Politiskās virāžas ap denacionalizētajiem īres namiem
Cik gadu vēl vajadzēs, lai valsts un pašvaldības kopīgiem spēkiem izpildītu solījumus un norēķinātos ar denacionalizēto namu īrniekiem? Zināms, ka divpadsmit gados reāli ir ļoti maz paveikts. Kā atzīst Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) tehnisko jautājumu padomnieks Aino Salmiņš, uz pieņēmumu pamata denacionalizēto namu īrnieku problēmas apzināti tika aizplīvurotas. Gadu gaitā no visas denacionalizēto namu īrnieku 32 651 ģimenes “armijas” (Centrālās statistikas pārvaldes informācija), kam vajadzīga palīdzība, ir atlikusi mazākā puse – ap 40% . Visi pārējie, šodien jāteic, ir bijuši gudrāki, jo paļāvušies uz sevi un paši meklējuši risinājumus.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Būvēt vai ne? Un ko būvēt?
Ja nav darīts praktiski, tad daudz
un pamatīgi tiek strādāts likumdošanā. Tomēr kā atzīst Saeimas
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas loceklis, deputāts
Jānis Lagzdiņš, ar to visu ir par maz, lai aizsargātu īrniekus,
ja īres griesti tiktu atcelti. “Kā īres griestu pakāpeniskas
atcelšanas priekšlikuma autors jau 2001.gadā biju domājis, ka
pakāpenība liks lielo pilsētu pašvaldībām sākt sociālo un
pašvaldības īres namu būvniecību. Tas noticis tikai Rīgā un tikai
pēdējā gada laikā.”
Pamatoti rodas jautājums – vai mūsu valstī pietiek dzīvokļu?
Lielākā daļa ir privatizēti. Valstij pieder 10 tūkstoši dzīvokļu.
Pamatā tie visi ir izīrēti un gatavoti privatizācijai.
Kāda būs valsts mājokļu politika? Skaidrības nav jau divpadsmit
gadus. Vai pašvaldībām ir jāveido jauns dzīvojamais fonds – jāceļ
dzīvokļi? Turklāt būvniecība nav pašvaldību pastāvīgā funkcija,
norāda A.Salmiņš. Vai, reaģējot uz situāciju, jābūvē vienīgi
sociālie dzīvokļi? Pašvaldības norāda, ka likumdevējs atkal
grasās piedāvāt daudzus sadrumstalotus un mazefektīvus palīdzības
veidus. Lielām lietām – būvniecībai – pietrūkst svarīgākā –
valsts finansējuma.
Stāsts par pieciem miljoniem
A.Salmiņš atgādina Induļa Emša
valdības izvirzīto pozīciju – denacionalizēto namu īrnieku
problēmu risināšanai nepieciešami pieci miljoni. Kā radās šī
summa? Nojausma par konfliktu īres griestu lietā brieda jau
pavasarī. LPS un Rīgas domes sarunu laikā Rīga atzina, ka gada
laikā pašvaldība spētu nodot ekspluatācijā 1000 dzīvokļus. To
izmaksa ir 18 miljoni latu – dārgi. Pašvaldība ir gatava par
saviem līdzekļiem – 4,5 miljoniem latu – uzbūvēt 250 dzīvokļus
maznodrošinātiem īrniekiem. Savukārt 750 dzīvokļiem būvniecības
izmaksas daļēji jāsedz valstij, dotējot iedzīvotājiem kredīta un
kredītprocentu apmaksu 25% apjomā. Summējot veidojas pieci
miljoni.
Nākamajā dienā Jāņa Dombura vadītās politiķu un amatpersonu
diskusijas laikā šis skaitlis pirmo reizi publiski tiek nosaukts
kā problēmas atrisinājums.
Kompensāciju mehānismi
Visi atzīst – brīnumlīdzekļa
denacionalizācijas procesu ielaistām problēmām nav. Jāizmanto
viss, kas veiksmīgi darbojies citās valstīs. Pēc likumdevēja
prātiem, tie, pirmkārt, ir pilnvērtīgs kompensāciju mehānisms.
Pabalsts tiem, kas vēlas pārcelties, gan pašvaldības galvots
kredīts jauna dzīvokļa iegādei, gan īres maksas starpības
segšana. Kā arī dzīvokļu piešķiršana, ja tāda iespēja
rodas.
Aino Salmiņš teic, ka piedāvātie kompensācijas mehānismi ir tikai
teorija. Līdzīgi kā būvniecības atbalstam, arī nevienam no
nosauktajiem vēl nav piešķirts vai garantēts valsts finansējums.
Nav iestrāžu, kā katrs mehānisms varētu darboties.
Likumdevējs ir paredzējis speciālajā likumā “Par pašvaldību
palīdzību dzīvokļu jautājumu risināšanā” iekļaut arī
denacionalizēto namu īrnieku kategoriju. Primāri likuma mērķis ir
reglamentēt pašvaldību palīdzību maznodrošinātiem iedzīvotājiem.
Tādējādi, norāda Aino Salmiņš, maznodrošinātie iedzīvotāji rindā
tiek atvirzīti. Apkopotie dati liecina, ka kopumā rindā ir 4171
maznodrošināto ģimene. Pašvaldības pamatoti jautā, kam ir
jāpalīdz primāri – denacionalizēto namu īrniekiem vai
maznodrošinātajiem iedzīvotājiem?
Pārcelšanās pabalsts denacionalizēto namu īrniekiem, ar to
saprotot nevis iedzīves pārvešanu uz citām telpām, bet gan
pabalstu jaunas dzīvojamās telpas iegādes pirmajai iemaksai, pēc
likumdevēja iecerēm, būtu jāpiešķir dalīti starp valsti un
pašvaldību. “Valsts pabalsta apmēra noteikšanā un piešķiršanas
kārtībā uzticētos pašvaldībām. Un kompensētu to 50% apmērā. Citām
īrnieku kategorijām piešķirt šādu pabalstu būtu pašvaldību
tiesības, nevis pienākums,” komentē J.Lagzdiņš. Nav neiespējama
kāda īrnieka izvēle – saņemt pārcelšanās pabalstu un pārceļoties
iegādāties dzīvokli kādā no valsts reģioniem.
Dzīvokļa remonta pabalstus šobrīd likumā noteiktā kārtībā
pašvaldības var piešķirt personām, ja dzīvoklis cietis, piemēram,
ugunsgrēkā. Ir ierosinājums to piešķirt arī denacionalizēto namu
īrniekiem. Pašvaldību pārstāvji precizē, ka nav skaidrības, kādu
remonta (eiroremonta, kosmētiskā, kāda cita) formu likumdevējs ar
šo priekšlikumu ir iecerējis. Dzīvokļa labiekārtotības pakāpe
vairs nepastāv un vietā nekas nav izstrādāts.
Arī, radot iespēju pašvaldībām piekļūt valsts dzīvojamajam
fondam, ja kāds dzīvoklis atbrīvojas, un izīrēt to, patiesībā
tiek piedāvāti vien kāds no valsts uzņēmuma “Mājokļu aģentūras”
pārvaldītiem 450 dzīvokļiem. Pārējiem 9,5 tūkstošiem, kas atrodas
valsts komercstruktūru un privātu juridisko personu pārvaldījumā,
iespējas piekļūt nebūs.
Pretēji viedokļi – ceļi, kas nekrustojas
Uzklausot puses, iezīmējas arvien
krasāki pretstati. Saeimas pārstāvji uzskata, ka, piemēram,
valsts programmas gatavot nav nozīmes, jo to izpilde izplēn līdz
ar valdības maiņu vai nākamo Saeimas sasaukumu. Šā iemesla dēļ
noraidīts arī deputāta Jura Sokolovska priekšlikums izstrādāt un
pieņemt valsts programmu palīdzībai denacionalizēto namu
īrniekiem. J.Lagzdiņš apgalvo, ka palīdzēt iedzīvotājiem var
vienīgi tad, ja palīdzības veidi definēti likumā. Kā arī tad, ja
valsts un pašvaldību budžetā tam paredzēta nauda. Programma esot
vien politisks lēmums, labas gribas akts. Un tas ir populāri
pirms vēlēšanām.
Pašvaldību pārstāvji domā citādi – īstais laiks programmai!
“Vienreiz būtu jāuzdrošinās iet abus ceļus. Jāizstrādā programma
un jāiedarbina likumā piedāvātie kompensāciju mehānismi.
Politika pāri visam
“Piedāvātie likumdošanas grozījumi
ir tikai it kā vērsti uz problēmu risināšanu. Patiesībā
nedrīkstam ignorēt faktu, ka ir priekšvēlēšanu kampaņu starta
laiks,” teic A.Salmiņš.
J.Lagzdiņš nenoliedz, ka politiķu lēmumu nosaka priekšvēlēšanu
laiks. Un nenosoda to. Uz jautājumu, vai Saeima, saglabājot īres
griestus, rēķinās, ka namīpašnieki var griezties Satversmes tiesā
vai starptautiskās tiesās un var panākt, ka valsts līdz ar īres
griestu saglabāšanu maksās tiem radušos zaudējumus, J.Lagzdiņš
atbildēja: “Politiskie mērķi stāv pāri. Daļa namīpašnieku gaidīs
nākamo īres griestu atbrīvošanas termiņu, citi ar nelikumīgiem
paņēmieniem centīsies no nevēlamiem īrniekiem atbrīvoties. Esmu
pārliecināts, ka patiesībā īres griestu atbrīvošana skartu samērā
nelielu cilvēku loku. Diemžēl publiski runāt par panāktiem
saprātīgiem īres maksas kompromisiem īrnieki un īpašnieki
nevēlas. Kliedzošie konflikti mudina domāt, ka īrnieku un
īpašnieku attiecības īrētajos namos balansē uz naža asmens.”
Zaida Kalniņa, “LV”