Uz deputātu jautājumiem rakstiski iesniegtās atbildes
Ministrs O.Spurdziņš
Uz jaut. Nr.42 – dok. Nr.3275
Par valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta fiskālā pārpalikuma izlietojumu 2004.gadā
Finanšu ministrija ir izskatījusi
Saeimas Tautas saskaņas partijas frakcijas š.g. 27.oktobra
vēstuli Nr.8/2-6/9 par deputātu jautājumu Nr.42 “Par valsts
sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta fiskālā pārpalikuma
2004.gadā izlietojumu” un sniedz atbildi.
Atbilstoši likumam “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu
2004.gadam”” valsts sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā
plānoti ieņēmumi 640,3 milj. latu apmērā, izdevumi 610,0 milj.
latu apmērā, fiskālais pārpalikums 30,2 milj. latu apmērā un
valsts speciālā budžeta naudas līdzekļu atlikumu izmaiņas
palielinājums 30,2 milj. latu apmērā. Līdz ar to valsts sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumi var tikt veikti
atbilstoši likumā “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu
2004.gadam”” apstiprinātajam izdevumu apmēram: 610,0 milj.
latu.
Atbilstoši Valsts kases oficiālajam mēneša pārskatam sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumi 2004.gada deviņos
mēnešos bija plānoti 444,8 milj. latu apmērā. Faktiski veikti
izdevumi 443,6 milj. latu apmērā, kas ir par 1,2 milj. latu jeb
0,3% mazāk, nekā plānots. Izdevumu neizpildi pamatā ietekmēja
tas, ka valsts pensiju speciālā budžeta un invaliditātes,
maternitātes un slimības speciālā budžeta procentu maksājumi par
aizņēmumiem no pamatbudžeta bija mazāki, nekā plānoti, saistībā
ar daļēju aizņēmuma atmaksu pamatbudžetam, kā arī tas, ka
faktiskais valsts pensiju saņēmēju skaits (vidēji mēnesī)
nesasniedza plānoto un nodarbinātības aktīvo pasākumu
neapguvi.
Informējam, ka izdevumi pensiju palielinājumam, kas saistīti ar
šobrīd spēkā esošo likumdošanu (pensiju indeksācija u.c.), ir
iekļauti likumā “Grozījumi likumā “Par valsts budžetu
2004.gadam”” apstiprinātajos valsts sociālās apdrošināšanas
speciālā budžeta izdevumos. 2004.gada oktobra pensiju
indeksācijas nodrošināšanai valsts sociālās apdrošināšanas
speciālajā budžetā plānoti izdevumi (izdevumu periods – 3 mēneši)
10,9 milj. latu apmērā, t.sk. vecuma pensiju indeksācijai 9,1
milj. latu, izdienas pensiju indeksācijai 0,1 milj. latu,
invaliditātes pensiju indeksācijai 1,4 milj. latu un atlīdzību
par apgādnieka zaudējumu indeksācijai 0,3 milj. latu. Lai
nodrošinātu likuma “Par valsts pensijām” pārejas noteikumu
15.punkta un likuma “Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret
nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām” 13.panta ceturtās
daļas izpildi, 2004.gada oktobra valsts pensiju, atlīdzību par
darbspēju zaudējumu un atlīdzību par apgādnieka zaudējumu apmēra
indeksācijai noteikts piemērot šādus indeksus:
1) valsts pensijām, kuru apmērs nepārsniedz trīskāršu valsts
sociālā nodrošinājuma pabalstu, – 1,1015 (pensijas apmēra
vidējais palielinājums mēnesī – Ls 6,39);
2) valsts pensijām, kuru apmērs pārsniedz trīskāršu valsts
sociālā nodrošinājuma pabalstu, bet nepārsniedz pieckāršu valsts
sociālā nodrošinājuma pabalstu, – 1,0359 (pensijas apmēra
vidējais palielinājums mēnesī – Ls 4,88);
3) atlīdzībām par darbspēju zaudējumu un atlīdzībām par
apgādnieka zaudējumu – 1,0775 (atlīdzības par darbspēju
zaudējumu apmēra vidējais palielinājums mēnesī –
Ls 5,94 un atlīdzības par apgādnieka zaudējumu apmēra
vidējais palielinājums mēnesī – Ls 5,05).
Attiecībā uz valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta
naudas līdzekļu atlikumu izmaiņas palielinājumu jāatzīmē, ka tas
jāskata kontekstā ar valsts sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta finansiālo situāciju ilgtermiņā, ņemot vērā sociālās
apdrošināšanas budžeta ieņēmumu prognozes un nākamo gadu izdevumu
palielināšanos sakarā ar demogrāfiskās slodzes pieauguma ietekmi
ilgtermiņā uz valsts pensiju speciālo budžetu. Atzīmējam, ka
Labklājības ministrijas izstrādātajā Latvijas valsts sociālās
apdrošināšanas sistēmas finansiālās stabilitātes novērtējumā
norādīts, ka, izvērtējot pašreizējo ekonomiski aktīvo iedzīvotāju
vecuma sastāvu, aptuveni pēc 10 gadiem apstākļi pasliktināsies,
jo skaitliski ļoti mazās 1990.gados dzimušo kohortas sasniegs
darbspējīgo vecumu, kas palielinās valsts sociālās apdrošināšanas
sistēmas un it īpaši valsts pensiju sistēmas noslodzi. Ap
2060.gadu valsts sociālās apdrošināšanas sistēma var kļūt tik
ļoti noslogota, ka vienam iemaksu veicējam ar savām iemaksām
pilnībā būsjānodrošina pensiju izmaksa vienam pensionāram.
Pašreiz Latvijā demogrāfisko procesu rezultātā darba tirgū ieiet
daudzskaitliskā 80.gados dzimušo kohorta, bet pensijas vecumu
sasniedz kara un pēckara laikā dzimušo mazskaitliskās kohortas,
bet tuvākajos gados sagaidāms, ka valsts sociālās apdrošināšanas
speciālajā budžetā veidosies naudas līdzekļu pārpalikums. Bet
tieši šī uzkrātā nauda būs nepieciešama, jau sākot ar 2012.gadu,
kad iedzīvotāju struktūra pārbīdīsies un nodokļu maksātāju slogs
sāks palielināties, un kārtējā gada ieņēmumi pensiju budžetā
nespēs nosegt izdevumus. Atbilstoši minētajam novērtējumam tas
rada nepieciešamību veidot uzkrājumu, kur valsts pensiju budžeta
naudas līdzekļu pārpalikums savlaicīgi tiktu ieguldīts
uzkrāšanai, lai to varētu optimāli izmantot iespējamā budžeta
deficīta segšanai. Izvērtējot situāciju ilgtermiņā, jāņem vērā
vēl tas apstāklis, ka jau ar 2010.gadu saskaņā ar Valsts fondēto
pensiju likumu iemaksu likme valsts vecuma pensijām (20%)
personām, kuras piedalās gan pirmā, gan otrā līmeņa pensiju
shēmā, tiks sadalīta divās vienādās daļās – 10% paliek
valsts pensiju budžetā un 10% – valsts fondēto pensiju
shēmai. Tajā pašā laikā valsts pensiju budžetam jānodrošina visu
saistību izpilde, neskatoties uz rīcībā esošo ieņēmumu būtisku
samazināšanos. Līdz ar to valsts pensiju 1.līmeņa shēma var
funkcionēt vienīgi ar nosacījumu, ka valsts sociālās
apdrošināšanas speciālajā budžetā tiek uzkrāti līdzekļi. Būtība
ir tā, ka no iemaksām atkarīgajā pensiju shēmā naudas līdzekļu
pārpalikums veidojas vienīgi saistībā ar proporciju atšķirību
starp iemaksu veicējiem un izmaksu saņēmējiem, galvenokārt
pensionāriem. Tieši šim mērķim nepieciešams uzkrāt valsts
sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta naudas līdzekļus,
tādējādi atslogojot tā brīža nodokļu maksātājus.
Jāatzīmē, ka saskaņā ar likumu par budžetu un finanšu vadību
valsts speciālā budžeta līdzekļu kontos esošie līdzekļu atlikumi
paliek attiecīgā valsts speciālā budžeta izpildītāja rīcībā un
var tikt izlietoti nākamajā gadā likumā par valsts budžetu
apstiprināto izdevumu veikšanai.
Finanšu ministrs O.Spurdziņš
Rīgā 2004.gada 3.novembrī
Ministrs Ē.Jēkabsons
Uz jaut. Nr.44 – dok. Nr.3294
Par pasākumu plānošanu teroristisko aktu novēršanai
Atbildot uz Jūsu jautājumiem par
terora aktu draudiem, informēju, ka šī gada oktobra beigās
Latvijas Republikas valsts drošības iestādes no partneru
dienestiem Igaunijas Republikā saņēma informāciju par iespējamu
terora aktu izdarīšanu trīs objektos Latvijas Republikā. Minētā
informācija izskatījās ticama, jo saturēja norādes uz konkrētiem
objektiem Rīgā, konkrētos datumos. Avots, no kura tika iegūta
informācija, pēc savas etniskās piederības un dzīves veida varēja
būt saistīts ar kādu no ekstrēmistiskām islāma
organizācijām – “Ansar al Islam”, “Ansar al Sunni”.
Tūlīt pēc informācijas saņemšanas LR Drošības policija un Valsts
policija uzsāka darbu pēc iepriekš izstrādāta plāna, kas ietver
rindu operatīvo un organizatorisko pasākumu, ar mērķi novērst
iespējamo terora aktu sagatavošanas stadijā.
Pēc minētās informācijas saņemšanas, lai novērstu nepamatotu
baumu un pārspīlējumu izplatīšanos, IeM ar sabiedrisko saziņas
līdzekļu starpniecību informēja Latvijas iedzīvotājus par saņemto
informāciju un tās novērtējumu, kas, spriežot pēc saņemtajām
atsauksmēm, tika uztverts ar sapratni.
Pašreiz, pamatojoties uz veiktajām operatīvajām pārbaudēm un
citiem pasākumiem, nav pamata uzskatīt, ka pastāv reāla iespēja
terora aktu īstenošanai. Drošības policija un Valsts policija
turpina realizēt pilnu pasākumu kompleksu iespējamo terora aktu
novēršanai.
Iekšlietu ministrs Ē.Jēkabsons
Rīgā 2004.gada 9.novembrī
Ministrs A.Slakteris
Uz jaut. Nr.44 – dok.Nr.3294a
Par pasākumu plānošanu teroristisko aktu novēršanai
Atbildot uz Jūsu š.g. 3.novembra
vēstulē Nr.8/8-7-104 izteiktajiem jautājumiem, informēju, ka š.g.
oktobra beigās Latvijas Republikas valsts drošības iestādes, kuru
kompetencē ir terorisma apkarošanas jautājumi, no Igaunijas
Republikas partnerdienestiem saņēma tobrīd ticamu informāciju par
iespējamu terora aktu realizēšanu konkrētos datumos un konkrētos
objektos Rīgā.
Pēc minētās informācijas saņemšanas LR Drošības policija, kurai
no valsts drošības iestādēm ir vadošā loma terorisma apkarošanā,
un kompetentās tiesībsargājošās iestādes saskaņā ar iepriekš
izstrādātu plānu veica nepieciešamos operatīvos, organizatoriskos
un citus pasākumus, lai novērstu iespējamos terora aktus jau
sagatavošanas stadijā. Vienlaikus Iekšlietu ministrija, nolūkā
novērst nepamatotu baumu izplatīšanos, ar plašsaziņas līdzekļu
starpniecību informēja valsts iedzīvotājus par saņemto
informāciju, kā arī sniedza tās novērtējumu.
Lai sekmīgi cīnītos pret terorisma draudiem, valstī ir jābūt
vienai autoritatīvai struktūrai, kurā nonāk un tiek apkopota visa
ar terorismu saistītā informācija. Latvijā tās ir Iekšlietu
ministrija un tās padotībā esošā LR Drošības policija, kuras jau
līdz šim realizēja un turpina realizēt plaša spektra pasākumu
kompleksu iespējamu terora aktu novēršanai. Pašlaik, pēc minēto
struktūru sniegtās informācijas, kas pamatojas uz veiktajām
operatīvajām pārbaudēm un citiem pasākumiem, nav pamata uzskatīt,
ka valstī pastāv reāla iespēja terora aktu īstenošanai.
Lai savlaicīgi novērstu iespējamus terora draudus Aizsardzības
ministrijas un Nacionālo bruņoto spēku struktūrām, tiek realizēta
pastāvīga informācijas apmaiņa starp LR Drošības policiju un LR
Militārās izlūkošanas un drošības dienestu.
Aizsardzības ministrs A.Slakteris
Rīgā 2004.gada 10.novembrī
Ministru prezidenta biedrs A.Šlesers
Uz jaut. Nr.45 – dok. Nr.3339
Par tiesvedību ar Kempmayer Media ciparu televīzijas ieviešanu
Pamatojoties uz man iesniegtajiem
deputātu jautājumiem saistībā ar tiesvedību Kempmayer Media
Limited lietā un ciparu televīzijas ieviešanu, sniedzu
sekojošas atbildes:
1. Esmu iepazinies ar “Lattelekom” publiski paziņoto, ka 100%
ciparizācijas izdevumi nepārsniegtu 30 milj. LVL, taču neesmu
saņēmis speciālistu atzinumu par šo paziņojumu. Es neuzskatu, ka
būtu mēģinājis diskreditēt Latvijas juridiskos pārstāvjus
tiesvedībā pret Kempmayer Media Limited.
2. Ar 2002.gada 14.novembrī noslēgto Līgumu par digitālās
televīzijas izveidošanu Latvijas Republikā esmu iepazinies.
Jebkuriem jautājumiem, kas tiek skatīti saistībā ar tiesvedību
Starptautiskajā tirdzniecības palātas šķīrējtiesā, tai skaitā arī
Līgumam par digitālās televīzijas izveidošanu Latvijas Republikā,
ir noteikts konfidencialitātes raksturs, tādēļ vēršu deputātu
uzmanību, ka arī man kā satiksmes ministram ir jānodrošina
konfidenciālas informācijas neizpaušana trešajām personām.
Jebkuru manis kā satiksmes ministra Līguma par digitālās
televīzijas izveidošanu Latvijas Republikā normu interpretāciju
pretējā puse var izmantot starptautiskajā tiesvedības procesā, un
tas savukārt var kaitēt tiesvedības interesēm. Mans personiskais
viedoklis ir, ka šādu Līgumu un ar šādiem nosacījumiem es nebūtu
slēdzis.
3. Jau iepriekš esmu paudis viedokli, ka, tāpat kā ikviens
sabiedrības loceklis, esmu ieinteresēts lietas objektīvā
izmeklēšanā un saskaņā ar manu kā jebkura cita indivīda tiesisko
apziņu vērtēju šo lietu no likumības un taisnīguma viedokļa.
Atbalstu procesa virzību un paļaujos uz tiesvedības procesam
piesaistīto speciālistu, advokātu viedokļiem, skaidrojumiem un
interpretācijām.
4. Kopš 2003.gada 17.decembra, kad publiskai apspriešanai tika
nodota pirmā ciparu televīzijas koncepcija, līdz šim brīdim
veikts liels darbs, proti, koncepcija ir pārstrādāta – izvērtēti
publiskajā apspriešanā paustie priekšlikumi, iebildumi un
viedokļi, no kuriem daudzi iestrādāti jaunajā koncepcijas
projektā. Ir apzināti un apkopoti televīzijas un skaņas apraides
sektoru pārstāvošo valstisko institūciju, sabiedrisko
organizāciju un uzņēmumu, piemēram, Latvijas Valsts elektrosakaru
inspekcijas, Latvijas Elektronisko komunikāciju asociācijas, SIA
“Baltcom TV”, “VIASAT Broadcasting”, kā arī Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisijas viedokļi. Lielas izmaiņas
sākotnējās konceptuālās nostādnēs ievieš tas, ka privātie
uzņēmēji jau piedāvā ciparu televīzijas pakalpojumus. Nākamajā
nedēļā Satiksmes ministrija uzsāks nu jau kārtējo publiskās
apspriešanas procesu, koncepcijas projekts tiks sūtīts
saskaņošanai elektronisko sakaru nozares asociācijai,
Nacionālajai radio un televīzijas padomei, kā arī attēla un
skaņas apraides raidorganizācijām. Saskaņā ar Ministru prezidenta
2004.gada 15.novembra uzdevumu Nr.12/SAN-4610 Satiksmes
ministrijai ir uzdots izstrādāt ciparu televīzijas ieviešanas
koncepciju līdz 2005.gada 1.martam.
5. Satiksmes ministrijas sakaru nozares darbinieki un
amatpersonas, izstrādājot nozari regulējošus tiesību aktu
projektus, kā arī politikas plānošanas dokumentu projektus
saskaņā ar normatīvo aktu prasībām apkopo viedokļus un sadarbojas
ne tikai valstisko institūciju līmenī, bet apzina arī sabiedrisko
organizāciju un privāto uzņēmēju viedokļus. Es kā satiksmes
ministrs neesmu ticies ar uzņēmējiem, kas ir ieinteresēti ciparu
televīzijas ieviešanā.
6. Ņemot vērā to, ka Satiksmes ministrija ir vadošā valsts
pārvaldes iestāde tādās ļoti apjomīgās tautsaimniecības nozarēs
kā transports (kas ietver dzelzceļa, autosatiksmes, jūrniecības
un aviācijas apakšnozares) un sakari (kas savukārt ietver
telekomunikācijas un pasta apakšnozares), kā arī lielo darba
apjomu, kas saistīts ar šo nozaru sekmīgu vadību, tika
izsludināts atklāts konkurss uz ministrijas valsts sekretāra
vietnieka vietu. Guntis Mačs konkursa kārtībā kļuva par vienu no
Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniekiem. Viena no
G.Mača funkcijām ir pārraudzīt elektronisko sakaru attīstības
jautājumus. G.Mačs ministrijā vada ar valsts elektronisko sakaru
politiku saistīto tiesību aktu projektu, kā arī politikas
plānošanas dokumentu projektu un informatīvo ziņojumu projektu
izstrādi. Pamatojoties uz to, tika pieņemts lēmums tieši šim
valsts sekretāra vietniekam uzticēt valsts kapitāla daļu turētāja
pārstāvja pienākumus elektronisko sakaru kapitālsabiedrībās. Līdz
šim brīdim ministrijas vadībai nav pretenziju par G.Mača
darbību.
7. Saskaņā ar Komerclikumu un Komerclikuma spēkā stāšanās
kārtības likumu Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs līdz
šā gada 1.novembrim bija jāpārveido no BO VAS par
kapitālsabiedrību, uz kā pamata kapitāla daļu turētāja pārstāvim,
blakus citam, biju uzdevis izvērtēt arī līdzšinējās
statūtsabiedrības Latvijas Valsts radio un televīzijas centra
valdes darba efektivitāti. Pārrunājot ar valdes locekļiem
uzņēmuma nākotnes perspektīvo attīstību un stratēģisko virzību,
kā arī apzinot viņu redzējumu par valdes darbību kopumā, šā gada
22.oktobra Latvijas Valsts radio un televīzijas centra akcionāru
pilnsapulcē tika pieņemts lēmums, ka Z.Ivaščenko, R.Ramiņš un
I.Freipičs amata pienākumus valdē neturpinās veikt (šā gada
31.oktobrī četriem no pieciem (arī minētajiem) Latvijas Valsts
radio un televīzijas centra valdes locekļiem beidzās pilnvaru
termiņš). Tā kā Latvijas Valsts radio un televīzijas centra
valdei būs jāstrādā pie uzņēmuma stratēģijas izstrādes, tad šajā
pašā akcionāru pilnsapulcē tika pieņemts lēmums uzlabot valdes
darbu, piesaistot nozares speciālistus ar stratēģisku skatījumu,
proti, J.Strodu, U.Lavrinoviču un I.Lošaku. Valdes locekļi, kas
darbu valdē neturpināja, saskaņā ar iepriekš parakstītām
rakstiskām vienošanām saglabāja amatus kapitālsabiedrībā.
Izmaiņas A/S DLRTC valdes sastāvā (izvērtējot tās darbības
efektivitāti, sasniegtos rezultātus, izvirzītos mērķus un
uzdevumus) ir A/S DLRTC akcionāra, proti, Latvijas Valsts radio
un televīzijas centra, kompetencē.
Ar cieņu, –
Ministru prezidenta biedrs,
satiksmes ministrs A.Šlesers
Rīgā 2004.gada 16.novembrī