Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada
11. novembra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
J.Esta
(Tautas partijas frakcija):
Viens no darba kārtības punktiem
šodien bija likumprojekta “Vispārējo latviešu Dziesmu un deju
svētku likums” nodošana komisijām. Jāsaka atklāti, ka šādu likumu
vajadzēja uzrakstīt jau sen. Strādājot pie likumprojekta, notika
konsultācijas ar svētku virsdiriģentiem, Deju nozares
konsultatīvās padomes pārstāvjiem, Mūzikas akadēmijas mācību
spēkiem, Mūzikas skolu asociācijas pārstāvjiem, ar Kultūras
ministrijas atbildīgajām institūcijām un to pārstāvjiem, kā arī
ar pašvaldībām. Visi kā viens atbalsta šāda likuma nepieciešamību
un izstrādi. Šis likumprojekts atbilst arī UNESCO konvencijai,
kuru šobrīd esam ratificējuši pirmajā lasījumā jeb nobalsojuši
likumprojektu pirmajā lasījumā, un ir būtiska šīs konvencijas
sastāvdaļa, kura nosaka nemateriālās kultūras vērtības
saglabāšanu.
Jāsaka skaidri, ka mūsu Dziesmu un deju svētki ir apdraudēti. Šis
likums palīdzēs situāciju labot, jo mēs ļoti labi zinām, ka
samazinās, pie tam strauji samazinās to cilvēku skaits, kuri
piedalās koros, īpaši tie ir vīru kori. Jaunatnes vidū arī
samazinās šī tradīcija, proti, koru dziedāšana. Tādēļ
likumprojektā ir atsevišķs pants par Latvijas skolu jaunatnes
Dziesmu un deju svētkiem, kā arī pants, kurš nosaka, ka Kultūras
ministrijai un Izglītības un zinātnes ministrijai ir jāizstrādā
kopīga programma, lai nodrošinātu jeb saglabātu šīs
kordziedāšanas tradīcijas mācību iestādēs.
Likumprojekts nosaka arī jautājumu par finansējumu. Līdz šim
Dziesmu un deju svētkus pārsvarā finansēja no Kultūrkapitāla
fonda projektiem, kas īstenībā situāciju neatrisināja.
Likumprojektā paredzēts stabils budžeta finansējums gan periodā
starp svētkiem, gan arī svētku rīkošanai. Tā kā, strādājot pie šī
likumprojekta, ceru, ka tas tiks uzlabots un kopīgiem spēkiem mēs
nodrošināsim mūsu kultūras vērtību saglabāšanu.
A.Klementjevs
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Es gribu apsveikt visas jaunās
ģimenes, kuras gaida bērnu. No 2005.gada 1.janvāra šīm ģimenēm
paredzēts liels pabalsts. Ļoti labi, ka likumu “Grozījumi Valsts
sociālo pabalstu likumā” pieņēma un no 1.janvāra varēsim jau sākt
izmaksas. Tas ir ļoti liels un labs solis sociālajā sfērā. Ļoti
žēl, ka netika atbalstīts mūsu frakcijas priekšlikums un
arodbiedrības priekšlikums, kas paredzēja saglabāt tiesības
strādāt tām māmiņām, kuras saņem arī pabalstu.
Es domāju, ka tas būtu godīgāk, ja māte pati pieņemtu lēmumu, vai
viņa sēž mājās ar bērnu un saņem tikai pabalstu, vai arī viņai ir
papildu laiks, kurā viņa var pastrādāt un tomēr būt pie ģimenes.
Šodien sociālā situācija Latvijā ir tāda, ka ļoti daudzas
sievietes strādā tirdzniecībā un apkalpošanas sfērā, kur algas
nav tik lielas. Vienalga, cik procentu no algas būs šis pabalsts,
ar šo pabalstu bērnu pilnīgi apgādāt nevarēs. Piemēram,
tirdzniecības sfērā sievietes saņem 150 latu uz papīra un ap 100
latiem uz rokas. Par šo naudu sēdēt mājās gadu un apgādāt bērnu
ir ļoti grūti. Loģiski ir skaidrs, ka, ja viņai būtu papildu
iespējas piestrādāt, vecmāmiņa pasēdētu ar bērnu. Ar
papildienākumiem bērnu būtu vieglāk uzturēt, bet šis priekšlikums
tika noraidīts.
Otra svarīga lieta ir tā, ka “Jaunais laiks” atkal spēlējas ar
saviem priekšlikumiem. Bija iesniegti ļoti labi priekšlikumi,
piemēram, ka mātei, kurai ir bērns invalīds, piemaksātu par to,
ka viņa par šo bērnu rūpējas. “Jaunā laika” deputāti iesniedza
priekšlikumus, ļoti labi tos motivēja, bet pēc tam atsauca. Es
uzskatu, ka tās ir opozīcijas deputātu spēles. Kamēr tie ir
opozīcijā, iesniedz priekšlikumus un zina, ka nekādu politisko
atbildību par tiem nenes. Kad paspīd saulīte un parādās iespēja
atkal ieiet koalīcijā, priekšlikumus atsauc. Es uzskatu, ka ar
tādām vērtībām kā bērni nevar spēlēties. Tie paši deputāti, kuru
partijas simbolikā ir divi vai trīs bērni, priekšlikumu, kurā
plānots palielināt bērnu pabalstu, atsauca. Es uzskatu, ka tas ir
ļoti nekorekti no viņu puses, bet lai tas paliek uz viņu
sirdsapziņas.
Šodien bija maza revolūcija sociālajos pabalstos un sociālajā
sfērā, un tā ir sfēra, par kuru balsos arī Tautas saskaņas
partija. Es ceru, ka nesabojāju nevienam garastāvokli sakarā ar
to, ka māmiņu pabalsts tomēr vairāk ir pašiem bērniem.
Saņemot vairāk naudas, viņi saņems arī vairāk iespēju.
A.Aleksejevs
(politisko organizāciju apvienība
“Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā”):
Vēlētos pievērst uzmanību šodien
galīgajā lasījumā pieņemtajiem grozījumiem Pilsētas domes, novada
domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā. Diemžēl Saeimas
deputātu vairākums neatbalstīja mana kolēģa Jura Sokolovska
priekšlikumus, un es gribu akcentēt divus no tiem.
Viens attiecas uz mūsu iedzīvotājiem, proti, nepilsoņiem, kuri
šeit dzimuši, kuri dzīvo šeit visu mūžu un kuriem ir liegta
iespēja piedalīties pašvaldību vēlēšanās. Savā priekšlikumā ņēmām
vērā arī starptautisko organizāciju rekomendācijas. Šīs
rekomendācijas, kurās ir aprakstīti dažādi ieteikumi, manuprāt,
visiem ir zināmas, tomēr Saeimas vairākums uzskata, ka mūsu
nepilsoņi nedrīkst piedalīties pašvaldību vēlēšanās, kaut arī mēs
Latvijas Republikas Satversmē nostiprinājām šādas tiesības
Eiropas Savienības pilsoņiem, kuri šeit varbūt arī nedzīvos un
nezinās valsts valodu. Vienkārši būs kaut kāds īpašums, un viņiem
mūsu Satversmē ir nostiprināta iespēja vēlēt. Jāmin arī vēl viens
mana kolēģa priekšlikums, kas attiecas uz bijušajiem
Komunistiskās partijas un Interfrontes darba kolektīvu padomes,
bijušās PSRS drošības dienestu un izlūkdienestu darbiniekiem. Mēs
uzskatām, ka pēc neatkarības atgūšanas nevaram visu laiku
skatīties uz pagātni un mēģināt ierobežot minētajiem cilvēkiem
kaut kādas tiesības, jo šādu cilvēku jau nav tik daudz. Visiem ir
zināms, ka šie ierobežojumi savā laikā tika pieņemti tikai dažu
cilvēku dēļ, kuri šobrīd jau ir citā statusā. Un es atgādināšu
varbūt šī gada 17.jūnija Eiropas Cilvēktiesību tiesas spriedumu
Tatjanas Ždanokas lietā, jo šobrīd Ždanokas kundze ir ievēlēta
Eiropas Parlamentā, bet toreiz Saeima šos ierobežojumus izslēdza
no Eiropas Parlamenta vēlēšanu likuma. Tai pašā laikā mēs
atstājām un saglabājām ierobežojumus gan Saeimas, gan pašvaldību
vēlēšanu likumā. Manuprāt, tas laiks jau ir aizgājis, tāpēc šos
ierobežojumus vajadzētu atcelt.
K.Šadurskis
(frakcija “Jaunais laiks”):
Vissirsnīgākie sveicieni varoņu
piemiņas dienā– Lāčplēša dienā!
Par šodienas Saeimas sēdes jautājumiem. Galvenokārt gribu
akcentēt divus jautājumus. Viens ir privatizācijas sertifikātu
jautājums, proti, grozījumi likumā “Par privatizācijas
sertifikātiem”. Kā zinām, jau vairākus gadus katrreiz gada beigās
tiek pagarināts sertifikātu derīguma termiņš. Lielākā daļa
iedzīvotāju jau sen tos, baidoties no šī termiņa beigām, par
smiekla naudu pārdevuši. Citi, zinot, kad termiņu pagarinās, kad–
nē, miljoniem tos uzpirkuši. Diemžēl šodien Saeimas vairākums
nobalsoja šo dažu citu interesēs. Tiesa, no tribīnes jau deputāti
visi runāja pareizi: ka valsts uzņēmumus neprivatizēs, ka mežus
neprivatizēs. Taču nostiprināt šīs pareizās frāzes likuma normās
deputāti nespēja saņemties. Ko līdz solīt, ja tam neseko darbi?
Tikai “Jaunā laika” un apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK
deputāti nobalsoja par ierobežojumiem privatizēt valsts
kapitālsabiedrību daļas par sertifikātiem, bet ar šīm balsīm
nebija pietiekami.
Otrs jautājums ir šodien galīgajā lasījumā pieņemtais
likumprojekts “Grozījumi Pilsētas domes, novada domes un pagasta
padomes vēlēšanu likumā”. Šeit atšķirībā no iepriekš komisijā
lemtā netika atbalstīta procentu barjera citās pilsētās, izņemot
Rīgu. Tātad joprojām pašvaldību domes būs sadrumstalotas. Nu,
neko darīt, acīmredzot daudzas partijas baidās, ka nespēs
pārvarēt 5% barjeru, tāpēc šāds balsojums.
Šodienas dienas kārtībā kā viens no vissvarīgākajiem jautājumiem
varbūt bija arī likumprojekts “Par dzīvojamo telpu īri”, bet to
laika trūkuma dēļ nepaguvām izskatīt. Minētais likumprojekts ir
atlikts uz nākamo trešdienu.
S.Šķesters
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Šodien mums bija ļoti nopietns
likumprojekts, proti, “Grozījumi Pilsētas domes, novada domes un
pagasta padomes vēlēšanu likumā”, ko bija sagatavojusi atbildīgā
komisija un kuru pieņēma trešajā lasījumā. Tātad– pašvaldības ir
gatavas, un faktiski ir likuma bāze, lai sāktu šo priekšvēlēšanu
kampaņu pašvaldību vēlēšanām.
Es gribētu atzīmēt, ka likumprojektā tika labota norma par
deputātu vietu sadali domē vai padomē tajās pašvaldībās, kuru
administratīvajā teritorijā vēlēšanu izsludināšanas dienā
Iedzīvotāju reģistrā reģistrēto iedzīvotāju skaits pārsniedz 20
000 iedzīvotāju, nepiedalās tie kandidātu saraksti, kuri šo
pašvaldību vēlēšanās saņēmuši mazāk nekā piecus procentus no
nodoto balsu kopskaita. Likumā iekļauta 2.lasījumā pieņemtā
norma, ka deputātu vietu sadalē Rīgas domē nepiedalās tie viena
nosaukuma kandidātu saraksti, kuri Rīgas domes vēlēšanās saņēmuši
mazāk nekā piecus procentus no nodoto balsu kopskaita. Tātad šis
jautājums ir noregulēts.
Otra lieta, ko gribētu atzīmēt, ka deputātu kandidātu sarakstus
pašvaldību vēlēšanām var iesniegt reģistrētas partijas,
reģistrētas partiju apvienības un vairākas reģistrētas partijas
kopīgi, apvienību nereģistrējot. Pašvaldībās, kurās iedzīvotāju
skaits vēlēšanu izsludināšanas dienā ir mazāks par 5000, deputātu
kandidātu sarakstus var iesniegt arī vēlētāju apvienības. Varbūt
tas ir jaunums, kāpēc šis likums ir, varbūt būtiski ir tas, ka
faktiski ir izmainīta šī kārtība un sistēma, jo līdz šim netika
ietverti Iedzīvotāju reģistra dati– Iedzīvotāju reģistrs un
Vēlētāju reģistrs nebija sakoordinēts. Tādēļ, lai nebūtu šīs
domstarpības, kā problēmu vai jautājumus risināt, likumā
atrunātas arī šīs normas.
Diskusijas izraisīja arī jautājums par domē vai padomē ievēlējamo
deputātu skaita procentuālo barjeru. Deputāti balsoja par
priekšlikumu: ja līdz 20 000 iedzīvotāju ir reģistrējušies
pašvaldībās, tie piedalās vēlēšanās, tātad reāli būtu jāievieš šī
5% barjera. Nu, paldies, saprāts tomēr vinnēja, un šajās
pašvaldībās paliek sistēma, ka šī barjera nepastāv. Reāli šī
barjera paliek tikai Rīgas pilsētā.
Nopietns jautājums bija likumprojekts “Grozījumi Valsts sociālo
pabalstu likumā”, kā arī bērnu kopšanas pabalsti, kas jāsaņem
šiem bērnu kopējiem. Un es domāju, ka tas ir liels Labklājības
ministrijas nopelns un Zaļo un Zemnieku savienības deleģētā
ministra, kā arī pārējo kolēģu nopelns, ka māmiņu pabalsti
tiks palielināti saskaņā ar Ministru kabineta izstrādāto
kārtību.
Gribētu oponēt par privatizācijas sertifikātiem saistībā ar zemes
privatizāciju. Strādādams Valsts pārvaldes un pašvaldības
komisijā, varu teikt, ka šodien vēl ir ļoti daudz dzīvokļu, kas
nav privatizēti.
Nav privatizētas lauku zemes, jo zemniekiem nav līdzekļu.
Jāpalīdz lauku zemes lietotājiem, lai viņi savu zemi tomēr varētu
privatizēt un iegūt par sertifikātiem, tāpēc šā likuma
pagarināšana bija, es domāju, objektīva.
Ļoti nožēlojami ir tas, ka šodien faktiski likumprojekts
“Grozījumi likumā “Par dzīvojamo telpu īri”” netika skatīts, jo
diemžēl pietrūka laika, bet ceru, ka nākamajā sēdē šis jautājums
tiks apstiprināts, izskatīts un pieņemts pozitīvs lēmums par
īrniekiem.
A.Seile
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Sirsnīgi sveicu visus Lāčplēša
dienā un ceru, ka svecītes krastmalā arī šovakar degs tikpat
spoži kā ikvienu gadu, jo tā ir zīme, ka Latvijā dzimtenes
sargātāji vienmēr ir modri. Nākamajā nedēļā būs arī Latvijas
Republikas proklamēšanas diena.
Ar ko mēs sagaidām šo Latvijas Republikas proklamēšanas dienu?
Privatizācijas sertifikāti pagarināti vēl uz vienu gadu. Mūsu
frakcijas uzdevums ir rūpēties par to, lai tomēr tiktu saglabātas
tiesības privatizēt zemi un dzīvokļus tiem, kas vēl nav
paspējuši, bet lielie valsts uzņēmumi tiktu privatizēti par
naudu. Šī nauda varētu tikt ieskaitīta valsts budžetā, kur
vienmēr visi sūdzas par līdzekļu trūkumu.
Vēl es gribētu nedaudz paust mūsu viedokli par grozījumiem
Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā.
Dažu frakciju pārstāvji– kreisā bloka pārstāvji– jau runāja par
to, ka nepilsoņiem netiek dotas vēlēšanu tiesības. Kā gan var dot
pašvaldību vēlēšanu tiesības nepilsoņiem, ja tie nevar izšķirties
par lojālu atbalstu Latvijas valdības, Latvijas neatkarības
politikai un necenšas iegūt šo pilsoņa statusu. Es domāju, ka
likumā viss ir paredzēts pareizi.
Vēl es gribētu runāt arī nedaudz saistībā ar ļaudīm, kas
nodarbojas ar mežu sargāšanu. Otrajā lasījumā pieņemts jauns
likumprojekts, proti, “Par koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti
darījumos”, kas tiks vēl sagatavots uz trešo lasījumu. Šeit pēc
ļoti ilgām debatēm atbildīgā komisija pieņēmusi taisnīgu lēmumu,
ka persona, kas nav meža īpašnieks, bet ir pārdevusi kokus savā
mežā, nav vairs atbildīga un saucama pie tiesas, bet nākamais
pircējs, kas nelikumīgi izdarījis kādu darījumu, pats saucams pie
atbildības. Manuprāt, tā ir taisnīga lieta.
Liels uztraukums valda visā mežu darbinieku sabiedrībā, jo Valsts
mežu dienestā it kā tiek gatavota štatu samazināšana– mežu
darbiniekus un mežsargus samazināt apmēram uz pusi. To
nedrīkstētu pieļaut, jo laukos tās ir darba vietas, arī mežos
viss vēl nav tādā kārtībā, lai Valsts mežu dienestu varētu
likvidēt vai vismaz daļēji likvidēt. Turklāt mežu darbinieki ir
vieni no tām latviskākajām daļām, kas paaudžu paaudzēs ir
strādājuši laukos un uztur šos laukus. Es domāju, ka mums visiem
Saeimā vēl jāiedziļinās šajās problēmās.
J.Stalidzāne
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Apsveicu visus Lāčplēša dienā!
Ceru, ka krastmalā būs pietiekami daudz svecīšu par godu mūsu
varoņiem, kā arī ceru pulksten 19.00 ekumēniskajā dievkalpojumā
Jēkaba katedrālē ļoti daudzus satikt!
Latvijas Pirmā partija šodien ar lielu gandarījumu secina, ka
ļoti labi pabeigts likums par Valsts sociālajiem pabalstiem, kaut
gan situācija bija ļoti šaubīga– vienā brīdī pastāvēja iespēja,
ka šim likumam tiktu noņemta steidzamība. Tomēr ar vienas balss
pārsvaru likumam palika steidzamības statuss. Rezultātā šodien
varam paziņot jaunajām māmiņām, ka ar 2005.gada 1.janvāri viņām
pienāksies bērna kopšanas pabalsts saistībā ar iepriekšējā
periodā saņemto atalgojumu. Tātad minimums strādājošajām māmiņām–
56 lati, maksimums– 392 lati. Vidēji 70% no saņemtās algas, no
kuras maksāts sociālais nodoklis. Šajā likumā bija iestrādātas
arī atsevišķas normas, kas prasa tālāku analīzi un darbu, proti,
rūpes par bērniem invalīdiem, par viņu kopšanas iespējām un
tālāko izglītību. Arī pārējie jautājumi un normas, kas šodien
netika pieņemtas, nav noliktas malā, nav noliktas atvilktnē. Tiks
izveidota darba grupa, lai šie jautājumi risinātos pēc iespējas
labvēlīgāk invalīdiem, bērniem invalīdiem; ar iespēju iegūt
izglītību, būt sabiedrībā, ar iespēju vecākiem nopelnīt saviem
bērniem nepieciešamo algu un iztiku. No Tautas saskaņas partijas
izskanēja it kā pārmetums par to, ka Sociālo un darba lietu
komisija nebija atbalstījusi normu, ka māmiņām, saņemot bērnu
kopšanas pabalstu, tiktu atļauts arī strādāt. Apsvērums bija ļoti
vienkāršs– bērnam pirmajā dzīves gadā vissvarīgāk būt kopā ar
māti vai izņēmuma gadījumos arī ar tēviem, ja tā izlemj ģimene.
Tieši tāpēc mēs arī lēmām, ka pirmajā dzīves gadā, ja jau valsts
atļaujas samaksāt tieši to pašu algu, ko māmiņa var saņemt
strādājot, nekādā gadījumā nevajadzētu veicināt to, lai mātes
gribētu pēc iespējas ātrāk iet strādāt. Mēs gribam, lai māte
pavada savu laiku kopā ar bērnu.
Otrs jautājums, pie kā es gribētu nedaudz pakavēties, ir par
privatizācijas sertifikātiem. Latvijas Pirmā partija atbalstīja
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas priekšlikumu, kas ļaus Ministru kabinetam sagatavot
normu par likuma pārejas periodu un ļaus tiem cilvēkiem, kuri ir
iesākuši privatizācijas procesu, to pabeigt. Bet Latvijas Pirmā
partija ir noteikti pret privatizācijas sertifikātu lielo maisu
izmantošanu lielu uzņēmumu privatizācijai.
A.Golubovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Gribu vērst uzmanību uz diviem
likumiem, kuri šodien tika pieņemti. Pirmkārt, likums par
privatizācijas sertifikātiem. Sertifikātu derīguma termiņš tiek
pagarināts vēl uz gadu. Izbrīnu radīja pozīcija, kuru ieņēma
frakcijas “Jaunais laiks” deputāti, proti, izbeigt sertifikātu
derīgumu jau ar 2005.gada 1.janvāri. Mēs uzskatām, ka sertifikāts
ir tāds pats maksāšanas līdzeklis kā lats. Un šajā gadījumā, ja
izbeidz privatizācijas sertifikātu derīguma termiņu, tā būs
krāpšana un zagšana no cilvēku kabatām. Tāda pati krāpšana un
zagšana, kādu pieļāva, kad bankrotēja Banka Baltija, kuru
uzraudzīja toreizējais Latvijas Bankas prezidents Repšes
kungs.
Otrkārt, Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu
likums. Šajā likumā netika pieņemts mūsu frakcijas priekšlikums,
kas dotu iespēju pašvaldību vēlēšanās piedalīties arī mūsu
pastāvīgajiem iedzīvotājiem nepilsoņiem. Tajā pašā laikā Saeima
deva iespēju piedalīties pašvaldību vēlēšanās Eiropas Savienības
pilsoņiem, kas ir ārvalstnieki, kuriem ne visos gadījumos to
vajadzēja. Šie cilvēki varētu dzīvot nevis Latvijā, bet kaut kur
ārzemēs.
Mēs šodien piedāvājām nedaudz citu pieeju arī tajos gadījumos, ja
pašvaldību vēlēšanās kandidē bijušie komunisti vai drošības
dienestu bijušie darbinieki. Savā priekšlikumā mēs akcentējām, ka
iespēju kandidēt vēlēšanās var liegt tikai tiesa, kā tas notiek
arī visā Eiropā. Pašreiz šādu lēmumu pieņem parastas vēlēšanu
komisijas ierēdnis vai kāds darbinieks. Mēs domājām, ka tai ir
jābūt tikai tiesai, kā tas notiek visā Eiropā.
Saeimas preses dienests