2004. gada 17. novembra stenogramma
Sēdi vada Latvijas Republikas 8.Saeimas priekšsēdētāja Ingrīda Ūdre.
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi, sākam Saeimas 17.novembra sēdi!
Pirms tiek izskatīta sēdes darba kārtība, Saeimas Prezidijs ir
saņēmis no Valsts prezidentes otrreizējai caurlūkošanai likumu
“Grozījumi Radio un televīzijas likumā”. Vai deputātiem ir
iebildumi, ka šis likumprojekts tiek iekļauts Saeimas sēdes darba
kārtībā? Iebildumu nav.
Saeimas Juridiskā komisija lūdz grozīt šā gada 17.novembra
Saeimas sēdes darba kārtību un iekļaut jautājumu “Par
likumprojekta “Par tiesas piesēdētāju vēlēšanu noteikšanu”
nodošanu komisijām”. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem
iebildumu nav. Darba kārtībā iekļauts.
Saeimas Prezidijs ir saņēmis Tautsaimniecības, agrārās, vides un
reģionālās politikas komisijas lūgumu – izmainīt šā
gada 17.novembra sēdes darba kārtību, atsaucot no tās komisijas
sagatavoto Saeimas lēmuma projektu “Par priekšlikumu
iesniegšanas termiņa maiņu likuma “Grozījumi Autopārvadājumu
likumā” otrreizējai caurlūkošanai”.
Saeimas Prezidijs ir saņēmis deputāta Kabanova lūgumu –
piešķirt bezalgas atvaļinājumu. Šis jautājums būtu jāiekļauj
Saeimas sēdes darba kārtībā. Vai deputātiem ir iebildumi?
Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtībā iekļauts. Paldies.
Cienījamie kolēģi, sākam izskatīt sēdes darba kārtību!
Darba kārtības jautājums – likumprojekts
“Grozījumi Valsts kontroles likumā”. Pirmais lasījums.
Juridiskās komisijas vārdā – deputāts Edgars
Jaunups.
E.Jaunups (JL).
Godājamie kolēģi! Izskatām grozījumus Valsts kontroles
likumā.
Juridiskā komisija ir izskatījusi frakcijas “Jaunais laiks”
deputātu iesniegtos grozījumus un konceptuāli tos atbalsta.
Iesniegtā likumprojekta mērķis ir nodrošināt, lai Valsts
kontroles darbībā tiktu nostiprināti vispārpieņemti valsts
pārvaldības principi. Likumprojekts ierosina saīsināt Valsts
kontroliera, Valsts kontroles padomes locekļu un Revīzijas
departamenta kolēģijas locekļu pilnvaru termiņus līdz četriem
gadiem. Četru līdz piecu gadu amatpersonu darbības termiņš, kā
arī tiesības ieņemt amatu tikai divas reizes pēc kārtas
demokrātiskā valstī ir atzīts par atbilstošu efektīvai un
kvalitatīvai valsts pārvaldībai. Turklāt biežāka amatpersonu
darbības ieņemamam amatam pārvērtēšana sekmētu amatpersonu
rīcības kvalitātes un atbildības palielināšanos, savukārt
tiesības vienai personai ieņemt amatu tikai divus termiņus pēc
kārtas novērstu iespējamo stagnāciju konkrētajā jomā.
Pilnvērtīgas informācijas trūkums par Valsts kontroles darbu
sabiedrībā ir radījis neizpratni un maldīgus priekšstatus par šīs
iestādes funkcijām. Tāpēc likumprojektā ir paredzēts palielināt
Valsts kontroles darbības atklātību, attiecinot to uz Revīzijas
departamenta kolēģijas sēdēm un Valsts kontroles padomes sēžu
protokolu saturu, kā arī nosakot pienākumu publicēt Valsts
kontroles gada pārskatus laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
Aicinu iesniegtos grozījumus atbalstīt pirmajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Pirms mēs atbalstām grozījumus
pirmajā lasījumā, Saeimas Prezidijs ir saņēmis deputātu Jaunupa,
Mūrnieces, Kampara, Strēļa, Kantānes un citu deputātu
priekšlikumu atzīt likumprojektu “Grozījumi Valsts kontroles
likumā” par steidzamu.
Var viens deputāts runāt
“par” vai “pret” steidzamību.
Ja neviens nevēlas runāt, tad lūdzu balsojam par to, vai atzīt
vai neatzīt likumprojektu par steidzamu. Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 48, pret –
18, atturas – 19. Likumprojekts par steidzamu ir
atzīts.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 64, pret – 10,
atturas – 5. Likumprojekts pirmajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam
un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā.
E.Jaunups.
Godājamie kolēģi, ņemot vērā to, ka šī
likumprojekta izskatīšana ir tieši saistīta ar faktu, ka, ja
nemaldos, 6.decembrī beidzas pilnvaru termiņš esošajam valsts
kontrolierim un tātad jaunā valsts kontroliera iecelšana ir tieši
saistīta ar šobrīd izskatāmo likumprojektu, man būtu priekšlikums
pieņemšanas datumu pielīdzināt šim termiņam, tātad kas saistās ar
jaunā kontroliera iecelšanu.
Līdz ar to lūgums kā priekšlikumu iesniegšanas termiņu noteikt
25.novembri un izskatīšanas termiņu –
8.decembri.
Sēdes vadītāja.
8.decembris ir trešdiena.
E.Jaunups.
Es atvainojos, 9.decembris.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātam
Augustam Brigmanim.
A.Brigmanis (ZZS).
Mūsu priekšlikums ir tātad priekšlikumu iesniegšanas
termiņš – 3.decembris, un izskatīšana –
18.decembris.
Sēdes vadītāja.
16.decembris.
A.Brigmanis.
Nu, jā...
Sēdes vadītāja.
Tātad lūdzu ieslēgt mikrofonu
deputātam Jurim Dobelim.
J.Dobelis (TB/LNNK).
Godātie kolēģi! Mums tomēr izskatīšanas datumam vajadzētu būt
pirms 6.decembra, pēc manām domām, jo termiņš beidzas 6.decembrī.
Līdz ar to mums vajag kādas dienas agrāk piedāvāt izskatīšanas
datumu. Jo iznāks, ka 6.decembrī beigsies pilnvaras un mēs vēl
nebūsim pieņēmuši. Es piedāvāju 2.decembrī izskatīšanu.
Sēdes vadītāja.
Un priekšlikumu iesniegšanas
laiks?
J.Dobelis.
Nu, tāpat ...var jau atstāt to, ko
Jaunupa kungs piedāvāja.
Sēdes vadītāja.
25.novembris?
J.Dobelis.
Jā. 25.novembris, un 2.decembris
izskatīšanas laiks.
Sēdes vadītāja.
Tātad, cienījamie kolēģi! Mums ir
trīs priekšlikumi. Lūdzu balsojam par deputāta Brigmaņa
priekšlikumu – priekšlikumu iesniegšanas
termiņš – 3.decembris, izskatīšanas
laiks – 16.decembra sēdē. Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīms! Lūdzu rezultātu! Par – 22, pret –
50, atturas – 3. Priekšlikums nav atbalstīts.
Nākamais balsojums – par deputāta Jaunupa
priekšlikumu. Tātad priekšlikumu iesniegšanas laiks –
25.novembris, izskatīšana – 9.decembra sēdē. Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 40,
pret – 19, atturas – 12. Priekšlikums ir
atbalstīts.
Tad nav vērts balsot par to... Tad Dobeļa kunga priekšlikums
vairs nav balsojams. Paldies.
Nākamais darba kārtības jautājums – likumprojekts “Par
Saprašanās memorandu starp Bulgārijas Republikas Aizsardzības
ministriju, Dānijas Karalistes Aizsardzības ministriju,
Dominikānas Republikas Bruņoto spēku sekretāru, Filipīnu
Nacionālās aizsardzības departamentu, Hondurasas Republikas
aizsardzības sekretāru, Ungārijas Republikas Aizsardzības
ministriju, Kazahstānas Republikas Aizsardzības ministriju,
Latvijas Republiku, Lietuvas Republikas Nacionālās aizsardzības
ministriju, Mongolijas Aizsardzības ministriju, Nīderlandes
Karalistes aizsardzības ministru, Nikaragvas Republikas
Aizsardzības ministriju, Norvēģijas Karalistes Aizsardzības
ministriju, Rumānijas Nacionālās aizsardzības ministriju,
Salvadoras Republikas Aizsardzības ministriju, Slovākijas
Republikas Aizsardzības ministriju, Spānijas Karalistes
Aizsardzības ministriju, Taizemes Karalistes Aizsardzības
ministriju, Ukrainas Aizsardzības ministriju un Polijas
Republikas nacionālās aizsardzības ministru par
pavēlniecības kārtību un saistītiem aspektiem Centra–dienvidu
daudznacionālajā divīzijā (MND C–S) Stabilizācijas spēku ietvaros
Irākā”. Pirmais lasījums.
Ārlietu komisijas vārdā – deputāts Igors
Solovjovs.
I.Solovjovs (LSP).
Paldies! Godātie kolēģi! Ņemot vērā to, ka Latvijas NBS vienība
minētajā misijā piedalās daudznacionālās divīzijas sastāvā,
Saprašanās memorands būs dokuments, kas regulēs attiecības starp
tā dalībniekiem.
Komisijas vārdā aicinu jūs atbalstīt pirmajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 66,
pret – 15, neviens deputāts neatturas. Likumprojekts
pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam!
I.Solovjovs.
1.decembris.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu
iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam – 1.decembris.
Paldies.
Nākamais darba kārtības jautājums – likumprojekts
“Par 1974.gada Atēnu konvencijas par pasažieru un to bagāžas
jūras pārvadājumu 2002.gada protokolu”. Pirmais
lasījums.
Ārlietu komisijas vārdā – deputāts Igors
Solovjovs.
I.Solovjovs (LSP).
Godātie kolēģi! Likumprojekts ir nepieciešams, lai Latvija varētu
pievienoties konvencijai, tādējādi nodrošinot Latvijas tiesībaktu
atbilstību starptautiskajām tiesību normām. Ārlietu komisija
nolēma atbalstīt to pirmajā lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 79,
pret – 2, neviens deputāts neatturas. Likumprojekts
pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam!
I.Solovjovs.
1.decembris arī tāpat.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu
iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam – 1.decembris.
Paldies.
Nākamais darba kārtības jautājums – likumprojekts
“Grozījumi likumā “Par dzīvojamo telpu īri””. Otrais
lasījums.
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas vārdā –
deputāts Staņislavs Šķesters.
S.Šķesters (ZZS).
Cienījamā priekšsēdētāja! Godātie kolēģi! Strādāsim ar
likumprojektu “Grozījumi likumā “Par dzīvojamo telpu īri””,
otrais lasījums, reģistrācijas numurs 911. Komisija kopumā ir
saņēmusi 57 priekšlikumus.
1. – deputāta Sokolovska priekšlikums. Nav
atbalstīts. (Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes
vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 20,
pret – 56, atturas – 5. Priekšlikums nav
atbalstīts.
S.Šķesters.
2. – deputāta Sokolovska
priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
3. – Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrijas priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts un iestrādāts
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas 4.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Pret 3. un 4.priekšlikumu deputātiem
iebildumu nav.
S.Šķesters.
5. – deputātes Seiles priekšlikums. Nav
atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Atklājam debates. Deputāte Anna
Seile.
A.Seile (TB/LNNK).
Godātie deputāti! Es esmu saņēmusi iesniegumus no vairākiem
īrniekiem, kuri raksta par ēkām, kurās nav absolūti nekādu
labiekārtojumu, – tualete pagalmā, ūdens nav, malkas
apkure. Un, ja mēs nosakām likumā īres griestus, tad arī par
šādiem dzīvokļiem, protams, tiks prasīta un jau tiek prasīta
maksimālā īres maksa, kāda ir noteikta likumā. Manuprāt, būtu
tikai taisnīgi, ja mēs iestrādātu šajā likumā, ka tādos gadījumos
īres maksai būtu jābūt atkarīgai arī zināmā mērā no
labiekārtojuma pakāpes.
Un ir jau, protams, paredzēts, ka apsaimniekošanas izdevumi ir
noteikti šajā likumā, un ir pateikts, ka normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā tiek ieskaitīta arī maksa par dzīvojamās mājas
nolietojuma pakāpi, lai atjaunotu šo dzīvojamo māju. Bet, ja nu
šo naudu iekasē no īrnieka, bet neieliek tās mājas sakārtošanā un
atjaunošanā, kas tad?
Tāpēc es domāju, ka loģiski ir arī šajā dzīvojamās mājas
apsaimniekošanas izdevumu daļā ielikt vārdus, “ka arī par
dzīvokļa labiekārtojuma pakāpi jādiferencē šī īres maksa”.
Lūdzu atbalstīt!
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzu. Vai komisijas vārdā
ir kas piebilstams? Lūdzu!
S.Šķesters.
Faktiski komisija šo priekšlikumu
noraidīja, jo šis jautājums... nav šeit definēts “dzīvokļa
labiekārtojuma pakāpe.” Un kā mēs konstatējām, ka likumā par
mājokli, nav atrunāts šis termiņs, kas ir dzīvokļa labiekārtojuma
pakāpe. Tāpēc tas arī netika atbalstīts komisijā.
Paldies.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot
5. – deputātes Seiles priekšlikumu! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 11,
pret – 57, atturas – 11. Priekšlikums nav
atbalstīts.
S.Šķesters.
6. – Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrijas priekšlikums. Nav
atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
7. – Valsts pārvaldes un
pašvaldības komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
8. – deputāta Sokolovska
priekšlikums. Atbalstīts un papildināts likumprojekts ar jaunu
pantu, mainot turpmāko pantu numerāciju.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
9. – Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijas priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
10. – deputāta Sokolovska
priekšlikums. Nav atbalstīts. Atvainojos! Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
11. – deputāta Sokolovska
priekšlikums. Daļēji atbalstīts un iestrādāts komisijas
12.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Pret 11. un 12.priekšlikumu
deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
13. – Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrijas priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
14. – Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijas priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
15. – Juridiskā biroja
priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
16. – deputāta Klementjeva
priekšlikums. Daļēji atbalstīts un iestrādāts
50.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
17. – Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrijas priekšlikums. Nav
atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
18. – deputāta Sokolovska
priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
19. – deputātes Seiles
priekšlikums. Arī šoreiz nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Atklājam debates. Deputāte Anna
Seile.
A.Seile (TB/LNNK).
Godātie deputāti! Šajā laikā pie Saeimas deputātiem griežas ne
tikai dzīvokļu īrnieki, bet arī denacionalizēto namu īpašnieki.
Un ir šādi konkrēti gadījumi, ka denacionalizētā namā dzīvo
cilvēks, kuram pašam ir privatizēts dzīvoklis kādā citā Rīgas
rajonā. Viņš nepārceļas uz šo dzīvokli, kas viņam ir privatizēts,
tajā ielaiž īrniekus un turpina dzīvot denacionalizētajā namā.
Mans priekšlikums paredz, ka šādos gadījumos īrniekam un viņa
ģimenes locekļiem nav jāierāda citā vietā dzīvoklis, viņi var
pārcelties uz savu dzīvokli un pārtraukt šo mūžīgo izīrēšanu un
peļņas gūšanu no sava privatizētā dzīvokļa.
Es nesaprotu, kāpēc komisija nav atbalstījusi šo
priekšlikumu.
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzu. Komisijas vārdā ir
kas sakāms? Ja nav nekas sakāms komisijas vārdā, lūdzu balsot par
19. – deputātes Annas Seiles priekšlikumu! Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu!
Lūdzu rezultātu! Par – 31, pret – 13,
atturas – 36 deputāti. Priekšlikums nav
atbalstīts.
S.Šķesters.
20. – deputāta Sokolovska
priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
21. – deputāta Sokolovska
priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
22. – deputātes Seiles
priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
23. – deputātes Seiles
priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
24. – deputātes Seiles
priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
25. – deputātes Seiles
priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Atklājam debates. Deputāte Anna
Seile.
A.Seile (TB/LNNK).
Godātie deputāti! Tiesības saņemt palīdzību šajā gadījumā tikai
no pašvaldībām un nevis no valsts, ja jūs noraidījāt visus manus
priekšlikumus, kur bija iestrādāts, ka gan valsts, gan
pašvaldības palīdzība varētu būt īrniekam, ja viņu liek no mājas
ārā, ir tikai maznodrošinātām personām, kā šeit likumā ir
uzskaitīts. Manuprāt, ir arī vēl cita kategorija, piemēram,
pensionāri, kuri nevar pārcelties uz citu dzīvokli, ja viņiem
pensija ir maza, banka viņiem nedod nekādu kredītu, lai viņi
varētu iegādāties dzīvokli citā vietā. Un šeit būtu vajadzīgs vai
nu valsts galvojums, vai kāda vienreizēja palīdzība, vai
pašvaldības palīdzība. Bet šīs personas, kuras tikai nedaudz
varbūt pārsniedz maznodrošināto personu ienākumu līmeni, nevar
saņemt nekādu palīdzību. Manuprāt, atkal es nesaprotu komisijas
loģiku, ka šādu priekšlikumu neatbalsta. Es domāju, ka šeit ir
ļoti vienkārši noteikt tās kategorijas, kurām vēl Ministru
kabineta noteiktā kārtībā varētu dot arī dažādas garantijas
dzīvokļa iegādei. Ne tikai maznodrošinātām personām. Ja cilvēkam
ir klavieres un grāmatas, varbūt viņš netiks atzīts par
maznodrošinātu personu. Vai to mēs gribam?
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzam. Vai komisijas vārdā
kas piebilstams?
S.Šķesters.
Cienījamie kolēģi! Šis pants skan, ka ir
īrnieku kategorijas, kurām tiek nodrošināta palīdzība, pašvaldība
sniedz palīdzību maznodrošinātām personām, ir šīs kategorijas,
kuras ir atrunātas, un pašvaldību eksperti un arī komisija
izvērtēja šo situāciju, ka faktiski nav šo iespēju jebkuram
cilvēkam šo palīdzību sniegt, jo šīs iespējas ir ierobežotas. Bet
es gribēju atzīmēt to, ka denacionalizēto namu īrniekiem, tieši
otrādi, mēs šeit dodam šo iespēju – stāties šai
palīdzības rindā neatkarīgi no viņu sociālajām garantijām, vai
viņš ir maznodrošināts vai nav.
Paldies. Man viss.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
25. – Annas Seiles priekšlikumu. Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 23,
pret – 2, atturas – 58 deputāti.
Priekšlikums nav atbalstīts.
S.Šķesters.
26. – deputātes Seiles
priekšlikums. Ir identisks, faktiski saistīts ar šīm
maznodrošinātajām personām. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
27. – deputāta Sokolovska
priekšlikums. Nav atbalstīts. (Starpsauciens:
“Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz
balsojumu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 15, pret – 58,
atturas – 5 deputāti. Priekšlikums nav
atbalstīts.
S.Šķesters.
28. – deputāta Klementjeva
priekšlikums. Ir atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
29. – deputāta Sokolovska
priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
30. – Valsts pārvaldes un
pašvaldības komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
31. – Valsts pārvaldes un
pašvaldības komisijas priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
32. – Juridiskā biroja
priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
33. – Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrijas priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
34. – deputāta Sokolovska
priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
35. – deputāta Sokolovska
priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
36. – deputāta Sokolovska
priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
37. – Juridiskā biroja
priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
38. – Valsts pārvaldes un
pašvaldības komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
Tad mēs nonākam līdz 39.priekšlikumam,
tas ir pārejas noteikumu priekšlikums. Līdz šim likums paredz, ja
dzīvoklis atrodas denacionalizētā vai likumīgam īpašniekam
atdotajā mājā un īrnieks dzīvokli lietojis līdz īpašuma tiesību
atjaunošanai, dzīvojamās telpas īres maksa tiek noteikta, pusēm
rakstiski vienojoties, ietverot īres maksā attiecīgās dzīvojamās
mājas apsaimniekošanas izdevumu daļu, kas ir proporcionāla
attiecīgās īrētās dzīvojamās telpas platībai un peļņai. Bet, ja
vienošanās nav panākta, dzīvokļa īres maksu nosaka izīrētājs, un,
kā līdz šim tas bija, līdz 2004.gada 31.decembrim to noteica
izīrētājs, un šī maksa bija 48 santīmi. Šajā sakarībā šiem
pārejas noteikumiem par šo pantu ir iesniegti 7 priekšlikumi, un
tātad šie priekšlikumi visi tika izskatīti komisijā, tika
uzklausīti Ministru prezidents, finanšu ministrs, arī reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrs, tagad arī komisijā
notika plašas diskusijas par šo īres maksas, teiksim, trepes
turpināšanu vai, teiksim, šīs trepes neturpināšanu. Un tādā veidā
faktiski komisija pieņēma savu priekšlikumu –
nobalsoja, kurš ir izteikts 45. – Valsts pārvaldes un
pašvaldības komisijas priekšlikumā.
Tāpēc, cienījamie kolēģi, es lūgtu, ka mēs varētu izskatīt šos
priekšlikumus tādā secībā no saiknes, kuri ir viskategoriskākie,
sakārtot šos priekšlikumus, un pirmais ir 39.priekšlikums,
Latvijas Sociālistiskās partijas frakcijas priekšlikums, kas
pasaka, ka šo 4.punkta 3.apakšpunktu izteikt tādā redakcijā, ka
2008.gadā šī īres maksa ir 0,4481 lats. No kurienes šis skaitlis
ir ņemts, mums bija grūti spriest, un tāpēc komisija faktiski šo
priekšlikumu nav atbalstījusi.
Sēdes vadītāja.
Pirms mēs atklājam debates, lūdzu
ieslēgt mikrofonu deputātam Jānim Lagzdiņam par to, kā tālāk
lieta virzāma.
J.Lagzdiņš (TP).
Godātie kolēģi deputāti! Lai debates un balsošana būtu optimāla
un atbilstoša Kārtības rullim, es aicinātu atklāt debates, tātad
balstoties uz Kārtības ruļļa 98.panta 1.daļu, par visiem
priekšlikumiem, proti, sākot no 39. līdz 45., un pēc tam es lūgšu
vārdu par to, kādā secībā būtu balsojami saskaņā ar Kārtības
rulli priekšlikumi.
(Zālē notiek apspriešanās.)
Sēdes
vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Lūdzu ieslēgt mikrofonu
deputātam Kārlim Šadurskim par to, kā lieta tālāk virzāma.
Lūdzu!
K.Šadurskis (JL).
Godātie kolēģi! Ja mēs skatāmies, piemēram, 43.priekšlikumu, tad
šeit ir runa – par pārejas noteikumu 4.punktu, ja mēs
skatāmies 44.priekšlikumu, tad šeit ir runa papildināt
likumprojektu ar 6.pantu. Līdz ar to šie priekšlikumi nav par
vienu likumprojekta pantu, un Lagzdiņa kunga priekšlikums,
manuprāt, ir noraidāms.
Sēdes vadītāja.
Nē, tabulā viss ir kārtībā. Runa ir
par 4.punktu likumā... Par 4.pantu likumā. Ja? Jūs runājat par
likuma...
S.Šķesters.
Jā, pilnīgi pareizi. Par 4.pantu likumā, pārejas noteikumi tie
ir.
Sēdes vadītāja.
Ko mēs darām? Tad mēs balsojam
Lagzdiņa priekšlikumu....
S.Šķesters.
Pārejas noteikumu 4.punktu...
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Mēs atklājam
debates par konkrēto priekšlikumu.
S.Šķesters.
Par 39.priekšlikumu. (Starpsauciens:
“Jābalso!”)
Sēdes vadītāja.
Un vārds
debatēs deputātam Aleksandram Golubovam.
A.Golubovs (LSP).
Cienījamie kolēģi! Kāpēc parādījās tieši tāds cipars, kurš ir
norādīts tieši šajā mūsu priekšlikumā? Šeit, Rīgā, sapulcējās
iniciatīvas grupa, kura savāca ziņas par to, cik vajag līdzekļu,
lai apsaimniekotu vispār dzīvojamās telpas. Un viņiem sanāca
tieši tāds cipars, kurš apmierinās jebkuru saimnieku, jo tieši
šis cipars viņiem sanāca, ar šo maksu māju par kvadrātmetru var
apsaimniekot dzīvojamo māju. Tāpēc mēs piedāvājam, ka 2008.gadā
saimnieki varēs noteikt tieši šo 0,4481 latu. Tas ir, ja nu
pašreiz ar likumu bija noteikti īres griesti 48 santīmi, bet kā
ne vienu reizi vien komisijā bija pateikts, ka ne visi saimnieki
pašreiz paaugstināja līdz 48 santīmiem, tad nākošo reizi tiem
saimniekiem būs iespēja paaugstināt pašiem tikai 2008.gadā un
tieši tikai līdz šim ciparam.
Lūdzu atbalstīt mūsu priekšlikumu.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Jānis Lagzdiņš.
J.Lagzdiņš (TP).
Godātie kolēģi deputāti! Es nerunāšu par Aleksandra Golubova
priekšlikumu, bet par to, ko nosaka Kārtības ruļļa 98.pants. Tas
nosaka, ka debates ir atklājamas nevis par katru priekšlikumu,
bet atklājamas vienlaikus attiecīgi par visiem priekšlikumiem,
kas iesniegti par attiecīgo pantu. Un tādējādi, debatējot par
visiem šiem priekšlikumiem, varēs optimāli beigu beigās sakārtot
balsošanai priekšlikumus. Bet, ja mēs atklājam debates par katru
priekšlikumu, tad, izbeidzot debates, godātai priekšsēdētājai ir
jāliek uz balsošanu attiecīgais priekšlikums, un tādējādi tie
deputāti, kuri nepiekrīt varbūt vēlāk nobalsotajam priekšlikumam,
nevar balsot par to priekšlikumu, kas iepriekš jau ir noraidīts,
par kuru viņi nav balsojuši, jo cerējuši, ka gūs atbalstu
nākamais priekšlikums. Jo šie priekšlikumi ir sakārtoti
neatbilstoši Kārtības ruļļa prasībām, komisija nav veikusi
atbilstoši Kārtības ruļļa prasībām šo priekšlikumu sakārtošanu.
(Starpsauciens: “Pareizi!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāts Juris Dobelis. Lūdzu!
J.Dobelis (TB/LNNK).
Cienījamie kolēģi! Es piedāvāju vienkārši un skaidri nobalsot par
Lagzdiņa kunga priekšlikumu, šādas tiesības mums ir. Mēs
ietaupīsim savu laiku, un nebūs atkārtošanās. Jo Golubova kungs,
piemēram, pierādīja, ka viņš vispār neklausījās, par ko ir runa,
un runāja par to, par ko viņam vispār nebija jārunā.
Ar vienu vārdu sakot, mans konkrētais priekšlikums
ir – nobalsot par to, ko piedāvāja Lagzdiņa kungs, un
tādā gadījumā mēs varētu ļoti konstruktīvi visu to lietu tālāk
izskatīt.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Jānis Urbanovičs.
Lūdzu!
J.Urbanovičs (TSP).
Godātā priekšsēdētāja! Godātie kolēģi! Mans priekšlikums būtu
tomēr nākt Šķestera kungam šeit, tribīnē, un atsaukt šo
likumprojektu, un sagatavot...atbilstoši Kārtības rullim sakārtot
visus priekšlikumus. Jo pretējā gadījumā mēs esam spiesti
turpināt šo te kļūdu sēriju, ko ir iesākusi šī komisija.
Ja mēs atbalstīsim tagad Lagzdiņa priekšlikumu, tad mēs būsim arī
pārkāpuši Kārtības rulli, jo mēs liegsim iespēju diskutēt par
atsevišķiem punktiem, kuri līdz ar to tiks izmesti ārā no
apspriešanas, par ko it kā cilvēki ir strādājuši un iesnieguši
savus priekšlikumus, un acīmredzot viņiem ir tiesības un
mums – pienākums viņus dzirdēt, uzklausīt un tad lemt
par viņu priekšlikumu.
Savukārt, ja mēs nenoraidīsim un iesim tādā secībā, kā ir
kļūdaini, pārkāpjot mūsu iekšējo Kārtības rulli, komisijas vadība
sakārtojusi, tad mēs nonāksim tajā problēmu mudžeklī, kuru nupat
nosauca Lagzdiņš. Es negribu atkārtot. Paldies.
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Saeimas Prezidijs
izsludina 10 minūšu pārtraukumu. Tiksimies pulksten 15.45.
Pārtraukums
Sēdi vada Latvijas Republikas
8.Saeimas priekšsēdētāja Ingrīda Ūdre.
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Saeimas Prezidijs
apspriedās un nolēma, ka saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa
101.panta otro daļu priekšlikumi jāsakārto sekojošā secībā, ka
priekšlikumi, kuri visvairāk atšķiras no atbildīgās komisijas
priekšlikuma, ir skatāmi vispirms.
Tātad mums jāpabeidz debatēt un jābalso vispirms par
39.priekšlikumu, jo diemžēl mēs par to sākām jau runāt. Un nākamā
priekšlikumu secība ir sekojoša. Ļoti uzmanīgi pierakstiet, lai
nebūtu pārpratumu. Mēs debatēsim un balsosim, ja būs
nepieciešams, par sekojošiem priekšlikumiem: priekšlikums Nr.44,
priekšlikums Nr.43, priekšlikums Nr.42, Nr.41, Nr.40, un tad
atbildīgās komisijas priekšlikums Nr.45.
Ja neviens nav pieteicies par 39.priekšlikumu vairāk debatēt, tad
debates mēs slēdzam. Vai komisijas vārdā kaut kas ir
piebilstams?
S.Šķesters.
Nav.
Sēdes vadītāja.
Ja komisijas vārdā nekas nav
piebilstams, lūdzu deputātus balsot par 39. –
Latvijas Sociālistiskās partijas frakcijas priekšlikumu! Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 16,
pret – 69, atturas – 1. Priekšlikums nav
atbalstīts.
S.Šķesters.
Tad tālāk 44. – frakcijas
“Jaunais laiks” priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Atklājam debates. Deputāte Inguna
Rībena.
I.Rībena (JL).
Cienījamie kolēģi! Kāpēc nu jau vairāk par pusgadu “Jaunais
laiks” ar putām uz lūpām runā par kompensācijas mehānismu
denacionalizēto namu īrniekiem, nevis tikai un vienīgi par īres
griestu atcelšanas termiņa pagarināšanu, atšķirībā no valsts un
pašvaldībām piederošo dzīvojamo telpu īrniekiem, kuri par
sertifikātiem varēja iegādāties īpašumā savus īrētos dzīvokļus.
Denacionalizēto namu īrniekiem šāda iespēja bija liegta.
Arī valsts ekonomiskās attīstības temps un sociālā politika
ilgstoši nav bijusi labvēlīga tam, lai Latvijā tradicionāli mazāk
apmaksāto profesiju pārstāvji – skolotāji, ārsti,
kultūras darbinieki, par pensionāriem jau nemaz nerunājot, tie,
kas valsti ir dotējuši un dotē joprojām, nesaņemot savam darbam
adekvātu samaksu, – varētu paši bez valsts atbalsta
atrisināt samilzušo mājokļu problēmu. Valdībai ir jāuzņemas
saistības un atbildība par denacionalizācijas sekām. Tā nedrīkst
voluntāri uzlikt visu atbildības un finansiālo slogu
denacionalizēto namu īrniekiem un īpašniekiem. Ir jāizstrādā
kompensācijas mehānismi, valsts atbalsta programma
denacionalizēto namu īrniekiem, nevis kārtējo reizi jāatliek
problēmas risinājums uz pēcvēlēšanu laiku.
Par kompensācijām. Grūti šobrīd minēt skaitļus, neesot precīzai
statistikai, bet tie varētu būt 10 000 un vairāk latu apjomā
katrai ģimenei, lai ar šo saņemto daudzmaz situācijas tālākai
risināšanai adekvāto summu jau cilvēki paši lemtu, vai līdzekļus
izmantot, turpinot dzīvot saimnieka mājā, vai veikt pirmo
iemaksu, lai nākotnē iegādātos īpašumā dzīvokli paša izvēlētā
rajonā, vai pirkt, vai īrēt uzreiz lētāku dzīvokli, vai varbūt
doties uz savām lauku mājām vai radu, izmantojot šo pieklājīgo
summu pirmajam atspērienam, un tamlīdzīgi.
Divas valdības izveidotas darba grupas ir nonākušas pie Zālamana
lēmuma un atziņas – īres griesti ir jāsaglabā vēl
trīs gadus. Ģeniāla doma. Un griestus cels tikai pakāpeniski.
Cirtīs asti saudzīgi – pa gabaliņam vien. Varbūt, ka
mazāk sāp. Un varbūt, ka līdz nākamajām vēlēšanām nepamanīs vai
aizmirsīs. Kāda galvu reibinoša ekvilibristika! No valdības
atbildības par kompensāciju mehānisma izstrādāšanu 1991.gadā un
ieviešanu denacionalizēto namu īrniekiem septiņu gadu laikā tā
pārvērtusies par denacionalizēto namu īrnieku nolaidību un
neizdarību. Vienkārši un ģeniāli! “Jaunais laiks” pirmo reizi pēc
1991.gada atklāti Latvijā sāka runāt par to, ka valstij
denacionalizēto namu īrniekiem ir reāli jāpalīdz ne tikai morāli,
bet arī materiāli. Reiz lasīju, ka baznīcas tiesa 15.gadsimtā
sadedzināja uz sārta 19 gadīgo Žannu d`Arku, jo vienkārši trūka
iztēles, trūka spējas iztēloties, ko jūt 19 gadus veca meitene,
stāvot liesmās un degot. Un visticamāk, ka cienījamie deputāti
nekādi savā iztēlē nespēj tuvināties tam izmisumam un bezcerībai,
kādu šobrīd Latvijā pārdzīvo tūkstošiem ģimeņu, tai skaitā
slimnīcu māsiņas un viņu ģimenes, daudzi skolotāji, pensionēti un
praktizējoši ārsti un viņu ģimenes, muzeju, bibliotēku, arhīvu
darbinieki un citu profesiju cilvēki. Jā, es kā nodokļu maksātāja
vēlos, lai valsts arī manu nodokļos samaksāto ne mazo summu... ar
šo summu novērš šo kārtējo vēsturisko netaisnību un palīdz šiem
cilvēkiem, un palīdz šīm ģimenēm, un lai palīdz ar bērnu
pabalstiem tiem, kam ir bērni, un stimulē tos, kas vēl šaubās. Un
ārstiem ar algām, un onkoloģiskajiem slimniekiem, un invalīdiem,
un bāreņiem. Visiem, un ikvienai ļaužu grupai, kuras kopā veido
mūsu valsti – Latviju. Latvijā nav lieku cilvēku!
Latvijā nav nevajadzīgu cilvēku! Ne vecu, ne jaunu, ne pārtikušu,
ne nabagu. Visi ir mūsējie! Arī denacionalizēto namu
īrnieki.
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzam. Vai komisijas vārdā
ir kas piebilstams?
S.Šķesters.
Jā, cienījamie kolēģi! Bet šis “Jaunā laika” priekšlikums
faktiski pasaka to, ka dzīvokļu īres maksu nosaka izīrētājs, un
tā laika posmā līdz šo pārejas noteikumu 14.punktā paredzētās
Valsts un pašvaldības atbalsta programmas un kompensāciju
mehānisma izstrādāšanai un ieviešanai par katru m2
izīrētās dzīvojamās platības nedrīkst būt augstāka par 0,48
latiem. Šis priekšlikums ir tāds. Vienīgi konsultējoties ar
juristiem, faktiski atstājot šos 0,48 latus, šo listi, faktiski
tas ir, ka šis pakāpeniskums netiek ievērots, tā secība, ka visu
laiku īres griesti, īres maksa tika celta, un tagad mēs to
konstanti noliekam uz nākamo gadu uz konstantu līmeni, tas var
izraisīt to, ka praktiski mēs šo jautājumu esam
iesaldējuši.
Paldies. Man vairāk nebūtu nekas piebilstams.
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Balsojam par
44. – frakcijas “Jaunais laiks” priekšlikumu. Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 27,
pret – 25, atturas – 28. Priekšlikums nav
atbalstīts.
S.Šķesters.
Tālāk 43. – deputātes Seiles priekšlikums. Faktiski
šis priekšlikums pasaka to, ka šo 2004.gada 31.decembri nomainīt
ar 2005.gada 1.jūliju. Tas faktiski ir – šo likuma normu
pagarināt par pusgadu… esošo.
Sēdes vadītāja.
Atklājam debates. Deputāte Anna
Seile.
A.Seile (TB/LNNK).
Godātie deputāti! “Jaunā laika”
priekšlikums netika atbalstīts. Ja tas būtu ticis atbalstīts,
acīmredzot tomēr mūsu pārejas noteikumos būtu jāiestrādā laiks,
līdz kuram valdībai jāizstrādā visi priekšlikumi, kā varētu
īrniekiem kompensēt šo pārcelšanās naudu vai cita veida
pabalstus.
Mans priekšlikums paredz saīsināt šo laiku un noteikt, ka līdz
nākamā gada, 2005.gada... līdz nākošajam gadam, līdz 2005.gada
1.jūlijam, valdībai ir jāizšķiras, jāparedz visi priekšlikumi, kā
varētu īrniekiem kompensēt šos pārcelšanās izdevumus, un vēl
komplektā ar šo priekšlikumu ir arī sagatavots 57.priekšlikums,
kurš paredz, ka īrniekam pašam ir jāizlemj, vai viņš turpinās
dzīvot šajā denacionalizētajā namā, jo nevar būt tā, ka visi
īrnieki pazudīs no denacionalizētajiem namiem, un pēkšņi kas tad
tur notiks tajos namos, ja visi īrnieki aizies. Ļoti daudzas
situācijas ir tādas, kur namīpašnieks ar īrnieku labprātīgi
vienojas, abi rūpējas par savu dzīvokli un namu, un viss ir
kārtībā. Bet arī Rīgas dome, manuprāt, jau sāk projektēt lielu
namu būvniecību, bet nezinot šo skaitu, cik ir nepieciešams...
Visi nekad nepārcelsies. Tāpēc šis termiņš ir jānosaka īsāks,
līdz kuram mēs nosakām fiksētos īres griestus.
Mans priekšlikums tātad ir līdz nākamā gada jūlijam, un visiem
kompleksajiem pasākumiem līdz tam laikam ir jābūt kārtībā. Šai
Saeimai, un nevis līdz 2007.gadam kādai citai Saeimai, ir
jāuzņemas atbildība par īrniekiem, kas dzīvo denacionalizētajos
namos un vēlas pārcelties.
Lūdzu atbalstīt šo priekšlikumu.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Pēteris Tabūns.
P.Tabūns (TB/LNNK).
Cienījamie kolēģi! Žēl, ka jūs neatbalstījāt iepriekšējos Annas
Seiles priekšlikumus, kuri bija ļoti loģiski un atbalstāmi.
Diemžēl laikam īsti neiedziļinājāties to būtībā – gan
par maznodrošinātajiem, par dzīvokļu labiekārtotības pakāpi un
citiem priekšlikumiem.
Bet šis priekšlikums patiešām ir ļoti nozīmīgs, jo nosaka laiku
vēl uz pusgadu no šī gada beigām, vēl uz pusgadu ļaut strādāt pie
programmas, kādā veidā palīdzēt šiem cilvēkiem, kuri aizvien
atrodas denacionalizētos namos. Pusgads, nevis divi, trīs vai
četri gadi, neziņā tīti, vai vispār valdība strādās pie šādas
programmas vai nestrādās, varbūt nestrādās, tāpat kā nestrādāja
līdz šim, vienīgi noteica šos 7 labi zināmos gadus. Bet pusgads,
lai izstrādātu šo kompensācijas mehānismu un tad realizētu to.
Bet līdz tam paliktu... tātad pusgadu namīpašnieki nevarētu celt
šo īres maksu lielāku. Es domāju, ka namīpašnieki šo ierobežojumu
uz pusgadu vēl pavisam mierīgi pieņemtu, un pēc tam viss būtu
kārtībā. Jo, ja neatbalstīsiet šo priekšlikumu un, kā Rībenas
kundze teica, cirtīsit asti pa daļām, tas nebūs tas
risinājums.
Rībenas kundzei gan nebija taisnība vienā lietā, ka viņa teica,
ka par šo lietu nav runāts iepriekš. Jā, jūs runājat pirmoreiz
šeit par šīm lietām, jo pirmoreiz esat Saeimā. Mēs –
“Tēvzemei un Brīvībai”, tāpat LNNK, gan kopīgi jau esot frakcijā,
apvienībā, gan atsevišķi esam runājuši par to ne reizi vien arī
šeit no Saeimas tribīnes, par to, ka šīs lietas bija jāsakārto,
vajadzēja sakārtot. Un tad, kad radās šī problēma, jau pašos
pirmsākumos mēs par to runājām. Un tad, kad atrisināja problēmu
tiem, kuri šeit sabrauca un privatizēja... saņēma dzīvokļus, kā
jūs zināt, no visas Padomju Savienības, viņiem dzīvokļus deva
visiem pēc kārtas, ļoti steidzamā kārtā, it īpaši militāristiem.
Un, kā jūs zināt, viņi visi tagad ir dzīvokļu īpašnieki. Toties
lielākā daļa latviešu, protams, ir palikuši bez dzīvokļiem,
atrodas šajos denacionalizētajos namos un visu laiku tiek
spīdzināti. Diemžēl.
Tā ka es jūs lūdzu, kolēģi, atbalstiet šo manas kolēģes Annas
Seiles priekšlikumu, un tas būs visātrākais risinājums, kādu mēs
uzliekam valdībai.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Aleksandrs Golubovs.
A.Golubovs (LSP).
Cienījamie kolēģi! Ko piedāvā Seiles kundze? Seiles kundze
piedāvā šeit uz pusgadu pagarināt 48 santīmus īres griestus.
Paies pusgads. Vai pa pusgadu kaut viena jauna dzīvojamā māja
parādīsies? Nē! Jūs taču paši tikko nesen apspriedāt to budžeta
projektu, kurš bija sastādīts. Es nedomāju, ka kaut kādu jaunu,
radikāli jaunu budžetu jūs sastādīsiet, lai būtu reāls
finansējums visiem šiem pabalstiem. Diemžēl es tam neticu, ka jūs
sastādīsiet tādu budžetu. Jo jums vajag dot budžeta naudu
militāristiem, armijai un tā tālāk.
Bet šīm problēmām jūs naudu līdz šim diemžēl neatradāt.
Es gribu vērst jūsu uzmanību, ka šī norma par īres griestiem jau
eksistēja diezgan sen. Un visas tās valdības, kuras bija pirms
tam, un tajās bija arī “tēvzemieši”, Tautas partija, viņi
nedomāja ne par šiem pabalstiem, ne par jauno celtniecību.
Un, Tabūna kungs, jūs šeit izteicāt tādu domu, ka latvieši, kuri
dzīvo denacionalizētajās mājās, ir spīdzināti. Jā, bet tās
denacionalizētās mājas pieder latviešiem. Tā ka latvieši spīdzina
latviešus. Tā ka padomājiet, ja pēc pusgada nebūs īres griesti,
kādu pusgadu ies tiesas procesi, un liks šos īrniekus ziemā uz
ielas. Nedariet to!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Vladimirs Buzajevs.
V.Buzajevs (PCTVL).
Cienījamie kolēģi! Seiles kundzes priekšlikuma būtība –
atcelt īres griestus tūlīt pēc pašvaldību vēlēšanām, un skaidrs,
kāpēc tas ir vajadzīgs, jo visi vēlētāji jūlijā … nav vajadzīgi
politiķiem vēl divus gadus. Un saskaņā ar to vienīgā iespēja kaut
ko izdarīt denacionalizēto māju īrniekiem ir lemt šo jautājumu
konceptuāli un uz ilgstoša pamata tieši šogad, nu, vismaz
precizēt to trešajā lasījumā, un saskaņā ar to lūdzu neatbalstīt
šo TB/LNNK viltīgo priekšlikumu un atbalstīt mūsu priekšlikumu,
kuru mēs jau ceturto vai piekto reizi tikai šogad
iesniedzām, – saglabāt esošajā ļoti lielā un pilnīgi
pietiekamā apjomā, lai nodrošinātu visu nepieciešamo mājas
uzturēšanai. Saglabāt 48 santīmus vēl trīs gadus. Paldies par
uzmanību!
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzu. Vai komisijas vārdā
ir kas piebilstams? Ja komisijas vārdā nekas nav piebilstams,
lūdzu deputātus balsot par 43. – deputātes Annas
Seiles priekšlikumu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu
rezultātu! Par – 30, pret – 28,
atturas – 28. Priekšlikums nav atbalstīts.
S.Šķesters.
Tālāk 42. – deputāta
Klementjeva priekšlikums. Ir daļēji atbalstīts un iestrādāts
komisijas 45.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
Tālāk 41. – Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrijas priekšlikums. Šis
priekšlikums tika komisijā izskatīts un šeit ir, ka 2005.gadā
maksa par īres kvadrātmetru ir 0,70 lati, 2006.gadā –
0,82 lati, līdz 2007.gada 1.jūlijam – 1 lats īres
maksa. Netika atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav. Deputāti
lūdz balsojumu? (Starpsauciens: “Balsot!”) Nē. Jābalso?
Lūdzu deputātus balsot par 41.priekšlikumu! Balsošanas režīmu!
Lūdzu rezultātu! Par – neviens nav balsojis,
pret – 69, atturas – 17. Priekšlikums nav
atbalstīts.
S.Šķesters.
Tālāk, cienījamie kolēģi, skatām
40. – deputāta Sokolovska priekšlikumu. Komisija to
nav atbalstījusi.
Sēdes vadītāja.
Atklājam debates. Deputāts Andrejs
Aleksejevs.
A.Aleksejevs (PCTVL).
Godātie kolēģi! Šodien daudz tiks runāts par sociālo taisnīgumu,
par sociālām garantijām cilvēkiem, kuri pret savu gribu ir
nonākuši ķīlnieku stāvoklī un ir spiesti atbildēt par valsts
pieļautajām kļūdām.
Man ir vēl viens arguments, kurš varētu izrādīties ļoti būtisks.
Eiropas Cilvēktiesību tiesa lietā “Melehers un citi pret
Austriju” 1989.gadā ir atzinusi, ka īres griestu noteikšana
valstī atkarībā no mājokļa tipa bija samērīga ar izvirzīto mērķi,
un proti, nodrošināt mājokļa pieejamību mazāk turīgajiem
sabiedrības locekļiem un stimulēt dzīvokļu kvalitātes uzlabošanu,
kā arī samazināt pārmērīgas un nepamatotas atšķirības īres maksā
par vienādiem dzīvokļiem. Šāda īres griestu noteikšana
nepārsniedz valsts brīvas rīcības robežas īpašuma izmantošanas
kontrolē, bet nodrošina sociālā taisnīguma principu. Ņemot vērā
Latvijas situāciju, denacionalizēto namu īpašnieku tiesības var
samērīgi ierobežot īrnieku interesēs, jo netraucēta rīkošanās ar
savu īpašumu padarītu ļoti kritisku daudzu īrnieku stāvokli, it
īpaši sociāli mazaizsargāto. Šoreiz mums jāizvērtē visas
intereses, un es domāju, ka īres griestu noteikšana ir labākais
risinājums ar nosacījumu, ka valsts neaizmirsīs par šo problēmu
un beidzot uzsāks kaut ko darīt, lai to atrisinātu, piešķirot
attiecīgo finansējumu nākamā gada budžetā.
Paldies!
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzam. Komisijas vārdā kas
piebilstams? Ja nav nekas piebilstams, lūdzu deputātus balsot par
40. – deputāta Sokolovska priekšlikumu. Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 18,
pret – 65, atturas – 3. Priekšlikums nav
atbalstīts.
S.Šķesters.
Kolēģi, strādājam ar 45.priekšlikumu, ko
sagatavojusi Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija. Šis
priekšlikums izsaka to, ka līdz 2007.gada 31.decembrim īres maksa
par 1 kvadrātmetru būs: 2005.gadā – 0,60 lati,
2006.gadā – 0,72 un 2007.gadā – 0,84 lati
par kvadrātmetru.
Sēdes vadītāja.
Atklājam debates. Deputāts Pēteris
Simsons.
P.Simsons (LPP).
Cienījamā priekšsēdētāja!
Godājamie kolēģi! Acīmredzot mēs esam nonākuši pie pēdējā
varianta, un droši vien kā labākais variants tas būtu arī
jāatbalsta, jo citas izejas nav. Bet es gribētu vērst jūsu
uzmanību uz to, cik svarīgi ir lietot pareizus terminus un
jēdzienus. Un ieskatieties šajā likumā un noskaidrojiet, par
kādiem namiem un dzīvokļiem šeit mēs runājam. Mēs runājam par
denacionalizētām vai likumīgajiem īpašniekiem atdotām mājām un
īrniekiem, kuri dzīvokli lietojuši līdz īpašumtiesību
atjaunošanai. Tātad šeit jau ir vairāki tiesību
subjekti – īpašnieks, īrnieks un tāds dokuments kā
īres līgums, ko arī nedrīkstam ignorēt. Un ir vēl viens
faktors – īpašuma iegūšanas veids. Mēs minam
likumā – denacionalizācija vai atdošana likumīgajam
īpašniekam, protams, vai viņa mantiniekiem. Bet šai laika gaitā
ir vēl trešais īpašuma iegūšanas veids, tas ir, pirkuma līgums.
Un, kā saka paši namīpašnieki, apmēram 70% no kādreiz
denacionalizētajiem vai likumīgajiem īpašniekiem atdotajiem
namiem ir pārdoti, un to pašreizējie īpašnieki tos ir nopirkuši.
Tātad šī norma, šie visi īres griesti, ko mēs gribam īrnieku labā
šeit pieņemt, neattieksies uz pārpirkto namu īrniekiem. Tās ir
tiesu lietas, un es domāju, ka šie namu īpašnieki, kuri ir namus
nopirkuši, tiesā varēs apstrīdēt, ka viņu nams nav viņam atdots
kā likumīgajam īpašniekam vai nav viņam denacionalizēts, jo viņam
nekad tas nav bijis nacionalizēts.
Un tāpat ir lielas šaubas, vai šie labie nodomi attieksies uz
tiem īrniekiem, kuri jau noslēguši jaunus īres līgumus. Tas
nekas, ka viņš ir dzīvojis šajā namā padomju laikā, pirms
atdošanas likumīgajam īpašniekam vai pirms pārdošanas tagadējam
īpašniekam. Bet tagad viņam ir jauns īres līgums, un tas, lūk, ir
spēkā. Un faktiski mēs, izdarot tikai šādu grozījumus, atstājam
atbildību par īrniekiem vienreiz jau aplaupītajiem
namīpašniekiem, kuri jau ilgāk par 7 gadiem pilda valsts un
pašvaldību pienākumu rūpēties par savas valsts pilsoņiem, kurus
padomju vara ir ievietojusi viņu mājās. Faktiski gribot vai
negribot mēs turpinām šķiru cīņu pret pirmskara namīpašniekiem
par labu jaunieguvējiem bez būtiskas garantijas lielākajai
īrnieku daļai.
Un jautājums – kad beidzot mēs sāksim prasīt
atbildību no pašvaldību amatpersonām, no valsts amatpersonām, kam
bija pienākums šos padsmit gadus plānot un domāt, un rīkoties,
lai pēc valsts dotās garantijas – 7 gadu termiņa
beigām – astotajā gadā vairs neviens īrnieks nebūtu
apdraudēts, ka viņš var tikt izlikts uz ielas.
Ir laba doma, ko ir izteikusi tieslietu ministre, ka mums ir
jābūvē jauns cietums. Tad varbūt šīm amatpersonām būtu īstā vieta
tajā jaunajā cietumā. Un viņu namos un viņu dzīvokļos tad
izvietot šos trūcīgos īrniekus.
Protams, mēs balsosim par šo priekšlikumu, par šo variantu, bet
vienkārši tas neatrisina šo problēmu, jo ir tikai divi risinājuma
varianti – vai nu municipālais dzīvoklis, kur iet šis
trūcīgais īrnieks dzīvot, vai sociālā palīdzība, lai namīpašnieks
turētu trūcīgus īrniekus savā namā. Cita varianta nav.
Paldies par uzmanību!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Kārlis Šadurskis.
K.Šadurskis (JL).
Cienījamā priekšsēdētāja! Godātie kolēģi! Faktiski visos
neatkarības gados nav izdarīts nekas, lai risinātu
denacionalizēto namu īrnieku un namīpašnieku problēmas. Vienkārši
gaidīja šī gada beigas un likumā noteikto dzīvojamo telpas īres
griestu atcelšanas termiņu. Visas tās ekonomiski aktīvās ģimenes,
kas ir atrisinājušas savu dzīvokļa jautājumu, ir izdarījušas to
tikai un vienīgi saviem spēkiem. Ne tuvu visi to ir spējuši. Un
pirmām kārtām šeit ir jāmin skolotāji, ārsti, zinātnieki, mākslas
un kultūras darbinieki, pensionāri, daudzbērnu ģimenes. Vieni to
nespēja atrisināt savas ierobežotās rocības dēļ, citi to
neatrisināja tāpēc, ka gaidīja elementāru taisnīgumu no savas
valsts. No valsts, kas vieniem iedeva sertifikātus, kas ļāva
privatizēt pašvaldības dzīvokli, citiem iedeva sertifikātus, kas
nebija vērti nekā.
Pienāks 2005.gada 1.janvāris, un, ja netiks ieviesti reāli
kompensācijas mehānismi, tad vairāk nekā 20 000 ģimenes būs uz
ielas. Tām šie Ziemassvētki būs pēdējie Ziemassvētki zem jumta.
Paies daži mēneši, beigsies tiesu darbi, un viņi būs uz ielas.
Daudziem varbūt šie būs vispār pēdējie Ziemassvētki. Es domāju,
ka šī varētu būt lielākā sociālā traģēdija Latvijā pēdējo 50 gadu
laikā.
Šā gada augustā, Saeimai lemjot par šā gada budžeta grozījumiem,
“Jaunais laiks” jau piedāvāja miljonu latu darba uzsākšanai un
kompensācijas mehānisma izstrādei. Valdošā koalīcija noraidīja.
Ar to tika skaidri pateikts, ka valdība negatavojas reāli risināt
ne īrnieku, ne namīpašnieku problēmas. Nākošā gada budžeta
projektā līdzšinējā valdība kompensācijas piedāvāja atkal tādā
pašā apmērā, tas ir, – nekādā.
Labi! Valdība krita, bet biedējošā nulle paliek. Šī nulle ir tik
biedējoša tieši tāpēc, ka Saeimas vairākums tikko noraidīja divus
vienīgos saprātīgos priekšlikumus – “Jaunā laika”
priekšlikumu un deputātes Seiles priekšlikumu. “Jaunā laika”
priekšlikums paredzēja neatcelt īres griestus, pirms nav
iedarbināts reāls kompensāciju mehānisms. Noraidīja. Tātad atkal
nekā! Šobrīd gan īrnieki, gan namīpašnieki ir reālā bezizejā. Tā
vietā, lai piedāvātu... tā vietā tiek piedāvāts trīs gadu īrnieku
un namīpašnieku mocīšanas plāns. Namīpašniekiem –
tālāka namīpašuma degradācija, īrniekiem, kā mana kolēģe Inguna
Rībena sacīja, – tātad pakāpeniska “griestu” celšana,
pakāpeniska mocīšana. Un pēc trim gadiem atkal nekā. Pēc trim
gadiem – uz ielas.
Šis atbildīgās komisijas atbalstītais priekšlikums nedos neko,
kolēģi, ne īrniekiem, ne namīpašniekiem. Tad, kad Saeima ir
noraidījusi visus līdzšinējos priekšlikumus, tad faktiski,
godātie deputāti, mums vairs nav, par ko balsot. Un “Jaunā laika”
deputāti tieši tā arī rīkosies – nebalsos vispār.
(Starpsauciens: “Gļēvuļi!”)
Paldies!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Vladimirs Buzajevs.
V.Buzajevs (PCTVL).
Cienījamie kolēģi! Es gribu drusciņ polemizēt ar diviem
iepriekšējiem runātājiem – ar Šadurska kungu un
Simsona kungu. Viņi abi apgalvo, ka neviens politiskais spēks
septiņu gadu laikā pēc kārtas neko nedarīja denacionalizēto namu
īrnieku labā. Es varētu teikt, ka Šadurskis varbūt nezina neko,
jo viņš ir samērā jauns politiķis, bet Simsona kungs, kas pats
balsoja vēl Augstākajā padomē par šo namu denacionalizāciju kopā
ar īrniekiem, viņš ļoti labi pārzina problēmu un zina, kā balsoja
“Līdztiesības” frakcija Augstākajā padomē. Un pēc tam visas mūsu
modifikācijas politiskajā spēkā, kas šobrīd ir PCTVL, konsekventi
balsoja par īres griestu saglabāšanu. Vēl vairāk –
kad mēs bijām pie varas Rīgas domē, mēs pēc 13 gadu pārtraukuma
atjaunojām tomēr Rīgā municipālo dzīvokļu celtniecību. Mēs
izveidojām speciālu struktūru, tā saukto Pilsētbūvnieku, un šai
Pilsētbūvniekā bija mūsu PCTVL frakcijas un partijas pārstāvis
Juris Petropavlovskis, kas personiski atbildēja par dzīvokļu
celtniecību Rīgā no mūsu puses un kuru vakar Ministru kabinets
svītroja no saraksta... no tā saraksta, kur cilvēki var saņemt
Latvijas pilsonību tā sauktajā naturalizācijas kārtībā. Varbūt
tieši par viņa neapšaubāmajiem nopelniem dzīvokļu celtniecības
Rīgā atjaunošanā.
Runājot par šo konkrēto priekšlikumu, es apgalvoju, ka mēs esam
piespiesti to atbalstīt, jo, kaut gan mēs esam pret īres griestu
tālāku augšanu, pret šiem, pret 60 santīmiem par kvadrātmetru no
1.janvāra, bet mums nav citas izejas, un PCTVL frakcija šodien
balsos “par” un iesniegs savus priekšlikumus likumprojekta
izskatīšanai trešajam lasījumam.
Paldies par uzmanību!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Jānis Strazdiņš.
J.Strazdiņš (ZZS).
Cienītā Saeimas priekšsēdētāja! Godātie kolēģi! Es gan gribētu
arī pievērsties slavenajam Rīgas Pilsētbūvniekam, kurā strādāja
ne tikai Petropavlovskis, bet arī man bija gods būt par šā
uzņēmuma padomes priekšsēdētāja vietnieku.
Es šajā uzņēmumā strādāju no tā dibināšanas dienas, zinu viņu
plānus, zinu viņu darba rezultātus, un būtu ļoti nepareizi, ja
mēs nonievātu šo cilvēku pūliņus, kas jau pašreiz ir daudz
izdarījuši, un ne jau vieni padomes locekļi tur strādā, tur
strādā daudz godprātīgu cilvēku, daudz arhitektu, daudz
pašvaldību darbinieku, kas visu šo laiku ir veltījuši darbam. Un
nebaidīsim rīdziniekus, nebaidīsim cilvēkus ar briesmīgo likteni,
kas viņiem iestāsies 2007.gadā, jo Rīgā pašreiz ļoti intensīvi
būvējas dzīvojamais fonds. Un būvē arī privātpersonas. Var notikt
pretēji procesi, nekā mēs pašreiz radioklausītājus šeit baidām un
baidām viens otru.
Ja izveidosies šis tirgus, būs šis piedāvājums, un tas būs
ievērojami lielāks nekā pieprasījums, cenas kritīsies. Un katrs
denacionalizēto namu īpašnieks arī domās, kā saglabāt savus
īrniekus. Tā viņam būtu liela traģēdija, ja viņa namu pamestu
visi īrnieki. Jo pašreiz Rīgā daži tādi nami stāv, kuru īpašnieki
ir sacēluši tādas cenas, ka viņiem neviens nedzīvo, jo viņi cer
visos šajos namos iekārtot hoteļus. Tas nenotiek. Tie ir apklāti
ar dažādām drēbēm un tā tālāk, un stāv neaiztikti. Tur, kur ir
neprātīgas prasības, arī īrnieki negribēs vairs turpmāk dzīvot.
Un būs šis piedāvājums, ja mēs izstrādāsim pa šiem trim četriem
gadiem šo atbalsta programmu. Un, ja mēs šodien tikai to
paziņojam, bet neko vēl neizdarām, un tā nav reāla mūsu budžetā,
tas nebūtu pareizi. Ar šo lēmumu, ar šādu balsojumu es aicinu
“Jauno laiku” tomēr balsot. Mēs tomēr dodam ļoti konkrētu signālu
gan mūsu īpašniekiem, gan arī īrniekiem, gan arī pašvaldību
darbiniekiem. Tas, ko brīdināja šeit Simsona kungs, ka visiem
cietumā būšot jāiet. Un arī valsts varas pārstāvjiem atradīšoties
tur dzīvošanas vieta. Es domāju, ka tas ir pietiekami nopietni,
lai mēs šodien tomēr noņemtu šo sociālo spriedzi un nobalsotu par
šo pēdējo priekšlikumu, kas mums ir palicis. Un tas tomēr atnesīs
labumu nākotnei.
Būsim saprātīgi! Es aicinu par saprātīgu rīcību! Zaļo un Zemnieku
savienība būs par to jums ļoti pateicīga.
Paldies.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Pēteris Tabūns.
P.Tabūns (TB/LNNK).
Gribu pateikt Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijai, ka jūsu
atbalstītais priekšlikums ir ļoti slikts. Žēl, ka jūs tik ilgi
strādājāt pie šā likumprojekta un sasniedzāt tik sliktu
rezultātu.
Pēc būtības jūs paredzat, it kā gribat nākt pretim šo
denacionalizēto namu īrniekiem, tanī pašā laikā jūs paredzat
manis jau pieminēto šo īrnieku spīdzināšanu vēl pastiprināt. Un
pastiprināšana ir izteikta skaitļos. Tātad nākamgad šie īrnieki
jau maksās 60 santīmus, pēc tam, pēc gada – 72, un
2007.gadā jau 84 santīmus. Tātad 2007.gadā šie cilvēki, kuri
nespēj samaksāt īres maksu jau šodien, būs spiesti maksāt par 1
kvadrātmetru 36 santīmus vairāk, nekā viņi maksāja pērn. Jūs
saprotiet, pagājušajā gadā viņi maksāja tikai 36 santīmus vispār,
bet pēc trim gadiem viņiem pieaugs šī maksa par 36 santīmiem
klāt. Vai tā patiešām nav spīdzināšana? Ar katru gadu lielāka. Un
tādēļ bija šie priekšlikumi, Annas Seiles priekšlikums, kas
paredzēja uz pusgadu atstāt šo īres maksu šādā pašā līmenī, kā ir
šobrīd – 48 santīmi, pa to laiku izstrādāt
kompensācijas mehānismu, kā šiem cilvēkiem palīdzēt. Beidzot
uzņemties valstij un pašvaldībām, it īpaši Rīgas pašvaldībai, kur
visvairāk šo namu, atbildību. Tā ka šis priekšlikums diemžēl ir
slikts priekšlikums.
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzam. Vai komisijas vārdā
kas piebilstams? Lūdzu!
S.Šķesters.
Cienījamie kolēģi! Dzirdot debates, es
saprotu, ka tāds ir …izsaka domas, ka komisija nav neko darījusi.
Es domāju, ka šis likums “Par dzīvojamo telpu īri”, tas ir viens
no šiem trim kompleksajiem likumiem, ko mēs jau akceptējām arī
pagājušajā Saeimas sēdē, tas ir likums “Par pašvaldību palīdzību
dzīvokļa jautājumu risināšanā”, kas tika akceptēts otrajā
lasījumā, kur bija šie priekšlikumi iestrādāti gan par neizīrēto
dzīvokļu nodošanu, valsts neizīrēto dzīvokļu nodošanu dzīvokļu
jautājumu risināšanai pašvaldībai, gan šī pabalstu sistēma, gan
šie pārcelšanās pabalsti, gan kreditēšanas sistēma, kura būtu
jāievieš, gan jautājumi, kas skar šo dzīvokļu nomas iespējas,
dodam pašvaldībai, iznomāt šos dzīvokļus, un tad... piešķirt un
tad sniegt šos pabalstus, ko minēja arī kolēģis tikko, jo
faktiski eksperti no Pašvaldību savienības un no Rīgas domes
saka, ka šo diferenci, šo starpību, pabalstu jomā viņi var segt,
kas ir attiecībā no 48 un virs, ka būs 60 santīmi, un šīs
izmaksas ir pašvaldībai šodien paceļamas, un tās ir reālas.
Vēl viena lieta, ko es gribēju atzīmēt, ka patiešām šī būvniecība
arī notiek, un es domāju, ka nākotnē būs arī valdībai, nākošajām
valdībām un mums, politiķiem, izlēmums, kā mēs varētu atbalstīt
šo celtniecību tādos apjomos, kas garantētu šai iedzīvotāju
kategorijai daļēji, kuri nav spējīgi paši iesaistīties šajā
dzīvokļu jautājumu, savu problēmu risināšanā, šos dzīvokļus. Bet
te ir priekšlikums, kurš... šie visi priekšlikumi… kompleksi, un
tas, ka mēs Privatizācijas likumā esam iestrādājuši šīs normas,
gan arī likumā “Par pašvaldību palīdzību dzīvokļa jautājumu
risināšanā”, kā es jau minēju, tas liecina, ka īres jautājums,
tas nav viens jautājums, tas ir komplekss jautājums, pie kura
risinājuma mēs varētu atgriezties pēc kāda laika un redzēt šos
rezultātus. Un jebkurš likums sāk darboties, izstrādājot
saistošos noteikumus pašvaldībām, un reāli pēc gada tas var
funkcionēt, un šīs normas iestrādājas, un cilvēki var sajust šā
likuma darbības rezultātus.
Tātad es lūgtu tomēr atbalstīt šo komisijas priekšlikumu, kas
attiecas
uz ... ja dzīvoklis atrodas denacionalizētā namā, likumīgajam
īpašniekam atdotajā mājā, un īrnieks dzīvo šodien, lietojis ir
līdz īpašumtiesību atjaunošanai, tad šie noteikumi ir spēkā, un
šī īres maksa ir šo denacionalizēto namu īrnieku
kategorijai.
Paldies.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
45. – Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas
priekšlikumu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 42, pret – 16,
atturas – 8. Priekšlikums ir atbalstīts.
Vai deputāte Silva Golde vēlas runāt par procedūru? Nē.
Paldies.
S.Šķesters.
Tātad, kolēģi, strādājam tālāk. 46. – deputāta
Klementjeva priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
47. – deputāta Sokolovska
priekšlikums. Ir atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
48. – deputāta Klementjeva priekšlikums. Nav
atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
49. – deputāta Klementjeva priekšlikums. Nav
atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
50. – Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas
priekšlikums. Ir atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
51. – deputāta Klementjeva
priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
S.Šķesters.
52. – Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrijas priekšlikums. Daļēji atbalstīts
un iekļauts komisijas 53.priekšlikumā. (Starpsauciens:
Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz
balsojumu par 52. – Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijas priekšlikumu. Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 10,
pret – 58, atturas – 11. Priekšlikums nav
atbalstīts.
S.Šķesters.
53. – Valsts pārvaldes un
pašvaldības komisijas priekšlikums. Ir atbalstīts. Ir atbalstīts.
(Starpsauciens: Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu. Lūdzu zvanu!
Par 53.priekšlikumu. Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 59, pret – 19,
atturas – 2. Priekšlikums ir atbalstīts.
S.Šķesters.
Paldies. 54. – Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrijas priekšlikums. Nav
atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputāti neiebilst.
S.Šķesters.
55. – deputāta Klementjeva
priekšlikums. Daļēji atbalstīts. Iestrādāts komisijas
56.priekšlikumā. Tas nav balsojams... Es atvainojos...
57. – deputātes Seiles priekšlikums. Nav
atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! 55.priekšlikums
ir atbalstīts 56.priekšlikumā, un par 56.priekšlikumu deputātiem
iebildumu nav. (Starpsauciens: Balsot!”)
Deputāti
lūdz balsojumu par 56. – frakcijas “Jaunais laiks”
priekšlikumu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 64, pret – 3, atturas –
18. Priekšlikums ir atbalstīts.
S.Šķesters.
Un 57. – deputātes Seiles
priekšlikums. Nav atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Pret 57.priekšlikumu deputātiem
iebildumu nav.
S.Šķesters.
Paldies. Visi priekšlikumi ir izskatīti.
Tātad es lūgtu atbalstīt likumprojekta pieņemšanu otrajā
lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu otrajā lasījumā. Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 65, pret –
16, atturas – 4. Likumprojekts otrajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam
lasījumam.
S.Šķesters.
25.novembris.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu
iesniegšanas termiņš trešajam lasījumam –
25.novembris. Paldies.
S.Šķesters.
Paldies, kolēģi, par atbalstu.
Sēdes vadītāja.
Nākamais darba kārtības
jautājums – likums “Grozījumi Radio un televīzijas
likumā” (otrreizēja caurlūkošana).
Saskaņā ar Saeimas Kārtības rulli likumu mēs nododam Saeimas
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai, un lūdzu ieslēgt
mikrofonu deputātei Inai Druvietei, lai noteiktu priekšlikumu
iesniegšanas termiņu un likuma atkārtotu caurlūkošanu.
I.Druviete (JL).
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš būtu 2004.gada
2.decembris.
Sēdes vadītāja.
Un caurlūkošana? Atkārtotā
caurlūkošana?
I.Druviete.
Komisija lūgtu divas nedēļas. Tātad... tas iznāk
16.decembris.
Sēdes vadītāja.
16.decembris. Citu priekšlikumu nav?
Tātad priekšlikumu iesniegšanas termiņš – 2.decembris
un izskatīšana – 16.decembra sēdē. Paldies.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Par tiesas piesēdētāju vēlēšanu noteikšanu”
nodot Juridiskajai komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā
komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu
komisijai, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 85, pret un
atturas – nav. Likumprojekts komisijai nodots.
Cienījamie kolēģi! Lūdzu balsosim par atvaļinājuma piešķiršanu
deputātam Nikolajam Kabanovam šodien, 17.novembrī! Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 79,
pret un atturas – nav. Deputātam bezalgas
atvaļinājums piešķirts.
Cienījamie kolēģi, vēlos paziņot, ka balsojumā likumprojektā
“Grozījumi likumā “Par dzīvojamo telpu īri””, balsojot par
56. – frakcijas “Jaunais laiks” priekšlikumu, es
vēlējos atbalstīt šo priekšlikumu, bet nobalsoju
atturoties... tātad vēlējos to atbalstīt. Kļūda balsojumā.
Cienījamie kolēģi! Lūdzu reģistrēties ar reģistrācijas kartēm!
Lūdzu zvanu! Reģistrācijas režīmu!
Cienījamie kolēģi! Kamēr tiek sagatavoti reģistrācijas rezultāti,
Saeimas Prezidijs un deputāti ir saņēmuši rakstiskas atbildes no
finanšu ministra Spurdziņa kunga “Par Valsts sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta fiskālā pārpalikuma 2004.gada
izlietojumu”. Vai deputāti ir apmierināti ar rakstisko
atbildi? (Starpsaucieni.) Urbanoviča kungs? Ar rakstisko
atbildi?
Tad Saeimas Prezidijs un deputāti ir saņēmuši arī rakstisku
atbildi no iekšlietu ministra un no aizsardzības ministra
jautājumā “Par pasākumu plānošanu terora aktu novēršanai”.
Deputāti ir apmierināti?
Kā arī ir saņemta rakstiska atbilde no satiksmes ministra “Par
tiesvedību ar Kempmayer Media, ciparu televīzijas
ieviešanu”. Vai deputāti ir apmierināti? (Starpsauciens.)
Deputāti ir apmierināti. Paldies.
Tad lūdzu Saeimas sekretāra biedram nolasīt reģistrācijas
rezultātus!
A.Bartaševičs (8.Saeimas sekretāra
biedrs).
Godājamie deputāti! Nav reģistrējušies: Boriss
Cilevičs, Nikolajs Kabanovs, Aleksandrs Kiršteins, Paulis
Kļaviņš, Vilis Krištopans, Ainars Latkovskis, Liene Liepiņa,
Uldis Briedis, Mihails Pietkevičs, Jakovs Pliners, Mareks
Segliņš, Artis Pabriks, Juris Sokolovskis un Dzintars Rasnačs.
Paldies.
Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Pulksten 17.00 ir
jautājumu un atbilžu sesija, kurā ir uzdots jautājums Ministru
prezidentam un veselības ministram “Par līdzekļu iedalīšanu
2005.gada budžetā medicīniskās palīdzības minimuma
nodrošināšanai” un arī Saeimas deputātu jautājums
aizsardzības ministram Atim Slakterim “Par 2004.gada
21.oktobra Ministru kabineta izbraukuma sēdi Ādažos
izmaksām”. Paldies.
Līdz ar to Saeimas 17.novembra sēde ir slēgta. Paldies!