Dēdēt, drupt, dilt. Nepazust
Jau pārdesmit gadu mans ikdienas
darbs un domas pastāvīgi saistītas ar veciem mūriem jeb, kā reiz
jaunībā formulējām, – regulāriem akmeņu krāvumiem. Pilis, mūri,
drupas, sienas, akmeņi, ķieģeļi…
Senas drupas un mūri ir pastāvīgs, mūžīgs civilizācijas
līdzgaitnieks. Mūsu senči simtos paaudžu ir sadzīvojuši gan ar
priekšteču atstātajām būvēm, gan to teiksmainajām atliekām.
Varbūt mūsdienu civilizācija nemaz nevar bez tām pastāvēt tāpat
kā bez piemiņas zīmēm, bez kapiem?
Ne tikai viduslaiku pilsdrupas ir seni mūri, un ne katras pils mūri jau ir drupas. Viss atkarīgs no mūsu apziņas spējas identicēties ar vēsturi Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Un ir kāds jautājums, kas mūždien
urda apziņu, – ko katrs domā un jūt, vērojot šos aizlaiku
monstrus, kā vērtē to patiesumu, skaistumu, praktisko jēgu un
pielietojamību? Kādas sajūtas vai patiesības mēs meklējam
drupās?
Iespējams, taisnība ir pazīstamajai ģeoloģei un rīkstniecei Lijai
Bērziņai, kura cieši pārliecināta par viduslaiku piļu novietnes
tiešu sakarību ar āderēm, bet āderes, kā zināms, spēj spēcīgi
ietekmēt cilvēku psihi, sajūtas. Nav izslēgts, ka sava daļa
patiesības ir arī manam paziņam, viduslaiku mistikas cienītājam,
kurš mēģinājis pārliecināt, ka piļu būvniecības un konkrētu telpu
orientācijas metodes saistītas ar slepenām cisterciešu mūku
zināšanām par “stiprām” vietām, kurās vara tiek spēcināta no
Visuma. Varbūt tas arī ir spēks, kas mūs turp velk.
Ko drīkst un ko var darīt
Ne tikai viduslaiku pilsdrupas ir
seni mūri, un ne katras pils mūri jau ir drupas. Viss atkarīgs no
sabiedrības, no mūsu apziņas spējas identificēties ar vēsturi,
kas senā mūrī iemiesota. Vai ar drupām saprotam atgriezenisku vai
neatgriezenisku stāvokli? Ko drīkst un ko var darīt ar
kultūrvēsturiskām drupām? Viedokļi atšķiras arī dažādu jomu
profesionāļu vidū.
Mūri var būt ar ļoti izteiktu sabiedrisku un kultūrvēsturisku
nozīmi. Berlīnes mūris kā mūsdienu politiskās kultūras
piemineklis, Raudu mūris Jeruzalemē un Ķīnas mūris. Tie ir
pārnacionāli simboli. Arī tepat Rīgā, Gogoļa un Dzirnavu ielas
stūrī, redzam jaunu mūri, ko cēla kā memoriālas drupas – piemiņu
holokausta upuriem. Bet Berlīnē ļoti pretrunīgi ticis vērtēts
Reihstāga mūru – drupu liktenis, kur no Otrā pasaules kara fināla
simbola radies mūsdienu Vācijas valstiskuma simbols – Bundestāgs.
Ar ļoti iespaidīgu torsālo1 drupu reinkarnāciju
saistīta cita vācu nācijas identitātes simbola atdzimšana –
Drēzdenes Dievmātes baznīcas (Frauenkirche) restaurācija,
kuras rezultātā dievnams pilnībā atjaunots.2
Atjaunotnes ceļš
Arī Latvijā varam minēt vairākas
pārtapšanas, pēc kurām mūri kalpo sabiedrībai nevis kā drupas,
bet kā ēkas. Ja Cēsu pils Mestra tornim un Turaidas pils donžonam
savā laikā nebūtu uzlikti jumti, šodien mums pietrūktu šo divu
tik svarīgo Latvijas viduslaiku arhitektūras telpiskuma
pieminekļu. Rīga no drupām atguva savu silueta krāšņumu –
Pēterbaznīcu. Vai esat ievērojuši, ka šiem pārveidotajiem
veidoliem jau ir savs autentiskuma nimbs?
Var diskutēt par konkrētām restaurācijas metodēm, bet nav
apstrīdama Traķu pils atjaunošanas publiskā nozīme un galīgais
rezultāts – kopš tā ieguvusi jumtu, vairs nav gājis bojā ne
kubikmetrs oriģinālās substances, bet Traķu pilsētiņa ir viena no
Lietuvas kultūras tūrisma “kulta vietām”.
Var diskutēt par šo kultūras pieminekļu atjaunošanas metožu
zinātniskumu, taču nav pamata apšaubīt faktisko rezultātu – ir
iegūtas sabiedriski, kultūrvēsturiski un ekonomiski nozīmīgas
vietas jaunā kvalitātē. Tajā brīdī, kad izzūdošai ēkai, ko vieni
sauc par drupām, bet citi par mūriem, tiek uzlikts jumts, tā sāk
jaunu dzīvi, un parasti tas ir nozīmīgs atdzimšanas akts ar
paliekamu vēsturisku nozīmi. Var uzdot vēl vienu jautājumu – vai
būtu bijis labāk, ja mūri tā arī paliktu bez jumta? Viena no
atbildēm – notikušais ir likumsakarīga viduslaiku piļu
pastāvēšanas alternatīva mūsdienās, tikpat neprognozējama kā visā
to būvvēstures laikā. Otra, no skeptiķa mutes – nekas traks
nebūtu noticis – drupām jādrūp!3
Daudz drupu, maz piļu
Pretēji atjaunotnei citur notiek
destrukcija, kur esam liecinieki procesam, kura gaitā viduslaiku
pilis pārtop par drupām, piemēram, Aizputē, Embūtē. Protams, ne
jau Latvijā vien sadrūp senas celtnes, visā pasaulē drūp. Bet
diez vai daudz pasaulē ir vietu, kur ir tik daudz drupu un tik
maz piļu.
Kāpēc? Latvija ir savdabīga zeme, kurā nav “mūsējo” piļu drupu,
jo visas pilis būvētas “pret”, nevis “par mums”. Varbūt ir
iemesls teikt, ka viduslaiku cietokšņi un to drupas ir parādība,
kas gadsimtiem ilgi pastāvējusi “paralēli” latviešu kultūrai.
Tomēr šodien mēs tās cenšamies uzturēt, atzīstam kā daudzu
apdzīvotu vietu sākotnes liecības, kā nacionālās kultūras
pieminekļus, deklarējot ļoti dziļu eiropeiskās piederības
apziņu.
Viduslaiku piļu ziedu laiki beidzās 16.gadsimta vidū reizē ar
Livonijas ordeņa aiziešanu no vēstures skatuves, bet masveida
sabrukšana sākās pēc Ziemeļu kara 18.gs. pirmajā pusē, jo pēc to
praktiskas lietošanas vairs nebija vajadzības. Daudzviet mūru
materiālu izmantoja mazpilsētu, muižu un baznīcu celtniecībai
(Kuldīgā, Cēsīs, Piltenē, Talsos u.c.). Labāk klājies tām
celtnēm, kuras vairāk vai mazāk pārveidotā veidolā turpinājušas
savu pastāvēšanu kā muižu dzīvojamās ēkas (Ēdoles, Alsungas,
Dundagas, Jaunpils, Lielstraupes, Mazstraupes, Krustpils,
Nurmuižas, Embūtes u.c. pilis) vai sabiedriskas celtnes
(Ventspils un Rīgas pilis).
Visbiežāk tās lēni un dabiski saira, pārvēršoties drupās ar
ātrumu, kas zināmā mērā bija un joprojām ir atkarīgs no
viduslaiku būvnieku prasmes un materiālu kvalitātes.
Pēteris Blūms,
arhitekts
Turpinājums sekos
1 Torsālās drupas – mūri, kas erozijas rezultātā ieguvuši plastisku stabveida formu.
2 Fascinējošākais šajā
atjaunošanas gadījumā ir metode, kas ir visa projekta pamatā –
apbrīnojams mūsdienu zinātnes un digitālās tehnikas vienlaicīgs
pielietojums ar seno būvtehnoloģiju precīzu ievērošanu maksimāli
autentiska rezultāta sasniegšanai. Ļoti iespējams, ka tas ir
būvmākslas pieminekļu patiesi zinātniskas restaurācijas (šajā
gadījumā – kultūras pieminekļu saglabāšanas) izcilākais
sasniegums mūsdienu pasaulē.
3 Anneli Randla. Drupas: liela brēka – maza vilna?//
Vēsturisko drupu konservācijas problēmas. – Bauskas pils muzejs,
2002.