līdzīgas plāksnes, daļa ir arī saglabājusies. Taču Salaspils
luterāņu baznīcai diemžēl bijis sarežģīts un ļoti drūms liktenis.
Plāksne baznīcā palika visai īsu laiku, jo pēc Otrā pasaules kara
beigām baznīca vairs netika remontēta pēc samērā nelielajiem
karalaika postījumiem, bet pamazām arvien vairāk tika demolēta un
postīta (par to gan ir cits stāsts). Toreizējiem atsevišķiem
luterāņu draudzes locekļiem bijis skaidrs, ka arī piemiņas
plāksne ar laiku tiks iznīcināta gan baznīcas neaizsargātības,
gan plāksnes uzrakstā minēto Latvijas brīvības cīņu dēļ. Tāpēc
plāksne paklusām noņemta un noslēpta baznīcas bijušās Dāmu
komitejas sekretāres Mildas Vērmanes mājās.
Vērmaņu mājās, mazā vecās Salaspils saliņā tagadējā Enerģētiķu
mikrorajonā tā arī glabāta gandrīz piecdesmit gadus. Mildas
Vērmanes dēls, daudziem salaspiliešiem pazīstamais un cienījamais
pensionētais skolotājs Kārlis Vērmanis ir Salaspils
iedzimtais vairākās paaudzēs un sava novada vēstures
patiess cienītājs. “Ja padomju laikos uzzinātu, ka mājās glabājas
šāda plāksne, – galvu vis neglaudītu, īpaši skolotājam. Bail jau
gan nebija, labi noslēpu.”
Pēc Latvijas valsts atjaunošanas sirmais skolotājs ir gaidīt
gaidījis Salaspilī atkal atjaunotu vai no jauna uzceltu luterāņu
baznīcu, kurā šai memoriālajai plāksnei atkal būtu jāatrodas.
Pēdējā gadu desmitā jau ir uzceltas jaunas katoļu un pareizticīgo
baznīcas. Kamēr jaunā baznīca vēl ir tikai projektā un nav
skaidri zināms, kad to sāks celt, piemiņas zīme kā liela vērtība
nu glabāsies Daugavas muzejā līdz ar citām Salaspils vēstures
liecībām un šajās valsts svētku dienās atradīsies goda
vietā.
Tas ir apbrīnojami un cerīgi, ka Salaspilij, kur zudumā gājuši
daudzi senākās vēstures pieminekļi, kaut reti, tomēr atklājas
jaunas 20. gadsimta pirmās puses vēstures zīmes, kas, laikam
ritot, ieguvušas arī savu patstāvīgu stāstu un ar cilvēku
likteņiem saistītu vērtību.
Gaišajā marmora plāksnē (80x120x2 cm) joprojām spoži mirdz trīs
simboliskās zvaigznes, taču burti laika gaitā vietām ir
padzisuši.
Šie vīri varēja būt Pirmā pasaules kara
laikā frontēs ārpus Latvijas vai tepat Rīgas pievārtē kritušie
strēlnieki, vai atdevuši dzīvības Latvijas Brīvības cīņu laikā
kaut kur Latgalē, Kurzemē vai citā malā. Katrai ģimenei smags
zaudējums bija ikviens tuvinieks, lai kad un kur viņš kritis. Arī
pašā Salaspilī starpkaru laikā tika uzliktas piemiņas zīmes un
pieminekļi septiņu (!) Pirmajā pasaules karā un Latvijas
Atbrīvošanas karā kritušo latviešu, krievu, vācu un igauņu
karavīru brāļu kapu vietās.
Tomēr starp daudzajiem vīriešu uzvārdiem atrodama arī viena
sieviete – Alīde Preisa. Kā deviņdesmitajos gados stāstīja
1913.gadā dzimusī Lidija Preisa no Salaspils “Bajāriem”, Alīde
bijusi mežsarga Reinholda Preisa meita un nošauta Pirmā pasaules
kara laikā. Sīkākas ziņas no stāstītājas atmiņas jau bija
pagaisušas. Visticamāk, Alīde bija nejaušais upuris šīs apkārtnes
daudzu māju tiešā tuvumā notikušās karadarbības laikā (Mazās
Juglas kaujas 1917.gada septembra sākumā un igauņu – latviešu
karaspēka daļu cīņas pret Baltijas landesvēru un Dzelzsdivīziju
1919.gada jūlija beigās – augusta sākumā).
Iespējams, ka sarakstā minētie 46 cilvēki nav pilnīgi visi
Pirmajā pasaules karā un Latvijas atbrīvošanas kaujās kritušie un
bez vēsts pazudušie Salaspils draudzes locekļi. Saraksts,
visticamāk, sastādīts 1939. vai 1940. gadā, kad veidota pati
plāksne un pēc kariem bija pagājis jau diezgan ilgs laiks.
Saraksta pašās beigās it kā pēdējā brīdī vēl pievienots Andreja
Ieviņa vārds. Daļa vietējo ģimeņu pēc bēgļu gaitām neatgriezās
Salaspilī un par šo ģimeņu kritušajiem piederīgajiem ziņas
sarakstā varbūt netika iekļautas. Jāatceras arī, ka pie Salaspils
luterāņu draudzes nepiederēja pilnīgi visi salaspilieši, taču šīs
draudzes locekļi bija arī daļa stopiņiešu, dolēniešu un citi.
Tomēr nelielā Salaspils pagasta kā draudzes centra karos zaudēto
cilvēku uzskaitījums varētu būt diezgan precīzs, jo sarakstā
minēto cilvēku lielākā daļa, pagaidām spriežot tikai pēc
uzvārdiem, bijuši veco Salaspils pagasta dzimtu piederīgie.
Sarakstā ir minēti seši Zariņi – šis izplatītais uzvārds bija
Salaspils “Vecpelšu”, “Puntu”, “Tīsu”’ un vēl citu māju
iemītniekiem.
Mainījusies ir Salaspils, nomainījušās vairākas paaudzes, bet šī
plāksne no jauna satuvina mūs ar it kā jau tālajiem notikumiem,
no aizmirstības izceļ līdz šim anonīmu cilvēku vārdus, kurus
parasti ieraksta kara zaudējumu bezkaislīgajos skaitļos. Sirmais
Kārlis Vērmanis, nododot šo plāksni muzejam, jautāja: “Bet vai
jaunie to cienīs? Vai tā viņiem kaut ko nozīmēs?”
Ļoti gribas ticēt, ka nozīmēs.
Lilita Vanaga,
vēsturniece