Vai uzņēmējdarbībai ir tautība?
Latvijas tautsaimniecībā vērojama pozitīva integrācijas tendence – pieaug jaukto uzņēmumu skaits, mazinās nacionāli šķirto latviešu un krievu kompāniju skaits. Tā vakar, 24. novembrī, prezentējot pētījumu “Sabiedrības integrācija un uzņēmējdarbība: etniskais aspekts”, apgalvoja viena no pētījumu autorēm Baltijas Sociālo zinātņu institūta zinātniskā redaktore Brigita Zepa.
Raita Karnīte, Oksana Treikale, Brigita Zepa un Anna Selecka Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Pētījuma ideja radās, pirms gada
viesojoties Kanādas vēstniecības Sociālās integrācijas fondā, kur
diskusijās visai asi izskanējis viedoklis, ka Latvijā ir
segregēts “latviešu” un “krievu” bizness. Kā stāsta B. Zepa,
pētījums, aptaujājot 429 uzņēmumus visā Latvijā, rāda, ka
minētais apgalvojums bija patiess pagājušā gadsimta
deviņdesmitajos gados. Šobrīd jau aizvien vairāk ekonomiskie
apsvērumi un intereses pārmāc etniskos faktorus. Pirmajā vietā
izvirzās nevis darbinieka nacionalitāte, bet profesionālisms.
Tiesa gan, etniski jaukti pārsvarā ir lielie uzņēmumi. Mazās
kompānijas pārsvarā ir mononacionālas. Pēc Uzņēmumu reģistra
datiem, Latvijā gan 75% uzņēmumu ir mazie, kuros nav vairāk par
deviņiem darbiniekiem. Kā rāda padziļinātas intervijas ar šo
kompāniju vadītājiem un darbiniekiem, atšķirībā no lielajiem
uzņēmumiem te ir svarīgs psiholoģiskais klimats, gaisotne,
kopīgas tradīcijas, piemēram, svētku svinēšana. Respondenti savās
atbildēs norāda, ka ir zināmas bažas, vai citu tautību cilvēki
spēs iekļauties kolektīvā, pieņemt tur valdošos komunikācijas
ieradumus. Tā, piemēram, kāda maza latviešu krodziņa īpašnieks
baidās pieņemt darbā oficiantes nelatvietes, jo tām esot,
piemēram, cits ģērbšanas stils, gaumes izjūta utt.
Cita situācija ir lielajos uzņēmumos, kuri orientējas uz citu
valstu tirgu, kuros ieplūst ārvalstu kapitāls. Tajos viena no
obligātajām darbinieku prasībām ir svešvalodu zināšanas.
Svarīgākais ir gala produkts un peļņas gūšana. Bez tam bieži tās
ir starptautisku uzņēmumu Latvijas filiāles, tātad jau pēc savas
būtības multikulturālas.
Arī darbā pieņemšanas kritēriji neatšķiras jauktos, latviešu un
krievu uzņēmumos. Pirmā vietā ir atbildīgums un spēja pieņemt
lēmumus. No aptaujātajiem latviskajiem uzņēmumiem tikai 7%
respondentu atbildējuši, ka pirmajā vietā ir darbinieka tautība,
no krieviskajiem uzņēmumiem tā domā 5% respondentu, no jauktajiem
– 1%.
Diemžēl gan lielajos, gan mazajos un vidējos uzņēmumos viens no
izplatītākajiem darbā pieņemšanas veidiem ir “caur pazīšanos”.
Visvairāk to izmanto krievu uzņēmumu vadītāji – 95%. Ar
Nodarbinātības valsts aģentūras palīdzību sev darbiniekus meklē
tikai 9% aptaujāto latviešu uzņēmumu, 21% krievu un 28%
jaukto.
Runājot par valsts valodas zināšanām, visi aptaujātie atzinuši,
ka tās ir svarīgas. Taču atšķiras latviešu valodas lietojuma
izplatība oficiālajā saziņā un ikdienas. Tā, piemēram, latviešu
valodu vairāk nekā krievu, kārtojot darījumus, izvēlas 49%
latvisko uzņēmumu, 20% – krievisko un 47% – jaukto uzņēmumu.
Savukārt darba vietas svētku pasākumos latviešu valodu biežāk
nekā krievu lieto 95% aptaujāto latvisko uzņēmumu, 6% krievisko
un 25% jaukto. Intervijas liecina, ka krievi latviešu valodu
izmanto komunikācijā ar klientu latvieti. Pārējās situācijās
darba vietās krievi ar latviešiem pārsvarā sazinās
krieviski.
Pētījums rāda, ka vairums krievu respondentu uzskata: ja etniskās
minoritātes veido savus uzņēmumus, tad tā vērtējama kā dabiska un
normāla parādība. Kā piemērs tiek minēts turku bizness Vācijā,
kur cittautībniekus darbā neņem. Latviešos valda aizspriedumi
pret “krievu” biznesu. Tam ir negatīvs skanējums, to pielīdzinot
“melnajam biznesam”, krāpnieciskiem darījumiem un nodokļu
nemaksāšanai. Viena no pētījuma līdzautorēm Latvijas Zinātņu
akadēmijas Ekonomikas institūta direktore Raita Karnīte uzsvēra,
ka sabiedrības integrācijas labad šie stereotipi ir vai nu
jāapgāž, vai jāizskauž pats to rašanās cēlonis.
Tautsaimniecības nozaru analīze liecina – visvairāk latviešu
uzņēmumu ir lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarēs, kā arī
pakalpojumu sfērā. Savukārt krieviskie uzņēmumi ir izplatīti
pakalpojumu jomā un tirdzniecībā.
Pētījuma autori iesaka sekmēt jaukto uzņēmumu veidošanos,
veicināt nelatviešu valsts valodas zināšanas un integrāciju
jauktajos uzņēmumos. Tajā pašā laikā, pēc ekspertu domām, – nav
pieļaujams pārspīlēt valodas zināšanas nozīmi. Tas kavētu
profesionālo iemaņu apguvi. Intervijas arī atklāj, ka cittautieši
valsts pārvaldi uzskata par pārāk noslēgtu un mononacionālu.
Ekspertu ieteikums – tā jāpadara pieejama visu tautību
cilvēkiem.
Rūta Kesnere, “LV”