Pārtikas un lauksaimnieciskos ražotājus tāpat atbalstīs 2005.gadā
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Zemkopības ministrija 2005.gada
Lauksaimniecības tirgus veicināšanas programmas ietvaros organizē
Latvijas lauksaimniecības un pārtikas sektora pārstāvniecības
stendus vietējā un starptautiskā mēroga pārtikas
izstādēs:
Prodexpo, 14.–18.02.2005, Mas-kavā,
Krievijā, www.prodexpo.r;
AGROBALT, 05.–7.05.2005, Viļņā, Lietuvā, www.agrobalt.lt;
Riga Food 2005, 07.–10.09.2005, Rīgā, Latvijā (mazajiem un
vidējiem uzņēmumiem);
Polagra–Food, 20.09.–23.09.2005, Poznaņā, Polijā,
www.polagra–food.pl;
Anuga, 08.10.–12.10.2005, Ķelnē, Vācijā,
www.anuga.de;
Tallinn Food Fair, 02.–04.11.2005, Tallina,
Igaunijā;
Internationale Gruene Woche Berlin, Berlīnē, Vācijā,
www.gruenewoche.de.
Latvijas Valsts agrārās ekonomikas
institūts sadarbībā ar biedrību “Mārketinga padome” un Zemkopības
ministriju, īstenojot minēto programmu, uzņēmumiem piedāvā
atbalstu – līdz 50% izmaksu segšanu no ekspozīcijas platības
īres. Pieteikties tiek aicināti Latvijā reģistrēti pārtikas
produktu ražotāji, kuru intereses saistītas ar eksporta tirgus
apgūšanu.
Piedalīšanās starptautiskajās izstādēs minētās programmas
ietvaros tiek atbalstīta kopš 2001.gada, kad ar saukli
“Growing Green in Latvia” un pārtikas uzņēmumu stendu
Latvija piedalījās starptautiskajā izstādē “AgroBalt”. Kā
aizvadītajos gados visaktīvākie uzņēmumi atbalstu apgūšanā un
savas produkcijas virzīšanā ārvalstu tirgos jāmin, piemēram, a/s
“Rīgas piensaimnieks”, a/s “Rīgas piena kombināts”, SIA “Pure
Food”, SIA “Liepājas maiznieks”.
Lauksaimniecības tirgus veicināšanas programmas ietvaros pieejams
arī atbalsts Latvijas pārtikas ražošanas un lauksaimniecības
uzņēmumiem vai to apvienībām līdz 30% faktisko attaisnojamo
izmaksu segšanai mārketinga pasākumiem ārvalstu tirgos.
Šī atbalsta forma visvairāk piemērota uzņēmumiem, kas uz
ārvalstīm devās apgūt jaunas idejas, meklēt klientus un
sadarbības partnerus vai arī piedalījās izstādēs, kurās nebija
Mārketinga padomes organizēta vienota pārstāvniecības
stenda.
Nozīmīgs ir atbalsts arī mazajiem un vidējiem pārtikas
ražotājiem, kas galvenokārt strādā Latvijas tirgū, taču aktīvi
domā par attīstības iespējām. Viens no šādiem iespējamajiem
starta punktiem pārdošanas apjomu kāpināšanai un patērētāju
iepazīstināšanai ar saviem ražojumiem ir ikgadējā starptautiskā
izstāde “Riga Food”. Tās ietvaros Mārketinga padome
organizē Mazo un vidējo pārtikas ražotāju stendu. Šā
stenda dalībniekiem tiek piemēroti atviegloti nosacījumi un
ekspozīcijas platības īres maksas kompensācija apmērā līdz 50
procentiem.
Iepriecinoši, ka dažiem ražotājiem ir izdevies palielināt
pārdošanas apjomus, pārsniedzot 1miljonu latu apgrozījumu (kas ir
viens no atbalsta saņemšanas kritērijiem). Tāds uzņēmums ir SIA
“Lāči”. Savukārt, piemēram, SIA “Mandor–Rīga”, SIA
“Bona–Dea”, SIA “Baltās naktis”, SIA “Lāči”,
SIA “Poļa nams” uzsākuši aktīvu dalību arī starptautiskajās
izstādēs.
Pēdējo triju gadu laikā Mazo un vidējo
pārtikas ražotāju stenda dalībnieki bijuši, piemēram, SIA
“Lāči”, SIA “Poļa nams”, SIA “Iecavnieks”, kā arī
Latvijas Piensaimnieku centrālā savienība, kas apvieno mazos un
vidējos piena pārstrādes uzņēmumus.
Ražotāju aptauju rezultāti rāda, ka pārtikas sektora uzņēmumiem
ir būtiski pastāvīgi papildināt savas zināšanas. Tādēļ gan 2003.,
gan arī šogad Mārketinga padome organizēja apmācības kursus, par
kuru tematiem ierosinājumus izteica paši ražotāji un kuri atbilda
tābrīža aktualitātēm tirgū. 2003.gadā apmācības kursu “Jaunu
produktu izstrāde un virzība tirgū” apmeklēja 45 pārstāvji no 26
Latvijas pārtikas uzņēmumiem, kuru vidū bija SIA “Ponoko”,
a/s “Rīgas miesnieks”, a/s “Liepājas maiznieks”, z/s “Šalkas” un
citi uzņēmumi. Savukārt virkne gaļas pārstrādes firmu piedalījās
mācību seminārā “Liellopu gaļas tirdzniecības iespējas ES”, kas
norisinājās 11. un 12.novembrī. Līdztekus jau pieminētajam
Lauksaimniecības tirgus veicināšanas programmas ietvaros
Mārketinga padome plāno atbalstīt jau tradicionālos pārtikas
kvalitātes konkursus un salīdzinājumus, kā arī reklāmas
mārketinga akcijas realizāciju valstij stratēģiski svarīgos
ražošanas sektoros. Priekšlikumi šajās sadaļās vēl tiek gaidīti
no pārtikas un lauksaimnieciskās produkcijas ražotājiem un to
apvienībām.
Ieva Jaunozola,
biedrības “Mārketinga padome” speciāliste