Daugavas zīmes
Turpinājums no “LV” 11.11.2004.
27. Tautasdziesma
Daugavas zīme Tautasdziesmai Foto: Vaida Villeruša |
Ja runā par Krišjānim Baronam
iesūtītajām tautasdziesmām, tad pirmajā vietā arvien min
Lielvārdi, no kuras iesūtīts vairāk nekā 6000 dziesmu. Šim viena
pagasta skaitlim nespēj tuvoties pat lieli apriņķi.
Nevilšus rodas jautājums – kāds iemesls, kādi apstākļi ļāva šajā
novadā saglabāt tādu dziesmu bagātību?
Izsekojot tautasdziesmu teicēju dzimtas Latvijas Valsts vēstures
arhīvā, atklājās pārsteidzošs fakts – tās nebūt nav nākušas no
Lielvārdes muižai, baznīcai (toreizējam centram) tuvākajām mājām.
Tieši otrādi – teicēji un to mājas atradušās nelielā teritorijā
toreiz varen lielā Lielvārdes pagasta tālākajā stūrī pie Ogres
upes, kur 1929.gadā izveidots Ogresgala pagasts. Tas brīnumu
vērta vēl lielāku. Vai iemesls bija attālums no Daugavas un lielā
ceļa, kuru bieži skāra kara postījumi? Bet svarīgi ceļi bija arī
gar Ogres upi! Vai tas, ka attālums no muižas un baznīcas
mazināja to ieteikmi, ka bija iespēja ilgāk saglabāt pašapziņu un
gara neatkarību grūtajos klaušu laikos? Vai varbūt tā bija
Ausekļa ietekme, kurš īsu laiku strādāja Lielvārdes draudzes
skolā par skolotāju? Tomēr arī tas pilnīgu skaidrojumu nedod –
dziesmas taču bija saglabājušās no agrākiem laikiem, neatkarīgi
no Ausekļa klātienes. Kādi bija šo vērtību neatpazītie avoti senā
Tulku pilskalna apkārtnē?
Pētot šīs dziesmas kopumā, atklājās, ka visi iesūtītāji saistīti
radniecības saitēm. Kaut arī uzvārdi dažādi, tie bieži ir māsu,
brāļu bērni vai citādi īstenieki, kā toreiz sauca tuvos radus.
Tātad dzimtu tālākajā satecē bija kāds tēvs vai māte, kas varēja
šo bagātību nodot nākamajām paaudzēm (par to liecina arī lielā
līdzība iesūtītajās dziesmās, bieži dodot vairākus variantus).
Viens tāds sencis, uz kuru satek visas iesūtītāju dzimtas, ir
Juris Vārpa. Vēl tagad veci ļaudis atmiņā glabā kādu Vārpieni,
kura runājusi tikai tautasdziesmās, katram jautājumam varējusi
atbildēt ar trāpīgu dziesmu, zinājusi tās “vairāk kā Ogres upē
oļu”.
Par vietas seno vēsturi liecina upes izskalotās senlietas –
rotas, apkalts taura rags, tīrumā uzarti šķēpu gali un joprojām
savu noslēpumu glabājošais Tulku pilskalns, pie kura ir
Lieltulki, Maztulki, Jauntulki, Vectulki, Ingušs-Tulki. Kas bija
šie tulki? Varbūt seno zīmju tulki un zinātāji?
Mājas, no kurām nāk šie teicēji, atrodamas jau 16.gadsimta
dvēseļu revīzijās. To vārdi ir arī 1740.gadā Kristiana Dāvida
Lenca sprediķu grāmatas atbalstītāju sarakstā. Sākoties māju
iepirkšanai, tās ir pirmās Lielvārdes pagastā.
Pa sīkai drusciņai savākti šo dzimtu stāsti, kas katrs savā veidā
ir brīnišķīgs. Bet tai pašā laikā – gandrīz pilnīgi gaisušas to
pēdas šais vietās, kur ritējusi visa viņu dzīve.
Tādēļ šeit, krustcelēs, kur satek visi netālo māju ceļi, Kultūras
fonds 1993.gada rudenī lika Imanta Strazdiņa veidoto piemiņas
zīmi – ceļa rādītāju ar māju un teicēju vārdiem.
Tas ir kā ceļa rādītājs šajās krustcelēs no pagātnes uz nākotni,
rādītājs dzimtām atpakaļ uz viņu sākotni. Bet tukšās vietas
gaida, lai tur ierakstītu jaunus teicējus. Jo bezgala daudz te
vēl nepierakstītu dziesmu, nostāstu un teiku. Vēl arvien meža
ezeriņā guļ zelta naudas pods, citur dziļi paslēpts carienes
Katrīnas I dāvātā šķirstiņa vāciņš. Nosūnojis akmens stāsta par
zviedru ķēniņa atpūtu un glabā viņa cepuri, bet citur dzimtas
uzvārdu kādreiz esot devis Stefans Batorijs.
Kultūras fonda piemiņas zīme ir pateicība tālajiem tēvutēviem un
mātēm, kas cēla te savas mājas, radīja bērnus, ara zemi un
dziedāja dziesmas.
Vaida Villeruša