Ar skatienu nākotnē
Pirmo reizi – Gada balva jaunajiem mūziķiem
Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija 2005.gada 11.janvārī svinēs savu 85.dzimšanas dienu. Pašlaik mūzikas augstskolas darbu vada komponists profesors Juris Karlsons, pēc kārtas skaitot – septītais rektors. Pēc viņa ierosmes ar akadēmijas Senāta lēmumu un Jāzepa Vītola starptautiskā fonda finansiālo atbalstu šogad nodibināta Gada balva jaunajam mūziķim. Jubilejas svinību reizē pirmie to saņems vijolniece Darja Smirnova un saksofonists Oskars Petrauskis.
Darja Smirnova Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Kas nepieciešams, lai Mūzikas akadēmijas studentu atzītu par īpaša apbalvojuma cienīgu? Godprātīga attieksme pret studijām? Protams, tomēr ar to vien vēl par maz. Dabas dots spilgts mūziķa talants? Bez šaubām, taču ne katram pietiek pacietības to izkopt līdz meistarības virsotnēm. Uzņēmība, iniciatīva, gatavība darīt vairāk, nekā docētāji liek un prasa? Jā, jā, tas arī, bet ne tikai... Nu kas tad vēl!? Visu šo un vēl citu īpašību apvienojums. Jo tikai pašos izcilākajos studentos vienkopus biedrojas talants, darba spējas, artistiskums, atsaucība, pašdisciplīna, muzicēšanas prieks un muzicēšanas vēlme. Abiem laureātiem tā visa ir gana. Turklāt katram tas izpaužas citādi, jo atspoguļo spilgtu, jau izveidojušos māksliniecisku personību. Būsim pazīstami!
Darja Smirnova
Vijolniece veidojusies Jelgavas
mūzikas skolā, E. Dārziņa mūzikas vidusskolā, tad J. Vītola
Latvijas Mūzikas akadēmijā asoc. prof. Andra Baumaņa vijoles
klasē. Mākslinieciskās patstāvības un meistarības augsmes ziņā
sevišķi nozīmīgi bijuši divi pēdējie studiju gadi akadēmijas
maģistrantūrā prof. Valda Zariņa klasē.
“Visiem studentiem ir ārkārtīgs respekts pret Valdi Zariņu, jo
profesors ir liels cilvēks un liels mākslinieks,” saka Darja.
Profesionālai pilnveidei daudz laba devuši arī koncerti,
piedalīšanās starptautiskos projektos, ievērojamo vijoļspēles
meistaru Arkadija Fomina un Tatjanas Grindenko
meistarklasēs.
Jautāju Darjai: “Ko jums iemācīja šie citzemju speciālisti? Ko
citādāku, atšķirīgu no tā, ko māca mūsu profesori?”
Atbildē – viegls smaids un jaunajai māksliniecei tik
raksturīga lakoniska atziņa: “Ieteica spēlēt to, kas notīs
rakstīts!”
Visvairāk laikam gan Darjai Smirnovai ņēmusi un devusi
koncertmeistares un solistes darbība kamerorķestrī “Sinfonia
Concertante”. Tieši Darja bija tā, kas pirms diviem gadiem sāka
ap sevi pulcināt jaunos mūziķus – akadēmijas studentus un
Dārziņskolas audzēkņus. Viņa ir cieši pārliecināta, ka Latvijai
nepieciešams šāds jauniešu kamerorķestris, kuru kopā turētu nevis
obligāta studiju kursa statuss vai algota darba pienākumi, bet
gan tīra vēlme muzicēt, iestudēt un atskaņot labu mūziku.
“Es patiešām varu no sirds pateikties visiem draugiem un
domubiedriem, kas bija un ir kopā ar mani. Mūsu orķestrī valda
lieliska gaisotne, ļoti laba attieksme pret darbu – mēs tik
uzmanīgi klausāmies cits citu, tik labi saprotamies ar
diriģentu,” uzskata Darja. Ieguvums acīmredzot abpusējs, jo arī
“Sinfonia Concertante” diriģents Andris Vecumnieks
kamerorķestra pirmo vijoli vērtē ļoti augstu: “Darja ir dzimusi
koncertmeistare – mērķtiecīga, profesionāla, atbildīga, prasīga.
Prot inspirēt citus, patiešām vada orķestra spēli. Viņa ir
orķestra līdere šā vārda vistiešākajā, vislabākajā nozīmē.
Turklāt arī izcila soliste.”
Oskars Petrauskis
Ar saksofonistu varēju sazināties
tikai ar e–pasta starp-niecību, jo šobrīd – pēc mācībām Jāzepa
Mediņa Rīgas mūzikas vidusskolā un asoc. prof. Arta Sīmaņa
saksofona klases absolvēšanas bakalaura pakāpē – Oskars
papildinās ārzemēs. Rudens mēnešos jau paspējis piedalījies Kloda
Delanglē meistarklasēs Parīzes konservatorijā, bet pašlaik studē
pie profesora Johannesa Ernsta Berlīnes Mākslu
universitātē.
“Eiropas mākslas centru bagātā, virmojošā kultūras dzīve tiešām
dod neatsveramu pieredzi un katrā ziņā veicina profesionālo
izaugsmi,” atzīst jaunais mākslinieks. “Ziņa par piešķirto balvu
mani patiesi ļoti iepriecināja. Varu apgalvot, ka tā tiks
izlietota, lai varētu vēl kādu laiku papildināties
ārzemēs.”
Oskara Petrauska līdzšinējās radošās darbības pūrā ir piecos
dažādos konkursos Rīgā, Stokholmā un Tallinā iegūtās pirmās un
otrās vietas. Aizvadīti arī daudzi skaisti koncerti – gan
spēlējot solo, gan uzstājoties kopā ar orķestri. Jautāju, vai
konkursi snieguši gandarījumu – tie taču saistīti ar īpašu
gatavošanos, uztraukumiem. Saņēmu atbildi: “Visi konkursi, kas
līdz šim bijuši, ir kā pakāpieni manai izaugsmei. To pašu varu
teikt par koncertiem – gan lielajās koncertzālēs, tādās kā
“Berwaldhall” Stokholmā un “Konzerthaus” Berlīnē,
gan Latvijas lielākās un mazākās zālēs. Ir ļoti patīkami just
publikas atsaucību. Tas ir liels stimuls tālākam darbam.”
Viens no skaņdarbiem, kura atskaņojumu ilgstoši aplausi
pavadījuši ne vien Rīgā un citās Latvijas vietās, bet arī
2004.gada vasarā Berlīnē, ir Andra Vecumnieka Koncerts klavierēm
un saksofonam ar orķestri, kurā solo partijas spēlēja Oskars
Petrauskis un viņa brālis pianists Raimonds Petrauskis. Koncerta
autors un diriģents par solistu, tobrīd vēl saksofona klases
studentu, teica tā: “Oskara spēle suģestē. Viņš ir ārkārtīgi
muzikāls, emocionāls mākslinieks, spēj piesaistīt uzmanību ar
stilistiski un žanriski dažāda repertuāra darbiem.” Te jāpiezīmē,
ka īpaši jau saksofonistiem šāda elastība ļoti nepieciešama un
augstu vērtējama, jo viņiem vienlīdz ērti jājūtas gan džeza, gan
akadēmiskajā repertuārā un spēles manierē.
... Pienāks 2005.gada 11.janvāris. Akadēmijas 85.dzimšanas dienas
koncertā Darja Smirnova kopā ar orķestri spēlēs 2004.gada vasarā
Berlīnes starptautiskajā festivālā spoži atskaņotā Ludviga van
Bēthovena Vijoļkoncerta III daļu, bet Oskars Petrauskis – franču
komponista Darjī Mijo temperamentīgo skaņdarbu “Skaramušs”.
Protams, sirsnīgi sveiksim jaunos mūziķus – pirmos Gada
balvas laureātus. Un tad – uz priekšu, turpināt! Jo Gada
balva jaunajam mūziķim, lai arī tā pauž atzinību par sasniegto,
vēl jo lielākā mērā liek skatīties nākotnē.
Prof. Ilma Grauzdiņa