Valsts sekretāru 2004.gada 25.novembra sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Grozījumi Ministru
kabineta 2002.gada 23.jūlija noteikumos Nr.321 “Karavīru
militārās disciplīnas reglaments””.
Nacionālajos
bruņotajos spēkos (NBS) veikta karavīru amatu un dienesta pakāpju
reforma, kā rezultātā izdarīti grozījumi Militārā dienesta
likumā, no karavīru sastāva svītrojot virsniekvietnieku sastāvu.
Vienlaikus izveidoti jauni karavīru amati un veikta NBS vienību
štābu struktūru un karavīru amatu standartizācija.
Ministru kabineta 2002.gada 23.jūlija noteikumos Nr.321 “Karavīru
militārās disciplīnas reglaments” ietvertās normas regulē
vairākus jautājumus, kas attiecas uz karavīru sastāvu (arī
virsniekvietniekiem), kā arī, ņemot vērā to, ka vairums normu
ietver sevī karavīru amatu nosaukumus, minētajos noteikumos
nepieciešams izdarīt grozījumus.
Vienlaikus ar grozījumiem noteikumos precizēti atsevišķi termini,
nodrošinot to atbilstību Militārā dienesta likuma normām, un
attiecībā uz disciplināro varu normas papildinātas ar Jūras spēku
dienesta pakāpēm. (Līdz šim noteikumi regulēja disciplinārās
varas attiecības tikai attiecībā uz NBS Sauszemes spēku
karavīriem.) Grozījumi noteikumos paredz arī atsevišķu sodu
termiņu uzlikšanai karavīriem, kā arī definē konkrētus sodu
veidus un nosaka to izpildes kārtību.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Iekšlietu
ministrijā;
– pieteica Saeimas lēmumprojektu “Par Latvijas Nacionālo
bruņoto spēku vienības piedalīšanos Eiropas Savienības vadītajā
militārajā operācijā Bosnijā un Hercegovinā daudznacionālo
operatīvo spēku “Ziemeļi” sastāvā”.
Latvijas Nacionālo
bruņoto spēku (NBS) vienības kopš 1998.gada aktīvi piedalās
Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) Drošības padomes pieņemto
rezolūciju izpildē, kas attiecas uz situāciju Bosnijā un
Hercegovinā.
ANO Drošības padome 2004.gadam pieņēma rezolūciju Nr.1551, ar
kuru noteikts, ka SFOR misija beigsies 2004.gada decembrī.
Vienlaikus rezolūcijā tiek norādīts, ka ANO atbalsta Eiropas
Savienības centienus uzsākt Eiropas Savienības misiju Bosnijā un
Hercegovinā (iekļaujot militāro komponentu), sākot ar 2004.gada
decembri.
Eiropas Savienība, saņēmusi ANO atbalstu, 2004.gada 12.jūlijā
pieņēma Kopējo rīcību par Eiropas Savienības militāro operāciju
Bosnijā un Hercegovinā. Saskaņā ar Kopējo rīcību operācija
turpināsies tik ilgi, kamēr Eiropas Padome nebūs lēmusi par tās
izbeigšanu. Taču saskaņā ar Kopējo rīcību Eiropas Padomei ne
vēlāk kā 2005.gada 31.decembrī ir jānovērtē operācijas
turpināšana.
Latvijas NBS vienība ir uzaicināta piedalīties Eiropas Savienības
militārajā operācijā daudznacionālo operatīvo spēku “Ziemeļi”
sastāvā, kurā piedalās šādas valstis: Austrija, Somija, Beļģija,
Čehija, Grieķija, Polija, Portugāle, Slovēnija, Zviedrija un
Turcija. Līdz ar to, lai NBS vienība varētu piedalīties Eiropas
Savienības militārajā operācijā, saskaņā ar LR likumu “Latvijas
Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās
operācijās”, ir nepieciešams Saeimas lēmums.
NBS līdzdalība operācijā Bosnijā un Hercegovinā notiks
Aizsardzības ministrijai atvēlētā budžeta ietvaros, līdz ar to
papildu finansējums nav nepieciešams.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu
ministrijā, saskaņojumi jāsniedz līdz 2.decembrim.
Ārlietu ministrija
– pieteica likumprojektu “Grozījums likumā “Par diplomātisko
pasi””.
Likumprojekts papildina to personu loku, kurām
ir tiesības saņemt diplomātiskās pases, paredzot tiesības uz
Latvijas Republikas diplomātisko pasi arī Latvijas Republikā
ievēlētajiem Eiropas Parlamenta deputātiem, kā arī deputātu
laulātajiem un nepilngadīgajiem bērniem, ja viņi ārvalstīs
uzturas kopā ar deputātu.
2004.gada 12.jūnija Eiropas Parlamenta vēlēšanās Latvijas
Republikā tika ievēlēti deviņi Latvijas Republikas pārstāvji
Eiropas Parlamentā. Eiropas Parlamenta deputātu dienesta
pienākumu pildīšana ir saistīta ar pastāvīgu uzturēšanos
ārvalstīs. Grozījumi 1994.gada 5.maija likumā ir sagatavoti, lai
atvieglotu Latvijas Republikā ievēlēto Eiropas Parlamenta
deputātu ceļošanu un uzturēšanos ārvalstīs dienesta pienākumu
pildīšanas laikā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Bērnu un ģimenes lietu, Iekšlietu, Veselības, Vides ministrijā,
Valsts kancelejā.
Bērnu un ģimenes lietu
ministrija
– pieteica likumprojektu “Grozījumi
Krimināllikumā”.
Likumprojekts papildina
313.1pantu – “Iepriekš neapsolīta slēpšana, ja
slēpjamais kriminālpārkāpums vai mazāk smags noziegums ir
izdarīts pret nepilngadīgo”, nosakot, ka par noziedznieka, kā arī
nozieguma izdarīšanas rīku un līdzekļu, nozieguma pēdu vai
noziedzīgā kārtā iegūtu priekšmetu neapsolītu slēpšanu, ja
slēpjamais kriminālpārkāpums vai mazāk smags noziegums ir
izdarīts pret nepilngadīgo, soda ar piespiedu darbu vai ar naudas
sodu līdz desmit minimālajām mēnešalgām.
Likumprojekts papildina 315.1pantu – “Neziņošana par
izdarītu kriminālpārkāpumu un mazāk smagu noziegumu pret
nepilngadīgo”, nosakot, ka par neziņošanu, ja ir droši zināms, ka
pret nepilngadīgo ir izdarīts kriminālpārkāpums vai mazāk smags
noziegums, soda ar piespiedu darbu vai ar naudas sodu līdz desmit
minimālajām mēnešalgām.
Likumprojekts paredz veikt grozījumus Krimināllikuma 22.pantā,
lai novērstu situāciju, ka par noziedzīgiem nodarījumiem, kas
vērsti pret bērniem, no atbildības par iepriekš neapsolītu
slēpšanu un neziņošanu nebūtu atbrīvojamas arī Krimināllikuma
22.panta otrajā daļā uzskaitītās personas, proti, noziegumu
izdarījušās personas saderinātais, laulātais, vecāki, bērni,
brāļi un māsas, vecvecāki un mazbērni.
Krimināllikuma 154.2pants esošajā redakcijā paredz
kriminālatbildību par cilvēku tirdzniecību, ja ir konstatējams
ekspluatācijas nolūks. Tomēr ne vienmēr attiecībā uz bērniem ir
konstatējams šāds nolūks. Var būt iespējamas situācijas, kad
bērns tiek pārdots adopcijas vai ilgstošas aprūpes nolūkā.
Grozījums paredz, lai noziedzīgo nodarījumu attiecībā uz
nepilngadīgo atzītu par cilvēku tirdzniecību, tam nav jābūt
saistītam ar jebkuru 154.2panta pirmajā daļā minēto
līdzekļu izmantošanu, kā arī nav jābūt izdarītam ekspluatācijas
nolūkā, bet gan, piemēram, ja ir konstatējams adopcijas vai
ilgstošas aprūpes nolūks.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Iekšlietu un Labklājības ministrijā, Ģenerālprokuratūrā,
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā, Valsts
kancelejā.
Finanšu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā Valsts nekustamā
īpašuma vienotas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas koncepcijas
projektu.
Koncepcijas projektu izstrādāja darba grupa
Finanšu ministrijas vadībā, piedaloties pārstāvjiem no
Zemkopības, Ārlietu, Ekonomikas, Izglītības un zinātnes un
Tieslietu ministrijas, no Valsts kontroles, Valsts kancelejas, kā
arī no Valsts nekustamā īpašuma aģentūras, Diplomātiskā servisa
aģentūras un Tiesu namu aģentūras.
Darba grupa apkopojusi un izvērtējusi ministriju, valsts
institūciju padotībā esošo iestāžu un uzņēmējsabiedrību, kā arī
specializēto valsts nekustamā īpašuma pārvaldīšanas un
apsaimniekošanas uzņēmējsabiedrību sniegto informāciju par to
valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu. Izanalizēta arī
ārvalstu pieredze. 2004.gada 22.janvārī Valsts nekustamā īpašuma
aģentūra, Diplomātiskā servisa aģentūra un Tiesu namu aģentūra
kopīgi rīkoja starptautisku konferenci “Valsts nekustamo īpašumu
pārvaldīšana. Pieredze un risinājumi”.
Šobrīd valsts nekustamā īpašuma pārvaldīšana un apsaimniekošana
ir stipri decentralizēta, katra ministrija pati pārvalda un
apsaimnieko savā valdījumā nodoto valsts nekustamo īpašumu.
Rezultātā ir 98 valsts nekustamā īpašuma pārvaldītāji un 743
apsaimniekotāji.
Koncepcijas projekta mērķis ir atbrīvot ministrijas un citas
valsts institūcijas no nekustamā īpašuma apsaimniekošanas un
pārvaldīšanas funkciju veikšanas, kā arī valsts nekustamā īpašuma
tiesiskā un tehniskā sakārtošana.
Galvenie koncepcijas projektā ietvertie risinājuma
principi:
1) valsts nekustamā īpašuma pārvaldīšanas un apsaimniekošanas
funkcijas uzticēt dažām specializētajām valsts kapitālsabiedrībām
un valsts aģentūrām;
2) samazināt valsts nekustamā īpašuma pārvaldītāju un
apsaimniekotāju skaitu, tā ietaupot valsts budžeta līdzekļus un
sakārtojot valsts nekustamos īpašumus;
3) turpināt atsevišķu valsts nekustamo īpašumu nodošanu
pašvaldībām, to funkciju veikšanai.
Projekts nodots saskaņošanai visām ministrijām, Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojā, Valsts kontrolē un Valsts
kancelejā.
Izglītības un zinātnes ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Studējošā personas lietas
noformēšanas un aktualizēšanas kārtība”.
Noteikumu
projekts izstrādāts saskaņā ar grozījumiem Augstskolu likumā,
kurā ir iekļauts deleģējums Ministru kabinetam noteikt studējošā
personas lietas noformēšanas un aktualizēšanas kārtību.
Projekts nosaka kārtību, kādā noformējama un aktualizējama
studējošā personas lieta, kādus dokumentus var iekļaut personas
lietā papildus Augstskolu likumā noteiktajam un kā veidojami
dokumenti, kuri iekļauti studējošā personas lietā.
Noteikumu projekts ir nepieciešams, lai noteiktu vienotas
prasības Latvijas augstskolām studiju procesa formālajai
fiksēšanai (studiju karte) un izsniedzamo studiju apliecinājumu
(akadēmisko izziņu) noformēšanai. Vienotie noteikumi veicinās
studentu mobilitāti un nodrošinās akadēmiskās brīvības
īstenošanu, kas noteikta Augstskolu likumā.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Kultūras un
Zemkopības ministrijā;
– pieteica noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta
2004.gada 24.augusta noteikumos Nr.740 “Noteikumi par
stipendijām””.
Noteikumu projektā iekļautās normas, kas
paplašina stipendiju saņēmēju loku un nosaka, ka stipendiju var
saņemt augstākās izglītības programmās studējošais, kurš veic
pedagoģisko un zinātnisko darbību augstākās izglītības iestādē
vai augstākās izglītības iestādes dibinātā valsts bezpeļņas
zinātniskā vai mācību uzņēmumā (institūtā, centrā, klīnikā,
izmēģinājumu stacijā, observatorijā un citā uzņēmumā), kā arī
zinātniskā vai izglītības iestādē, ja tā piedalās augstākās
izglītības programmu īstenošanā.
Projekts precizē stipendiju piešķiršanas kritērijus un saņemšanas
nosacījumus, paredzot, ka: augstākās izglītības iestādes
stipendiju piešķiršanas komisija izvērtē studējošā sekmes un
zinātniskās darbības rādītājus; doktora studiju programmā
studējošais stipendiju var saņemt 11 mēnešus gadā; studējošajam
ir pienākums septiņu dienu laikā pēc stipendijas piešķiršanas
apstiprinājuma rakstveidā iesniegt institūcijai, kurā tas par
nolīgto darba samaksu veic noteiktu darbu, iesniegumu, lūdzot
uzteikt darba līgumu. Stipendijas izmaksa veicama ar to mēnesi,
kad studējošais iesniedz apliecinājumu darba līguma
uzteikumam.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Iekšlietu,
Kultūras, Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
un Zemkopības ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē;
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par iesnieguma
veidlapām ieraksta izdarīšanai augstskolu reģistrā
“.
Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz
Augstskolu likumu, kas nosaka, ka ieraksts reģistrā tiek izdarīts
uz iesnieguma vai tiesas nolēmuma pamata un iesniegumu veidlapu
paraugus apstiprina Ministru kabinets.
Projekts paredz apstiprināt augstskolas un augstskolas filiāles
reģistrācijas iesnieguma veidlapas ieraksta izdarīšanai
augstskolu reģistrā, kā arī reģistrētas augstskolas un
augstskolas filiāles iesnieguma veidlapas jauna ieraksta vai
grozījuma izdarīšanai augstskolu reģistrā.
Iesnieguma veidlapās ir iestrādātas uzrādāmās ziņas saskaņā ar
Augstskolu likumu, kas nosaka, kādas ir reģistrā ierakstāmās
ziņas. Iesnieguma veidlapās ir norādīta arī pieprasāmā
informācija (dokumenti), kas apliecina attiecīgajā iesniegumā
minētās ziņas saskaņā ar Augstskolu likuma noteiktajām
normām.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Iekšlietu,
Kultūras un Zemkopības ministrijā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments